Lido 120 (Killerfish)


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,475
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Afgelopen week een mooie nieuwe bak op de kop kunnen tikken, nieuwe meubel in bestelling bij de lfs. De vorige eigenaar had de tl verwijderd en er een ledstrip ingezet, maar niet echt op een plek waarmee ik er tevreden over was. Dus gisteren even een uurtje over en alvast de strip anders vastgezet en alle extra kabels weggehaald/geknipt. Tja, werken zou het toch niet meer dus dan ook de stroomkabel enzo maar er helemaal af.

De achterwand die ik net heb gehaald moet ik nog even kijken wat ik daar mee ga doen, dit stond niet helemaal in de planning en hij is best een beetje te laag voor de nieuwe. Maar even rustig voor kijken.
20190327_113933.jpg


De verlichting op de oude plek, ergens volledig achter in de bak voor zover het te zien is
image-13-03-2019_16-52-33-25.jpg


En op de nieuwe plek, gewoon in het midden
20190327_191257.jpg
20190327_191714.jpg


was me echt veel te fel dus een strook tintfolie van de auto erover om de helderheid wat te dimmen. De witte tiewraps houden de strip iets van het plastic, is er wat ruimte voor de warmte om kwijt te kunnen
20190327_191311.jpg
20190327_191550.jpg
20190327_191711.jpg


Het begin is er dus en er zijn flinke plannen, ook qua wisseling van bewoners uit beide bakken. Nu vooral de focus op mijn afstuderen dus dit project zal niet heel snel gaan. Af en toe wat doen als ik even tijd heb en lekker rustig aan
 
Ehhhh, vast geen Dubai dan:D:D. Ik heb er ook 2 staan van 80cm en 1 meter en op zich prima bakken hoor.
 
Leuk een nieuwe bak! Komt deze erbij of als vervanging?
Succes met afstuderen :thumbs:
 
Ik ben dus al een tijdje aan het kijken naar een mooie Lido 120 om de 60cm die ik heb te vervangen. Ook omdat er dan een meubel onder kan komen te staan die wat breder is, want ik vind die smalle meubels, de oude modellen, echt 10x niks. Zeker niet met het aquarium zo tussen de kasten in. Loze ruimte links en rechts. Ben dus al een tijdje aan het kijken en kon maar niet iets geschikts vinden. Of met zo'n oud model meubel, of een aquarium met vis en al. En aangezien het omruilen eigenlijk moet gebeuren zonder dat mn ouders het in de gaten hebben/krijgen, iets met een bak die eigenlijk niet groter mag :juggle:, blijft er dan weinig keus over. Zeker omdat ik het gewoon niet teveel wil laten kosten. Mooie bak gezien in de buurt van school, maar was me te duur. Zeker omdat ik het meubel ook nog ergens vandaan moest halen en dat waarschijnlijk een nieuwe zou worden. Nou heb ik de prijs kunnen laten zakken naar een mooi bedrag voor een bak zonder krassen in goede staat, dus afgelopen dinsdag na school gelijk maar even doorgereden.

Nu moet ik dus even kijken hoe en wanneer ik het eea om kan draaien, omdat er altijd wel iemand thuis is hier. Nu komt de meivakantie er binnenkort wel aan, dus dat scheelt wel weer. Maar om dan een paar dagen druk te zijn met de beide bakken... Mijn studie moet nu echt even voor, laatste loodjes dus nog even flink knallen. Ondanks dat het gigantisch jeukt om nu al aan de slag te gaan :D

De twijfel zit hem dus in de bewoners. Wil hiermee wat gaan schuiven, maar denk dat ik dit beter ergens na mijn afstuderen in kan plannen. Het idee is:
Het wisselen van de corydoras. De goldstripe in de lido met een volledige zandbodem, de panda's naar de Dubai met Dennerle bodem en zandstrand. Beide soorten knallen dan meer van de bodem af dan wat ze nu doen.
De garnalen wisselen van bak, gewoon omdat ik meer geniet van de crystals dan van de vuurtjes.
Mijn harem kempvissen naar de Lido, omdat ik die niet vertrouw met de crystals die naar de Dubai gaan.
In de Lido wil ik meer met hout gaan werken, dus zouden ook beide L104 naar deze bak mogen verhuizen. Die ga ik daar wel blij mee maken denk ik
Mogelijk ook de kuhli's naar de zandbodem in de Lido en dan enkel deze met de corydoras als bodembewoners.

