Kommetjes kommetje (Kommetje)


Hierbij een foto van onze kikkerbeet.
Zoals je ziet hebben die van ons veel kortere wortels. Ik snap nog steeds niet waar het verschil in zit. Volgens mij is dit echt een andere variant.
Mocht je je er aan ergeren (de lange wortels), dan is het misschien een optie om te kijken hoe deze variant zich in jouw bak gedraagt?

Wij ergerden ons er destijds wel aan, en hebben ze om die reden toen ook uit de bak gegooid. Vissen hebben er absoluut geen last van, die vinden het heerlijk.

20220418_134542.jpg
 


Beide worden kikkerbeet genoemd maar in de aquaria hebben we veelal de eerste en als ik kijk naar de foto van Marjan dan is dat niet de Limnobium.
 


Beide worden kikkerbeet genoemd maar in de aquaria hebben we veelal de eerste en als ik kijk naar de foto van Marjan dan is dat niet de Limnobium.

Die van ons lijkt sprekend op de eerste foto. Is ook gekocht als limnobium laevigatum, bij aquarium-planten.com.

Maar niet die lange wittige wortels die recht naar beneden groeien dus.
 
Zover als ik zie hebben die van jouw de aanhechting van het blad een stukje onderwater om het maar zo te zeggen en de "gewone" limnobium heeft dat dan weer anders.
De versie de jij hebt kende ik dan ook niet.
 
Zover als ik zie hebben die van jouw de aanhechting van het blad een stukje onderwater om het maar zo te zeggen en de "gewone" limnobium heeft dat dan weer anders.
De versie de jij hebt kende ik dan ook niet.

Wanneer ik zoek op plaatjes van Limnobium laevigatum zie ik genoeg plaatjes waarbij het er onder water precies zo uitziet als bij ons.
Amazone kikkerbeet.
 
Als ik bij de mijne kijk dan is waar het blad ontstaat zo n 4-5 mm van het oppervlak maar dat lijkt bij de jouwe dieper te liggen als ik je foto zo bekijk. Daar lijkt met me wel dik 2 centimeter onder het oppervlak.
 
Bij die van mij begint de aanzet van het blad ook vlak onder het Wateroppervlak.
 
Bij die van mij begint de aanzet van het blad ook vlak onder het Wateroppervlak.
Hier ook en als de planten iets groter en ouder worden dan komt dat wat lager te liggen.
Ik kan me vergissen maar volgens mij heeft die van Marjan ook vrij grote bladeren erbij maar dat is lastig te zien zonder een foto van bovenaf.
 
93620B0A-F32F-4DAA-996B-40A1D90143CB.jpeg
78C2D6B7-D8DA-4964-90AC-C21B7B8F3939.jpeg


Er zitten echt veel kleine garnaaltjes in de bak en ze groeien met de dag. Zo leuk te zien! En ze kleuren al mooi rood!
 
Is er ook iets te doen tegen die kaamlaag op het water? Of moet dat vanzelf over gaan? Het aquarium draait nu al een week of 6. Of is het normaal in dit stadium en moet het vanzelf overgaan?

Ik haal het regelmatig weg met keukenpapier maar het komt steeds terug. Het is geen dikke laag.
 
Heb ik ook wel eens en heb een skimmer in de bak hangen. Vaak na het onderhoud gooi ik die even aan. Gelijk alle snoeisels wat kleiner is eruit.

Wat ik heb begrepen is een lichte kaamlaag niet heel erg als het maar niet te wordt want dan beïnvloed het de gasuitwisseling.
 
Heb ik ook wel eens en heb een skimmer in de bak hangen. Vaak na het onderhoud gooi ik die even aan. Gelijk alle snoeisels wat kleiner is eruit.

Wat ik heb begrepen is een lichte kaamlaag niet heel erg als het maar niet te wordt want dan beïnvloed het de gasuitwisseling.
Een skimmer gaan ook babygarnaaltjes doorheen, geen geschikt plan in een garnalenaquarium.

Anyway: de uitstroom van je pomp meer op het oppervlak richten zodat er oppervlaktebeweging is dan verdwijnt de kaamlaag ook
 
Een skimmer gaan ook babygarnaaltjes doorheen, geen geschikt plan in een garnalenaquarium.

