Kommetjes kommetje (Kommetje)


Laten de groene stipjes zich er heel makkelijk afvegen of zit het een beetje vast?
Ik kan het er met een magneetje af poetsen. Maar had de afgelopen weken 2,5ml all in one plantenvoeding gedaan. En afgelopen keer 3ml ik dacht misschien is dat nog te veel voor het formaat van mijn plantjes. Maar heb paar dagen terug ook nog drijvers toegevoegd. Maar weet niet hoeveel voeding die nodig hebben.

De eigenlijke dosering voor mijn bak met weinig licht en aantal liters is 5-6ml als hij beplant is.

Dat kaamlaagje is ook nog steeds niet helemaal weg. Het is een dun laagje en haal het maar af en toe weg. Ik heb zelf het idee dat het met het hout te maken had wat erg schimmelig was. Nu begint dat weg te trekken met hulp van de garnalen, die poetsen ijverig.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het er met een magneetje af poetsen. Maar had de afgelopen weken 2,5ml all in one plantenvoeding gedaan. En afgelopen keer 3ml ik dacht misschien is dat nog te veel voor het formaat van mijn plantjes. Maar heb paar dagen terug ook nog drijvers toegevoegd. Maar weet niet hoeveel voeding die nodig hebben.

De eigenlijke dosering voor mijn bak met weinig licht en aantal liters is 5-6ml als hij beplant is.

Dat kaamlaagje is ook nog steeds niet helemaal weg. Het is een dun laagje en haal het maar af en toe weg. Ik heb zelf het idee dat het met het hout te maken had wat erg schimmelig was. Nu begint dat weg te trekken met hulp van de garnalen, die poetsen ijverig.

Ik bedoelde niet of je het er met veel schrobben afkrijgt, maar of je het er met je vingertoppen zo afveegt.
Als dat zo is, kan je de groene aanslag beter niet verwijderen, maar laten zitten. Die alg heeft een cyclus van 3 weken, en zal daarna grotendeels wegtrekken. Rest kan je verwijderen.

Wanneer je het steeds verwijdert verspreid je het door het water en reset de cyclus zich steeds, en blijf je er langer last van houden.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het met de opstart te maken heeft en een lichte verhoging van de nh3/4 wat een boost is voor algen.
 
Denk dat het met de opstart te maken heeft en een lichte verhoging van de nh3/4 wat een boost is voor algen.
Zou ik dan misschien iets minder plantenvoeding toe moeten voegen of op de 2,5 ML blijven?

Heb nu gisteren al een gieter water klaar gezet. En ongeveer 7,5 liter water ververst. Hoop dat, dat genoeg is iedere week op 50 liter ongeveer.

En hoop dat het nu beter is gegaan. Met de watertemperatuur. Heb het ook in twee delen toegevoegd. Met even pauze ertussen.

Ben best een beetje trots op mezelf als ik naar mijn bak kijk, hij wordt steeds mooier. Als het nu maar goed blijft gaan met de garnaaltjes 🙂
BEC1B087-C462-44FF-A775-B97B951DDC2D.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Zou ik dan misschien iets minder plantenvoeding toe moeten voegen of op de 2,5 ML blijven?

Heb nu gisteren al een gieter water klaar gezet. En ongeveer 7,5 liter water ververst. Hoop dat, dat genoeg is iedere week op 50 liter ongeveer.

En hoop dat het nu beter is gegaan. Met de watertemperatuur. Heb het ook in twee delen toegevoegd. Met even pauze ertussen.

Ben best een beetje trots op mezelf als ik naar mijn bak kijk, hij wordt steeds mooier. Als het nu maar goed blijft gaan met de garnaaltjes 🙂Bekijk bijlage 342143
Wat voor plantje is dat aan het oppervlak?

Ps mooie bak!
 
Thnx!

Limnobium Leavigatum, heb ik van de week toegevoegd in vitro.

Die lusten wel wat voeding, vooral nitraat. Wanneer ze niet groeien maar wegsmelten zou je wat meer voeding kunnen proberen.
 
Die lusten wel wat voeding, vooral nitraat. Wanneer ze niet groeien maar wegsmelten zou je wat meer voeding kunnen proberen.
Oké dan ga ik gewoon op die 3ml blijven denk ik
 
Oké dan ga ik gewoon op die 3ml blijven denk ik

Wat ik zei, juist bij drijfplantjes zie je het snel. Worden het er minder, dan is het vaak handig wat meer voeding te geven.

