Kommetjes kommetje (Kommetje)


Probeer je ook een beetje te genieten van je bak. Accepteer dat je aan het "spelen" bent met de natuur. In 1 van je eerder posts gaf je aan perfectionistisch te zijn. We zijn allemaal bezig met dieren en planten met een eigen wil en behoeften. Helemaal perfect ga je het niet krijgen.

Ik snap je gevoel als er iets niet helemaal gaat zoals je wilt en je lichtelijk in paniek raakt. Maar meestal totaal niet nodig.

Het enigste wat ik wil zeggen: Geniet af en toe!!
 
Probeer je ook een beetje te genieten van je bak. Accepteer dat je aan het "spelen" bent met de natuur. In 1 van je eerder posts gaf je aan perfectionistisch te zijn. We zijn allemaal bezig met dieren en planten met een eigen wil en behoeften. Helemaal perfect ga je het niet krijgen.

Ik snap je gevoel als er iets niet helemaal gaat zoals je wilt en je lichtelijk in paniek raakt. Maar meestal totaal niet nodig.

Het enigste wat ik wil zeggen: Geniet af en toe!!
Dat is een goed advies!

Ben daar niet super goed in wil het gewoon perfect doen.
 
Nu ik kleine garnaaltjes heb gespot en morgen de waterwissel op het programma staat vraag ik me af hoe anderen dat doen? Normaal haal ik het water eruit met mijn aquariumstofzuiger. Maar ben bang dat ik ze opzuig. Durf ook de bodem etc niet schoon te zuigen nu. Zou ik dat kunnen doen met een panty eromheen?
 
Ik heb een shrimpguard om mijn afhevelslang zitten
 

Bijlagen

  • afhevelkorf_0001.JPG
    afhevelkorf_0001.JPG
    119.5 KB · Weergaven: 67
Dit jaar geen paaseieren zoeken maar baby garnalen 🙈 ze zijn echt vreselijk klein!
676BECEB-A13F-4382-87E0-44DBA09F86A5.jpeg
 
Moet je baby garnalen voeren? Of eten ze van de restjes? Ik heb dr bass shrimp sticks en heb Dennerle Crusta gran Baby.

Ook heb ik mineralenvoer besteld. Maar ben bang te veel te voeren. Heb 7 kleintjes tegelijk gezien maar er zullen er vast meer zijn denk ik. Ze eten algen van de ramen af enzo. Maar is het genoeg in een nieuw draaiende bak.
 
Slimste is een voerschaaltje te gebruiken en daar het voer in te doen zodat je kan zien hoeveel er opgaat en wat er overblijft, daardoor krijg je heel veel inzicht in wat garnalen aan hoeveelheden eten, wij gebruiken deze https://nl.aliexpress.com/item/1005002624694200.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6fee1dbbul5aca&algo_pvid=d47e5dde-91dc-490b-8cb7-8a500eae4a35&algo_exp_id=d47e5dde-91dc-490b-8cb7-8a500eae4a35-7&pdp_ext_f={"sku_id":"12000021449701648"}&pdp_pi=6.27;0.64;-1;-1@salePrice;EUR;search-mainSearch
Bedankt goede tip! Maar voer jij daarin ook speciaal baby garnalen voer of eten die mee bij jou? En moet dat schaaltje tot op de bodem komen?
 
Perfect ga je een aquarium in welke vorm dan ook nooit krijgen. Je bent altijd afhankelijk van variabelen die op elkaar inwerken.
Zoals eerder gezegd lekker genieten en ingrijpen waar nodig.
Je komt vanzelf tot een punt waar het voor jezelf 'werkt' is mijn ervaring. ;)
 
Bedankt goede tip! Maar voer jij daarin ook speciaal baby garnalen voer of eten die mee bij jou? En moet dat schaaltje tot op de bodem komen?
Ik zou dat schaaltje laten hangen en niet op de bodem zetten ter voorkoming dat de bodem dan verstikt, en babygarnaaltjes vinden hun weg naar dat schaaltje ook
 
Ik ben niet zo van die schaaltjes want hier pakten ze een stukje voer en zwommen er mee weg en liet een deel vaak weer vallen om weer nieuw voer te pakken dus wat ze ervan opeten is dan lastig in te schatten. Ik mix 3 soorten voer doorelkaar en stamp dat wat fijn en dat voer ik zodat klein grut ook wat fijner voor ter beschikking heeft.
 
