Kommetjes kommetje (Kommetje)


Ja ik begrijp dat wel. Zeker als ik merkte hoe moeilijk het was om die drie specifieke garnalen er weer uit te vissen. Als mensen dan naast je staan aan te wijzen. Daar wordt je gek van idd.
 
Ja ik begrijp dat wel. Zeker als ik merkte hoe moeilijk het was om die drie specifieke garnalen er weer uit te vissen. Als mensen dan naast je staan aan te wijzen. Daar wordt je gek van idd.
Ik las ook ergens dat er winkels zijn die een toeslag vragen als je een bepaalde vis uit een groep wilt. Dat vind ik, afhankelijk van de prijs van de vis, best begrijpelijk. Moet je je voorstellen, mama en Jantje van 10. En Jantje kiest na een kwartier die ene gup uit de bak waar er 40 in zwemmen. En dat allemaal voor 2.95... En dan nog naar de bak met vrouwtjesguppen, waar het hele proces zich herhaalt.
 
Ik las ook ergens dat er winkels zijn die een toeslag vragen als je een bepaalde vis uit een groep wilt. Dat vind ik, afhankelijk van de prijs van de vis, best begrijpelijk. Moet je je voorstellen, mama en Jantje van 10. En Jantje kiest na een kwartier die ene gup uit de bak waar er 40 in zwemmen. En dat allemaal voor 2.95... En dan nog naar de bak met vrouwtjesguppen, waar het hele proces zich herhaalt.

Ik zou Jantje kunnen zijn… 🙈🤣 voel enige gelijkenis, hahaha
 
Overigens is het maar ten dele een verkooppraatje. Ze voelen zich veiliger als ze met meer zijn. Maar het speelt vast ook een rol dat de verkoper geen zin heeft om alle handelingen te doen voor twee garnaaltjes van 75 cent, waarbij er dan ook nog klanten zijn die zeggen: Ik wil die daar, nee, toch die andere... En de verkoper natuurlijk met de bleekste garnalen blijft zitten. Vandaar dat er soms ook bij advertenties staat: Als u komt heb ik ze al uitgevangen.
Wat een nare insinuaties, ik ben een hobbykweker en vang altijd alles van tevoren uit, en dat is enkel omdat mijn bakken allemaal beplant zijn en de hele bak leeggetrokken moet worden om de boel te vangen, en zo ken ik 10tallen hobbykwekers die van tevoren uitvangen zonder kwade intenties, wat ben je toch een naar ventje met deze opmerking
 
Wat een nare insinuaties, ik ben een hobbykweker en vang altijd alles van tevoren uit, en dat is enkel omdat mijn bakken allemaal beplant zijn en de hele bak leeggetrokken moet worden om de boel te vangen, en zo ken ik 10tallen hobbykwekers die van tevoren uitvangen zonder kwade intenties, wat ben je toch een naar ventje met deze opmerking

Hij zegt toch niet dat u dat persoonlijk doet. Er zullen vast wel mensen zijn die het wel om die reden doen. Maar die moeten dat maar bij zichzelf zoeken toch. Ik zou me dan ook niet aangesproken voelen als het voor mij niet gold. Maar om iemand dan naar ventje te noemen… vind ik ook apart. U spreekt namelijk wel iemand persoonlijk aan.
 
Beste mensen laten we aardig zijn en respect tonen want we hebben toch allemaal dezelfde hobby met dezelfde intentie. We hoeven niet overal hetzelfde over te denken maar blijf respect hebben voor elkaar.
 
Hij zegt toch niet dat u dat persoonlijk doet. Er zullen vast wel mensen zijn die het wel om die reden doen. Maar die moeten dat maar bij zichzelf zoeken toch. Ik zou me dan ook niet aangesproken voelen als het voor mij niet gold. Maar om iemand dan naar ventje te noemen… vind ik ook apart. U spreekt namelijk wel iemand persoonlijk aan.
Het klopt dat hij mij persoonlijk niet aanspreekt, maar hij veralgemeniseert wel en suggereerd daarmee dat iedereen dat zo doet, en dan vraag ik mij heel sterk af hoeveel ervaring hij hier zelf mee heeft? of dat hij zomaar wat loopt te roeptoeteren met allerlei ongefundeerde aannames
 
Natuurlijk zijn er goede en minder goede hobbykwekers en dat zul je ook houden denk ik en niet iedereen kun je over een kam scheren en zo heeft bart het denk ik ook niet bedoeld.
Soms komt iets met platte tekst anders over dan wat de schrijver heeft bedoeld.
Neemt niet weg dat je dan om een verduidelijking kan vragen;)
 
Moet je de garnalen altijd voeren? Ik bedoel als ze lekker aan het opruimen zijn in de bak? Hebben ze dan voer daarnaast nodig? Ze leven zich helemaal uit op de algen en de schimmel op het hout. Zondag had ik een stukje van een voerstick erbij gegooid. Daar kwamen ze wel op af.
 