Uiteraard kunnen er ook andere oorzaken zijn zoals te fel licht, stroming of condens, een beetje afhankelijk van welke drijfplantjes te hebt.
 
Ik zie ineens op de steen iets wat me verontrust. Ontstaat blauwalg op stenen? Ik zie een beetje een aquablauwe waas. Op sommige plekjes…
61741770-C550-4BA7-9CFC-00F4AC75D0CD.jpeg
 
Iemand met een heldere blik?
 
Zie er geen blauw alg in, maar wel alg. Gewoon meenemen in je wekelijks onderhoud, lichtjes afboenen met een tandenborstel en afhevelen met je waterwissel.

Gr. Ed
 
Zie er geen blauw alg in, maar wel alg. Gewoon meenemen in je wekelijks onderhoud, lichtjes afboenen met een tandenborstel en afhevelen met je waterwissel.

Gr. Ed
Ik bedoel niet die plukjes groene alg maar lager op de steen het is een beetje een blauwige waas.
 
Heb ook even waarden gemeten na de waterwissel en plantentoevoeging.

Ammoniak 0
Nitriet 0
Nitraat 5

Dus nog steeds amper nitraat te meten. Misschien moet ik de planted box toch ruimen doseren. Ik doseer nu de helft van aangeraden minimale hoeveelheid. Omdat ik zulke kleine plantjes had.
 
Misschien kun je beter in je andere topic met deze vraag verder gaan want anders wordt het nogal onoverzichtelijk voor andere leden;)

 
Ik heb nog een vraagje. We denken na over een klein schooltje visjes om toe te voegen. Nou zag ik bij de boraras briggitae en ringbanksnoekjes staan een ph tot 7. Komt dat echt zo nauw bij deze visjes? Onze ph was 7,5 zag ik….
 
Nou moet ik zeggen dat men veelal aanbeveelt om deze minimaal in een 60 cm te houden omdat ze dan beter tot hun recht komen en dat is ook wel mijn ervaring.
 
Nou moet ik zeggen dat men veelal aanbeveelt om deze minimaal in een 60 cm te houden omdat ze dan beter tot hun recht komen en dat is ook wel mijn ervaring.
Oh dat is minder dan… Andere suggestie in combi met garnalen? In de LFS zeiden ze dat er prima neon tetra’s in Londen. Dat geloof ik ook niet echt….

En de ringbandsnoekjes? Ik zag dat doe echt heel mini zijn….
 
Laatst bewerkt:
Mini zegt niks, je kunt beter kijken naar het gedrag van de vis, hier heb ik de dwergcorydoras pygmaeus een visje van krap 2 cm, veel mensen denken dat dat prima kan in een nano, helaas is dat niet waar want het zijn echte zwemmers die de ruimte nodig hebben, andersom is een betta een vrij grote vis maar helemaal geen zwemmer en die kan wel prima in een nano.
 
Mini zegt niks, je kunt beter kijken naar het gedrag van de vis, hier heb ik de dwergcorydoras pygmaeus een visje van krap 2 cm, veel mensen denken dat dat prima kan in een nano, helaas is dat niet waar want het zijn echte zwemmers die de ruimte nodig hebben, andersom is een betta een vrij grote vis maar helemaal geen zwemmer en die kan wel prima in een nano.
Maar die eten mijn garnalen op denk ik toch?
 
Ik lees net dat je bak 60 liter is en dan zou het denk ik moeten kunnen en volgens mij heeft@biljoenblik ze ook in een cube van 60 liter. Wel zullen ze graag jonge garnaaltje pikken zoals alle vissen wel doen.
 
Ik lees net dat je bak 60 liter is en dan zou het denk ik moeten kunnen en volgens mij heeft@biljoenblik ze ook in een cube van 60 liter. Wel zullen ze graag jonge garnaaltje pikken zoals alle vissen wel doen.
De brigittae toch? Ja dat had ik ook gezien idd. In de dierenwinkel zeiden ze ook dat het makkelijk kon. Maar ja wat is waar en wat niet.

Ik wil eigenlijk wel iets voeren uit een potje. Geen levend voer ofzo…. Kan dat bij deze visjes?

