Juwel Rio 240 Zuid-Amerika Biotoop van Bart-M


Een goed begin is het halve werk.. Echi's komen er ook zeker in. Vandaag is de Echinodorus Tenellus binnen gekomen, deze staan in de linker kant van de bak. En klein stukje rechts uit het midden (achteraan) komt binnenkort nog een Echinodorus Radicans. Rechts voorin wil ik een stekje HN en door de hele bak heen komen nog plukjes sterrenkruid. Drijfplanten komen er uiteraard ook in. Binnenkort ga ik beukenblaadjes en takken zoeken en deze in de bak doen. Ook komen er nog meer catappa bladeren op de bodem en nog turf in het filter. Eerst laat ik het zo even een weekje draaien en daarna pas aanzuren.

Het vissenbestand wat ik voor ogen heb:

- 8/9 Dicrossus Filamentosus
- 15/20 Nannostomus Beckfordi
- 2/4 L10a

Ik twijfel nog over een vissoort voor de bovenlaag. Wie weet kom ik nog een leuk visje tegen die ik moet hebben..
 
Erg mooi zo dat hout! Laat die foto's met planten maar komen :)
 
Vanavond zal ik is een foto'tje maken. Er moeten nog andere planten in komen en natuurlijk drijfplantjes.
Eques heb ik ook aan zitten denken, maar ik weet niet of dit mooi staat naast de Nannostomus Beckfordi. Lijkt me mooier om iets totaal anders te hebben dan 2 bijna dezelfde visjes
 
Hoi,

8/9 Dicrossus is veel te veel. Hooguit 6 (2m 4v) maar ik zou het bij 3 houden. Misschien nog een andere dwergcichlide erbij die mooi contrast maakt met de schaakbordcichlide zoals de dorsigera of een apistogrammasoort. Beckfordi's zijn best leuk maar hiervan zou ik er hooguit 15 doen. 4 L10a is leuk. Bovenin kan dan een bijlzalmpje. Potloodvisjes lijken op de Beckfordi's en willen nog weleens wat lager zwemmen.

Misschien de Beckfordi's inruilen tegen een hoger gebouwd zalmpje of in plaats van Beckfordi's potloodvisjes (stuk of 18.). Heb je gelijk het bovenste deel van jouw aquarium in 1 keer bevolkt. Oogt rustig.

gr Peter
 
Vanwaar is dat teveel Peter?
 
Mij is juist verteld dat Dicrossussen juist beter in een groepje gehouden kunnen worden. En dat wordt door meerdere gedaan op dit forum. Ik wil juist graag 1 soort dwerg cichlide zodat het mooi rustig blijft en oogt. Beckfordi's wil ik er ook sowieso in hebben, maar in ieder geval bedankt voor het meedenken
 
Zie er ook niet het probleem van in !!!!!! Als er maar genoeg verstop plekken zijn middels hout planten stenen
 
Het is toch maar een meterbak?

Ik zou het niet doen. Ze zijn haremvormend dus 1 m op 2 vrouwtjes. In een grote bak kunnen er meer maar ik zou in een meterbak het bij drie houden. Is het een 1.50 bak, zou ik het bij 6 houden.

gr Peter
 
Bij mijn weten is een rio 240 breed 1.20

Heb in mijn rio 180 is 1 meter breed een harem van 2m 4 v dicrossus filamentosus en een koppel appisto beanschi ( waarvan ik al zeker 5 keer jonge vis van heb gehad )en dat gaat erg goed........ Maar zorg voor genoeg schuilplaatsen middels hout planten
 
Ook voor 1.20 vind ik 9 stuks teveel. Zes stuks vind ik op het randje. Maar het is maar een tip en geen verplichting. Ik zou echt twee soortjes in kleine aantallen combineren. Bijv. een holenbroeder met een dicrossus.

Nogmaals het is maar een mening.

gr Peter
 
De bak is inderdaad 1,20 breed. Maar zegt U nou dat 9 te veel is, of dat U 9 te veel vindt?
 
Soms is het ook een dunne scheidslijn tussen te veel zijn en te veel vinden.

