Levendbarenden en andere vissen buiten: 2020


S

Spruitje

Guest
Wie gaat zich er weer aan wagen?

Dit jaar gaan bij mij naar buiten:
- Petruichthys sp. 'Rosy'
- Tanichthys albonubes
- Aphanius mento

Die laatste staat nu in een tobbe in de loods met water van +- 6 graden.

Wat ik dit jaar anders ga doen:
De Tanichthys doe ik niet alle 10 in een tobbe, maar 2x een trio (2v1m). Vorig jaar 1x een jong visje gezien, dit keer wil ik nageslacht :D
De Petruichthys probeer ik eerst ook binnenshuis te kweken in een kleine 25L aquarium, daarna gaan er 4 (2v2m) een tobbe bewonen
Wij hebben hier nog een Rubbermaid bak van 2 a 3 kuub staan, wie weet doe ik daar dit jaar ook iets mee. Ik ben alleen bang dat als ik de Aphanius erin doe dat
ik eindig met enkele honderden.. :p

Wie nog meer?! :D
 
Het houden van levendbarenden en andere aquariumvissen in buitenbakken doe ik nu reeds zo'n 30 jaar. En ook in 2020 zal dat niet anders zijn. Ik zal me in het voorjaar erover gaan buigen welke soorten er dit jaar naar buiten mogen gaan.

Hier is een filmpje van me:
 
Helaas krijg ik de melding "video niet beschikbaar" als ik op afspelen tik.
Maar ik ben ook een buitenbakkenmannetje.
Dus ik volg je.
 
Helaas krijg ik de melding "video niet beschikbaar" als ik op afspelen tik.
Maar ik ben ook een buitenbakkenmannetje.
Dus ik volg je.
Oh, ik heb het filmpje hier volgens de handleiding geplaatst. Zou niet weten waar het dan aan ligt. Ik kan 'm hier gewoon afspelen.
 
video.png
 
Dit krijg ik te zien.
Misschien dat de moderator wat weet?
 
URL gekopieerd, in YouTube zelf kan ik het filmpje wel zien. Wellicht je settings in YouTube zelf? Is zo'n privacy setting dat alleen mensen met de URL het filmpje kunnen zien volgens mij. Als je dat aan hebt staan, doet ie het hier volgens mij niet.
 
Ik denk dat ik de boosdoener al heb gevonden. Op zich staat hij gewoon op openbaar op Youtube. Maar de muziek die ik heb gebruikt zit nu blijkbaar een auteursrecht op wat voorheen niet het geval was. Misschien dat die daarom niet hierzo werkt. Anders zou ik het niet weten want mijn kanaal staat op openbaar.

Misschien dat dit werkt?
 
Laatst bewerkt:
Nope, met AdBlock uit werkt het filmpje ook niet.
Nou ja, lamaar.
Daar hoeft het topic niet over te gaan.

Terug naar visjes in de buitenlucht, dacht ik zo.
Zo belangrijk is het nu ook weer niet.
En de URL van het filmpje even in de browser zetten werkt wel en dan zie ik vrolijk rondzwemmende Guppen.
 
Bij mij niet helaas.
Zal wel de verkeerde browser gebruiken of zo.
 
Dit jaar voor het eerst plannen om wat vissen buiten te houden in een vijver. Ik vind het vooral leuk om guppen buiten te houden en platy soorten, is dit mogelijk? Verder ben ik erg nieuwsgierig of ik de volgende vissen ook buiten kan houden: Corydoras aeneus / paleatus of andere corydoras soorten en Rasbora galaxy. Heeft iemand hier ervaring mee?

Vanaf wanneer doen jullie de vissen naar buiten?
 