De twijfel zit hem er dus in dat ik alle bewoners nu uitvang en dan straks weer moet. Of dat ik alles in 1x kan verhuizen...

De scholenvisjes ben ik nog niet over uit, zowel de sundadanio's, vuurzalmpjes, bijlzalmen als ringbandjes. Wie waar heen gaat zien we dan wel weer. Ook wat betreft de oto's en gastro's moet ik nog even kijken wat daar mee gaat gebeuren. Kan ook zijn dat ik wel een aantal soorten ergens anders onder ga brengen om de bakken wat meer rust te geven na een overhaul, maar dat weet ik gewoonweg nog niet.

Daarnaast moet ik ook nog even een keer bezig met de bak zelf. Zit een achterwand en intern filter in, beide niet echt mijn smaak. En even met een doek erdoor kan denk ik ook geen kwaad. Achterwand zal, vooralsnog, gewoon zwart worden net als de bakken die er nu staan. Even de marktplaats foto:
image-13-03-2019_16-52-31-81.jpg
 
Ja die filters zijn geen verrijking voor het oog Mike. Maar goed je hebt de komende tijd met de studie en je bakken de handen wel vol begrijp ik.
 
Succes met de verhuis, maar vooral ook succes met het blokken. Waarom mogen de ouders niets merken?
 
Als je nog een alibi nodig hebt stuur maar een pm.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken

Groetjes John
 
En als je dan een drukke dag achter de rug hebt, gewoon nog even de bak schoonmaken. Achterwand en filter zijn er inmiddels uit, even met een spons door de bak geweest en ook de achterkant is zwart geverfd. Whynotafteralongday

Vraag me niet waarom de stickers nog op de bak zaten, was mij ook echt een raadsel. Foto met de eerste laag, maar je kunt er ondertussen al niks meer doorheen zien.

Achterwand ging er trouwens ook veel te eenvoudig af, net als de dotten kit waarmee die vast zat. Vraag me af wat daar voor gebruikt is want het hechtte alles behalve goed.. scheelt wel, heeft me en hele 20 seconden aan werk gekost :)

20190329_202453.jpg
20190329_210641.jpg
 
Flink bezig geweest! Zwarte achtergrond blijft mooi!
Vreemd ja van die stickers.
 
Stickers zaten aan de achterkant, ach. Liggen nu in de container. Nope, nog niks in de gaten. Ma lag moe op de bank en pa had een personeelsfeest. Broertje op het perfecte moment douchen (die zit in de kamer ernaast) dus ik tijd genoeg om te verven en even snel wat water erdoor.

Gewoon simpel zwart zoals ook in de andere bakken, gezien mn achterwand toch niet gaat passen. Kan nu mooi drogen en dan hoef ik alleen nog de bak te vullen straks
 
Ik vraag me toch echt af of ze het echt niet door hebben of doen alsof ze niets zien? Het zou mij hoogstwaarschijnlijk niet ontgaan als er spontaan een extra aquarium in huis opduikt :D
 
