Kommetjes kommetje (Kommetje)


Ik denk van niet. Heb ze bij japonica en mos op hout in een 60 liter met sponsfilter.

Kunnen die twee soorten wel samen? Misschien dragen ze wel eitjes en komen ze uit maar eten die japonica garnalen de uitgekomen mini/s op?
 
Ik heb net gevoerd dan komen ze allemaal tevoorschijn. Die hele mini’s zitten ook van van de achterwand te eten. Algen enzo, dus daar laat ik het altijd zitten.
234B2BAD-8B4D-4C26-A130-CEBBBF523D25.jpeg
F0D8C52A-0120-4A17-95A2-723C2018442C.jpeg
 
En nog even twee overzichtsfoto’s de bak wordt behoorlijk vol beplant. Het is lekker groen dat wel… 🙈🫣

En het gaat de goede kant op. Eerst had ik heel veel groene alg gekregen. Dit hebben de oto’s opgelost. Daarna kreeg ik heel veel bruinachtig op het glas. Om dat op te losse geleidelijk meer licht gegeven en meer plantenvoeding. Nu wordt het gelukkig beter na een week of vier. Probeer nu even niks te veranderen.
CF4A18DB-11A7-4AC8-981A-3779842020DB.jpeg
C25B99A9-5491-4518-BCEE-81DBA989E727.jpeg
 
Ik heb een vraagje. Gisteren ging ik het aquarium schoonmaken en filter een beetje…

Daarna aangezet en toen kwam er allemaal rommel het water in spuiten uit het filter. Daarbij zat een piepklein gek beestje wat ik door het water zag gaan.

Misschien een soort wormpje wat zich dubbel vouwde en dan weer uitstrekte. Deed me denken aan die beestjes die ze in zo’n zakje verkopen in de dierenwinkel. Van die rode.

Ik zag er maar eentje, moet ik hier iets tegen doen. Ik denk dat het maar een millimeter of 1-2 groot was. Echt klein.

Ik snap niet waar het vandaan gekomen is. Heb al weken niks toegevoegd aan de bak… en alleen maar in vitro plantjes.
 
Ik vraag me af of het mogelijk is om zo’n bak als ik heb te verkopen? Als geheel? Of is dat onmogelijk met vervoer enzo? Ik snap natuurlijk dat het grootste deel vh water eruit moet….
 
Oké, ik twijfel namelijk of ik nog verder wil met deze bak. Hij draait goed en vind het een mooi aquarium op zich… maar ik denk dat ik wil proberen hem te verkopen..
 
Wel zonde dan en je moet geluk hebben dat iemand het geheel wil. Vaak wil men alleen de kale bak of juist weer de bewoners.
 
Oké, ik twijfel namelijk of ik nog verder wil met deze bak. Hij draait goed en vind het een mooi aquarium op zich… maar ik denk dat ik wil proberen hem te verkopen..
Vaak zitten mensen niet te wachten op een compleet aquarium met bewoners en al, beter werkt het als je d ebewoners los van de bak verkoopt
 
Ja snap ik wel. Maar ik krijg het niet echt naar mijn zin. Ik ben denk ik te perfectionistisch voor de aquariumhobby. Altijd zit wel ergens een vies stukje glas of geel blaadje wat me irriteert. En de garnalen vind ik niet echt meer leuk geloof ik… Dat worden er veel te snel te veel…
 
Ik heb jaren geleden diverse ingerichte bakjes verkocht en met wat geduld lukt het vaak wel al zul je wel veel vragen krijgen als mag ik alleen de bak of de planten overnemen?
 
Hebben jullie wel eens een bak opnieuw ingericht terwijl je nog bewoners hebt?

Ik denk als ik mijn bak leeg en schoon maak en opnieuw inricht dat niet per see goed is voor de bewoners. De bak is zwaar beplant en mijn otocinclus blijven leven dat is volgens mij op zich al een prestatie als ik het goed heb begrepen.

Maar als ik de bodem en alles eruit ga halen zal er denk ik veel van de balans verloren gaan of is dat niet per see zo?

Ik zou het graag wat leger hebben en misschien minder planten. En lekker ff alles schoon maken. Maar denk dat dit niet per see goed is of wel?
 
