Juwel Rio 240 Zuid-Amerika Biotoop van Bart-M


B

Bart-M

Guest
Hallo leden,

Binnenkort komt er een nieuwe bak op de kamer. Eerst zal de 1 meter weg moeten, dan pas kan de nieuwe bak komen. Toch wil ik alvast een nieuw topic starten. Even wat info:

De bak is 120 cm breed, 40 cm diep en 50 cm hoog. De filtering zal gebeuren door een JBL e901. De achterwand ben ik zelf alvast aan het maken, hierover volgen binnenkort nog foto's. De bedoeling is om puur osmose water te gebruiken en deze te filteren over turf. De inrichting zal veel hout bevatten en een aantal planten, wel veel drijfplanten.

De vissen die er in komen:

- 8/9 Dicrossus Filamentosus
- 15/20 Nannostomus Beckfordi
- 4 L10a

Misschien dat er later nog een leuk visje voor de bovenlaag in komt. Tips, idee�n, vragen en opmerkingen zijn altijd welkom
 
Mooi bestandje al... wellicht een apistogramma erbij?
 
Misschien dat die in de toekomst komt. Eerst wil ik dit bestand, mocht er genoeg ruimte overblijven op de bodem dan is dat altijd nog een optie
 
Dat gaat wel lukken Bart. Zou dan wel een holenbroeder nemen.
 
Naar mijn weten zijn alle appisto's holenbroeders toch? Als er een appisto soort bij komt dan wil ik wel echt een speciale soort. Viejita zo ik echt heel vet vinden.. Alleen deze schijnt bijna niet te verkrijgen zijn. Maar als er een appisto soort bijkomt dan moet en zal het die zijn
 
Bij mijn weten zijn alle Apistogramma's holenbroeders.

~ Ivo
 
kan niet wachten op fotos van de l10 :) vind het een apart visje ;D
 
Succes! Wel niet vergeten om dagelijks een ietsepietsje mineralen toe te voegen :)
 
Foto's van visjes kan nog wel een maand of 2 duren denk ik. Morgen probeer ik wat foto's te plaatsen van de achterwand. Eerst de batterijen opladen.. De bak staat al op me te wachten bij de lokale dierenzaak, alleen moet mijn huidige bak eerst nog verkocht worden.

De mineralen zijn er toch voor om je PH stabieler te maken? Ik las dat jij (Joost) mineralen toevoegt, welke gebruik je? En als je met puur osmose water werkt, is het dan ook raadzaam om vaker te verversen, of doe je dit alleen vanwege je prachtige Maantjes?
 
Mascha&Ivo zei:
Bij mijn weten zijn alle Apistogramma's holenbroeders.

~ Ivo

vergeet de apistogramma kelleri en barlowi niet he...dit zijn muilbroeders... ;)
 
nollie zei:
Mascha&Ivo zei:
Bij mijn weten zijn alle Apistogramma's holenbroeders.

~ Ivo

vergeet de apistogramma kelleri en barlowi niet he...dit zijn muilbroeders... ;)
Ja verdorie, die zijn dus niet beschreven door Romer in Cichlid Atlas I en II, dus die heb ik gemist.

Ik vond overigens wel het volgende:
This is a facultativ larvofil mouth-breeding species, just like Apistogramma barlowi.
http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIn ... gruppeID=1

Maargoed, misschien iets off-topic dit.

@ Nollie, zou jij bij die 8/9 filamentosus nog een koppel of trio Apistogramma's zetten, of althans aandurven?

~ Ivo
 
Hier dan een paar foto's

Piepschuim op maat gesneden:

242465bartm_0_82_p1010098.jpg


Rotswand nabootsen:

194381bartm_0_82_p1010099.jpg


338653bartm_0_82_p1010100.jpg


Uitzicht vanaf mijn kamer op onze vijver

315437bartm_0_82_p1010101.jpg


En nog een paar foto's van mijn huidige bakje

379716bartm_0_82_p1010102.jpg


997171bartm_0_82_p1010103.jpg


833634bartm_0_82_p1010104.jpg


De achterwand is ongeveer 2 cm dik. Er komen geen uitstekende stenen op of wat dan ook, wil zo min mogelijk liters verliezen
 
[/quote]
@ Nollie, zou jij bij die 8/9 filamentosus nog een koppel of trio Apistogramma's zetten, of althans aandurven?

