Lekker rustig opbouwen.


50 liter bakje (3. Basic color dimension (Mid tech))
Hygger (hg-918): 14 watt, 834 Lumen, 6500 Kelvin, 40cm.
PAR (Photone App) op 100% intensiteit MET diffuser en de lamp vlak op de bak (30cm hoog):

2cm 39
7cm 58
12cm 92
18cm 158
23cm 327

---

40 liter bakje (2. A touch of red (Low tech))
Zelfbouw 5 watt, gegevens onbekend, met slechte led omhulsel (blauw - wit - rood) :
PAR (Photone App) op 100% intensiteit MET diffuser en de lamp vlak op de bak (30 cm hoog):

2cm 9
7cm 11
12cm 15
18cm 20
23cm 36

---

Planten komen morgen binnen en heb weer twee bakje's tiramisu leeg staan te eten en moet er morgen nog twee :sick: Daarna verdelen over de bakken en alles op de plek zetten op de kast en de exacte gegevens er verder bij plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Planten zijn uiteindelijk vandaag binnen gekomen maar in perfecte staat en lekker warm, afhalen bij een inlever punt is dus vele malen beter blijkt nu wel. Ik denk alleen dat er een vergissing is ontstaan met de deal, meneer @BigSmoke dacht blijkbaar dat ik bij een dierentuin werkte en planten kocht voor een 10 kuub tropisch aquarium šŸ¤£

Echt absurt hoeveel planten dit zijn en heb nu beide bakken direct in 1 klap geheel vol. Achteraf gezien had het totaal geen zin om al die ellendige tiramisu bakjes leeg te vreten want heb ze niet eens kunnen gebruiken en domweg een dikke laag substraat rechtstreeks in het aquarium gedaan om alles in te poten. Niet alles staat op de foto's en de "rode" plant in de hoek moet ik nog opsplitsen omdat dit echt een mega groot ding is met een wortelstelsel waar je U tegen zegt, verder nog weer een kweekbak gevuld en wat gewisseld en verlijmd.

IMG_3178.JPG



IMG_3179.JPG


Als dit geen beauty is....
IMG_3180.JPG


Echt schitterend dit en super blij!

---

Klein baal momentje vandaag door een L*l die een aankoop met mij niet is nagekomen, volledige sportkamer verkocht en was al bezig met spullen klaarmaken maar krijg een lullig berichtje dat het toch te duur was. Afijn, zie het wel wat de volgende bieder/koper wil en anders blijft het mooi een sportkamer en hou ik alles.
 
Wauw dat zijn nog eens mooie bakken vol planten! Ben je ook van plan ze te gaan verkopen?
 
Nee in feite ga ik niets verkopen en kweek ik voor mijzelf (alleen snoeiafval kan ik eens wegdoen op het forum zoals ik nu ook heb ingekocht), mocht ik voor kweken gaan om te verkopen zal het om een paar soorten gaan die bijzonder zijn en ook direct heel duur zodat het de moeite waard is. Een plantje beneden de 22,50 euro winkelprijs zou ik niet de moeite voor willen doen en dan zijn er genoeg kwekers denk ik (hoewel ik geen idee heb of er veel hobby kwekers zijn).

Ik wil nu alleen nog wat mooie drijvers hebben, mossen, wit/roze planten, blauw/paars, oranje en eventueel gewoon wat bijzonders. Nu heb ik hier geen haast mee omdat ik eind van de maand de eerste bak wel kan afmaken met alles en daarna de tweede wil inrichten, en ik moet eerst weer ruimte maken voor een derde bak om verder te kunnen gaan met planten en inrichting. Ik heb dus eerst genoeg voor mijn low tech bakje en wil dan maar blauwe garnalen scoren of een blauw visje als ik toch nog een kans zie (dus genoeg informatie en vergelijkingen zoeken) en er vertrouwen in heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Nee in feite ga ik niets verkopen en kweek ik voor mijzelf (alleen snoeiafval kan ik eens wegdoen op het forum zoals ik nu ook heb ingekocht), mocht ik voor kweken gaan om te verkopen zal het om een paar soorten gaan die bijzonder zijn en ook direct heel duur zodat het de moeite waard is. Een plantje beneden de 22,50 euro winkelprijs zou ik niet de moeite voor willen doen en dan zijn er genoeg kwekers denk ik (hoewel ik geen idee heb of er veel hobby kwekers zijn).