Ik ben niet zo van die schaaltjes want hier pakten ze een stukje voer en zwommen er mee weg en liet een deel vaak weer vallen om weer nieuw voer te pakken dus wat ze ervan opeten is dan lastig in te schatten. Ik mix 3 soorten voer doorelkaar en stamp dat wat fijn en dat voer ik zodat klein grut ook wat fijner voor ter beschikking heeft.
Gooi je het dan gewoon bovenin het water? Want ik had gemerkt dat fijn voer drijft. Uiteindelijk komt het wel naar beneden maar niet per see waar je bedacht had 🤣🙈
 
Heb net de waterwaarden van het aquarium gemeten om te zien of daar een reden was voor de garnalen met witte ring.

KH 8/9
GH 7/8
PH 7

Dit heb ik gemeten een paar uur na de wissel. En er was 0 nitriet en 10 nitraat dus dat leek in orde.

Deze keer het water een beetje op temperatuur gemengd en de thermostaat ging ook niet aan of versprong dus het kwam goed overeen.

Hopen dat het nu niet meer voorkomt. Maar de waarden van GH en KH zijn in orde toch?

Volgende keer zal ik ook voor de wissel ff meten.

En ik vroeg me af. Bestaat er iets van een pompje waarmee je het water gelijkelijk in je aquarium terug kan pompen. Die dat elektrisch doet zeg maar. Zodat dat water niet hoger hoeft te staan dan je aquarium?
 
Maak jij het jezelf niet enorm onnodig moeilijk, gewoon een emmer nemen en daar je ververswater indoen en leegkiepen in je bak met je hand onder de straal om de straal te breken
 
Maak jij het jezelf niet enorm onnodig moeilijk, gewoon een emmer nemen en daar je ververswater indoen en leegkiepen in je bak met je hand onder de straal om de straal te breken
Ik dacht dat dit niet mocht. Ik deed het met een gietertje. Sommigen zeiden dat die witte band kwam doordat het water er niet in een keer bij gedaan mag worden maar dat het gelijdelijk teruggehevelt moest worden of gedruppeld. En dat de temperatuur gelijk moet zijn enzo….

Ik begin me dat ook af te vragen…De lol gaat er ook gewoon een beetje af omdat ik het gevoel heb dat ik het niet goed doe of niet precies weet hoe het gedaan moet worden.

Ik had gisteren ochtend mijn gieter gevuld met koud kraanwater. Om vast op te warmen. En wilde het terug hevelen met mijn stofzuiger maar dan moest de gieter hoger dan mijn bak. En op het laatst viel de gieter om, hele plens water over vloer… Soort buurman en buurman taferelen. Werd er niet heel blij van. Heb mijn aquarium zuil zitten föhnen en tissues eronder geschoven om het droog te krijgen 😔 vloerverwarming aangezet. Het was soort om te janken. Weet ff niet of ik het nog leuk vind.
 
Laatst bewerkt:
Je maakt het jezelf ook niet makkelijk door meerdere bronnen te raadplegen dan weet je al heel snel niet meer waar je aantoe bent, slimste in dit geval : less is more, dus 1 informatiebron gebruiken en je daar ook aan vasthouden (OOK bij twijfel)
Anyway, garnalen hebben koud water nodig voor de verschaling anders komen ze de verschaling niet door en een grote plons in 1x kan totaal geen kwaad, de natuur kijkt ook niet zo nauw, soms stortregent het en dan heb je een meter water p/seconde die de rivieren te verstouwen krijgen en daar zijn die garnalen gewoon aan gewent, mensen pamperen teveel
 
Hi Kommetje, je lijkt een beetje fear of missing out te hebben wat betreft de info over je garnalenbakje. Is in deze tijd met alle informatie ook lastig om te bepalen hoeveel je nodig hebt.

Mijn advies voor als je begint met een aquarium. Kies op dit forum iemand uit met verschrikkelijk veel ervaring met (in jouw geval) garnalen en volgt diegene.

Als iemand een belabberde garnalenhouder is, gaan ze dood en kan iemand dus niet langdurig ervaring opbouwen. Dus moet diegene wel goed zijn als ie lang garnalen heeft. Die kies je uit en die volg je als er tegenstrijdige adviezen worden gegeven. Dan kan t niet mis gaan.
Tip: volg het advies van Nicolien.

Nog een tip: aquaria worden door verschillende mensen op verschillende manieren gehouden. Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden. Er is dus een range van wat voldoende is voor een aquarium. Doe niet al te gek, dan blijft boel meestal leven en gedijt.

Ik ken niemand die zn aquarium met wetenschappelijke precisie onderhoud en er vervolgens heel relaxed onder is. Dus wil je ontspannen aquarium houden, hou dan voor ogen dat t meestal goed gaat, als je een beetje normaal doet.
 
