Levendbarenden en andere vissen buiten: 2020


Gisteren 30 stuks zeer jonge Galaxy Rasbora uit de buitenbak gevist en in een grote pot gedaan. Ik doe dit om wat meer risico spreiding te hebben, omdat de ouderdieren er vermoedelijk ook wat opeten. Infusoriën toegevoegd en wat artemiavervanger (stofvoer). De kleintjes laten zich zeer makkelijk vangen. Wat opvalt is dat deze gewoon rondzwemmen op de open plekken ipv dat ze zich tussen de planten verstoppen. De wat grotere laten zich niet meer vangen. Ik denk dat er zeker nog zo een hoeveelheid in de bak zit en er komen er elke dag bij. Niet slecht voor maar 3 ouderdieren.
 

Bijlagen

  • 11A8C153-83A0-4911-AD48-5F898D45A50F.jpeg
    11A8C153-83A0-4911-AD48-5F898D45A50F.jpeg
    214.6 KB · Weergaven: 249
  • DBEC29F1-6A89-4F2B-BEC3-6009407E70C6.jpeg
    DBEC29F1-6A89-4F2B-BEC3-6009407E70C6.jpeg
    263.6 KB · Weergaven: 241
Gisteren 30 stuks zeer jonge Galaxy Rasbora uit de buitenbak gevist en in een grote pot gedaan. Ik doe dit om wat meer risico spreiding te hebben, omdat de ouderdieren er vermoedelijk ook wat opeten. Infusoriën toegevoegd en wat artemiavervanger (stofvoer). De kleintjes laten zich zeer makkelijk vangen. Wat opvalt is dat deze gewoon rondzwemmen op de open plekken ipv dat ze zich tussen de planten verstoppen. De wat grotere laten zich niet meer vangen. Ik denk dat er zeker nog zo een hoeveelheid in de bak zit en er komen er elke dag bij. Niet slecht voor maar 3 ouderdieren.
Mooie “oogst”.
Waar in laat je dit grut opgroeien?
 
Een grote pot van kesebeke augurken, 2.65 liter. Als ze iets groter zijn gaan ze naar een 60cm.
 

Bijlagen

  • 1FDDF0C4-E9CE-4CCE-A7CD-23849D381CDD.jpeg
    1FDDF0C4-E9CE-4CCE-A7CD-23849D381CDD.jpeg
    112.5 KB · Weergaven: 253
Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden.
Geen formosa meer gezien ?. Kalmoes doet het slecht, zie het niet groeien. Salvinia natans gaat als onkruid. Moet weer eens uitgedund worden, zeker met het warmere weer dat op komst is. Waterpest groeit goed onderwater.

Wat hoort hier niet in ?
3C2C5B3C-5BAC-403C-8DC7-69126F9FFF3A.jpeg



Dit dus, Tillandsia
C9540554-DC69-4A70-BCA5-8098B95BF61C.jpeg


Zien jullie de bloemetjes van de waternavel?
09AD15D6-A629-4125-A2CA-15BAA145587A.jpeg

E993E0B4-09C6-4879-B7FA-81D62B8747F3.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal prachtig uit, jullie kuipjes en vijvers. (y)
Ik gebruik eigenlijk geen filter, geef vijverwater aan tuinplanten en vul het dan weer aan met kraanwater. Er ligt wel wat drap op de bodem, maar het water is kraakhelder en deze vissen wroeten er ook niet in. De planten groeien uitstekend, met af en toe prachtige bloemen van de Lelie, en bijna geen draadalgen meer te vinden.
Er zitten ook niet zo veel vissen in, zwemmen mooi bovenin en zijn opvallend gekleurd.
Tijdje terug met warmer weer waren de Goud-Elritsen eitjes aan het afzetten onder een lelieblad. Om wat jongen over te houden een paar bladeren met eitjes in een emmer gedaan en na een weekje zo'n 60 tot 80 jongen in de Kuip geplaatst. Ze zijn nu verschillend qua grote, van een cm tot zo'n dik twee cm, die al mooi wit/gelig gekleurd zijn. Voer ze af en toe bij met droogvoer.
In de kuip leven ook een paar jonge Salamanders, een volwassen exemplaar zie ik nog regelmatig in de vijver zitten.
Heb bij een dierenwinkel ook nog een groepje Blokvisjes in de bestelling staan. Hoop dat het ze lukt, want er is maar een beperkt aantal te verkrijgen.
 