Ik wil nu alleen nog wat mooie drijvers hebben, mossen, wit/roze planten, blauw/paars, oranje en eventueel gewoon wat bijzonders. Nu heb ik hier geen haast mee omdat ik eind van de maand de eerste bak wel kan afmaken met alles en daarna de tweede wil inrichten, en ik moet eerst weer ruimte maken voor een derde bak om verder te kunnen gaan met planten en inrichting. Ik heb dus eerst genoeg voor mijn low tech bakje en wil dan maar blauwe garnalen scoren of een blauw visje als ik toch nog een kans zie (dus genoeg informatie en vergelijkingen zoeken) en er vertrouwen in heb.
Ga je dan wel een soort naslag werk maken hoe je op jouw manier een low tech bak kan opstarten en onderhouden? Denk voor beginners/gevorderden wel leuk. Vind het leuk om je topic te volgen en leer er zelf ook meer dan voldoende van hoe jij deze hobby aanvliegt maar kan me voorstellen dat als je een low tech bak wilt beginnen en dan jou topic doorleest dat je door de bomen het bos niet meer zie (geld voor mij tenminste). Ik blijf je volgenšŸ‘
 
Ja dat ben ik wel van plan, dit topic is een beetje mijn eigen naslagwerk om alles in bij te houden en in te prutsen. Ik laat een beetje zien wat ik verzamelen en waar ik globaal mee bezig ben. Uiteindelijk als ik tevreden ben met de spullen en wat dingen goed heb uitgezocht en eventueel getest maak ik een nieuw onderwerp aan waar ik stap voor stap met goede foto's en uitleg laat zien hoe alles tot stand is gekomen (wellicht een volledige video van de opbouw op het moment zelf). Ik heb wel vaker onderwerpen gemaakt met video's, foto's en mooi beschreven teksten waar ik dan de tijd voor neem (en ik heb de lampen, apparatuur en etc in huis om het ook te doen).

Bepaalde dingen vragen zoals het blauwe visje is lekker handig doordat ik optie's krijg en op basis van die gegevens weer veel sneller verder kan werken, dus zie ik dat iedereen zegt dat 50cm te klein is is voor mij geen obstakel als ik experts kan vinden die voor x type visje het wel kunnen met de juiste setting. Ook is hier de gedachte achter dat extreem veel beginners direct de mist in gaan en toch met 40 tot 50 cm werken en er een maanvis, drie betta's, goudvis en etc ingooien. Soorten die totaal niet bij elkaar passen of de meest kale saaie chaotische bakken die je maar kunt bedeken. Ik zou het heel leuk vinden om dus echt te laten zien wat je binnen een klein bedrag als beginner kunt realiseren zonder over de top te gaan: overdreven extreem grote filters en weet ik hoeveel producten die je nodig bent wat feitelijk per definitie niet zo hoeft te zijn. Zo kan het heel mooi zijn om uit te kunnen leggen dat het standaard luchtpompje wat iedereen maar in een beginners bakje ook echt niet per definitie nodig is en zelfs kan tegenwerken als je weet wat je in handen hebt, maar voor mij is het dan ook zoeken naar de geschikte combinatie en door veel input en lezen hier kom ik een heel eind.

