Juwel Rio 240 Zuid-Amerika Biotoop van Bart-M


Even een updateje:

Vandaag 20 Nannostomus Beckfordi en 1 app. cacatouide vrouwtje gehaald.

Het totale bestand is nu:

- 1 siamese algeneten + 1 Galaxy (Over van oude bestand en blijven gewoon lekker vertoeven)
- 20 Nannostomus Beckfordi
- 1m/3v App. Cacatuoides

Hier wat foto's:

671762bartm_0_82_image3.jpg


949793bartm_0_82_image4.jpg


357198bartm_0_82_image5.jpg


639985bartm_0_82_image6.jpg


418992bartm_0_82_image7.jpg


722467bartm_0_82_image8.jpg


729157bartm_0_82_image1.jpg
 
Mooi,en ik zie caca,s wat wil een mens nog meer.
 
Zijn zeker mooi


En nestje zou ik nog wel willen haha
 
Gister het filter schoongemaakt en nieuw turf toegevoegd. Water is nu nog een stukje donkerder de topclean kan ik al niet meer zien tegen de zwarte achterwand.

Hier het donkerste hoekje van de bak, nu nog een stuk donkerder

943969bartm_0_82_foto_1.jpg


Kleine Beckfordi

141429bartm_0_82_foto_2.jpg


En de nieuwe holen zijn gister binnn gekomen

234574bartm_0_82_foto_3.jpg


388845bartm_0_82_foto_4.jpg
 
Bedankt, over de linkerkant ben ik nog niet helemaal tevreden, daar gaat over enige tijd nog wat hout bij. Wil daar denk een brandstapeltje
 
Ziet er mooi uit! Misschien kan je nog wat hangend hout toevoegen, dat zal erg mooi staan denk ik.
Leuke vissen ook. De Nannostommus moeten nog wel aardig voeren, maar dat komt wel goed geloof ik.
 
Dankjewel, over hangend hout heb ik wel nagedacht maar dat ga ik denk ik niet doen. Gewoon nog wat hout op de bodem en het visbestand afmaken. Dan is het (voorlopig) klaar
 
Hier een totaaltje, planten zijn al aardig gegroeid. En een foto van een Beckfordi

369478bartm_0_82_foto1.jpg


382632bartm_0_82_foto2.jpg
 
Hallo leden,

Na lange tijd weggeweest te zijn ben ik er weer. De bak draait nog steeds alleen ben ik door verliezen van 1m en 2v App. Cacatuoides de leukigheid van een aquarium een lange tijd kwijt geweest. Echter wil ik nu de weer een keer leg halen en weer helemaal opnieuw beginnen. Wat ik wilde was een strikt biotoop waarin de D. Filamentosus voorkwam ook met osmose water etc.

Dankzij deze post van Ivo ben ik toch een beetje van gedachte veranderd.

Wat ik wil gaan doen is het volgende:

De lichtbak gaan verhogen en een ombouw gaan maken zodat de zijkanten en de achterkant dicht zijn.

633911bartm_0_82_img_7225.jpg


De bedoeling is om de lichtbak nog hoger te doen dan op deze foto, dit was even om te testen en op deze hoogte is er zo goed als geen verschil in de lichtopbrengst in de bak. Verder is het geen probleem dat de bak donkerder wordt aangezien ik er geen planten in wil. Mocht de bak toch te donker zijn kan ik altijd nog reflectoren gebruiken of extra spotjes.

Jullie vragen je misschien af waarom ik dit wil doen. Ik wil 1 0f 2 grote stukken hout die boven het wateroppervlak uitsteken. Op deze stukken hout wil ik planten hebben die met de wortels in het water komen te hangen.

Als ik dan toch een ombouw rond mijn aquarium heb lijkt het me leuk om Copella Arnoldi's te houden.

Het bestand wat ik nu in gedachte heb:

- Copella Arnoldi
- N. mortenthaleri
- Dicrossus Filamentosus
- Farlowella of L10a

Voor de aantallen heb ik nog een topic staan in het vissenbestand gedeelte

Groetjes,

Bart
 
Het verschil in lichtopbrengst heb je pas als ook echt de waterhoogte toeneemt.
Nu is er +- 20cm lucht bijgekomen, maar die lucht absorbeert geen licht.