Bij mij zitten de garnalen en chinese danio’s al drie jaar in de vijver, ook in de winter. Vandaag bezig geweest in de tuin en vijver en ik stond er versteld van hoeveel jonge danio’s er dit jaar in de vijver zwemmen. Ook de garnalen komen weer tevoorschijn, ik heb ook vrij jonge garnalen gezien. Ik heb de indruk dat ze als het kouder wordt totaal niet meer groeien en pas als de temperatuur oploopt weer verder groeien.

deze knapperd kwam vandaag ook tevoorschijn. Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen maar volgens mij zit hij al 2 jaar in de vijver. Dit vermoed ik omdat ik een poging heb gedaan om rood/blauwe rilli’s te kweken en toen dit tegenviel en alle garnalen verkocht waren was hij een achterblijvertje. Deze achterblijvertjes heb ik toen maar in de vijver gedaan.

06DFE17D-2176-4706-AF5C-948CC477C744.jpeg
 
Goeiemorgen. Ik ben aan het zoeken, kan het niet meer vinden. Maar er staat me bij dat het mogelijk is om Boraras Brigittae buiten te houden. Hoe zit dat met de temperatuur dan? Ik vind op internet dat die vanaf 20 graden gehouden kunnen worden, maar een vijver of kuip in mijn geval is toch kouder.
En zouden dan andere boraras soortjes ook kunnen? Of is het alleen de brigittae?
En ik wil de Heterandia formosa weer naar buiten doen, zodat ik misschien eens wat meer garnalen kan laten overleven. :D
 
Goeiemorgen. Ik ben aan het zoeken, kan het niet meer vinden. Maar er staat me bij dat het mogelijk is om Boraras Brigittae buiten te houden. Hoe zit dat met de temperatuur dan? Ik vind op internet dat die vanaf 20 graden gehouden kunnen worden, maar een vijver of kuip in mijn geval is toch kouder.
En zouden dan andere boraras soortjes ook kunnen? Of is het alleen de brigittae?
En ik wil de Heterandia formosa weer naar buiten doen, zodat ik misschien eens wat meer garnalen kan laten overleven. :D

Zal jou is buitenzetten met je kont in een speciekuip!

Neehoor grapje, wil dit jaar wellicht ook wat buiten gaan houden :)
 
Zal jou is buitenzetten met je kont in een speciekuip!

Neehoor grapje, wil dit jaar wellicht ook wat buiten gaan houden :)
Hahahaha! Lig in een deuk hier! Ik zou niet eens protesteren, ben gek op zwemmen, hahaha!

Moet je doen, is echt leuk! Ik heb twee jaar geleden mijn Heterandia formosaatjes buiten gehouden. Was echt heel leuk. Ze gedroegen zich als snoeken, stil staan in het zonnetje en dan ineens toeslaan op een muggenlarve. Geweldig om te zien. In september heb ik ze er weer uitgehaald en had ik mooie grote vissen met een mooie donkere kleur. En het waren er ineens veel meer. :D
 
Ik zal het mezelf wel wijsmaken, maar ik heb ook altijd de indruk dat ze het in de buitenbak meer naar hun zin hebben.
 
Het risico van visjes in een speciekuip is dat de temperatuur heel erg kan schommelen. Op een warme zomerdag kan het zomaar veel te heet worden en nu in april zal het vooral ‘s nachts veel te snel afkoelen. Visjes in een speciekuip is wel mogelijk maar dan moet je er wel rekening mee houden dat ze ook elk moment weer verplaatst kunnen worden, verder is het nog steeds belangrijk dat het water gefilterd wordt en er een beetje stroming inzit. Het kan dus wel maar er zijn wel heel veel risico’s aan verbonden.
 
Ik heb mijn speciekuip precies daarom ingegraven. :) Ik kan hem zo leegmaken en uit de grond halen om m even schoon te maken en daarna weer in de kuil stoppen en weer vullen.
 
Wanneer gaan jullie de vissen erin plaatsen? Ik zit eraan te denken om guppy's en corydoras in de vijver te houden. Lijkt me erg leuk
 
Dat kan nu iig nog zeker niet. Beetje afhankelijk van het weer maar iig na 15 mei want dan heb je nog ijsheiligen en dan vriest het bijna altijd nog ‘s nachts, begin juni is het best.
 