Ik dacht dat dit niet mocht. Ik deed het met een gietertje. Sommigen zeiden dat die witte band kwam doordat het water er niet in een keer bij gedaan mag worden maar dat het gelijdelijk teruggehevelt moest worden of gedruppeld. En dat de temperatuur gelijk moet zijn enzo….

Ik begin me dat ook af te vragen…De lol gaat er ook gewoon een beetje af omdat ik het gevoel heb dat ik het niet goed doe of niet precies weet hoe het gedaan moet worden.

Ik had gisteren ochtend mijn gieter gevuld met koud kraanwater. Om vast op te warmen. En wilde het terug hevelen met mijn stofzuiger maar dan moest de gieter hoger dan mijn bak. En op het laatst viel de gieter om, hele plens water over vloer… Soort buurman en buurman taferelen. Werd er niet heel blij van. Heb mijn aquarium zuil zitten föhnen en tissues eronder geschoven om het droog te krijgen 😔 vloerverwarming aangezet. Het was soort om te janken. Weet ff niet of ik het nog leuk vind.

Kan het zijn dat je her verkeerd begrepen hebt?

Wat dacht ik gezegd is, is dat wanneer er (mogelijk) stevige verschillen zitten in de waterwaarden (met name mbt mineralen), het handig kan zijn voorzichtig te zijn met het introduceren van nieuwe garnalen in je bak. Dat geldt dus niet voor de waterwissels, tenzij die waarden (gh/kh) erg wisselen bij waterwissels.
En zelfs dan kan je er op gokken dat het dicht genoeg bij elkaar ligt, en ze er gewoon indoen. Normaal gesproken zullen de meesten het overleven.

Wat met waterwissels wel een punt kan zijn is de temperatuur. En ook daar is volgens mij niets gezegd over druppelend of gieters etc. Alleen dat het handig is om te kijken dat het verschil in temperatuur niet te snel teveel zakt of stijgt.

En nee, het is niet nodig om verschalingen te forceren met grote temperatuurwisselingen. Die verschalingen dat regelen de garnalen bij de juiste, vooral stabiele waterwaarden, goed zelf.
 
Oké 👌 ik ga gewoon even verder zoals ik het deed. Maar nu gewoon met de gieter water op kamertemperatuur teruggieten in de bak. Ik kijk het aan. Ik had gewoon het gevoel iets verkeerd te doen. Ik moet het gewoon even aankijken en neem het advies aan.
 
Een van de garnalen net dood op de bodem gevonden helaas. Echt jammer 😔
 
Wat vervelend :(
Was het toevallig 1 van de garnalen met een witte band?
Ja maar nu net zie ik nog een dode liggen. Maar ik zie ook een heleboel baby garnalen kruipen overal. En weer een met eitjes. Gisteren alle waterwaarden getest en alle waarden waren goed….Als er in het water iets helemaal niet in orde was zou je toch verwachten dat de kleinsten als eersten omvallen…

Heb gisteren een kleine waterwissel gedaan van zo’n 7,5-10 liter
 
Laatst bewerkt:
Ja maar nu net zie ik nog een dode liggen. Maar ik zie ook een heleboel baby garnalen kruipen overal. En weer een met eitjes. Gisteren alle waterwaarden getest en alle waarden waren goed….Als er in het water iets helemaal niet in orde was zou je toch verwachten dat de kleinsten als eersten omvallen…

Heb gisteren een kleine waterwissel gedaan van zo’n 7,5-10 liter

In principe hebben garnalen met zo'n ring een bijzonder grote kans om dood te gaan binnen enkele dagen nadat het er is.
Bij een normale verschaling breekt de schaal ongeveer bij de nek, en kan de garnaal zich er vrij makkelijk uitwurmen. Wanneer je zo'n witte ring ziet, is dat een gat in de schaal. Je kijkt daar op het inwendige van de garnaal. Wanneer ze dan gaan verschalen, dan kunnen ze niet uit hun schaal komen doordat ze niet kunnen afzetten, ze hebben geen grip meer doordat die schaal stuk is.
Dat is tenminste wat ik er van begrepen

Soms overleven ze het wel.

Maar wat ik bedoel te zeggen is, wanneer je die ring ziet, dan is het probleem er al. Dus het doodgaan heeft bijna zeker daar mee te maken. Niet met andere dingen.

Zo te lezen heb je voldoende uitbreiding in je bak om dit op te vangen, maar leuk is anders natuurlijk.
 