Anyway: de uitstroom van je pomp meer op het oppervlak richten zodat er oppervlaktebeweging is dan verdwijnt de kaamlaag ook
Dat heb ik gedaan maar helpt niet echt het komt steeds een paar dagen na het verwijderen terug.

Maar die slimmer doen we dan maar niet nee… 🙈
 
Vandaag weer aquarium schoongemaakt. Ik heb een aquarium zonder rand met een glazen afdekplaat. Ik vroeg me af of ik deze kan ontkalken met natuurazijn? Of dat dit naderhand nog schadelijk kan zijn voor de garnalen als ik goed naspoel?
 
Ik zou de rand met een stukje keukenrol bevochtigen en dan met een schuursponsje, de groene zijde, het achoonpoetsen. Zo doe ik het soms ook in de nano en omdat je zo heel weinig natuurazijn gebruikt heeft dat weinig tot geen invloed. Ik merk dat hier niet tenminste.
Ik hevel altijd de helft van het water af zodat ik een loper azijn nog kan wegvegen.
 
Als je groene algen krijgt in het aquarium wat zegt dit dan?

Zou ik meer water moeten wisselen? Of minder plantenvoeding toevoegen?

Ik doe nu elke week 10 liter waterwissel ongeveer en 3,5 ml planted box aio.

Het aquarium is denk ik 55 liter ongeveer. Of gaat het vanzelf over uiteindelijk?
 
Algen is een teken van tekorten in de regel en je moet kijken om welke algen het gaat en wat de waterwaarden zijn.
 
Als je groene algen krijgt in het aquarium wat zegt dit dan?

Zou ik meer water moeten wisselen? Of minder plantenvoeding toevoegen?

Ik doe nu elke week 10 liter waterwissel ongeveer en 3,5 ml planted box aio.

Het aquarium is denk ik 55 liter ongeveer. Of gaat het vanzelf over uiteindelijk?

Ik zag een stukje over deze alg wat redelijk overeen komt met mijn ervaring.
Misschien herken je er iets in.

Screenshot_20220423-071956_Chrome.jpg

Het is iets wat je vooral ziet bij nieuwere bakken, die nog niet goed in balans zijn. Dat kan best een poos duren.

Verder zie je dit veel bij aquaria met wat meer licht. Valt er veel daglicht in de bak buiten de verlichtingstijd om?

Verder ontstaat het ook vaak wanneer er wat meer onbalans is, bijvoorbeeld wanneer je in een goed stabiel aquarium met de bodem begint te rommelen. Dan is er een verstoring met meer organisch afval waardoor er een stijging komt in ammoniak, nitriet en vaak ook nitraat.
Het is goed om die waarden nu sowieso te meten, op verschillende momenten voor en na de waterwissel.

Wanneer je veel (snelgroeiende) planten hebt dan zullen die een piek in ammoniak eerder opnemen, waardoor deze algen minder kans krijgen. Ik dacht te zien dat jij vooral wat langzamere groeiers hebt waardoor dit minder snel gemaskeerd wordt.

Maar bottomline, meestal een aquarium wat niet in balans is. Bij een nieuw aquarium (zoals bij jiou) zou ik daar de oorzaak zoeken mits de genoemde waarden ok zijn. Ik ziu de alg met rust laten, niet wegpoetsen voor 3 a 4 weken. Daarna zou het minder moeten worden.
Wanneer je de alg wegpoetst gaan deeltjes een nieuwe plek zoeken, en reset de levenscyclus van de alg van 3 a 4 weken.

Bij een stabiel aquarium waar gerommeld is is de aanleiding ook vrij helder, daar creeer je tijdelijke en nieuwe onbalans. Ook 3 a 4 weken niet aankomen, daarna restjes voorzichtig weghalen.

Bij een bestaand aquarium waar het spontaan uitbreekt zal je vaak ontdekken dat er iets is veranderd in de omstandigheden (meer lichtinval, hogere temperatuur (zomer) met invloed op planten, meer belasting, meer of ander voer etc) waardoor er alsnog onbalans ontstaat. Ook kan het zijn dat het aquarium lastig in balans komt omdat de verhoudingen in de bak niet optimaal zijn, bijvoorbeeld bij een te hoge belasting (teveel vis/bewoners/voer icm te weinig filtratie).