Laatst bewerkt:
Domme actie hier, laat het een waarschuwing voor anderen zijn.

Ik moest heel veel Salvina verwijderen. Kuip lag er voor 3/4 mee vol.
Begin met het scheppen met mijn hand, maar dat ging erg langzaam, dus ik pak een theezeefje. Dacht toch dat ukkepukken formosa weg zouden zwemmen.

Kijk ik wat ik nu weer voor ongedierte op mijn had had zitten, waren dat 2 heel erg kleine formosa. 2-3 mm groot.

Oeps, terug het water in. Rest van de Salviana die kletsnat in een zakje lag ook terug de kuip in. En toen heel langzaam, eerst het water verstoren, en dan pas met de hand geschept.
Vraag me af hoeveel ik er gekillt heb :((

Iemand een jonge visje veilig idee om veel Salvina/kroos te verwijderen? Voor kroos weet ik alleen een omgekeerde dopje.
 
doorzichtige container kun je ze daar weer uit vangen
 
doorzichtige container kun je ze daar weer uit vangen
Als ik op tijd ben, kom er langs, even naar de LFS. Vind die bakjes die je aan de zijkant kunt hangen wel handig.
Ze gebruiken ze zelf ook, benieuwd of ze ze ook voor de verkoop hebben.
 
Overigens komt er steeds meer leven in de kuip. Vandaag iets gespot waarvan ik denk dat het zwarte muggenlarven zijn. Gelukkig word ik zelden gestoken.


Zij: "Goh buuf, wat zitten er veel muggen hè?

Ik: "Ja joh, was mij ook al opgevallen"

:DD
 
Als ik op tijd ben, kom er langs, even naar de LFS. Vind die bakjes die je aan de zijkant kunt hangen wel handig.
Ze gebruiken ze zelf ook, benieuwd of ze ze ook voor de verkoop hebben.
En anders tijdelijk een maatbeker gebruiken.
 
Als ik op tijd ben, kom er langs, even naar de LFS. Vind die bakjes die je aan de zijkant kunt hangen wel handig.
Ze gebruiken ze zelf ook, benieuwd of ze ze ook voor de verkoop hebben.
goed idee zal is voor een link gaan zoeken wel erg handig
 
Zou dit kunnen als verblijfplaats voor enkele goudvissen? 1500 liter. https://www.tuinartikelen.nu/kuip-1500-liter.html
Uiteraard met filter en planten enz. Hebben een kleine tuin dus een vijver kan helaas niet.
ja da kan prima heb zelf een regen ton van 500 liter met een gele lis er in en 5 giebels hoef ze niet eens te voeren filter niet nodig heb wel het dak van me schuur er op aan gesloten
 
Voor sluiers zou ik zeggen ja, voor goudvissen weet ik het niet (maar wacht toch meer even de reacties van de kenners op dit gebied af).
Ik vroeg me wel of of je dit ook als winterverblijf wil gebruikten. Want hoe je het dat aanpakken tijdens een langere vorstperiode?
 
Voor sluiers zou ik zeggen ja, voor goudvissen weet ik het niet (maar wacht toch meer even de reacties van de kenners op dit gebied af).
Ik had hetzelfde idee. Voor sluiers moet het prima kunnen maar voor de 'gewone' goudvis is de bak niet lang genoeg. Die wil echt een beetje kunnen zwemmen.
 
Als je je dan bedenkt dat het ooit de normaalste zaak van de wereld was om zo'n beestje in een vissenkom te houden.

Ook ik heb me er ooit schuldig aan gemaakt.
Ter ontlasting mijnerzijds: het is 45 jaar geleden, het was normaal en (eigenlijk gelukkig voor het beestje) de goudvis was na enige weken dood.

Zo niet die van mijn vriend destijds, die er ook eentje aanschafte
Dat arme dier heeft 20 jaar zijn rondjes moeten zwemmen.
 
Ik denk dat een gewone goudvis best kan overleven in zo'n 1500L tobbe dat is het probleem niet. Ze zullen het beter hebben dan menig andere goudvis gok ik zo :) Het mooie van de vraag stellen voor je de vis koopt is dat je je kunt afvragen wat nu echt het beste voor zo'n vis is. En dan zou ik toch kiezen voor een wat minder zwembehoevende vis zoals een sluierstaart.

Als je dan toch echt een gewone goudvis wil zou ik kiezen voor een wat langwerperige bak zodat er wat meer zwemruimte gecreëerd wordt. Een beetje zoals ze dat bij een Koi vijver ook doen.
 