Iets waar ik op dit moment moeite mee heb is het samenstellen van wat realistisch is voor de verschillende soorten bakken, immers wat is realistisch bij low tech en wat mogen kosten zijn van zoiets. Ik probeer dus echt zo goedkoop mogelijk op dit moment en wil ook laten zien dat je met 2e hands spullen of planten opkopen via het forum of marktplaats echt immens ver kunt komen door hulp en geduld. Maar soms gaat het dan ook tegen de gevestigde orde in als je weet wat je doet en ik ben van mening dat je bijvoorbeeld wel degelijk een kale bak zonder indraaien prima direct vissen in kunt doen na een aantal dagen met de juiste kennis en goed opletten daarna; maar dit past dan ook bij low tech en vissen die weinig eisen stellen (domweg kraanwater als voorbeeld) en wat vaker je water verversen. Maar dit is dus de kwestie dat ik ook eindeloos door mijn ASS door kan gaan met zoeken en uitwerken.

Ik heb bijvoorbeeld een extern filter van 400L per uur, maar mijn intern filter van 100 liter per uur geeft veel meer stroming dan de 400 liter, ben je dan echt die 400 liter nodig? Dat zou best kunnen als je kijkt naar het filter medium, maar voor 1 betta ben je geen mega extern filter nodig. En soms kom ik ook hele mooie visje's tegen die juist in heel rustig water willen verblijven zonder stevige stroming en zeer weinig vervuilen, of moet je omdenken dat juist een stevige stroming prima kan zijn in een kleiner bakje waar een vissoort in zit die graag wil zwemmen (tegen de stroming in dus). Of een soort die veel woelt en in een klein aquarium kan maar waarbij je filter groter moet zijn door vervuiling.

Wat bij mij heel zwaar meeweegt is scaping en de planten, immers is dit waar mijn passie ligt en niet de vissen zelf per definitie. Eenmaal dat klaar en goed weten wat mijn vaste waarden zijn kan ik weer ene geschikte vis erbij zoeken. Maar dit is ook weer geheel afhankelijk van mijn bodembedekking wat van invloed is op het water zelf, en zo zijn er tig zaken om rekening mee te houden wat tijd kost.
 
Beetje 'gehuild' vandaag doordat de sportkamer helemaal leeg is gegaan (verkocht dus uiteindelijk); teveel klachten om nog weer op "kracht" te komen. Vervolgens lachen omdat ik een extra hobby kamer heb nu :)
---

3 Hygger lampen besteld.
4 x verwarming 50 watt
Zooi colombo spul.
1 aquarium van 60cm als het meezit morgen.

---

Uitzoeken nu: 5 hoekfilters die ikzelf kan aanpassen/vullen en allen gelijk zijn en 100L per uur doen of iets meer.
Zoeken: aquarium van 80 en 40 cm 30x30.
Zoeken: 1 mooie steensoort niet te groot en te dik (1cm ongeveer in dikte) als het kan lekker plat om te stapelen/lijmen en ergens richting grijs tint. Bedoelt voor achterwand, Cliff en Cave gebeuren over de 290 cm heen.
 
Laatst bewerkt:
2 keer 60x30x30 gekocht zojuist (domweg omdat de prijs goed was en de rit kon combineren). De voorste moet echt zeer goed schoongemaakt worden en de achterste is al super schoon. Morgen zal ik de voorste laten zien hoe je die mooi kunt maken, ik verwacht dat ik met de brander hem ga bijwerken om de binnenzijde weer op kleur te krijgen gezien deze verschrikkelijk verkalkt is en wellicht het glas ook direct gaan polijsten. Mijn indeling van de eerste etage verandert hier wel iets mee.

In de voorste zwom 1 shubunkin van ruim 20cm !!!
IMG_3189.JPG
 
Laatst bewerkt:
Limnophila Sessiliflora.... ? Hmm, we hebben hem ooit geĆÆdentificeerd als zijnde dit soort maar.... met de nieuwe lamp en even de voeding iets anders en een week verder...

IMG_3191.JPG


Nu met de extra aquariums kan ik 1 gaan gebruiken voor planten die veel zorg vergen en daar weer een start op maken voor doorkweken. Aankomende weken MP in de gaten houden en wellicht nog een keer wat op de kop tikken zodra het kan.