Met voldoende algen zal het niet noodzaak zijn maar zelf voer ik ze om de dag. Ik denk dat er in voer wel stoffen zitten die ze niet in de bak vinden.
 
1 van de belangrijkste dingen die een garnaal nodig heeft is een aantal mineralen.

Ze vervellen geregeld. Hoe jonger hoe vaker, maar ook oudere garnalen vervellen nog geregeld. Daarvoor is het belangrijk dat ze voldoende mineralen ter beschikking hebben. Daarom is het ook gewenst om de verschalingen te laten liggen. Deze kunnen ze indien gewenst gebruiken om hun mineralen op peil te krijgen/houden.

De mineralenbalans in hun lijf wordt ook bepaald door de waarden in het water. Vooral gh, maar ik dacht ook kh.
Calcium, maar zeker ook magnesium. Het is belangrijk dat deze waarden zo stabiel mogelijk blijven. Daarom is het ook goed geregeld water te verwisselen bij garnalen, zo blijft je water stabieler qua mineralen. Grote schommelingen in deze waarden kunnen een vervelling afdwingen op een moment dat een garnaal daar nog niet klaar voor is, en dat kan gemakkelijk een dode garnaal opleveren. Daarom is het verhuizen van garnalen ook altijd wat link, tenzij de waterwaarden gelijk blijven.

Maar er komen altijd schommelingen voor in het water. En soms zijn er niet voldoende mineralen beschikbaar in het water. Daarvoor kan de voeding erg belangrijk zijn. Daar zit, als het goede voeding is, vaak een aantal mineralen aan toegevoegd. Ook bladeren, bijvoorbeeld brandnetel (mag gewoon vers, maar kijk uit dat het van een beschermde plaats komt (geen honden-urine), moerbeiblad, wat groenten (courgette, paprika, gekookte bloemkool etc.) bevatten mineralen en kunnen dus wat goeds leveren aan de garnalen.

Dus moet je je garnalen voeren? Ik zou geneigd zijn om ja te zeggen. Niet zozeer voor de calorische waarde, maar meer als manier om zeker te stellen dat je garnalen voldoende binnenkrijgen van voor hun essentiele stoffen, vooral mineralen.

Dat hoeft niet dagelijks, maar een paar keer per week is best handig denk ik, samen met geregeld, wat mij betreft liefst wekelijks voor de stabiliteit, schoon water met nieuwe mineralen, in de vorm van een waterwissel.
 
Thnx voor de info! Daar kan ik echt wat mee! Ik heb shrimp sticks van dr. bassleer. En die waterwissel doe ik ongeveer 1 x per week. Ongeveer 25 %
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Thnx voor de info! Daar kan ik echt wat mee! Ik heb shrimp sticks van dr. bassleer. En die waterwissel doe ik ongeveer 1 x per week. Ongeveer 25 %

Ga niet teveel op mij af, ik ben geen expert, maar voor mij klinkt dat erg goed :)
 
De garnalen doen raar vandaag. Ze zwemmen allemaal rond in de bak helemaal tot bovenin zelfs allemaal achter elkaar aan met schokkerige bewegingen. Eerder heb ik ze alleen zien kruipen en onderin de bak enzo. Nu zwemmen ze echt bovenin. Betekend dit iets? Gisteren nog nitriet getest voor de zekerheid, dit was netjes 0.
 
De garnalen doen raar vandaag. Ze zwemmen allemaal rond in de bak helemaal tot bovenin zelfs allemaal achter elkaar aan met schokkerige bewegingen. Eerder heb ik ze alleen zien kruipen en onderin de bak enzo. Nu zwemmen ze echt bovenin. Betekend dit iets? Gisteren nog nitriet getest voor de zekerheid, dit was netjes 0.

Kan je een filmpje plaatsen van het gedrag?
 
Zo gaan ze de hele dag al Kris kras door de bak heen allemaal 🙈
 
Dan heb je een gewillig vrouwtje in je bak, vrouwtjes die willen paren scheiden een feromoon af in het water en verstoppen zich dan en dan gaan d emannen allemaal als een dolle opzoek naar dat vrouwtje
 
Zo gaan ze de hele dag al Kris kras door de bak heen allemaal 🙈

Ok, zoals eerder gezegd, ik ben geen garnalenexpert :)

Wanneer ik dit gedrag zou zien bij ons thuis, bij nieuwe garnalen, zou ik denken dat ze wat meer op hun gemak raken en de bak gaan verkennen, maar dat de stroming vrij sterk is voor ze.

Dat zou kunnen komen doordat ze geen of nauwelijks stroming gewend zijn, of doordat de stroming in jouw bak pittig voor ze, of een combinatie van de 2.

