Kommetjes kommetje (Kommetje)


Vaak raad men aan om hiermee een 6 mnd te wachten en die zijn om in dit geval.
 
Vaak raad men aan om hiermee een 6 mnd te wachten en die zijn om in dit geval.
Hoeveel zou ik er dan bij kunnen plaatsen? Het is een 60 liter bak en er zit ondertussen flink wat alg tegen de achterwand etc. Er zit geen vis in alleen garnalen.

Maar durf het bijna niet te vragen na de reacties van hier kunnen geen vissen in…
 
Je hebt net hun favoriete voedsel weg gehaald , dat zachte groene.
Verder zit er weinig in het bakje voor oto's om te "grazen".
Grote kans dat ze een langzame dood tegemoet gaan.
Ik zou het niet doen.
 
Hoeveel zou ik er dan bij kunnen plaatsen? Het is een 60 liter bak en er zit ondertussen flink wat alg tegen de achterwand etc. Er zit geen vis in alleen garnalen.

Maar durf het bijna niet te vragen na de reacties van hier kunnen geen vissen in…
Komt door gebrek aan zwemruimte, 1 voordeel heb je wel: otosinclussen zijn geen grote zwemmers maar echte plakkers dus die zou je er wel in kunnen doen wat dat betreft, zelf geen goede ervaringen met otosinclussen want ze zijn zeer lastig op droog voer te krijgen en zeker zo'n klein bakje als de jouwe is de alg in notime op, en wat dan?
 
En als je er dan twee of drie in doet? Eten die zoveel alg weg dan?
 
Dat is zo op, en de overgang op ander voer zoals geblancheerde courgette , algen wafels enzovoort
duurt wekenlang met als gevolg dat ze een langzame honger dood tegemoet gaan.
 
Dat is zo op, en de overgang op ander voer zoals geblancheerde courgette , algen wafels enzovoort
duurt wekenlang met als gevolg dat ze een langzame honger dood tegemoet gaan.
Oké dat zou ik zielig vinden, dan durf ik er niet aan te beginnen.
 
Ik heb Otocinclus bij Heems vandaan. Ze eten goed van de algen maar gelukkig ook van de tabs van Oase veggievore. Misschien is het ook wat ze gewend zijn?!

Het zijn wel echt hele leuke beestjes.
 
Ik heb Otocinclus bij Heems vandaan. Ze eten goed van de algen maar gelukkig ook van de tabs van Oase veggievore. Misschien is het ook wat ze gewend zijn?!

Het zijn wel echt hele leuke beestjes.
Dan heb je mazzel want het is pure wildvang wat te koop is aan otosinclussen en zijn dus helemaal nergens aan gewend
 
Ik heb een vraag. Ik irriteer me erg aan de algen in mijn aquarium. En het lijkt meer te worden in plaats van minder. Wat kan ik hiertegen doen? Het verschijnt nu ook een beetje op sommige bladeren.

Ik geef plantenvoeding all in one van plantedbox. Volgens de verpakking moet ik 5,5ml geven en geef nu steeds ongeveer 3ml vanaf het begin. Omdat mijn plantjes nogal klein zijn.

Zou ik nu meer moeten toevoegen? Kan dit het probleem zijn? Ik lees ook wel dat je co2 tekort kan hebben als je algen hebt. Kan ik dat toevoegen of beter van niet?


E3D26483-CB2E-45AA-AC0A-40450D0953CF.jpeg
11750A19-3875-4D11-AC3C-DF4F627DAFD5.jpeg
0F68EC2E-91E3-4BC2-967C-38911A835AFD.jpeg
 
Ik zie op de planten weinig alg en volgens mij meer op de ruiten. Hoeveel liter is de bak en welke verlichting heb je en hoelang?
Als je geen co2 toevoegt dan zou ik bijna denken dat hier de oorzaak in zit.
 
De bak is 60 liter, er hangt een Dennerle led 8w boven en die brand van 13-17 en van 18-22.

Het was nooit zo erg met de algen, volgens mij is het gekomen nadat de stroom uitgevallen is gedurende 6 uur en ik een paar dagen daarvoor toevallig het filter had uitgespoeld.

Op de planten valt inderdaad mee, en ze doen het ook heel goed! Ik had ook nog drijvers toegevoegd om de lichtintensiteit iets te verlagen en de planten lijken dat prima te kunnen hebben. Maar ik dacht misschien zijn ze nu zo groot dat ze meer verbruiken en moet ik meer all in one doseren. Of de drijvers verbruiken te veel co2 uit mijn bak??