Bedankt, voor je gevoel wil je iets doen. Maar je kunt niet echt iets. Heb nieuw voer aangeschaft want ik las dat gevarieerd voer beter is. Dus heb verschillende soorten gekocht ook pure nordic raw speciaal voor de schaal. Daar zitten ze gretig van te eten. Ik denk niet dat ik nu iets moet doen verder. Denk beste gewoon afwachten en de dode garnalen eruit vissen. Toch?

Misschien was het ook wel een beetje naïef om te denken dat je zonder enige ervaring met aquaria meteen als eerste garnalen kunt gaan houden en dan succesvol zijn 😔 maar ga mijn best doen voor de rest 💪🏻
 
Bedankt, voor je gevoel wil je iets doen. Maar je kunt niet echt iets. Heb nieuw voer aangeschaft want ik las dat gevarieerd voer beter is. Dus heb verschillende soorten gekocht ook pure nordic raw speciaal voor de schaal. Daar zitten ze gretig van de eten. Ik denk niet dat ik nu iets moet doen verder. Denk beste gewoon afwachten en de dode garnalen eruit vissen. Toch?

Wij laten dode beesten meestal liggen zodat de garnalen (en bij ons ook de slakken) ze op kunnen eten. Gratis voer en mineralen. Niet iedereen voelt zich daar prettig bij, en niets hoeft natuurlijk.

Groenten (bijv courgette of paprika, rauw) of bladeren (wij geven meestal brandnetel en moerbei, vers geplukt of in de winter gedroogd, zijn ook prima.

Misschien is het goed om bij de komende waterwissel, je gh en kh, te meten in de bak voor de wissel, en na de wissel. Misschien ook de waarden van het water dat je bijvoegt. Ik ben nog steeds nieuwsgierig of je stenen kalk afgeven.
 
Wij laten dode beesten meestal liggen zodat de garnalen (en bij ons ook de slakken) ze op kunnen eten. Gratis voer en mineralen. Niet iedereen voelt zich daar prettig bij, en niets hoeft natuurlijk.

Groenten (bijv courgette of paprika, rauw) of bladeren (wij geven meestal brandnetel en moerbei, vers geplukt of in de winter gedroogd, zijn ook prima.

Misschien is het goed om bij de komende waterwissel, je gh en kh, te meten in de bak voor de wissel, en na de wissel. Misschien ook de waarden van het water dat je bijvoegt. Ik ben nog steeds nieuwsgierig of je stenen kalk afgeven.
Dat ga ik wel meten ja, maar met zo’n bescheiden waterwissel zou het toch bijna niet veel kunnen schelen qua waarden.

Of mijn stenen kalk afgeven zou ik niet weten eigenlijk. Daar kan ik denk ik niet achter komen. Het zijn stenen gekocht bij een aquariumzaak. Dan mag je toch aannemen dat ze geschikt zijn? Ik kan ze er niet uithalen dan stort mijn hele constructie in 🙈

Ik hoop dat het bij deze twee blijft maar ben er bang voor zo vlak na elkaar kan toch geen toeval zijn 😖

Het enige wat ik voor bijzonders zie is een soort olieachtig laagje op het water maar dat was er al voor ik wisselde.. Ik ga even keukenrol halen en het dan weghalen voor de zekerheid.

De tweede had geen witte band heb ik net gezien.
 
Laatst bewerkt:
Ik had drijfplantjes toegevoegd en op zich gaan die prima. Maar ze vormen zulke lange wortels… bijna tot de bodem doe ik dan iets niet goed? Zit bijna +20 cm wortel aan sommige…
 
Ik had drijfplantjes toegevoegd en op zich gaan die prima. Maar ze vormen zulke lange wortels… bijna tot de bodem doe ik dan iets niet goed? Zit bijna +20 cm wortel aan sommige…

Blijft voor mij altijd raar. Het lijkt of van die plantsoort 2 verschillende soorten bestaan. Wij zijn ook begonnen met degene die zulke lange wortels kreeg.
Nu hebben we dezelfde plant met heel andere wortels, veel korter. Vreemd.
 
Op zich ziet het er wel tof uit maar voor visjes om te zwemmen niet te doen misschien… De garnalen vinden het best en hangen erin…
84212E96-3AE8-4716-A7A0-4957E6C1115F.jpeg
 
Die drijvers kunnen inderdaad lange wortels vormen maar ik knip ze eens in de 2 weken op lengte.
 
Die drijvers kunnen inderdaad lange wortels vormen maar ik knip ze eens in de 2 weken op lengte.
Oké ga ik ook eens proberen. Ze doen het verder goed. Maar je hebt soms ook kamerplanten als die niet voldoende licht krijgen vormen ze hele lange stengels dacht misschien is het net zoiets.
 

Terug
Bovenaan