Je zou de stroming eens wat lager kunnen zetten, ik dacht dat dat kon met jouw filter, en kijken of ze dan iets gelijkmatiger door de bak zwemmen.

Garnalen zitten hier overwegend laag in de bak, maar zeker niet alleen. Ze gaan overal op zoek naar voedsel. Op zich is het verkennen dus niet ongebruikelijk volgens mij.
 
Ok, zoals eerder gezegd, ik ben geen garnalenexpert :)

Wanneer ik dit gedrag zou zien bij ons thuis, bij nieuwe garnalen, zou ik denken dat ze wat meer op hun gemak raken en de bak gaan verkennen, maar dat de stroming vrij sterk is voor ze.

Dat zou kunnen komen doordat ze geen of nauwelijks stroming gewend zijn, of doordat de stroming in jouw bak pittig voor ze, of een combinatie van de 2.

Je zou de stroming eens wat lager kunnen zetten, ik dacht dat dat kon met jouw filter, en kijken of ze dan iets gelijkmatiger door de bak zwemmen.

Garnalen zitten hier overwegend laag in de bak, maar zeker niet alleen. Ze gaan overal op zoek naar voedsel. Op zich is het verkennen dus niet ongebruikelijk volgens mij.
Lees even mijn reactie (y)
 
Dan heb je een gewillig vrouwtje in je bak, vrouwtjes die willen paren scheiden een feromoon af in het water en verstoppen zich dan en dan gaan d emannen allemaal als een dolle opzoek naar dat vrouwtje

Dat gedrag herken ik hier wel van de japonica's, eigenlijk niet van de neocaridina's. Ik zal er eens op letten.
 
Nou ze zitten al een poosje in de bak en gaan wel vaker een rondje maar niet allemaal zo tegelijk.. en zo snel en lang. Ze redden zich normaal prima in de stroming.

Ik wacht het af maar vond het ook lijken op wat nicolientje zegt. Maar ik ben dus een leek en dacht iemand hier herkent dit vast.
 
Lees even mijn reactie (y)

Ik herken zoals gezegd wel het gedrag, maar niet bij de neocaridina's. Bovendien wordt er dan vloeiend door de bak gezwommen. Op dit filmpje lijken ze wat weg te spoelen hier en daar.
Maar wie weet, heeft ze over een poos kleine garnaaltjes :)
 
O dat doen Neo s en Caridina s ook hoor want ik zag en zie dat hier ook in de bakken.

Nou ik hoop echt dat het zo is en er garnalen bij komen maar misschien is de kans niet zo groot met als start 7 stuks.
 
Gisteren na de waterwissel met koud water zijn verschillende garnalen verschaald. Sommige zijn zo geweldig vurig rood geworden, ongelofelijk… even een fotootje delen..
C2021B17-F727-4D33-8056-451356C2351C.jpeg
 
A5584291-6606-4EDD-A9CB-91CD6CDFCB8B.jpeg

Ik vraag me wel even iets af of er iets mis is met deze garnaal. Ik las iets over garnalen met een “ white band” die zouden ziek zijn. Nu zag ik ook iets wat erop lijkt bij een van mijn garnalen. Of is dit iets anders? Hij doet verder gewoon normaal en oogt niet ziek.
 
Volgens mij zie je dat ook met het vervellen wel.
 
513D1503-F400-4A8E-98D8-612A5295B496.jpeg
 
Volgens mij zie je dat ook met het vervellen wel.
Oké gelukkig, zag mijn garnalen in gedachten uitgeroeid zijn na 1 week 🙈
 
Bekijk bijlage 341851
Ik vraag me wel even iets af of er iets mis is met deze garnaal. Ik las iets over garnalen met een “ white band” die zouden ziek zijn. Nu zag ik ook iets wat erop lijkt bij een van mijn garnalen. Of is dit iets anders? Hij doet verder gewoon normaal en oogt niet ziek.

Ik denk dat het inderdaad een teken kan zijn van een geforceerde en dus niet gelukte vervelling.
Je kan er veel informatie over vinden wanneer je googelt op white ring of death shrimp.

Helaas iets dat kan gebeuren bij wisselende omstandigheden, zoals een verhuizing naar andere waterwaarden of een plotse temperatuurwisseling.

Misschien gaat het nog goed, maar in het algemeen is het een slecht teken.

Sterkte met je garnaal, en laten we hopen dat hij of zij alsnog door de vervelling heen gaat komen.
 
Volgens mij zie je dat ook met het vervellen wel.

Wanneer je dit vaak ziet bij je garnalen, in elk geval de neocaridina's, bij overige soorten weet ik het niet, maar dan is er volgens mij iets niet goed in je bak voor de garnalen.
 

Terug
Bovenaan