Ik wacht dan nog sowieso tot de babygarnalen er zijn en die iets groter zijn. Ik heb twee garnalen met eitjes. Je schijnt aan de kleur te kunnen zien hoe lang het nog duurt maar vind tegenstrijdige berichten op internet. De ene website zei hoe donkerder de eitjes hoe langer het nog duurt en een andere site zei hoe witter de eitjes hoe langer het nog duurt.. Dus ik heb geen idee…
 
Als garnalen met eitjes rondlopen die bijna uitkomen verstoppen zij zich dan?

Ik had twee garnalen met eitjes en nu zie ik ze beiden al twee dagen niet terwijl ik ze steeds wel voorbij zag komen gewoon.

Of zijn ze uitgekomen? Ik zie geen kleine garnaaltjes nog, hoe klein zijn die precies?

Ik voel me wel een beetje naar. Want ik heb drie garnalen in mijn bak met een witte band. Denk dat ik het niet goed heb gedaan met waterverversen. Niet genoeg rekening gehouden met de temp.

Ze leven allemaal nog maar voel me er wel rot over dat ik na zoveel lezen en echt mijn best doen het schijnbaar toch een beetje heb verklooid. 😔

Ik heb nu speciaal voer ook besteld pure nordic raw mineral. In de hoop dat ze herstellen hiervan.
 

Bijlagen

  • B447D2D4-F51D-45F3-938F-8BE0F8331671.jpeg
    B447D2D4-F51D-45F3-938F-8BE0F8331671.jpeg
    269.4 KB · Weergaven: 66
Maar die eten mijn garnalen op denk ik toch?
Ik heb nu mijn vierde betta en alle vier heb ik nog nooit kunnen betrappen op het eten van garnalen.

Edit: Ik heb ook wel heel veel garnalen en behoorlijk wat plantjes waar ze zich in kunnen verstoppen. Ook betta's willen wel graag wat plantjes aan het oppervlak om nestjes te maken en om te chillen
 
Laatst bewerkt:
Ik voel me wel een beetje naar. Want ik heb drie garnalen in mijn bak met een witte band. Denk dat ik het niet goed heb gedaan met waterverversen. Niet genoeg rekening gehouden met de temp.

Ze leven allemaal nog maar voel me er wel rot over dat ik na zoveel lezen en echt mijn best doen het schijnbaar toch een beetje heb verklooid. 😔
Ik weet niet hoe de andere garnalenhouders hier over denken maar ik heb het idee dat die ring of death soms een beetje overdreven is hoor. Heb een tijdje op zo'n facebook pagina gezeten over garnalen en ik werd niet goed van de ring of death..... elke nieuwe garnalen eigenaar in paniek. Maar zoals jezelf zegt, ze leven nog. Ik maak me er eerlijk gezegd niet zo druk meer om...... Maar misschien dat de anderen hier anders over denken
 
Ik weet niet hoe de andere garnalenhouders hier over denken maar ik heb het idee dat die ring of death soms een beetje overdreven is hoor. Heb een tijdje op zo'n facebook pagina gezeten over garnalen en ik werd niet goed van de ring of death..... elke nieuwe garnalen eigenaar in paniek. Maar zoals jezelf zegt, ze leven nog. Ik maak me er eerlijk gezegd niet zo druk meer om...... Maar misschien dat de anderen hier anders over denken
Heb je ook nooit gemerkt of gezien dat juist die garnalen daarna dood gingen?
 
Heb je ook nooit gemerkt of gezien dat juist die garnalen daarna dood gingen?
Nee, en daarom maak ik me er ook niet meer druk over. Al moet ik wel zeggen dat er zoveel garnalen inzitten dat ik het waarschijnlijk ook niet merk als er eentje dood gaat.
 
Nee, en daarom maak ik me er ook niet meer druk over. Al moet ik wel zeggen dat er zoveel garnalen inzitten dat ik het waarschijnlijk ook niet merk als er eentje dood gaat.
Dat begrijp ik dat je die dan niet altijd ziet…
 
Ik zat echt al een uur de bak af te speuren naar de garnaal met eitjes. En nu ineens zie ik een baby garnaal voorbij zwemmen. Yep! Moest super goed kijken! Maar ik heb het vastgelegd 🤣🙈

 

Terug
Bovenaan