Voor sluiers zou ik zeggen ja, voor goudvissen weet ik het niet (maar wacht toch meer even de reacties van de kenners op dit gebied af).
Ik vroeg me wel of of je dit ook als winterverblijf wil gebruikten. Want hoe je het dat aanpakken tijdens een langere vorstperiode?
heb ook nog een goud vis tussen die giebels zitten:p
 
Jongbroed Galaxy Rasboras zijn vanuit de buitenbak -> augurkenpot -> naar een 60 cm aquarium gegaan. Daar zwemmen ze nu met jongbroed Corydoras pandas. Ik denk dat er nu ongeveer 50 jonge Rasboras in de 60 cm zitten. Buitenbak niet in te schatten hoeveel.
 

Bijlagen

  • IMG_7749.MOV
    25.1 MB
Zou dit kunnen als verblijfplaats voor enkele goudvissen? 1500 liter. https://www.tuinartikelen.nu/kuip-1500-liter.html
Uiteraard met filter en planten enz. Hebben een kleine tuin dus een vijver kan helaas niet.
Mijn dochter heeft een paar jaar terug zoiets in de tuin ingegraven, omdat de woningstichting hier soms moeilijk doet over echte vijvers. Deze valt niet op, en haar tuin is ook niet groot. Er groeien een witte waterlelie met groot blad, een gele plomp met klein blad en heel veel waterpest in. Ze heeft er destijds 3 goudvisjes uit de LFS in losgelaten, die flink gegroeid zijn en zich al een paar jaar driftig voortplanten (en het broed ook weer opeten). Afgaande op deze informatie, lijkt het er op dat die vissen het goed doen. Maar vanwege de temperatuur is het wel beter om de vijver in te graven: onderin is het 's zomers koel en 's winters vorstvrij. Op onderstaande foto is haar tuin net klaar, en de visjes nog jong. Ze zitten in de zelfgemaakte vissentoren ( nu helaas ter ziele). We zijn nu exact drie jaar verder en alles groeit en bloeit. Ik krijg ineens zin om zelf ook een vissentoren in mijn vijver te zetten, misschien vinden de salamanders hier het ook leuk...

20248158_10155653398744066_3794343134463854355_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de spons van het filter schoon willen maken. Ik zou haast twijfelen of die wel iets doet want hij was wel heel erg schoon. Of wellicht komt het door de hele lage belasting in de kuip.

Met mijn handen eens wat waterpest omhoog getild. Wat is dat ontzettend goed gegroeid. Minimaal drie opgehoopte handen vol. We krijgen hier in het zuiden vanaf medio komende week een serieuze en lange hittegolf. Ik houd mijn hart vast. Dat waterpest zal heel wat zuurstof afgeven maar de temperatuur...:oo

Het gaat zeker anderhalve week door en zelfs temperaturen van 34-35 graden. Dat wordt vaak de thermometer checken.

Het wordt weer eens tijd voor een foto, de waternavel stort compleet in en de kalmoes doet nog steeds niets.
 
Kun je er geen parasol of afdakje boven zetten als de zon er op staat? Ik zag filmpjes van (aziatische?) bassins die ze afdekken met rietmatten of rolgordijntjes van bamboe of hout. Dit is een fimpje over solar luchtpompjes.

 
Kun je er geen parasol of afdakje boven zetten als de zon er op staat? Ik zag filmpjes van (aziatische?) bassins die ze afdekken met rietmatten of rolgordijntjes van bamboe of hout. Dit is een fimpje over solar luchtpompjes.


Staat nagenoeg geen zon op (gelukkig). Ja late avond 2 of 3 smalle streepjes.
Het is echt de schaduwtemperatuur hier (noord noord oost)
 
Dit is een fimpje over solar luchtpompjes.
Oh overheen gelezen.
Ik heb er een sponsfilter in zitten dus aardig wat oppervlakte beweging. Kan ook makkelijk nog een luchtpompje er op aansluiten, via dezelfde 'route' als nu de luchtslang ligt. Heb er een van 400 l/h (2 x 200). Gebruik nu ongeveer 200 l/h.

Op solar vind ik wel het nadeel dat 's nachts geen luchtstroom is, dus ben hartstikke blij dat ik de mogelijkheid heb hem de slang vanaf de keuken te laten lopen. Meter of 8 meen ik, ik weet het niet meer precies. Maar het functioneert gelukkig.
 