Markvk heeft er 7, 3 mannen en 4 vrouwen, in een 1m20 bak en dat verloopt op wat schermutselingen na prima. Ik zou 8, 3 mannen en 5 vrouwen, aandurven en waarschijnlijk zelfs prefereren boven twee verschillende soorten dwergjes. Aan de andere kant: een Dicrossus naast een holenbroeder in een Rio 240 is zeer zeker ook een goede optie, as far as I'm concerned.

Maargoed, over de aantallen Dicrossus lopen de meningen uiteen en daar is niets mis mee. Daar zal ook wat persoonlijke smaak in zitten.

Veel belangrijker nog dan 1 of 2 dwergjes meer is de inrichting van een bak. Je kunt een 1m20 zo goed inrichten dat een bepaalde combinatie beter verloopt dat in een matig ingerichte 1m50 bak. Steek ik mijn hand voor in het vuur.

~ Ivo
 
Ik vind 9 teveel. Het zal best kunnen maar je wilt toch ook wat rust in de bak en niet dat het een soort vissenpakhuis wordt.

In mijn trigon 350 zitten in totaal 10 kuhlii's, 14 espei's 7 puntius Oligolepis, 3 leerii's en 4 halfsnavelbekken: 35 visjes.

Er kan meer bij maar mijn mening is: less is more. Het geeft rust en vissen krijgen de kans om hun natuurlijke gedrag te tonen. het kan best zijn dat ik de groep Espei's uitbreid, maar meer dan 20 worden het er niet. De Oligolepis breid ik zeker niet uit. Zijn al druk genoeg.

Als je teveel vissen erin doet, gaat het sneller vervelen is mijn ervaring. Je kunt altijd later nog vissen bijplaatsen als je het te saai en leeg vindt.

Leuke discussie.

gr Peter
 
Ik raad eerlijk gezegd ook eerder 7�8 stuks aan. Als de Dicrossus de enige dwerg is die je gaat houden dan gaat dat perfect lukken! Indien je er nog een andere soort bij wilt houden dan zou ik gaan voor een 4-tal.
 
Dwergcichliden zijn van nature groepsdieren. Hieronder twee filmpjes waar je diverse soorten dwergcichliden - waaronder Dicrossus - ziet optrekken in groepjes:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=I3W8HKCyMUA[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5EV12vdZ61g[/video]

Als je dat weet, wanneer is het dan te veel? Geldt dan nog steeds 'less is more'? En, hoe vul je dan 'less is more' in? Je kunt die instelling ook als volgt invullen: liever een soortje minder, maar dan wel een iets groter aantal exemplaren per soort: 1 groepje Dicrossus, in plaats van een harem Dicrossus en een harem Apistgramma. Ik vond de 7 Dicrossus van Mark in zijn 1m20 bak al best wat groepsvorming vertonen. Maargoed, ook dit is deels voorkeur.

Vissen bijhalen als je de groep toch wilt uitbreiden kan altijd, inderdaad. Echter, ook van belang is het feit dat Dicrossus sp. niet altijd meteen verkrijgbaar zijn en dat de kans ook aanzienlijk is dat als je twee maanden later nog 3 exemplaren bijhaalt dit vissen uit een nieuwe lichting zijn, en dus kleiner. Dan zit je met een groep waarin een aantal exemplaren de overhand hebben. Bovendien kunnen de 'oude' exemplaren de 'nieuwe' exemplaren mogelijk als 'trespassers' van hun territorium zien, met mogelijk heftiger schermutselingen als wanneer vanaf begin af aan een groepje was aangeschaft.

~ Ivo
 
Welke verhouding had je eerst?
 
Welke verhouding had wie eerst?

~ Ivo
 
Volgens mij hebben ze, op deze mooie filmpjes, iets meer ruimte:)

In ieder geval suc6 ermee!

Gr. Peter
 
Vandaag nog bij een bekende winkel in Amersfoort geweest ze prevereren liever een grote groep aan en waarom, simpel zo leven ze ook in de natuur.( toevallig vanmiddag nog over gehad !!!!!)... In een 1.20 kunnen makkelijk een harem van 8 a 9 dicrossus gehouden worden met daarbij nog een appisto soort....

Het blijft natuurlijk wel zo wat je zelf het mooist vind..