 
Limnophila Sessiliflora.... ? Hmm, we hebben hem ooit geĆÆdentificeerd als zijnde dit soort maar.... met de nieuwe lamp en even de voeding iets anders en een week verder...

Bekijk bijlage 337223

Nu met de extra aquariums kan ik 1 gaan gebruiken voor planten die veel zorg vergen en daar weer een start op maken voor doorkweken. Aankomende weken MP in de gaten houden en wellicht nog een keer wat op de kop tikken zodra het kan.



De limnophila doet dit bij mij ook! Alleen de toppen, ik gok dat het is vanwege de verlichting en dat die misschien te fel is(of juist niet). Ik vind het wel mooi.

Ik ben benieuwd naar je schoonmaakritueel voor dat vieze bakje! Met een brander schoonmaken heb ik nog nooit van gehoord!
 
Planten zijn net mensen...soms..... Groene planten die aan de toppen rood verkleuren doen dat om niet te verbranden. Net zoals mensen bruin worden....!!
Er zijn zelfs plantensoorten die bij een bepaalde lichtintensiteit niet meer verticaal groeien, maar dan ineens alleen horizontaal gaan groeien.
Overigens zijn de plantjes die Stef heeft gekocht gewoon een uitvloeisel van lekker groeien in een 350 liter bak.....! En ik heb zelf ook alle soorten nog hoor!
Ik kweek dus niks om het kweken zelf.
 
Ik ga denk ik mijn Echinodorus Ozelot red eruit halen. Wil jij ze hebben Stef?
 
@BigSmoke Dat heb ik dus nooit geweten wat jij verteld over de planten, ik ga mij daar eens in verdiepen en ben het ook nog niet eerder tegen gekomen in onderwerpen of iets. Bedankt voor de uitleg.

@Thdo Zal ff PB doen.
 
Vandaag toch weer even hard nadenken hoe ik verder ga met alles, oorspronkelijk wou ik mijn huidige ruimte geheel isoleren en was van plan om er 11 stellingen in te zetten op den duur. Ik heb namelijk al het materiaal in huis om een wand te plaatsen en kan dan de gehele ruimte verwarmen i.p.v. elke bak apart en dat maakt het qua verbruik gunstiger.

Ik heb dan 1 grote kweek kamer en kan in de woonkamer zelf wat aquariums opbouwen maar verlies dan de tafel voor mijn Pink project in eerste instantie en moet die dan weer doorzetten naar de nieuwe ruimte die ik heb gekregen door de sportkamer weg hebben gedaan. Ik heb voor mijn stroomverbruik 500 euro extra gerekend voor 1 jaar draaien en dan kom ik een eind denk ik.

Ik kan nu 1 aquarium maken die non tech is (geen CO2 of veel voeding voor planten) en slechts een pompje en verwarming en een groepje Platy voor vervuiling. Mijn berekening voor het filter geeft dan 0,25 liter siporax, wat watten en filterschuim. Het is een interfilter met verwarming er in en ziet er niet heel lelijk uit en heb dan een basis led van 8watt er op (PAX moet ik nog meten) met 5000K als ik mij niet vergis... Moet ik even controleren dus.

Wellicht even een video maken van de woning om een idee uit te leggen.
 
Binnenkort even wat meer video's maken als ik een beetje indeling heb.

 
Korte introductie van mijzelf:
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Social media en advies geven:
 
Recht afgeknipt vs. schuin afgeknipt op 3 dagen:

Recht:
IMG_3200.jpg



Schuin:
IMG_3199.jpg


Schuin op weinig licht:
IMG_3202.JPG
 
  • Wow
Waarderingen: Thdo
Wat een verschil zeg!
 
Idd, maar wist het al (eindeloos kwekers afkijken). De grap is ook dat ik niet in de buurt kom van 20% water wissel per week en nog niets meet aan waarden op 1 keer na. Ik gebruik de planten en garnalen nu als indicatie waarbij de garnalen nu de snelste indicatie geven met betrekking tot gedrag. Zodra ik daar afwijkend gedrag zie (los van paren en de eieren afgifte) ga ik een beetje wisselen met wat kouder water en een dag later gaan ze verschalen.