~ Ivo [/quote]

aandurven? misschien als je de dicrossus wat mindert,zeg 1m/4v en een koppel dan zou ik het wel durven maar als je er 8a9 in hebt dan wordt het al iets anders natuurlijk...ligt eraan wat de topicstarter wilt natuurlijk...maar een groepje van 1 soort is ook mooi en geeft een rustiger beeld alhoewel ik bij mijn combi weinig last heb...maar de bak is dan ook wat groter he...en mn apisto's zijn ook niet agressief te noemen...
 
Ik wil zelf graag een groepje Dicrossus, ik denk dat het met een kleinere bak toch mooier is qua gedrag van de vissen zelf. In een 2 meter bak zal je natuurlijk makkelijk een apisto soort erbij nemen. Maar dat is dan weer iets waarover ik ga dromen als deze bak klaar is..
 
Ik zou zelf namelijk bang zijn dat de Dicrossus toch wat te schijterig zijn voor de Apistogramma, maar ook daar geldt: 2 meter is iets heel anders dan 1m20. Ik zou er misschien eerder een Laetacara soort bij overwegen (ook redelijk timide en daarom qua karakter voor mijn gevoel een betere match met Dicrossus), maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit of deze qua temperatuur goed genoeg matchen met de Dicrossus. Ook ben je afhankelijk van de karaktertjes.

~ Ivo
 
Apistogramma borell anders? Ook een vrij vreemdzame en lieve soort..
 
Die is subtropisch, dus past al helemaal niet met de warmtebehoeftige Dicrossus.

~ Ivo
 
Mwa in de natuur kom je ze nog tegen op 27 graden :) aardig tropisch
 
27 graden zegt helemaal niet over topisch of subtropisch!

Subtropische soorten in het aquarium betekent seizoenswisselingen en nachtelijke afkoelingen aanhouden. Die 27 graden 's zomers geloof ik graag, maar zo wordt het 's winters ook makkelijk maar 12 graden (watertemperatuur) en juist daarin zit de crux: niet jaarrond zo warm en daarom hebben ze een koele periode nodig. Zo niet dan branden ze binnen no-time op.

De herkomstgebieden - Pantanal/Mato Grosso, Rio Paraquay en rond Corrientes - vallen allemaal in de subtropische zones. 's Zomers verdraaid warm, 's winters is een afkoeling tot 12 graden (van het water) niet ongewoon.

~ Ivo
 
Wat raden jullie eigenlijk aan voor het vullen van de bak? Dus als de achterwand net klaar is zeg maar.

- De bak helemaal leeglaten, enkel leiding water er in met een actievekool filter
- De bak voorzien van zand, hout en leiding water met een actief kool filtertje ( Na een paar dagen verversen met OO water)
- De bak voorzien van zand, hout en meteen vullen met OO water en een actief kool filter erin hangen
 
Even een kleine update, vandaag heb ik alvast de pomp gekocht. Deze draait nu op mijn Meterbakje.
Het is een JBL Cristalprofi e901 Greenline, goed voor 900L/h. En het mooiste is nog dat ik zwarte kabels en buizen heb, deze vallen veel minder op dan de groene. Het in elkaar zetten was erg gemakkelijk, alleen het ontluchten duurde even.

Foto's zal ik binnenkort plaatsen, op de een of andere manier willen de foto's nu niet opslaan..

Ook heb ik een handdoekje op de grond liggen, netjes opgemeten (120 bij 40) en hier wil ik mijn inrichting op gaan maken, ik heb pas 1 stukje hout.. Binnenkort komen er meer bij en ga ik opzoek naar wat stenen
 
Vrijdag ga ik het hout alvast bestellen. Helaas mijn huidige aquarium nog steeds niet verkocht.. Dus de nieuwe bak kan nog steeds niet komen, waar ik best wel van baal. Aan de andere kant, heb nu wel tijd genoeg om mijn inrichting perfect te maken op een handdoekje. Er is al wel een opstelling gemaakt voor me, maar ik wil zelf nog het een en ander gaan aanpassen en andere dingen proberen. En dan kijken wat het mooiste is.