Gisteren heb ik wat garnalen weggegeven en de bak schoongemaakt. Kwam ik ineens een paar knalgele garnalen tegen… snap er niks van! Niks toegevoegd…
 

Bijlagen

  • 8823BE87-8372-4BCB-B264-5B5217154043.jpeg
    8823BE87-8372-4BCB-B264-5B5217154043.jpeg
    131.1 KB · Weergaven: 42
B8ED53C7-5CDC-4753-A39B-916719539CC8.jpeg
13D18278-BE9E-4D1E-BE72-2B706DB48D8E.jpeg
E37A405E-0C94-413E-AFAF-4221F60FB93B.jpeg


Mijn kommetje gaat momenteel wel heel erg goed. En ik vraag me af of hij niet een beetje te goed gaat. Heb van de week 50 garnalen verkocht. En nog zitten er veel in.

En de planten groeien als kool.

Is de bak te vol naar jullie mening? Wat moet ik ermee doen?
 
Wel mooi groen maar zelf heb ik bij de garnalen enkel wat mos op hout want anders zie je die rakkers amper.
 
Wel mooi groen maar zelf heb ik bij de garnalen enkel wat mos op hout want anders zie je die rakkers amper.

Toen ik ging beginnen en me inlas had ik begrepen dat er veel planten in moesten om de balans te laten slagen.. Ik weet nu eigenlijk nog steeds niet goed hoe dat zit maar het lijkt wel te werken wat ik doe…

Maar op een gegeven moment zal ik een keer de boel moeten opfrissen of snoeien of whatever. Maar ik vraag me af als ik de bak opnieuw in zou willen richten… Wat doe je dan met alle garnalen enzo? En de vissen? Gewoon ff in een plastic bak ofzo met de pomp?
 
Ik denk dat je met deze hoeveelheid planten de garnalen niet kan uitvangen en ik zou dan heel voorzichtig de planten uit de bodem trekken als je dat zou willen.
Ik deed garnalen even in een curverbakje en daar kunnen ze prima een paar uren in vertoeven.
 
7E2BBDFA-9788-4528-90F1-1B72EBD05EA7.jpeg

A09592C1-40FE-4175-A520-FD0E6E84B300.jpeg


Na wat stress en modderpoel in mijn aquarium ben ik toch blij met mijn keuze flink wat planten en mos te verwijderen. Mijn hardscape is weer zichtbaar en ben daar toch wel blij mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk erover er een klein schooltje boraras briggitae erbij te doen iets van 8 ofzo. Heb de laatste 2 weken iets van 80 garnalen elders ondergebracht. Dus er is weer wat ruimte, en zwemruimte gemaakt.
 
Ik heb ze in de 60cm gehad en merkte dat dit al net aan was want in een wat grotere bak komen ze beter uit en beter tot hun recht.
 
Ik heb ze in de 60cm gehad en merkte dat dit al net aan was want in een wat grotere bak komen ze beter uit en beter tot hun recht.

Mijn bak is wel 60 liter, maar 40x40 ongeveer… heb je een andere suggestie?
 
Het zijn drukke zwemmers die Guppen dus ik denk dat 40cm dan erg krap is om baantjes te trekken.
 
Ik baal een beetje. Van de week heb ik mijn bak verplaatst. En grote waterwissel gedaan want anders kon ik niet verplaatsen. Kijk ik net in mijn bak zie ik ineens plukjes baardalg op een tak en op een blad. Baal daar echt van. Ik vraag me af of het toeval is of door het verplaatsen komt ofzo. Het was ook zo dat ik vlak ervoor een keer de waterwissel had uitgesteld. Had er 12 dagen tussen ipv ongeveer een week. Zou dat het zijn?

Ik heb meteen het blad en een stuk van de tak afgeknipt maar dat zal misschien wel te makkelijk gedacht zijn?

Ik geef all in one van planted box als plantenvoeding.
 
Nou die paar dagen lijken me sterk want het is meer co2 gerelateerd vaak. Staat de bak nu meer in het licht misschien?
Gaat het om 1 blad want dan zou ik niet gelijk in de stress schieten hoor.
 
Ik denk wel ongeveer hetzelfde qua lichtinval. Ja op een blad en een takje.
 
Nou ik zou dan niet in paniek raken en kijken hoe het gaat. Als je echt algen zou krijgen dan zie je dat vaak op meerdere plekken opduiken.
 

Terug
Bovenaan