Geen schoonmaak gedaan van glas en alles alg vrij wat ikzelf heb tot nu toe, enkel plantje van overname zat minuscuul alg op wat lachwekkend was en geheel logisch. Ik voeg nog geen CO2 gas toe en alleen een beetje vloeibare "carbo", beetje meer voeding en meer licht, en laat alles gewoon doordraaien.

Tweede bak gaat non tech worden straks met direct vissen er in (I don't care). Mochten ze dood gaan dan droog ik ze en gebruik ik ze als voer.
 
Laatst bewerkt:
.....



---

Zelf leren denken...


---

Scapers vertellen het geheim niet.
 
Laatst bewerkt:
Tot nu toe draait het filter gewoon door en nog niet schoongemaakt op 1 keer even leeg laten lopen en direct weer vullen (geen sponsen of wat dan ook schoongemaakt. Ik geef elke ochtend 1,5 pomp flora grow Colombo, 1 pompje vloeibare "carbo" en vul ongeveer een uur voor het licht aangaat de CO2 houder. Ik voer nog elke dag eerst de guppen, ene half uur later de garnalen en eens in de drie dagen diepvries. Ik wissel mijn water op gevoel en gedrag van alles in het aquarium, dit betekend zo nu een dan een paar liter met wat water en eens in de 4 weken een "normale" wissel met kouder water heb ik mij voorgenomen. Meten met druppels doe ik niet, maar ga ik binnenkort wel doen om te controleren of mijn manier werkt en hoe extreem alles is of juist niet. Aquarium zelf is nog niet schoongemaakt van het glas of wat dan ook (vandaar ook kalk laagje aan bovenzijde watergrens).

Niets dood en slechts 1 testplantje die bewust anders is gepoot heeft het heel erg zwaar. Geen alg of slakkenplaag tot nu toe (indeling geef ik niet om of het mooi is).
IMG_3205.JPG


1e kweekbak is nu leeg en de planten staan in de aquariums sinds een weekje, alleen dat zonder wortel heeft het dus niet overleeft en nu zit er slechts nog wat rest in en weer een nieuw soort om op te kweken/testen. Reserve bak van rest gaat 1 deze dagen in een ander aquarium zodra weer spullen binnen zijn. Levering van spullen blijft een ellende en niets komt aan op de dagen/tijds indicatie, vandaag dus weer een halve zending en kreeg bericht dat een andere zending ook in twee delen is opgedeeld en wellicht deze week binnen gaat komen.

Ik heb besloten voor in de toekomst alleen nog maar planten zelf op te halen of via het forum te kopen zodat ik weet dat het goed is en de zending beter gaat, zelf afhalen bij een DHL punt is gewoon een groot voordeel en dat spreekt mij dan ook het meeste aan. Een andere zending van mij is wel "afgeleverd", maar nooit bij mij aangekomen en bleek gewoon bij een ander te zijn geleverd wat natuurlijk ook klote is. Bellen, wachten, bellen, wachten en dan het telefoontje met de excuses.

Ik wil nog steeds 1 non tech bak maken maar dat is lastig omdat ik geen "koud" water vissen kan vinden die geschikt zijn, dus als dat niet kan dan stopt die gedachte en wil geen moordpartij maken om het testen zelf. Ik kan daar wel planten in kwijt die ik nu aan het afharden ben en het gaat dan een minimalistisch bakje worden qua planten. Denk dan aan 1 soort die makkelijk groeit met weinig eisen en als het kan 1 met een beetje kleur om te breken.

PS: In mijn bovenste bericht stond ik kwak er wel vissen in en als ze dood gaan.... Dat was natuurlijk een beetje sarcasme en het gaat absoluut niet gebeuren dat er iets dood gaat, zelfs mijn planten doe ik mijn uiterste best voor en die het nu zwaar hebben ondergaan straks een "behandeling". Testen is leuk, maar dat betekend niet onverantwoord vissen dood laten gaan. ;)

En nu maar vervloekt wachten op spullen... Lampen zijn wel binnen gelukkig.



