Kommetjes kommetje (Kommetje)


Ik wacht wel even af wat er gebeurd, pas het water nog getest op nitriet en vrijdag waterwissel gedaan. Misschien daardoor, had koud water gebruikt uit de kraan..
 
Ik wacht wel even af wat er gebeurd, pas het water nog getest op nitriet en vrijdag waterwissel gedaan. Misschien daardoor, had koud water gebruikt uit de kraan..

Ik heb het nog nagelezen. Water-parameters, en dan vooral veranderingen daarin, plus dieet, kunnen zeker een oorzaak zijn. Of dat ook geldt voor temperatuurwisseling, wat ik hiervoor zei, dat weet ik niet zeker. Ik zal er nog eens verder over lezen, maar ik zie het zeker niet als eerste oorzaak staan.

Wanneer je nieuwe garnalen krijgt zullen die bijna altijd uit water met andere waarden komen. Het kan dus best zijn dat dit daar nog uit voortkomt.

Nogmaals sterkte met de garnaal.
 
Ik heb het nog nagelezen. Water-parameters, en dan vooral veranderingen daarin, plus dieet, kunnen zeker een oorzaak zijn. Of dat ook geldt voor temperatuurwisseling, wat ik hiervoor zei, dat weet ik niet zeker. Ik zal er nog eens verder over lezen, maar ik zie het zeker niet als eerste oorzaak staan.

Wanneer je nieuwe garnalen krijgt zullen die bijna altijd uit water met andere waarden komen. Het kan dus best zijn dat dit daar nog uit voortkomt.

Nogmaals sterkte met de garnaal.
Ja ik snap het. Het is bijna niet mogelijk om te zorgen dat je exact dezelfde waterwaarden heb natuurlijk als diegene waar je van koopt.
 
middag die witten band komt vaak door te snellen groeien gaan ze niet dood van als je niks geks doet
water wissels druppelend doen helpt je water waarde stabiel te houden
bij temperatuur wissels gaan ze vervelen en dat wil je niet moeten ze uit hun eigen doen
 
Ja ik snap het. Het is bijna niet mogelijk om te zorgen dat je exact dezelfde waterwaarden heb natuurlijk als diegene waar je van koopt.

Inderdaad.
Wij hebben hier altijd erg veel geluk. Wij halen onze garnalen bij een aquariumzaak die erg veel keus heeft in garnalen, en die blijkbaar op hetzelfde kraanwater zit als wij. Wij hebben al heel wat garnalen gehaald daar, maar maar 1 dode garnaal gehad (bij transport al).

Maar dat is een luxe situatie die je normaal niet snel zal treffen denk ik.

Wanneer het door de verhuizing komt is het in elk geval een tijdelijk iets.
Je zou nog eens kunnen kijken of de stenen in je water kalk afgeven bijvoorbeeld. Dat zou het water gedurende week (weken) misschien weg kunnen halen bij de waarden van je kraanwater.aar zonder meten blijft het speculeren. Ik zou op dit moment zeker nog niet uitgaan van grote problemen. Volgens mij doe je heel veel dingen goed, en kan dit zomaar de uitzondering zijn.


Hierbij nog een goede site met veel informatie over oa vervellingsproblemen bij garnalen, en de oorzaken ervan.

 
Laatst bewerkt:
middag die witten band komt vaak door te snellen groeien gaan ze niet dood van als je niks geks doet
water wissels druppelend doen helpt je water waarde stabiel te houden
bij temperatuur wissels gaan ze vervelen en dat wil je niet moeten ze uit hun eigen doen

Ok, dus jij bevestigt inderdaad dat temperatuurwissels (te grote dan), vervellen kan stimuleren wanneer de garnaal er nog niet aan toe is, en daarmee voor problemen kan zorgen?
 
middag die witten band komt vaak door te snellen groeien gaan ze niet dood van als je niks geks doet
water wissels druppelend doen helpt je water waarde stabiel te houden
bij temperatuur wissels gaan ze vervelen en dat wil je niet moeten ze uit hun eigen doen
Bedankt! Ga het proberen, heb inderdaad twee lege schalen gezien daarna. Maar ik las ergens anders weer dat het juist belangrijk is die waterwissels zodat ze kunnen verschalen. Dus ik dacht juist dat het goed was.
 