Blijft de alg na 3 tot 4 weken volop aanwezig of wordt het erger, dan is het goed om te controleren waardoor je aquarium niet in balans komt.
 
Lees ik daar nu high no3? Nou met een hoge no3 en veel licht moeten dan alle EI gebruikers alg hebben maar misschien lees ik het verkeerd.
 
Sommige planten kunnen niet goed reageren op temp stijgingen in de zomer, waardoor je plantmassa af kan nemen en je daardoor teveel meststoffen zou kunnen geven die niet opgenomen wordt en er onbalans kan ontstaan. Als en EI gebruiker wekelijks 50% ververst (reset) en meststoffen op peil brengt op de behoefte van de planten, dan is dit risico in de zomer al kleiner in ieder geval.

Maar al kloppen de verhoudingen dan (ook gelet op plantmassa) levert het volgen van de EI geen problemen op idd.

Ik zie trouwens alleen algen op een steen klopt dit? Zit het niet op je planten?

Gr. Ed
 
Lees ik daar nu high no3? Nou met een hoge no3 en veel licht moeten dan alle EI gebruikers alg hebben maar misschien lees ik het verkeerd.

Daar staat hoge nitraat, inderdaad.

En dan kan je gelijk hoog in de boom klimmen en over ei beginnen :)

Je kan ook kijken hoe het er staat en hoe het bedoeld kan zijn.

Er staat niet dat no3 DE oorzaak is. Er staat dat het iets is, wat je vaak ziet bij bakken die (oa) hoog nitraat hebben.

De nitraatwaarde kan zijn toegenomen door een andere oorzaak, waardoor onbalans in de bak is ontstaan. De nitraat hoeft dan niet (de enige) oorzaak te zijn, het kan ook een indicator zijn.

Verder kan het ook zijn dat een hoge nitraat geen probleem hoeft te zijn onder de juiste omstandigheden, maar wanneer de overige omstandigheden niet optimaal zijn, het wel bijdraagt aan een probleem.
 
Sommige planten kunnen niet goed reageren op temp stijgingen in de zomer, waardoor je plantmassa af kan nemen en je daardoor teveel meststoffen zou kunnen geven die niet opgenomen wordt en er onbalans kan ontstaan. Als en EI gebruiker wekelijks 50% ververst (reset) en meststoffen op peil brengt op de behoefte van de planten, dan is dit risico in de zomer al kleiner in ieder geval.

Maar al kloppen de verhoudingen dan (ook gelet op plantmassa) levert het volgen van de EI geen problemen op idd.

Ik zie trouwens alleen algen op een steen klopt dit? Zit het niet op je planten?

Gr. Ed


Wij hadden hier in de zomer bij hogere temperaturen meer organisch afval doordat de planten minder blij waren met die hogere temperatuur, of er nog niet op waren ingesteld. Dat resulteerde hier vaak in een vleugje groen op de ruiten bij warmer weer.

Toen we bij warmer weer zweefvuil gingen wegvangen en dus meer organisch afval wegpakten, was dat probleem weg.

Wij passen geen ei toe, dus wat mij betreft zit het niet in ei, maar in veranderende waarden waar de bak (nog) niet op is ingesteld.

Dat geldt hier dan bij een bak die anders wel goed in balans is, zonder zichtbare alg op de ruiten of ergens anders in de bak.
 
Maar TS hoeft de EI methode helemaal niet te volgen om het probleem te verhelpen 😉.

Wat ik voor zou willen stellen is nagenoeg niks te doen. Gewoon je wekelijks onderhoud en waterwissel doen. Je waterwissel zou ik zelf naar 33% omhoog brengen, dat is dan ook het enige.

Gr. Ed
 
Wij hadden hier in de zomer bij hogere temperaturen meer organisch afval doordat de planten minder blij waren met die hogere temperatuur, of er nog niet op waren ingesteld. Dat resulteerde hier vaak in een vleugje groen op de ruiten bij warmer weer.

Toen we bij warmer weer zweefvuil gingen wegvangen en dus meer organisch afval wegpakten, was dat probleem weg.

Wij passen geen ei toe, dus wat mij betreft zit het niet in ei, maar in veranderende waarden waar de bak (nog) niet op is ingesteld.