PS: Kwetsbare vissen begin ik voorlopig niet aan omdat ik vind dat daarvoor mijn kennis niet groot genoeg is om daar echt perfect voor te zorgen.
 
Laatst bewerkt:
Tot nu toe draait het filter gewoon door en nog niet schoongemaakt op 1 keer even leeg laten lopen en direct weer vullen (geen sponsen of wat dan ook schoongemaakt. Ik geef elke ochtend 1,5 pomp flora grow Colombo, 1 pompje vloeibare "carbo" en vul ongeveer een uur voor het licht aangaat de CO2 houder. Ik voer nog elke dag eerst de guppen, ene half uur later de garnalen en eens in de drie dagen diepvries. Ik wissel mijn water op gevoel en gedrag van alles in het aquarium, dit betekend zo nu een dan een paar liter met wat water en eens in de 4 weken een "normale" wissel met kouder water heb ik mij voorgenomen. Meten met druppels doe ik niet, maar ga ik binnenkort wel doen om te controleren of mijn manier werkt en hoe extreem alles is of juist niet. Aquarium zelf is nog niet schoongemaakt van het glas of wat dan ook (vandaar ook kalk laagje aan bovenzijde watergrens).

Niets dood en slechts 1 testplantje die bewust anders is gepoot heeft het heel erg zwaar. Geen alg of slakkenplaag tot nu toe (indeling geef ik niet om of het mooi is).
Bekijk bijlage 337468

1e kweekbak is nu leeg en de planten staan in de aquariums sinds een weekje, alleen dat zonder wortel heeft het dus niet overleeft en nu zit er slechts nog wat rest in en weer een nieuw soort om op te kweken/testen. Reserve bak van rest gaat 1 deze dagen in een ander aquarium zodra weer spullen binnen zijn. Levering van spullen blijft een ellende en niets komt aan op de dagen/tijds indicatie, vandaag dus weer een halve zending en kreeg bericht dat een andere zending ook in twee delen is opgedeeld en wellicht deze week binnen gaat komen.

Ik heb besloten voor in de toekomst alleen nog maar planten zelf op te halen of via het forum te kopen zodat ik weet dat het goed is en de zending beter gaat, zelf afhalen bij een DHL punt is gewoon een groot voordeel en dat spreekt mij dan ook het meeste aan. Een andere zending van mij is wel "afgeleverd", maar nooit bij mij aangekomen en bleek gewoon bij een ander te zijn geleverd wat natuurlijk ook klote is. Bellen, wachten, bellen, wachten en dan het telefoontje met de excuses.

Ik wil nog steeds 1 non tech bak maken maar dat is lastig omdat ik geen "koud" water vissen kan vinden die geschikt zijn, dus als dat niet kan dan stopt die gedachte en wil geen moordpartij maken om het testen zelf. Ik kan daar wel planten in kwijt die ik nu aan het afharden ben en het gaat dan een minimalistisch bakje worden qua planten. Denk dan aan 1 soort die makkelijk groeit met weinig eisen en als het kan 1 met een beetje kleur om te breken.

PS: In mijn bovenste bericht stond ik kwak er wel vissen in en als ze dood gaan.... Dat was natuurlijk een beetje sarcasme en het gaat absoluut niet gebeuren dat er iets dood gaat, zelfs mijn planten doe ik mijn uiterste best voor en die het nu zwaar hebben ondergaan straks een "behandeling". Testen is leuk, maar dat betekend niet onverantwoord vissen dood laten gaan. ;)

En nu maar vervloekt wachten op spullen... Lampen zijn wel binnen gelukkig.