Maar co2 met zo’n installatie wil ik eigenlijk niet gaan doen. Ik ging voor een low-tech bak eigenlijk. Co2 kan je ook uit een flesje doseren toch?

Maar ik dacht eigenlijk dat die all in one van planted box alles bevatte…
 
Wat ook kan is dat door een lichte niet of amper meetbare nh3/4 je nu wat algjes ziet want uitval en een filter die je schoonmaakt kunnen de oorzaak zijn.
Je hebt net veel licht boven 60 liter vindt ik en met 8 uur ook niet te lang.
De AIO is wel een complete voeding maar ja zonder co2 en dan met een wat verhoogde nh3/4 kun je dit zien.
 
Wat zou ik nu het beste kunnen doen? Gewoon afwachten is misschien nog het beste? Ik heb hier vaak gelezen dat als je van alles gaat veranderen men vaak helemaal niet meer weet waar het probleem ligt.

Ik dacht dat ik met mijn plantenvoeding wel redelijk goed zat omdat ik bijna alleen maar langzame groeiers in de bak heb.

Maar ik vraag me af hebben mensen dan zonder co2 installatie nooit een goed draaiende bak? Dat moet toch ook kunnen? De garnalen vinden ze algen trouwens niet erg die doen het best. Maar mooi is anders.
 
Als je dit pas hebt na het akkefietje met de filter dan zou ik afwachten want dan is ruiten poetsen en bealgde blaadjes weghalen vaak voldoende.
Ik heb ook 8 of 10W led boven een 60 cm gehad en had er geen last van. Maar goed geen bak is gelijk.
Ik zou dus de ruiten poetsen en de bealgde bladeren weghalen en kijken wat het de komende weken gaat doen. Ook kun je altijd nog drijvers toevoegen om het licht te dimmen. O, dat heb je al zie ik.
ook zou ik de aanbevolen dosis AIO toevoegen zodat je weet dat je voldoende gebruikt.
 
Bedankt voor je reactie, die dingen ga ik doen! De AIO ga ik gelijkelijk ophogen, maar niet in een keer denk ik. Ik ga dan denk ik 5ml doseren want door alle stenen etc zit er denk ik geen 60 liter in het aquarium.

Ik denk er toch ook over drie otocinclus toe te voegen. Ik heb de voer tabletten besteld die eerder werden aangeraden door iemand in dit topic. Als ik de ramen niet schoonmaak hebben ze genoeg te eten 🙈

Voor mij is alleen alles de eerste keer, dus ook vissen. Kan ik de waterwissel gewoon hetzelfde blijven doen? 15 liter eruit en koud kraanwater terug erin? Meestal schommelt de temperatuur daardoor maar 1 a 2 graad. Is dat voor vissen ook oké?

Ik zal misschien als eigenwijs gezien worden, maar mij lijkt het toch te moeten kunnen lukken. Ik ga eens vragen aan de dierenwinkel waar ik ze wil kopen wat zij ze voeren en of dat goed gaat eerst.
 
1-2 graden is niet zo erg hoor. Ik voeg zelf altijd de aanbevolen dosis toe op de totale inhoudt. Dan voeg je door stenen en bodem misschien iets teveel toe maar dat kan geen kwaad.
Of je Oto s met 3 kan houden weet ik zo niet want ik heb het vermoeden dat je die in een groepje moet houden. Men raad aan om ze niet te kopen voordat een bak 6 mnd draait.
 
1-2 graden is niet zo erg hoor. Ik voeg zelf altijd de aanbevolen dosis toe op de totale inhoudt. Dan voeg je door stenen en bodem misschien iets teveel toe maar dat kan geen kwaad.
Of je Oto s met 3 kan houden weet ik zo niet want ik heb het vermoeden dat je die in een groepje moet houden. Men raad aan om ze niet te kopen voordat een bak 6 mnd
Op internet vond ik inderdaad dat je er vijf bij elkaar moet zetten bij voorkeur. Maar dat lijkt me wat veel misschien voor deze bak.
 
Ik vroeg me nog af als het zo warm weer is, moet ik dan iets doen om de watertemperatuur te verlagen of hoeft het niet per see.
 
Heb het gevraagd van de oto’s. In de winkel bij hen eten ze ook al spirulina pellets omdat hun aquaria te schoon zijn zegt hij. Dus ze zijn ook al gewend om die te eten.
 
Ik lees ook wel dat je ze dit kan geven en heb ze zelf nooit gehad maar het advies om ze pas na 6 mnd te kopen zal niet voor niets zijn denk ik. Ze eten auswuchs als ik het goed schrijf.
 
