Kommetjes kommetje (Kommetje)


E89BDFFB-1CA7-43F9-B8C5-7C8C49B4719C.jpeg
Vond het leuk om even te laten zien dat de otocinclus hier lekker mee eten van het garnalen voer!
 
1BEB9B87-8012-42B5-8EA3-F11583711C44.jpeg
En die ene malle gele garnaal, kan het niet over mijn hart verkrijgen hem eruit te halen. Ik vind hem grappig! Omdat het de enige is 🙈
 
Ik weet het maar die ene gele garnaal komt uit mijn rode garnalen. En tja, wat moet ik ermee doen? Heb geen andere bak..
 
Wij hebben het ook.
In onze eerdere bak hadden we op een gegeven ogenblik een oranje, een paar blauwen, een zwart/donkerbruine, wij vonden het erg leuk.
 
Ja daat ontkom je vaak met de Neo s niet aan en het enige wat je kan doen is uitselecteren als je 1 bepaalde kleur in de bak wil zien.
 
Ja daat ontkom je vaak met de Neo s niet aan en het enige wat je kan doen is uitselecteren als je 1 bepaalde kleur in de bak wil zien.
Ja er wordt dan gezegd uitselecteren, maar wat doe je er dan mee… Als je maar een bak hebt… je kunt ze moeilijk vrijlaten en wie komt er voor een garnaal…
 
Haha, ja dat was mijn probleem ook en daarom ben ik op Caridina s overgestapt en daar speelt dat vaak wat minder. Tenminste zie je dan niet vaak echt kleurlozen die je nergens kwijt kan geraken.
 
Ik weet niet zo goed wat ik met mijn bak aan moet… Het ziet er niet uit zoals ik wil, het is net een oerwoud. De crypto’s komen overal verspreid spontaan op. Veel jonge garnalen. Daarentegen is het alweer 6 weken geleden dat ik laatste waterwissel deed en de bak kan daar prima tegen. Geen algen ofzo…

Maar mooi is anders…. Eigenlijk wil ik al die planten eruit en mooie frisse bodem. Maar weet nu al dat alles qua balans dan verpest wordt.
 
Ik snap je gevoel.
De crypto's zijn inderdaad flink gegroeid! Ze doen het goed.
Wellicht kun je je aanpassingen minimaal houden en zo min mogelijk de bodem overhoop halen?
 
Ja de enige optie is om ze heel langzaam eruit te halen en de wortels te knippen maar ja het zal altijd troep geven.
 
Ik heb wel eens begrepen dat ze naar boven wortelen als ze te weinig bodem voeding krijgen. Kan je daar iets mee?
 
Ik heb wel eens begrepen dat ze naar boven wortelen als ze te weinig bodem voeding krijgen. Kan je daar iets mee?
Op zich valt het naar boven wortelen wel mee. Het is meer dat overal nieuwe stekjes omhoog komen. Waar die worteltjes omhoog komen heb ik net stekjes weggeknipt. Vandaar. Eerst zat dat onder het grind..
 
Stekjes trek ik voorzichtig wat omhoog en knijp dan de wortel als je het zo kan noemen waarmee ze verboden zijn met de moederplant stuk. Knijp ik met de nagels simpel door en trek het stekkie uit de bodem.
 
Ziet er mooi uit je bak! Lekker kleurtje heeft ie 😄
 
De bak groeit nog steeds goed en is redelijk stabiel, alleen wat viezigheid in het mos.

Ergens ben ik er trots op en anderzijds vind ik hem nog steeds niet leuk. De bak oogt heel natuurlijk en is schijnbaar goed in balans want doe er al maanden niet aan behalve het verdampte water bijvullen. Maar dan toch niet tevreden…. 😵
IMG_8062.jpeg
IMG_8064.jpeg
 
De bak groeit nog steeds goed en is redelijk stabiel, alleen wat viezigheid in het mos.

Ergens ben ik er trots op en anderzijds vind ik hem nog steeds niet leuk. De bak oogt heel natuurlijk en is schijnbaar goed in balans want doe er al maanden niet aan behalve het verdampte water bijvullen. Maar dan toch niet tevreden…. 😵Bekijk bijlage 366880Bekijk bijlage 366881
Mooi hoor trots mag je zeker zijn! Op foto 2 rechts tussen het mos zie je bladeren door komen, die zou ik er uit plukken, dan heeft het mos meer ruimte en dan heb je een wat mooiere afscheiding tussen het mos en de plant links.

Rechts vooraan is ook vrij leeg in contrast tot de rest, misschien past daar een langere plant tussen zoals wat rotola of een belgisch groen precies in de hoek. Of een soort monte carlo achtig iets

Het oogt een beetje als een composthoop 😂 niet verkeerd bedoeld he! Maar je bent er niet helemaal tevreden over. Het is heel druk zo! Maar het kan ook wel mooi zijn zo druk. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het er uit zou zien als het blad niet door het mos heen zou groeien. Misschien dat je dan veel beter weg kan komen met die drukte en dat het een veel mooier effect geeft want het is wel mooi links als die bladeren zo kriskros door elkaar gaan. Dat heeft wel wat. Lekker vol en compact 😄
 
Mooi hoor trots mag je zeker zijn! Op foto 2 rechts tussen het mos zie je bladeren door komen, die zou ik er uit plukken, dan heeft het mos meer ruimte en dan heb je een wat mooiere afscheiding tussen het mos en de plant links.