Dat geldt hier dan bij een bak die anders wel goed in balans is, zonder zichtbare alg op de ruiten of ergens anders in de bak.
Het zit voornamelijk in de temp veranderingen en daardoor mogelijk afstervend blad/plantmateriaal. Of je de EI nou wel of niet toepast, sommige planten groeien minder goed waardoor de balans verstoord is en daardoor ook de meststoffen opname. Of die nou wel of niet extra wordt toegevoegd, want elk aquarium heeft een bepaalde hoeveelheid opgeloste stoffen in de waterkolom, anders is er natuurlijk geen groei mogelijk 😉.

Maar goed, dit alles ter info voor de TS, maar wat ik zo inschat is dit het probleem niet van TS.

Mooie hobby hebben we toch 😊.

Gr. Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Het staat ook los van de EI maar ik begreep uit marjan dr foto dat je alg kan krijgen bij een hoge no3 van meer dan 10 mg en dat is wat juist alle EI gebruikers hebben dus meer dan 10mg no3 is geen reden voor algen. Tekorten wel of zoals Marjan al schets teveel organische belasting waardoor nh3/4 een trigger kan zijn.
 
Het staat ook los van de EI maar ik begreep uit marjan dr foto dat je alg kan krijgen bij een hoge no3 van meer dan 10 mg en dat is wat juist alle EI gebruikers hebben dus meer dan 10mg no3 is geen reden voor algen. Tekorten wel of zoals Marjan al schets teveel organische belasting waardoor nh3/4 een trigger kan zijn.

Dat. Maar ook, mensen met ei hebben ook vaak genoeg problemen met de bak. Wanneer de overige omstandigheden niet juist zijn.

Ik begrijp de behoefte om dingen samen te vatten en informatie compact te houden om de boodschap goed over te brengen. Maar volgens mij begrijpt iedereen met een aquarium dat (ongewenste) alg niet (zelden?) ontstaat door 1 factor. Het zal eigenlijk altijd een samenspel zijn. Onbalans. En een hogere nitraatwaarde kan een teken zijn, een indicator van onbalans.
Of een nitraatwaarde van 10 onder bepaalde omstandigheden voor ongewenste alggroei kan zorgen weet ik niet, maar met mijn beperkte kennis sluit ik dat niet uit.

Aanvulling
Binnen dit topic ga ik verder niet meer op dit onderwerp reageren.
 
Bedankt voor al jullie reacties. Ik denk inderdaad dat het met de pas opgestarte bak te maken heeft. En langzame groeiers wellicht.

Organische belasting denk ik niet. Ik meet ongeveer nitraat 5 en er zitten alleen wat garnalen in de bak.

Iets meer water verversen zou ik kunnen doen. Ik hoopte dat de drijvers gingen helpen om afvalstoffen op te nemen uit het water en het licht wat te dimmen.

Ik heb 8 uur licht met een pauze van een uur in het midden.

De algen zitten alleen op de stenen en af en toe wat op de ramen niet op de planten.

Ik denk dat ik maar probeer zo verder te gaan. En af te wachten of het vanzelf over gaat.
 
Het zal eigenlijk altijd een samenspel zijn
Dat kan maar hoeft niet want als je alleen een co2 tekort hebt omdat je dat niet toevoegt dan is de oorzaak een co2 tekort tov de hoeveelheid licht. Maar soms kan het ook een combi van factoren zijn. Maar bij goed en voldoende onderhoud is alg toch veelal een tekort ergens. Maar uitzonderingen zul je houden.
 
Bedankt voor al jullie reacties. Ik denk inderdaad dat het met de pas opgestarte bak te maken heeft. En langzame groeiers wellicht.

Organische belasting denk ik niet. Ik meet ongeveer nitraat 5 en er zitten alleen wat garnalen in de bak.

Iets meer water verversen zou ik kunnen doen. Ik hoopte dat de drijvers gingen helpen om afvalstoffen op te nemen uit het water en het licht wat te dimmen.

Ik heb 8 uur licht met een pauze van een uur in het midden.

De algen zitten alleen op de stenen en af en toe wat op de ramen niet op de planten.

Ik denk dat ik maar probeer zo verder te gaan. En af te wachten of het vanzelf over gaat.

In het verleden las ik hier vaak bij alg het advies doe niks. In zekere zin is dat wat @Ed Tensen ook zei. En ik denk dat dat waardevol advies is.