Ok, dus jij bevestigt inderdaad dat temperatuurwissels (te grote dan), vervellen kan stimuleren wanneer de garnaal er nog niet aan toe is, en daarmee voor problemen kan zorgen?
ja dat is echt een ding. heb je dan ook nog een garnaal met een witten ring dan gaat dat niet goed natuurlijk
 
Zou ik dan kraanwater op temperatuur van mijn bak moeten toevoegen? Dus een beetje warm water erdoor mengen?

Druppelsgewijs toevoegen weet ik niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Ik doe het met een gieter toevoegen. Ik haal het water eruit met een aquariumstofzuiger maar die kan het er niet in terugpompen. Omdat die dan hoger moet staan dan het aquarium zelf.

En nog een vraagje. Ik wil graag, nu ze 10 dagen in de bak zitten nog wat garnalen toevoegen. Zou ik die bij Hornbach kunnen kopen? Of is dat niet aan te raden?
 
Hoe erg je op de temperatuur moet letten is afhankelijk van hoeveel je wisselt en de tijd van het jaar. De temperatuur mag best 1 of 2 graden veranderen, maar meer kan wel een probleem worden.

Het helpt wanneer je weet wat de temperatuur is van je bak, en de temperatuur van het water uit de kraan (waarbij in de winter het eerste water vaak veel minder koud is dan wat daarna komt.

Wanneer je bak 22 graden is, en je vervangt 10% voor water van 15 graden, dan zou ik daar niet wakker van liggen.

Wanneer je bak 22 graden is en je vervangt 50% met water van 6 graden (gebruikelijke temperatuur wanneer het koud is), dan is dat wel een probleem, omdat je water dan heel snel heel veel zal dalen.

Dus even kijken, vooral in de winter of bij kou, wat de temperatuur is van het water dat je toevoegt. Het hoeft niet exact gelijk te zijn. Eventueel wat warm water bijmengen tot de ergste kou er af is.
Een andere optie is het water dat je wil gaan toevoegen een dag van tevoren in een afgedekte emmer in je woonkamer zetten waardoor het al "bijna" op temperatuur is.

(voor de goede orde, garnalen (neocaridina) kunnen erg goed tegen verschillende temperaturen, het moet alleen geleidelijk gaan, niet abrupt).

Waarden van het water is een heel andere zaak.
Dat druppelen is wat je normaal doet (sommigen) wanneer je nieuwe garnalen gaat introduceren in hun bak, om een geleidelijke overgang in waterwaarden (gh, kh, evt ph) te krijgen, om slechte vervellingen te voorkomen.
Dat wordt dus normaal niet gebruikt voor waterwissels, dacht ik. Wij doen het zelf niet, maar daar gaat iedereen anders mee om.

Check anders eens de gh en kh van je water net voor je water gaat wisselen, en vergelijk dat met de waarden die je waterleidingbedrijf opgeeft. Je kan ook het water direct uit de kraan nog eens testen om te kijken of die waarden overeenkomen.
Zo kan je zien of er veel verandering optreedt in je aquariumwater tussen waterwissels door. Vaak zal dat bij frequente wissels dicht bij elkaar liggen en hoef je echt niet zo voorzichtig te zijn.

Volgens mij kunnen nieuwe garnalen altijd. Hou rekening met het feit dat ook daar (nieuw dus waarschijnlijk andere waterwaarden) een paar een probleem kunnen krijgen, maar dat hoeft niet. En het zullen er meestal niet meer dan een paar zijn waar het echt mis gaat.

En nieuwe bewoners brengen altijd het risico met zich mee van ziekten. Zelfs quarantaine kan dat niet altijd verhinderen helaas. Het helpt wanneer je weet dat het bedrijf waar je ze haalt de dieren in goede omstandigheden heeft zitten. Helaas zegt dat niet alles.

Leuk, uitbreiding. Succes er mee :)
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik wel gedaan toen ik ze kocht deze garnalen.. steeds een beetje water uit het aquarium erbij gevoegd tot het meeste water aquariumwater was.
 