Hier een foto'tje

155663bartm_0_82_p1010601.jpg
 
Jammer dat de nieuwe bak nog niet kan komen.
Is de Apistogramma Hongsloi niets voor je? :)
 
Is zeker jammer.. Ik denk (weet het bijna wel zeker) dat ik er geen appisto bij ga nemen. Wil een mooi rustig bestand, met een zo natuurlijk mogelijke uitstraling. Ook zit ik erover te denken om maar gewoon een achterwandje te kopen, scheelt veel werk en dan weet ik zeker dat het goed is. Ben bang dat ik schadelijke stoffen in het aquarium krijg, of dat het uiteindelijk niet naar mijn zin is. Ik moet ook nog een osmose apparaat aanschaffen en even bedenken hoe ik het water ga opslaan.
 
Tja... zo'n achterwandje heeft zo z'n voor en nadelen.
Let bij het kopen van een achterwand wel goed op de kleur, je hebt hele mooie natuurlijk ogende achterwanden, tot een Lnummer er met z'n tandjes overheen schraapt...dan krijg je witte plekken.

Waarom wil je eigenlijk osmose water? En dan ook nog s filteren over turf?
 
Met Dicrossus filamentosus in je bestand over turf gefilterd osmosewater gebruiken is zeker een aanrader, gezien de herkomstgebieden van deze soort.

~ Ivo
 
De achterwand wordt zwart en L nummers komen er niet in. Osmose water in combinatie met turf wil ik voor zuur zacht water met een lage geleidbaarheid. Zodat eventuele eitjes uit kunnen komen.
 
Ok... das begrijpelijk, maar wel erg link omdat de KH al een stuk lager is dan, maar ik heb zo'n vermoeden dat je je daar al over ingelezen hebt :)
 
Turf heeft ook een bufferende werking. Het gebrek aan KH is daarom geen enkel probleem.

~ Ivo
 
Ik ben nog steeds bezig met inlezen, alle informatie is van harte welkom. Ik zit alleen nog met de vraag of er wel planten kunnen groeien in puur osmose water..
 
Ben benieuwd wat je er van gaat maken! Hans heeft ook al een leuke opstelling voor je gemaakt zie ik ;)
 
Ik ben ook benieuwd hoe het gaat worden, ga ook niks overhaasten dit keer, ook al wil ik zo graag dat hij er nu al staat.. De opstelling van Hans is zeker goed gelukt, alleen ik heb nog een stuk hout thuis liggen. Dus ik zal hem zelf nog iets aanpassen, maar ik kan zijn opstelling mooi als voorbeeld gebruiken. Morgen bestel ik het hout + 50 catappa bladeren (kleinste variant). Ik twijfel nog of ik ook nog beukenbladen in de bak zal leggen. Dit oogt heel mooi, maar ik denk dat je er heel veel troep van krijgt en dat er ook veel troep onder de bladeren blijven liggen.
 
Na een lange dag stage gehad te hebben ( 07;00 tot 21;30) lag er een pakketje voor me klaar. Het hout is binnen :D . Ook heb ik 50 Catappa bladeren. Morgen zal ik een foto'tje schieten van de opstelling die ik heb gemaakt. Het enige wat ik nu nog mis is het aquarium en een achterwand. Osmose apparaat worst de laatste stap. Ga eerst gewoon met leiding water werken en dan later verversen met puur osmose water. Is ook fijner voor de vissen denk ik. Ik hoop dat ik binnen een maand het aquarium heb en de plantjes kan gaan bestellen...
 
Ik had ook een totaal andere opstelling als die van Hans hoor ;) Het is idd ook verstandig de visjes rustig te laten wennen an Osmose.
 

Terug
Bovenaan