PS: Kwetsbare vissen begin ik voorlopig niet aan omdat ik vind dat daarvoor mijn kennis niet groot genoeg is om daar echt perfect voor te zorgen.
Leuk weer zo een updatešŸ‘blijven doen. Ik reageer niet altijd maar vind het leuk om te volgen.
Voor de non tech bak, welke temperatuur kom je dat uit? Als het woonkamer temperatuur is heb ik nog wel een lijstje wat op dit forum is gemaakt met geschikte vissen.
 
Gaat er niet in verhouding veel plantenvoeding in het bakje? Als ik naar mijn bak kijk doe ik 1x per week micro toevoegen en thats it
 
Flora grow is 1 keer pompen per 5 liter water, het aquarium is ongeveer 50 netto dus elke dag 1 pompje is voor 10 dagen. Omdat er best wel veel planten in staan, CO2 toevoeg en "carbo" mag ik nu wel iets meer gebruiken. Over doseren kan haast niet omdat je dan echt ver over de top moet gaan. Ik hanteer de regel dat wanneer ik algen krijg er iets mis gaat, en dat is nu nog niet zo. Iets teveel mag van mij en dat is een kwestie van je geld over de balk smijten, maar een flesje van 250ml gaat bij mij een jaar mee en dan is die +/- 8 euro niet echt bijzonder veel.

Non tech zou ongeveer 17 tot 19 graden zijn denk ik, en in de zomer oplopend tot 23/25 graden ?
 
Verkeerd gesneden (black out, wist het ff niet meer), te weinig licht en stengel rot (zat in ander aquarium met verkeerde bodem) en 1 met teveel licht. En nu maar wachten wat er gaat gebeuren...
 
Laatst bewerkt:
Even 2 screenshots toegevoegd van het lijstje, als je hierop verder zoekt kom je er heel wat tegen
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200913-133942_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200913-133942_Samsung Internet.jpg
    167 KB · Weergaven: 78
  • Screenshot_20200913-133954_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200913-133954_Samsung Internet.jpg
    137 KB · Weergaven: 72
Windelov (Javavaren); CO2 indicator ?

Ik heb meerdere stekken geprobeerd in potgrond, hydrokorrel (beetje onderwater), in een ander aquarium en op mijn basis aquarium. Wat in potgrond zat ging super goed en wortelde lekker, in Hydro ging zwaar en schoot niet op en kreeg wat baardalg. Mooi stukje in ander aquarium geplaatst en krijg na een dikke week nu ook baardalg. Eigen aquarium nu ook de eerste baardalg op deze plant. Vreemd genoeg op geen ander plantje baardalg en zie er wel een soort verband in.

CO2 verschil; in potgrond boven water was er ruim voldoende CO2, in mijn eigen aquarium was er ook ruim voldoende in het begin, in de Hydro nul en in de andere ook nul. Nu er meer planten in mijn eigen staan zie ik hier dus baardalg ontstaan en zat al op de max met groei en alles een poosje terug. Wel een andere lamp en pro voeding maar niet meer CO2 gebruikt tot nu toe.

Zijn er mensen die het is opgevallen dat de Windelov gevoelig is voor baardalg door tekort aan CO2? Is dit een plantje waarbij meer mensen zien dat deze dus eerder baardalg krijgt dan de rest?

---


Ondertussen mijn laatste spullen binnen gekregen dus kan eindelijk verder.
 
Aquariums die allen 60x30x30 gaan worden:

1. No/low tech tot 100 euro ("Green fields").
2. Low tech tot 150 euro ("Touch of red")
3. Mid tech tot 200 euro ("Basic color dimension")
4. High tech tot 250 euro ("Atlantis garden")

Gevoelsmatig is dit de meest logische indeling qua kosten binnen de beperking van aquarium maat en wat haalbaar zou moeten zijn, wellicht dat mid/high niet uitkomen gaat qua prijs (planten) maar wil proberen er zo dicht mogelijk bij te komen. Ik ga uit van retail prijs met een beetje korting; op het aquarium na die ik 2e hands koop telkens. Ik ga er vanuit (en zal toelichten) dat 1 tot en met 4 ook de moeilijkheidsgraad gaat bepalen. Ik begrijp dat het altijd beter kan maar ik blijf bewust binnen de bedragen om het eerlijk te maken voor een beginner die door kan groeien op den duur.