We gooien wat water en planten etc in een bak, en na een aantal weken is het wat ammoniak betreft grotendeels zover dat er een paar bewoners in kunnen zonder al teveel problemen. Maar de bak is dan nog heel schraal. Alles in de bak probeert met elkaar in een evenwicht te komen en zal allerlei bacteriën en weet ik veel wat nog meer laten groeien om dat evenwicht te maken. Ik dacht dat ze het rijpen noemen, maar ik kan me vergissen.

Met elke verandering die je aanbrengt moet de bak zich weer stellen, en raakt het evenwicht weer verder uit zicht.

De drijfplantjes zijn naar mijn mening een goede en waardevolle toevoeging in je bak, om de reden die je zelf aangeeft :) en ja, die zouden zeker ook een stuk moet compenseren voor de "langzamere" groeiers. Die het overigens erg goed lijken te doen, of vergis ik me?

Dus ik denk dat de kans groot is, wanneer je het advies van @Ed Tensen volgt, dat het op termijn echt wel goed komt.

Er zijn zeker zaken waarbii je gelijk in moet grijpen natuurlijk, maar dit lijkt mij er niet 1 van.
 
De planten doen het inderdaad super goed, ze zijn mooi groen en weinig blad wat niet mooi is. Daar ben ik erg tevreden mee! Ook de drijvers doen het erg goed. Ik heb geprobeerd om plantjes te zoeken voor de omstandigheden die ik heb, zonder co2 en geen bijzondere verlichting. En ze lijken er tevreden mee! Dat is al heel wat.
 
We noemen dat idd "rijpen" Marjan 😉. Wat Marjan hierboven al aangeeft, vaak wil een "beginnend" aquariaan teveel doen. Dat is zeker niet altijd nodig.

Je hebt wat groene alg op een steen en soms wat op de ruit, prima 👍. Ruit schoonmaken met je wekelijks onderhoud, van je steen hoeft dat niet direct. Je garnalen hebben zo wat te knabbelen. Het zit verder niet op je plantjes, dus die doen het goed (wat ook te zien is 😉). Je drijfplanten zijn jou snelgroeiers en zullen tekorten snel kunnen gaan aangeven in het blad.

Ik zou dus alleen je waterwissel iets groter maken. Ik zit bv in het bakje van mijn zoon (60×30×30) op 33% en in mijn Junglescape (dezelfde maat) op 50%, deze is ook zwaarder beplant en heeft meer hardscape. Om maar aan te geven dat ieder bakje zijn eigen behoeftes heeft en ook aangeeft, maar dat leer je wel met de tijd 😉.

Je hebt verder een leuk bakje, lekker genieten!

Gr. Ed
 
We noemen dat idd "rijpen" Marjan 😉. Wat Marjan hierboven al aangeeft, vaak wil een "beginnend" aquariaan teveel doen. Dat is zeker niet altijd nodig.

Je hebt wat groene alg op een steen en soms wat op de ruit, prima 👍. Ruit schoonmaken met je wekelijks onderhoud, van je steen hoeft dat niet direct. Je garnalen hebben zo wat te knabbelen. Het zit verder niet op je plantjes, dus die doen het goed (wat ook te zien is 😉). Je drijfplanten zijn jou snelgroeiers en zullen tekorten snel kunnen gaan aangeven in het blad.

Ik zou dus alleen je waterwissel iets groter maken. Ik zit bv in het bakje van mijn zoon (60×30×30) op 33% en in mijn Junglescape (dezelfde maat) op 50%, deze is ook zwaarder beplant en heeft meer hardscape. Om maar aan te geven dat ieder bakje zijn eigen behoeftes heeft en ook aangeeft, maar dat leer je wel met de tijd 😉.

Je hebt verder een leuk bakje, lekker genieten!

Gr. Ed
Als je een grotere waterwissel doet, moet je dan meer plantenvoeding toevoegen? Nu geef ik 3,5ml maar aangeraden bij plantedbox is 5/6ml minimaal.

Of hangt het echt alleen af van je hoeveelheid planten? Ik dacht in kraanwater zit niks van voeding dus hoe meer je ververst hoe meer je zelf moet aanvullen van plantenvoeding?
 

Terug
Bovenaan