Maar nogmaals zorg wel voor genoeg schuilplaatsen middels hout blad plant enz.............. En dominantie zal er zeker zijn voornamelijk tijden broed gedrag......maar dat is ook way of nature!!!!!
 
blade zei:
Vandaag nog bij een bekende winkel in Amersfoort geweest ze prevereren liever een grote groep aan en waarom, simpel zo leven ze ook in de natuur.( toevallig vanmiddag nog over gehad !!!!!)... In een 1.20 kunnen makkelijk een harem van 8 a 9 dicrossus gehouden worden met daarbij nog een appisto soort....
Om eerlijk te zijn Eric, vind ik hier dat je hier best uit de bocht vliegt qua aantallen. In ieder geval al door dit 'makkelijk' te noemen.

~ Ivo
 
3 m en 1 v ben ik niet geweest, ik heb deze visjes nog nooit gehad. In ieder geval zal dit altijd een discussie onderwerp blijven. Het zal ook nog wel een tijdje duren voor ik de visjes heb en zal ze ook met goed overleg in de winkel kopen. Schuilplaatsen zal ik zoveel mogelijk bieden als ik kan. Er zit al aardig wat hout in, maar als ik zo kijk dan kan er nog heel wat bodemhout bij, deze ga ik binnenkort nog bestellen denk ik. Of er nog een ander soort dwergcichlide bijkomt weet ik nog niet. In eerste instantie niet, later kan ik altijd nog beslissen. Eerst nog alle planten hebben en de inrichting tip top in orde hebben
 
Mascha&Ivo zei:
blade zei:
Vandaag nog bij een bekende winkel in Amersfoort geweest ze prevereren liever een grote groep aan en waarom, simpel zo leven ze ook in de natuur.( toevallig vanmiddag nog over gehad !!!!!)... In een 1.20 kunnen makkelijk een harem van 8 a 9 dicrossus gehouden worden met daarbij nog een appisto soort....
Om eerlijk te zijn Eric, vind ik hier dat je hier best uit de bocht vliegt qua aantallen. In ieder geval al door dit 'makkelijk' te noemen.

~ Ivo

Klopt Ivo makkelijk is overtrokken, maar wel mogelijk :thumbs:
 
Ik hoor m'n naam :)

Ik heb zelf 3m 4v Dicrossus filamentosus in dezelfde bak, en ik moet zeggen dat dit prima gaat en naar mijn mening kunnen er best 1 of 2 bij, 8-9 is echt geen probleem. Echter moet het bestand dan wel heel rustig zijn, maar dat is het bij Bart. Uiteraard ook een hoop verstop plekken, maar ook dat is hier ook geen probleem als er bladeren en planten. De Dicrossus is een vrij rustige dwergcichliden, ik heb zelden ruzie in de bak, soms worden de rangen weer even opnieuw bepaald, maar hier vallen nooit gewonden bij. Met meer vissen zal dit ook alleen minder worden, vergeet niet dat hoe meer je er hebt hoe meer de agressie word verspreid. Ik zie ze hier zelfs soms als een school door de bak zwemmen. Ook is een groep er gedrag vele malen leuker.
Iets wat ik ook niet goed begrijp, discus en maanvis (ook cichliden) leven in de natuur in groepen, daarom houden de meeste mensen in een aquarium ook een groep. Dwergcichliden leven ook in groepen, deze groepen kan je vergelijken met de groepen van een discus of maanvis, maar toch worden dwergcichliden vaak niet in een groep gehouden. tuurlijk, het gaat in een harem/kopple ook prima, maar met een groep doe je ze veel meer plezier. Ik wil niet zeggen dat je dwergcichliden in een groep moet houden, maar het is wel iets om over ma te denken en uiteraard moet de bak er ook toelaten.

Het voorstel van Erik vind ik wel erg ver gaan, neem je een groep, dan geen andere soort er meer bij.
 