Het is aufwuchs John. Een verzamelnaam van alg en alle micro organismen die er tussen leven. Oto's kunnen worden toegevoegd als een aquarium voldoende "rijp" is. Veiligheidshalve wordt altijd 6 mnd gezegd, maar kan eerder mits je aquarium voldoende decoratie en planten heeft waar deze "filmlaag" zich op heeft ontwikkeld. Qua groep is 3 wel het minimum. Als ik naar jou bakje kijk dan zie ik genoeg decoratie en planten, tel idd je ruit oppervlak erbij op en wat mij betreft zou het moeten lukken. Jou Auarium zou ik wel beschouwen als de minimum grote (mits voorzien van wat ik hierboven al beschreef). Je kan overigens gewoon je ruiten schoonmaken hoor, dat is verder geen probleem. Een gedeelte van deze alg/Aufwuchs blijft in je aquarium en is een goede voedselbron voor je toekomstige Oto's. Je kan bijvoeren met bv spirulina algen tabletten, maar dat hoeft zeker niet iedere dag. Ik zou ongeveer 2x per week aanraden in jou situatie. De Oto's die ik heb in mijn ZA 80x40 heb ik overigens nog nooit bijgevoerd, maar goed dat is een andere situatie.

Veel plezier met je toekomstige aanwinsten.

Gr. Ed
 
Heb het gevraagd van de oto’s. In de winkel bij hen eten ze ook al spirulina pellets omdat hun aquaria te schoon zijn zegt hij. Dus ze zijn ook al gewend om die te eten.
Er is een verschil tussen: wij geven ze tabletten of ze eten tabletten. Alle uitval in de winkel van oto’s die geen tabletten eten gaan ze echt niet zeggen. Die halen ze eruit en gaan de vuilnisbak in. Als de oto’s een aantal maanden bij de winkel in de bak zouden zitten, zijn alle moeilijkere eters doodgehongerd. Maar de omloop is te groot daarvoor, dus is er een gerede kans dat je oto’s koopt die nog moeten omschakelen ( als ze al omschakelen want dat wat tussen de algen leeft is veel lekkerder blijkbaar) en dus in de winkel wel tabletten aangeboden heeft gekregen, maar niet eten en helaas aan t verhongeren zijn. Als ze dan in jouw rijpe bak komen, sterken ze wel weer aan, maar als jij dan ook nog niks te eten voor ze hebt…
 
Er is een verschil tussen: wij geven ze tabletten of ze eten tabletten. Alle uitval in de winkel van oto’s die geen tabletten eten gaan ze echt niet zeggen. Die halen ze eruit en gaan de vuilnisbak in. Als de oto’s een aantal maanden bij de winkel in de bak zouden zitten, zijn alle moeilijkere eters doodgehongerd. Maar de omloop is te groot daarvoor, dus is er een gerede kans dat je oto’s koopt die nog moeten omschakelen ( als ze al omschakelen want dat wat tussen de algen leeft is veel lekkerder blijkbaar) en dus in de winkel wel tabletten aangeboden heeft gekregen, maar niet eten en helaas aan t verhongeren zijn. Als ze dan in jouw rijpe bak komen, sterken ze wel weer aan, maar als jij dan ook nog niks te eten voor ze hebt…
Eeehm tja, dat blijft gissen denk ik. Maar ik heb toch wel eten voor ze? Ik zal de ramen niet meer poetsen. En op en tussen de planten groeit een en ander. Het is afwachten hoe het gaat. De een zegt dat het kan de ander denkt van niet. Tja moeilijk…
 
B43BC310-E0E7-4D26-A7EA-B3274F09A901.jpeg
A4E703EB-E6F4-40F3-A615-4DEDDFF70EEC.jpeg



B43BC310-E0E7-4D26-A7EA-B3274F09A901.jpeg
 

Bijlagen

  • 26B80B1B-B707-4C75-BC82-7B7CBE7CDFB6.jpeg
    26B80B1B-B707-4C75-BC82-7B7CBE7CDFB6.jpeg
    230.2 KB · Weergaven: 53
Ik las net op internet over garnalenziektes, en ik had net gevoerd en zat de mijne eens te bekijken. Zien jullie iets geks aan ze of zien ze er gezond uit?
 
Het viel me plotseling op dat sommige garnalen wat donkerdere vlekken hebben over hun lijf. Maar misschien heeft dat met de dekking te maken? Ik zie op eerdere foto’s dat ze het al langer hebben. En op veel foto’s van internet zie ik het ook bij de feller gekleurde garnalen.
 

Terug
Bovenaan