Ik krijg net een brief dat de stroom er binnenkort minimaal drie uur af moet. Voor werkzaamheden. Ik weet nu niet wat ik moet doen met mijn filter??
 
Ik krijg net een brief dat de stroom er binnenkort minimaal drie uur af moet. Voor werkzaamheden. Ik weet nu niet wat ik moet doen met mijn filter??

Even checken of hij na de onderbreking weer goed opstart. Meestal wel hoor.
 
Heb 8 garnalen erbij gekocht. Het zakje geleegd in een bakje en doe iedere keer wat water uit het aquarium erbij. Is dat goed genoeg of gaat het dan weer mis met de temperatuur.

Die staat in het aquarium op 22. Bakje staat op de grond met vloerverwarming.

57440A26-6101-4513-8C5E-E08711D2A658.jpeg
 
Heb 8 garnalen erbij gekocht. Het zakje geleegd in een bakje en doe iedere keer wat water uit het aquarium erbij. Is dat goed genoeg of gaat het dan weer mis met de temperatuur.

Die staat in het aquarium op 22. Bakje staat op de grond met vloerverwarming.

Bekijk bijlage 341916

Ik hang meestal het zakje met garnalen een half uurtje in de bak, zodat het water op dezelfde temperatuur komt. Dat doe ik ook met garnalen. Vaak knippen we dan de bovenkant van de zak af en klemmen de zak met wasknijpers of klemmen aan het glas in de hoek. Op die manier kunnen we ook makkelijk water bijvoegen. En dan na een poos pakken we de zak en gooien de inhoud boven een emmer door een netje heen, dan blijven de garnalen daarin achter. Netje rustig in de bak leggen en dan zwemmen ze er vanzelf uit. Wel een erg fijn netje, anders kunnen ze zich verwonden misschien.

Maar er zijn ongelooflijk veel manieren om dit te doen, en waarmee het ook goedkomt.


Veel plezier met je nieuwe garnalen :)
 
Ik hang meestal het zakje met garnalen een half uurtje in de bak, zodat het water op dezelfde temperatuur komt. Dat doe ik ook met garnalen. Vaak knippen we dan de bovenkant van de zak af en klemmen de zak met wasknijpers of klemmen aan het glas in de hoek. Op die manier kunnen we ook makkelijk water bijvoegen. En dan na een poos pakken we de zak en gooien de inhoud boven een emmer door een netje heen, dan blijven de garnalen daarin achter. Netje rustig in de bak leggen en dan zwemmen ze er vanzelf uit. Wel een erg fijn netje, anders kunnen ze zich verwonden misschien.

Maar er zijn ongelooflijk veel manieren om dit te doen, en waarmee het ook goedkomt.


Veel plezier met je nieuwe garnalen :)
Voordeel van deze methode is dat je niet achter je garnalen/ aan hoeft om ze te vangen.
 
Ik zie net dat er zelfs zwangere garnalen zijn geschept in de winkel.
7B8EDF9A-448A-4878-BAEB-65838A845E99.jpeg
 
Wat een mooie garnalen uit de winkel zeg!
Leuk dat er een zwangere bij zit, hopelijk gauw kleintjes!
 
Wat een mooie garnalen uit de winkel zeg!
Leuk dat er een zwangere bij zit, hopelijk gauw kleintjes!
Zelfs twee 🙈 oeps… de ene heeft wit/gele eitjes en de andere donkerder. Wat betekent dat? Zegt dat iets over wanneer ze uitkomen of helemaal niets?
 
Helaas nu zie ik toch een van de nieuwe garnalen verschalen 😔 hij sprong er precies zo uit als het hoort en is in tact. Maar toch weer niet goed gedaan, of kan het ook gewoon van het vervoeren etc komen?

Het is te hopen dat de garnalen met eitjes dit niet gaan doen 😖
 
Helaas nu zie ik toch een van de nieuwe garnalen verschalen 😔 hij sprong er precies zo uit als het hoort en is in tact. Maar toch weer niet goed gedaan, of kan het ook gewoon van het vervoeren etc komen?