Ik doe ze er eind april in.
Maar dan wel met een ondersteunende verwarming erin op 17 graden.
Voor tijdens de koude nachten.

Het aquarium pak ik dan in met bubbeltjesplastic en dek het ermee af.
Ik merk nooit iets noemenswaardigs aan de stroomrekening, dus de massa van het water en de isolatie lijken hun werk aardig te doen.
 
Over een dikke maand gaan hier de zebradanio's weer naar buiten, ging vorig jaar helemaal goed. Dit keer (voor het eerst) met zo'n 40 red rili garnaaltjes. Aangezien het meer een groot vissenbad is (enorme tobbe van 100+ liter) doen we aan risicospreiding: 15 garnalen en de zebraslak zullen binnen overzomeren..
 
@Jeto: Ik heb wel gezien dat mensen de C. aeneus en paleatus koud hielden, in een bak buiten zou ik het niet weten. De Rasbora galaxy (officieel Celestichthys margaritatus) kan prima buiten. Ik doe ze, afhankelijk van het weer, eind april/begin mei naar buiten.

@Yilleke, hoe diep is jou vijver? Heb je hier ook foto's van? :D

@Estersvisjes: Ik heb mijn Boraras merah een hele zomer buiten gehad. Helaas niet gekweekt en helaas kikkers in de bak die waarschijnlijk een paar visjes op hebben gegeten.. Maar vrijwel alle Borarassoortjes kunnen makkelijk temperaturen tot 16 graden aan.

@Guppeman, Dat idee heb ik zelf ook! Heel ander gedrag en de kleuren die ze krijgen zijn fantastisch!

Vorig jaar de Heterandria formosa's en garnalen er pas in november uit gehaald, bij grondvorst plastic over de tobbes gedaan. Ook stonden ze tegen de muren van het huis, dat scheelt ook al. Heb nog 12 of 13 H. formosa's over van vorig jaar, ben benieuwd met hoeveel ik dit jaar komt te zitten :p
 
@Estersvisjes: Ik heb mijn Boraras merah een hele zomer buiten gehad. Helaas niet gekweekt en helaas kikkers in de bak die waarschijnlijk een paar visjes op hebben gegeten.. Maar vrijwel alle Borarassoortjes kunnen makkelijk temperaturen tot 16 graden aan.

Ok, dank je Spruitje!
 
Ik ga dit jaar ook weer wat visjes naar buiten doen. Twee jaar geleden voor het eerst gedaan met een vijftal Danio erythromicron. Daar heb ik heel veel jonkies van zien zwemmen, maar helaas kwamen er minder dan 10 exemplaren aan het eind van de zomer weer naar binnen. Dit jaar heb ik twee grote 90 liter speciekuipen van de hornbach. De ene is bestemd voor een groepje garnalen en misschien een groepje Heterandria formosa, de andere weet ik nog niet wat ik er in ga doen. Ik zat te denken aan een rasbora soort. Iemand nog aanraders?

Tip voor de liefhebber: kijk eens op youtube naar de video's van Dendrochirus zebra. DIt is iemand uit denemarken die meerdere soorten buiten kweekt, bijv: Apistogramma borelli, galaxy rasbora's, garnlen, chili rasbora's en vele levendbarenden. Erg leuk om te zien!
 
Goedendag vissenliefhebbers,

Ik heb ook nog steeds een vijvertje waar al wat jaartjes dezelfde vissen inzitten.
Bestand is nu zo'n 6 a 7 Goud-Elritsjes, sommige hebben donkere vlekken gekregen en lijken wat op dep Shubinkin goudvis.
En ongeveer zo'n 5 Chinese Danio's, nog 1 goudvariant en de anderen zijn volgens mij de 'Lini'.
En ook nog een eenzame oude Aphanius mento vrouwtje. Zou die graag willen uitbreiden, maarja zijn nergens te verkrijgen natuurlijk.
Mocht er hier toevallig iemand zijn die genoeg Mento's heeft zitten en een groepje kan missen, laat het me dan even weten via een berichtje aub.
 