Ik vraag me toch echt af of ze het echt niet door hebben of doen alsof ze niets zien? Het zou mij hoogstwaarschijnlijk niet ontgaan als er spontaan een extra aquarium in huis opduikt :D
We hebben een zolder en daar hebben we 1 van de kamers als opslag zeg maar (mn broertje heeft zn kamer daarnaast). Zo'n hierstaatvanallesennogwatkamer. Daartussen staat ook mijn oude kledingkast met extra hout, sponzen, filtermateriaal en alles wat ik eigenlijk verder niet in de kastjes van de aquaria heb. Heb die even zo ingericht dat de bak precies past en als de deuren dichtzitten je niks ziet. Heb de bak dinsdag gehaald en toen was iedereen aan het werk, dus niemand heeft me ermee zien lopen. Mn ouders weten wat er ongeveer inzit, dus zullen de deur ook niet openen omdat er niks van hen inzit, tis allemaal aquariumspul. Hebben ze toch niks aan normaal :D
 
Net te laat voor een Edit. Alles even op de andere planken gezet of geplaatst en stuk hout alvast in de bak in ruimte te maken. En wat ernaast of ergens anders... Deurtje dicht en niemand die iets ziet

20190330_090648.jpg
 
Heb die even zo ingericht dat de bak precies past en als de deuren dichtzitten je niks ziet. Heb de bak dinsdag gehaald en toen was iedereen aan het werk, dus niemand heeft me ermee zien lopen.

Ik zit hier met een vette grijns! :D
 
En ondertussen al heel wat gedaan. Bak hoeft alleen nog water, zand plantjes en de vissen en dan is ie klaar. Achter- en zijkant zijn zwart. Hout staat er mooi bij (tegen de krassen nog even op een handdoek). Komt net als nu een zandbodem in en het linker stuk hout verhuist mee naar de rechterkant van deze bak. Wat weerspiegeling maar moet werken, hebben jullie alvast een idee
20190330_153336.jpg
20190330_153402.jpg


Zal binnenkort eens een filmpje maken als het buiten donker is, is de diepte en hoogte van het hout ook meer te zien denk ik
 
Tnx, heeft een tijdje in de dubai gestaan maar vond hem daar te groot/te veel naar voren komen. Deze bak is wat dieper dus stuk beter.
Vannacht even een filmpje gemaakt van het hout, samen met wat foto's. Geeft wat meer een beeld. Moet de bak zelf nog wel even wat meer spoelen, maar dat doe ik wel gelijk met het zand
20190330_153402.jpg
20190331_011024 (1).jpg


 
Vanmorgen het meubel uit de auto gehaald, welke ik gisteren bij de LFS heb gekocht. Vanmorgen in elkaar gezet, bak opgehaald en begonnen aan de overzet.
Gewoon een nieuw meubel, waarbij ik in de buurt via mp niet echt iets kon vinden. Een oud model of met zo'n klein prijsverschil dat ik dan liever voor een nieuwe ga. Oude meubel wordt als het goed is vanmiddag opgehaald dus is die ook mooi weg :D
20190403_093841.jpg
20190403_093845.jpg


Even een kwartiertje bezig en tis een flink verschil. Ook als ik de ruimte in de kast zie :smitten:
20190403_100509.jpg


Water uit de oude bak in emmers om de bak later naar voren te kunnen schuiven met bewoners en de rest van het water
20190403_100755.jpg


En daar ben ik gestopt met foto's maken zie ik. De oude bak in ieder geval van de plaatst gehaald met een laag water en de nieuwe bak op de plek. Filter gewisseld en het nieuwe aquarium naar achteren geschoven. Allereerst het water uit de emmers in de bak om verder aan te vullen met kraanwater. Nieuwe stuk hout in de bak en alvast een beetje begonnen om de anubias te plaatsen. Filter zo snel mogelijk weer aan en draaien maar. Vissen en garnalen in een emmer met het water uit de oude bak en zo kon ik gaan scheppen met het zand. Niet veel aan hoeven vullen met nieuw zand, maar echt verdeeld is het nog niet. Paar planten drijven nog omdat ik gewoon niks zie en vullen even belangrijker was. Met een paar dagen zal het wel weer helder zijn en dan plant ik de rest.
Vissen over en deze zwemmen al vrolijk weer rond. Bak is mistig dus een beter foto volgt, maar ik ben al lang blij. Bijlzalmpjes heb ik overigens gisteren verkocht omdat ik in de hoge bak liever 2 schooltjes heb. Denk er aan om een brigittae ofzo toe te voegen, maar ligt er aan waar de sundadanio's gaan zwemmen.
Al met al een kleine 2 uur aan het werk geweest. Even flink aanpoten, maar het is gelukt :D :D
20190403_112303.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig Mike:thumbs:
Oh zoveel mooier op die plek Mike!
Heel veel succes met deze bak.
Tnx. Ben er ook echt super blij mee, nu al :D