Als je waterhoogte met 20 cm zou toenemen zou wel meer licht geabsorbeerd worden, waardoor minder licht de bodem bereikt, en de bak dus donker wordt.

Je foto's van 22/09 vind ik trouwens prachtig.
 
Klinkt als mooie plannen, ik ben benieuwd!
 
Bedankt voor de reactie's. Lichtopbrengst veranderd op 20cm inderdaad niet veel, maar er komt een punt dat het wel slechter gaat worden. Dit is ook niet de hoogte waarop hij blijft staan, hij komt ongeveer een halve meter boven het water te hangen. Ik heb al een schetsje gemaakt hoe het er ongeveer uit komt te zien. De bedoeling is dat er een complete ombouw om het aquarium komt, dit lijkt mij de makkelijkste manier.

Hier de schets:

581955bartm_0_82_img_7275.jpg


Ik heb gezegd dat er geen planten in de bak komen, hierover heb ik me bedacht. Er zal wel aardig wat naaldgras in de bak komen en als ik er aan kan komen dan wil ik ook heeeeel graag HN.
 
Gister heb ik het aquarium leeggehaald en even schoongemaakt. De vissen heb ik bij een vriend in de bak ondergebracht, deze zullen daar blijven. Ik hoop van het weekend een begin te kunnen maken van het bovenwater gedeelte. Dit gedeelte wordt 120 cm lang, 20 cm breed en 60 cm hoog. van die 60 cm zal er 10 cm gebruikt worden voor grond, hier komen verschillende soorten planten te staan. Ook moet ik hiervoor nog een paar leuke stukken hout vinden die ook mooi over het water heen hangen.

De zijkanten worden natuurlijk wel doorgetrokken tot de voorruit van de bak. De ombouw gaan we maken van betonplex en zal aan de muur worden gehangen. Ik zit er nog over na te denken om een klapraam aan de voorkant te maken van plexiglas, zodat de luchtvochtigheid hoog blijft in het bovenwater gedeelte.

Planten die ik in dat gedeelte wil gebruiken zijn klein blijvende varen soorten en klimop. Verder moet ik nog even kijken wat ik er nog meer bij kan zetten, tips hiervoor hoor ik graag. Het lijkt me ook leuk om een hagedis of kikkersoort te houden die in het landgeelte kan, hiervoor moet ik nog even kijken wat hier mogelijk is. Naar mijn weten vallen de meeste gifkikkers hiervoor af omdat het dramatische zwemmers zijn.

Hier een paar foto's:

Het leeghalen

459858bartm_0_82_image1.jpg


189621bartm_0_82_image2.jpg


358344bartm_0_82_image3.jpg


De ruitjes waren aardig vies

965917bartm_0_82_image4.jpg


265451bartm_0_82_image5.jpg


Na goed poetsen

255983bartm_0_82_image6.jpg


Proef opstelling van het hout

595643bartm_0_82_image7.jpg


En de 2 stukken die er binnenkort bij gaan komen voor de linkerhoek

626729bartm_0_82_p1130806.jpg


511723bartm_0_82_p1130898.jpg



Over een weekje bestel ik het osmose apparaat, naaldgras en haal ik 2 zakken filterzand. Dan kan het opbouwen beginnen, het liefst zou ik nu al beginnen..

Tips en suggesties zijn altijd welkom
 
Mooie opstelling van het hout.
Maar wat heb je nu voor achterwand? Ga je dit zo laten? Er zitten toch allemaal kitresten op, dat is toch echt niet mooi hoor.. Ga je nooit weg kunnen werken denk ik...
Wat is je plan voor de achterwand?
 
De achterwand is zwart plakfolie. De bak heb ik gekocht met de kitresten, deze zie je bijna niet als er water in zit. Nu zie je ze goed omdat alles droog is, met het donkere water zie je er niks meer van
 

Terug
Bovenaan