Rechts vooraan is ook vrij leeg in contrast tot de rest, misschien past daar een langere plant tussen zoals wat rotola of een belgisch groen precies in de hoek. Of een soort monte carlo achtig iets

Het oogt een beetje als een composthoop 😂 niet verkeerd bedoeld he! Maar je bent er niet helemaal tevreden over. Het is heel druk zo! Maar het kan ook wel mooi zijn zo druk. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het er uit zou zien als het blad niet door het mos heen zou groeien. Misschien dat je dan veel beter weg kan komen met die drukte en dat het een veel mooier effect geeft want het is wel mooi links als die bladeren zo kriskros door elkaar gaan. Dat heeft wel wat. Lekker vol en compact 😄
Dat mos was eigenlijk helemaal niet meer echt de bedoeling had het er bijna helemaal uit geplukt op enkel sliertje na maar dat is weer helemaal uitgegroeid.

Ik dacht misschien moet de tak er wel uit daar zit het aan vast maar dan valt de constructie nogal uit elkaar.

Eigenlijk wil ik het liefst helemaal opnieuw beginnen maar dat durf ik niet echt en kan niet met alle garnalen die erin zitten. Ik vind het nu een beetje chaos…

En er zwemmen 2 otocinclus in die hebben al die planten nodig anders houden ze het niet uit.
 
Persoonlijk hou ik van dicht begroeide bakken maar ja je ziet de garnalen amper denk ik.
Ik zie de vissen nog meer dan de garnalen. Misschien dat ik er nog klein aantal visjes bij kan doen. Dat ik er dan weer meer plezier van heb. Zou dat kunnen? Er zitten alleen twee otocinclus in en wat garnalen.
 
Ik snap wat je bedoelt en tegelijkertijd vind ik dichtbegroeid ook juist wel mooi. Het is groen en natuurlijk en doordat je niet alles in één oogopslag ziet, is het juist leuk om er langer naar te kijken en te zien wat je allemaal kan ontdekken. Al moet er ook weer niet al te veel buiten je zicht zijn natuurlijk.
Je zou misschien ook kunnen kijken of je de grote cryptosoort kan vervangen door wat kleinere plantensoorten? Dat geeft even wat rommel, maar lijkt me minder ingrijpend dan opnieuw beginnen. Je houdt dan wel een groene bak, maar dan met planten die iets minder prominent aanwezig zijn? Ik heb geen ervaring met jouw bodem, maar ik trek ook wel eens een plantje uit mijn bak om hem ergens anders neer te zetten oid. Dan wolkt er even wat omhoog en een dag later zie je er niets meer van.
Maar ik kan me voorstellen dat je huiverig bent om iets te verstoren, het ziet er nu uit als een heerlijk groen en natuurlijk paradijsje voor je bewoners.
 
Hoeveel liter is hij want in een kleine nano is de keus erg beperkt en met de garnalen zou ik geen betta nemen.
 
Ik snap wat je bedoelt en tegelijkertijd vind ik dichtbegroeid ook juist wel mooi. Het is groen en natuurlijk en doordat je niet alles in één oogopslag ziet, is het juist leuk om er langer naar te kijken en te zien wat je allemaal kan ontdekken. Al moet er ook weer niet al te veel buiten je zicht zijn natuurlijk.
Je zou misschien ook kunnen kijken of je de grote cryptosoort kan vervangen door wat kleinere plantensoorten? Dat geeft even wat rommel, maar lijkt me minder ingrijpend dan opnieuw beginnen. Je houdt dan wel een groene bak, maar dan met planten die iets minder prominent aanwezig zijn? Ik heb geen ervaring met jouw bodem, maar ik trek ook wel eens een plantje uit mijn bak om hem ergens anders neer te zetten oid. Dan wolkt er even wat omhoog en een dag later zie je er niets meer van.
Maar ik kan me voorstellen dat je huiverig bent om iets te verstoren, het ziet er nu uit als een heerlijk groen en natuurlijk paradijsje voor je bewoners.
Helaas zit er onder het grind een heel wortelstelsel. Als ik er een crypto uit wil trekken komt de halve bodem mee omhoog. Vandaar dat ik het niet aandurf
 
Helaas zit er onder het grind een heel wortelstelsel. Als ik er een crypto uit wil trekken komt de halve bodem mee omhoog. Vandaar dat ik het niet aandurf
Oeps, ja ik snap het... Hij voelt zich gewoon echt heel erg fijn in je bak 😅
 
Misschien kun je de Crypto heel langzaam omhoog halen en de wortels doorknippen maar ja je wil ook niet teveel wortels in de bodem die gaan rotten. Met 1 plant zou het kunnen denk ik. Zelf heb ik ze ook met lange wortels en trek dan toch heeeeeeeeeeeeeeel langzaam hem eruit.
 
Ik zie de vissen nog meer dan de garnalen. Misschien dat ik er nog klein aantal visjes bij kan doen. Dat ik er dan weer meer plezier van heb. Zou dat kunnen? Er zitten alleen twee otocinclus in en wat garnalen.
Als je de in en uitlaat in de rechterbovenhoek zou doen vooraan verzameld daar al het lekkere eten voor de garnalen, je zou ook wat kleine grassige tapijtplantjes recht vooraan kunnen doen. Hoewel de plant die daar staat daar niet blij mee is. Dan trek je vanzelf de garnalen daar naartoe. Misschien dat ze nog iets meer moeten vermenigvuldigen voor je ze meer ziet ook. Ze zitten eenmaal graag tussen de planten 😄
 
Je zou eerst zoveel mogelijk alle jonge cryptoplantjes verwijderen en volgende dag of paar dagen later de grote crypto gevolgd door waterwissel. Weet niet of je de bodem ook wilt vervangen. Je kunt een deel van de crypto ook los in de bak hangen zodat de oto's en garnalen ook tijdelijk ergens kunnen hangen/schuilen.
 

Terug
Bovenaan