Garnalen vervellen altijd. Jong vaker, maar volwassen ook nog wel maandelijks ongeveer. Daar is niets mis mee. En zelfs wanneer het een geforceerde vervelling zou zijn kan het goed gaan.

Het zegt dus niets over of jij iets goed of slecht hebt gedaan wat mij betreft.

Wanneer het goed gaat breekt de schaal ongeveer bij de nek open, en knakt daar, waarna de garnaal zich eruit kan wiggelen. Dat vormpje zie je vaak ook liggen. Niets mee aan de hand volgens mij.
 
Mijn zoon wil eigenlijk alvast wat visjes erin. Maar ik vraag me af een otocinclus baby garnalen zou opeten?
 
Daar weet @Nicolientje-W vast een antwoord op maar deze visjes moet je in een groepje houden en niet in een vrij jonge bak maar eerder een bak die min 6 mnd draait.
 
Daar weet @Nicolientje-W vast een antwoord op maar deze visjes moet je in een groepje houden en niet in een vrij jonge bak maar eerder een bak die min 6 mnd draait.
Oh vanwege de hoeveelheid voedsel misschien die ze nodig hebben? Groepje wist ik.

In de LFS zeiden ze dat deze vis zo’n goede schoonmaker is dat hij niet tot het visbestand gerekend hoeft te worden maar er gewoon naast kan worden gehouden. Drie was genoeg zei ze..
 
Ja dan zit er voldoende auswuchs in voor ze om te eten.
Ik snap het! Bedankt voor de goede tip. Fijn dat ik het nu weet, anders had ik ze er misschien per ongeluk al in geplonst zonder dat ik het wist. Was vast niet goed gegaan.

Ik heb Catappa blad gevonden, maar nu drijft het op het water. Zinken die later pas? Of moet ik iets doen om het te laten zinken?
 
Ja die drijven eerst. Ik klem hem tussen wat takken. Je hebt ook van die klemmen met een zuignap eraan.
 
Otosinclussen zijn hele lastige eters en zelfs in een goed ingedraaide bak gaan ze vaak dood aan ondervoeding omdat ze nauwelijks tot niet op droog te krijgen zijn
 
Otosinclussen zijn hele lastige eters en zelfs in een goed ingedraaide bak gaan ze vaak dood aan ondervoeding omdat ze nauwelijks tot niet op droog te krijgen zijn
Eten ze dan bijvoorbeeld ook niet van die algentabletjes die je aan garnalen kunt voeren?
 
Eten ze dan bijvoorbeeld ook niet van die algentabletjes die je aan garnalen kunt voeren?

Bijna nooit, van nature zijn otocinclussen aufwuchs eters ( zitten in bealgde objecten ) vandaar dat een aquarium
minimaal 6 maand ingedraaid moet zijn zodat stenen , zijwanden , hout en achterwand flink bealgd zijn.
Het duurt heel lang om ze te laten wennen aan groenvoer algentabletjes en ander aangeboden voer.
Intussen kunnen ze dan wel fourageren met en in algen.
Aquarium voor otocinclussen minimaal 60 liter voor een groepje van 5 en vol beplant
 
Bijna nooit, van nature zijn otocinclussen aufwuchs eters ( zitten in bealgde objecten ) vandaar dat een aquarium
minimaal 6 maand ingedraaid moet zijn zodat stenen , zijwanden , hout en achterwand flink bealgd zijn.
Het duurt heel lang om ze te laten wennen aan groenvoer algentabletjes en ander aangeboden voer.
Intussen kunnen ze dan wel fourageren met en in algen.
Aquarium voor otocinclussen minimaal 60 liter voor een groepje van 5 en vol beplant
Bedankt voor de info!
 
Graag gedaan, ik heb ze zelf ook het zijn wel prachtige visjes.
 
Als je van die groene stipjes alg op je glas krijgt doe je dan iets niet goed? Of hoort dat er een beetje bij?
 
Als je van die groene stipjes alg op je glas krijgt doe je dan iets niet goed? Of hoort dat er een beetje bij?

Laten de groene stipjes zich er heel makkelijk afvegen of zit het een beetje vast?
 

Terug
Bovenaan