Ik ga proberen zoveel mogelijk te linken naar informatie op het forum zoals mensen mij nu ook veel informatie hebben gegeven. Ik probeer zo onbevooroordeeld te blijven als ik kan, maar bij bepaalde producten ga ik wel een eigen mening geven zoals siporax waarvan ik weet dat je niet door moet gaan tot het uit elkaar valt. Ik ben van mening dat je daar niet blind op kunt gaan omdat het materiaal op den duur slijt en dus vanuit begin tot einde niet gelijkwaardige capaciteit hebt.

Ik wil geen minimale/ondercapaciteit creƫren en geen absurde overcapaciteit, zo zou bij non/low tech dus veel vaker water gewisseld moeten worden en hoe lullig het ook is gaan de testen gebeuren via strips omdat dit voor een absolute beginner de meest logische en goedkope keuze is. Dat maakt dus ook dat ik planten en vissen wil hebben die een ruimere marge hebben voor fouten.

Ik ga de voeding, stroom, extra planten op termijn en etc allemaal meenemen om een relatief eerlijk beeld te schetsen, zo kan ik bij mid tech dus wat andere voeding gebruiken die maandelijks wat duurder is en waarbij plantenvoeding ook wat duurder is als voorbeeld. Ik denk dat het een mooi overzicht geeft op langer termijn.

----

Dit topic blijft een beetje mijn rommelhoek voor alle info en het spuien van gedachten wat ik wil testen of doe, pas wanneer iets concreet is wil ik daar een apart topic voor maken.
 
de testen gebeuren via strips omdat dit voor een absolute beginner de meest logische en goedkope keuze is.
Misschien we de goedkoopste maar zeker niet de beste omdat strips vaak flink afwijken en dan zou ik zelf toch 35 euro voor een koffertje uitgeven. Dat is op je gehel budget ook maar een klein deel Stef.
 
Siporax blijft prima. Onze siporax gebruiken we al jaren en jaren, en is niets slechter geworden. Je opmerking daarover kan ik dus niet plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Siporax blijft prima. Onze siporax gebruiken we al jaren en jaren, en is niets slechter geworden. Je opmerking daarover kan ik dus niet plaatsen.
Zelfs de fabrikant geeft dit aan en ik heb wel de ervaring. Het is puur een kwestie van hoeveel je hebt en de doorstroming.

Zet maar eens 1 liter met een 12000 liter pomp aangesloten.... je moet zaken perspectief plaatsen en dan is het een geheel ander verhaal. Gebruik je een extern filter met voldoende Sipo en mooie doorstroming zonder extreme zaken dan gaat het idd jaren mee.
 
Zelfs de fabrikant geeft dit aan en ik heb wel de ervaring. Het is puur een kwestie van hoeveel je hebt en de doorstroming.

Zet maar eens 1 liter met een 12000 liter pomp aangesloten.... je moet zaken perspectief plaatsen en dan is het een geheel ander verhaal. Gebruik je een extern filter met voldoende Sipo en mooie doorstroming zonder extreme zaken dan gaat het idd jaren mee.

Kan je aangeven waar de fabrikant aangeeft dat siporax dusdanig snel uit elkaar valt dat het met een jaar vervangen moet worden?

En het perspectief wat je noemt? 12000ltr pomp? Je hebt het zelf over bakjes van 60x30x30. Nu ben ik absoluut voor hoger dan hier vaak genoemde filtratie, maar zelfs ik vind dit wat enthousiast.

Ik bedoel, als ik een zak nieuwe siporax koop, en ik sla er een paar keer goed met een hamer op, zal ik het ook (gedeeltelijk) moeten vervangen.
 
Leren lezen... nergens staat deze bewering dus valt er niets te laten zien of te bevestigen.
 

Terug
Bovenaan