Met groep bedoel ik wel een harem dus dat er wel een verhouding is tussen m en v
 
Hoe vordert dit project ondertussen? :)

Ik neem nog even de vrijheid iets te roepen over een visbestand. Wat vind je van een echt biotoopgetrouw bestand? Een aantal soorten die bij elkaar worden gevonden in het Rio Atabapo stroomgebied:
- Dicrossus gladicauda (Utaka heeft ze)
- Paracheirodon axelrodi of hemigrammus bleheri
- Nannostomus eques/Hyphessobrycon (hemigrammus) stictus

Bron idee (p. 6; onder 'ecological notes'): http://cichlidae.us/wp-content/uploads/ ... icauda.pdf

~ Ivo
 
de start ziet er erg goed uit ben benieuwd wat je ervan gaat maken. en als ik me ook nog ff met je visbestand mag bemoeien ;P. De n.marginatus is toch stiekem net iets mooier en leuker dan de n.beckfordi (a)
 
Na een tijdje afwezig te zijn geweest toch maar weer even een keer reageren. Het aquarium draait nu al een tijdje, maar het project staat even op eenmalig pitje omdat ok heel druk ben geweest met stage en school. Ik wil binnenkort de draad weer oppakken door de laatste planten te bestellen. Ook ga ik binnenkort beginnen met folteren over turf. Dit heb ik nog niet gedaan omdat ik de bak eerst met kraanwater goed wilde laten indraaien. De vissen kunnen nog steeds wel alle kanten op, er blijft zoveel moois te vinden. Wat in ieder geval zeker is is dat ik graag dicrosussen wil. Ik sta altijd open voor idee�n en voorstellen over andere vissen. En wat je zegt Ivo, een "echt" biotoop is ook heel leuk om na te maken. Misschien dat ik dat ga doen. De definitieve beslissing maak ik denk ik pas bij Utaka als ik alle visjes in het echt zie. Van het weekend ga ik nog wel even speuren tussen de stroomgebieden. Bedankt voor de link en de opmerkingen.

Groetjes, Bart
 
Haha, enige vordering tot nu toe is dat ik over turf filter, binnenkort even de nieuwe waardes meten. Ook moet ik snel is een schoonmaakbeurt gaan houden, alg op het hout vind ik wel mooi, maar van die slierten op de ramen staat zo slordig.. Dus ik moet even een ruitenvegertje aanschaffen. Ook moet ik nog een nieuw verwarmingselement kopen. Helaas zit ik ook nog met het feit dat er een boete van 289 euro open staat.. En vriendinnetje lief is binnenkort ook weer jarig. Nog wel rondgekeken voor leuke vissenbestandjes en toch maar tot de conclusie gekomen dat ik mijn besluit ga nemen in de dierenzaak, als ik alles in het echt zie naast elkaar. Over de inrichting twijfel ik ook nog, de linkerkant is perfect, de rechterkant vind ik maar niks... Dus die verander ik binnenkort misschien ook wel, met foto's uiteraard. Tot dan kwijl ik wel lekker weg bij jullie bakken :D
 
Hallo allemaal, na 8 maanden afwezigheid komt er eindelijk een update. De bedoeling was eerst om osmose water te gaan gebruiken en wildvang vissen te houden. Na een tijd zitten wikken en wegen toch maar tot de beslissing gekomen dat ik dit niet ga doen. De reden hiervan is omdat het dan in stappen zou moeten en veel tijd zou gaan kosten (en geld). Osmose water en een echt biotoop komt wel als ik op mezelf woon en meteen een flinke bak kan neerzetten. Nu heb ik dus het aquarium draaien met gewoon kraanwater ( wel over turf gefilterd). Het blijft wel allemaal Zuid-Amerikaans.

Hier een foto hoe de bak er gister bij stond:

192835bartm_0_82_aqua_1.jpg


En sinds vandaag zo:

968627bartm_0_82_aqua_2.jpg


982122bartm_0_82_aqua_3.jpg


571692bartm_0_82_aqua_4.jpg


887324bartm_0_82_aqua_5.jpg


446485bartm_0_82_aqua_6.jpg


612775bartm_0_82_aqua_7.jpg


178351bartm_0_82_aqua_8.jpg


497584bartm_0_82_aqua_9.jpg


873231bartm_0_82_aqua_10.jpg


824653bartm_0_82_aqua_11.jpg


761481bartm_0_82_aqua.jpg


Bestand is nu 3 App. Cacatuoides, wat er verder nog in komt moet ik nog even kijken.
 

Terug
Bovenaan