Tip voor de liefhebber: kijk eens op youtube naar de video's van Dendrochirus zebra. DIt is iemand uit denemarken die meerdere soorten buiten kweekt, bijv: Apistogramma borelli, galaxy rasbora's, garnlen, chili rasbora's en vele levendbarenden. Erg leuk om te zien!
Ja, die ken ik, vandaar mijn vraag of de brigittae's. Want je ziet dat hij ze naar buiten doet, maar je ziet geen filmpje aan het eind van het seizoen, of ze het overleefd hebben en eventueel nakomelingen hebben gehad!
Ik zit te denken om op een gegeven moment in mijn scaper's tank wat brigittae's te doen, die zouden dan zomers in de kuip kunnen. En misschien 's winters de scaper's tank vullen met regenwater. Maar op dit moment ligt natuurlijk alles stil en blijft het bij plannen maken. :)
 
Rachel O'leary heeft ook gave 'Summer tubbin'' filmpjes, twee dagen terug is ze begonnen met haar 5e seizoen op Youtube :D Sowieso een mooi kanaal, veel info over zowel aquaria als vissen buiten.

In de reacties van de Deen is te lezen dat hij geen nakomelingen heeft kunnen krijgen van de brigittae's, hij had het idee dat hij alleen maar mannetjes gekocht had.

@panchax, ik heb er hier een stuk of 20/25 zitten, maar dan moet je wel 'even' naar Groningen toerijden :p

Ik heb de eerste 4 kuipen opgezet! Nu alleen nog met planten, na ijsheiligen moet de temperatuur ernaar zijn. Heb er nu witte irissen, roze moerasgladiolen, in elke tobbe een waterlelie, penningskruid, sagittaria subulata (Die heeft buiten overwinterd, was helemaal verbaasd), pijlkruid, rotala en de eerste Pistia gepland. Ik heb binnen in mijn aquaria nog phyllantus en ceratopteris pterodoides zitten, wellicht willen die buiten ook wel. Vorig jaar ook goed succes gehad met sterrenkruid, denk dat ik die als 'spawning mob' weer plant.
 
Ik heb besloten de Heterandria formosa niet naar buiten te doen. Balkon en geen mogelijkheid tot ingraven. Vrees dat het toch te warm gaat worden in de kuip.
Vang ze da maar eens uit tussen alle planten.
Ze hebben zich wel goed voortgeplant en zou het risico willen spreiden door een derde naar buiten te doen en de andere helft binnen te houden - mar vind het groepje daar toch niet groot genoeg voor.
 
Ik heb besloten de Heterandria formosa niet naar buiten te doen. Balkon en geen mogelijkheid tot ingraven. Vrees dat het toch te warm gaat worden in de kuip.
Vang ze da maar eens uit tussen alle planten.
Ze hebben zich wel goed voortgeplant en zou het risico willen spreiden door een derde naar buiten te doen en de andere helft binnen te houden - mar vind het groepje daar toch niet groot genoeg voor.

Ik zou er gewoon een plant in pot voorzetten dan, houd de ergste zon tegen. Hoe groot is dat kleine groepje?
 
Ik zou er gewoon een plant in pot voorzetten dan, houd de ergste zon tegen. Hoe groot is dat kleine groepje?
Er komt geen zon, alleen extreem vroeg en in de late uurtjes.
Waar ik vooral bang voor ben is dat de temperaturen toch boven de 29-30 graden zouden komen. Dan warmt zo'n kuip natuurlijk erg snel op.

Dat groepje is niet extreem groot maar ook weer te groot om ze te tellen. Ik heb dus totaal geen idee.

Vraag me af of het zin heeft een soort van fonteintje te plaatsen, zou het water daarmee afkoelen? Ik verwacht van wel maar geen idee hoeveel. Ook nog een uitdaging natuurlijk om een formosa veilig opvoerpompje te vinden. Wellicht past de kabel onder de deur van de muurkastk door. Dat zou ik moeten bekijken.
 

Terug
Bovenaan