Dat is dus echt warm bij jullie. Ik zit nog even verder te denken: valt er niets te doen met zo'n reddingsdeken, of iets anders dat alles reflecteert?
 
Dat is dus echt warm bij jullie. Ik zit nog even verder te denken: valt er niets te doen met zo'n reddingsdeken, of iets anders dat alles reflecteert?

Vorig jaar hadden we hier 40-41 graden :oops:en binnen was het 32.5 :rolleyes:

Reddingsdeken, is wel een goede misschien, erom? erover als tentje? Maar als er geen zon op komt, geen idee hoe dit zou werken bij een kuip. Jij?

Er zit nu noppenfolie omheen. Ik kan hem helaas niet makkelijk in de avond eraf halen en overdag er weer omheen. Kuip staat daarvoor te ver in een hoek. Leerpuntje.

Gisteren was het hier 35-36, vandaag 30. Heb vanmiddag de temperatuur gecheckt en dat viel me alleszins nog mee. Die was 25. In het binnenbakje is die 27.

De nachten die wat koeler zijn zullen toch wel hun werk doen. Daar hoop ik eigenlijk op.
De nachttemperaturen die gaan komen liggen zo tussen de 18-20 graden.

Vind het spannend worden - houd me van de straat af ;))
 
Benieuwd hoe de kuip zich gaat gedragen de komende dagen? ?
 

Bijlagen

  • E33E8BB8-CB42-4363-9253-539DFBDCEF2D.jpeg
    E33E8BB8-CB42-4363-9253-539DFBDCEF2D.jpeg
    516.8 KB · Weergaven: 196
Hier gaan we zelfs de 38 aan tikken, ik houd mijn hart vast. Tikt de Kuip de 31 graden aan dan zet ik voor de zekerheid een grotere oxidator erin.
 
Altijd weer leuk hoe iedereen bezig is met vijvers, vissen etc. Ondanks de hitte van afgelopen dagen heb ik eindelijk een geslaagde kweek van notropis chrosomus in een meterbak in de schuur, temp tikt 30 graden celsius aan... gaat gelukkig nog steeds goed.
Deze jonkies moeten het bestand in de vijver aanvullen, nageslacht wordt daar steevast opgegeten door de darters :( . een filmpje van wat een vijver allemaal naar je tuin haalt wil ik jullie niet onthouden.




Zijn er nog mensen die een geslaagde kweek van aphanius mento ? ik wil graag een kweekgroep starten.

Joost
 
Altijd weer leuk hoe iedereen bezig is met vijvers, vissen etc. Ondanks de hitte van afgelopen dagen heb ik eindelijk een geslaagde kweek van notropis chrosomus in een meterbak in de schuur, temp tikt 30 graden celsius aan... gaat gelukkig nog steeds goed.
Deze jonkies moeten het bestand in de vijver aanvullen, nageslacht wordt daar steevast opgegeten door de darters :( . een filmpje van wat een vijver allemaal naar je tuin haalt wil ik jullie niet onthouden.




Zijn er nog mensen die een geslaagde kweek van aphanius mento ? ik wil graag een kweekgroep starten.

Joost

Wat zijn dat voor slangen?
 
Onze eigen ringslang Natrix helvetica, leeft bij en in het water en eet voornamelijk bruine kikkers en de gewone pad, volstrekt ongevaarlijk voor de mens :)
 
Onze eigen ringslang Natrix helvetica, leeft bij en in het water en eet voornamelijk bruine kikkers en de gewone pad, volstrekt ongevaarlijk voor de mens :)
leuk hoor heb zelf nog nooit eentje in het echt gezien:(. laatst vertelde iemand dat die regel matig ijsvolgeltjes had die visjes kwamen snaaien dat moet een spektakel zijn:)
 
Eén vis minder.
Een stokoude mannetjesgup die het tijdeliijke voor het eeuwige verwisseld heeft.
Voor de rest hetzelfde bestand als voor de zomer.

Mijn vissen zijn nog buiten.
Pakken het laatste stukje zomer nog even mee.
 
@BlupGup Super zeg! Mooie 'oogst' :D

Hier helaas mijn trio Tanichthys albanubes kwijt, van de A. mento weet ik niet hoeveel ik er heb, maar @Dolomedes, mochten er nog een groepje over zijn mag je ze van mij overnemen ;)
 

Terug
Bovenaan