Bak is flink op snelheid om weer helder te worden. Zo de plantjes maar in de bodem zetten omdat ik kan zien wat ik doe. Vissen genieten ook zichtbaar, corydoras scharrelen de hele bak door, de oto's hangen op alle ruiten en de school sundadanio's doet niks anders dan de bak door schieten en zijn ook al best heel erg op kleur. Als ik het zo zie denk ik er aan om enkel hier wat van bij te nemen en verder niks. Sws de komende tijd even de bak met rust laten qua bewoners ivm de nieuwe start
20190403_115756.jpg
20190403_115802.jpg


 
Bak begint al aardig helder te worden en in de tussentijd ook het kastje even netjes gemaakt door het stekkerblok op te hangen. Op de to-do-list staat nog een set slangen halen voor het filter. Heb deze de vorige keer keurig op lengte afgesneden, was het niet dat deze bak wat hoger is :stom: Daar niet aan gedacht dus dat komt over een tijdje wel. Staat nu op een glazen aquariumpje met een handdoek voor de bescherming. Werkt prima, ziet er alleen niet zo uit.
Als dat gedaan is kan ook de dwarsplank er in, weer wat extra ruimte voor de opslag van het eea
20190403_203537.jpg


En een foto van de bak. Enige plantje wat nog ronddrijft weet ik niet wat ik daar mee wil. Voor nu even prima waar die is blijven hangen. Ook het mos op de steen wil ik nog wat anders mee. Vind de plek gaaf, maar de steen is te opvallend. Thermometer gaat er ook nog uit, maar vond ik vandaag wel even handig. Verwarming zal waarschijnlijk ook nog verhuizen naar achter het hout, maar even zien hoe erg dit stoort als de bak helder is. Hier kan hij wel goed de warmte kwijt namelijk

20190403_203854.jpg
 
Zozo, flink bezig geweest, ziet er goed uit zo:thumbs:

Meubel is ook veel beter zo
Ziet er al heel goed uit!
Veel strakker en onder de bak veel meer ruimte nu. Zo blij mee!!

Mooi resultaat, en war een prachtig stuk hout!
Lijkt me een heel karwei zo een wissel
Tnx. Viel best mee. Scheelt wel dat ik vrijwel geen planten in de bodem had/heb staan.


Bak is ondertussen al wel weer helemaal helder.. Eh, was want ik heb de verwarming in de hoek gehangen en het zand even van het hout enzo afgewapperd. Morgenavond een mooie overzichtsfoto. Ga denk ik ook niet voor een tweede school maar de sunda's met een stuk of 5 aanvullen. Zwemmen mooi door de hele bak en vind het eigenlijk wel heel gaaf zo. Moet zeggen dat ik het inrichten ook gewoon leuk vind. Als je het graag doet is het geen werk, maar ontspanning :D
 
Goed bezig!
:thumbs:

chool sundadanio's doet niks anders dan de bak door schieten en zijn ook al best heel erg op kleur. Als ik het zo zie denk ik er aan om enkel hier wat van bij te nemen en verder niks.


Ga denk ik ook niet voor een tweede school maar de sunda's met een stuk of 5 aanvullen.

Een bak met maar één scholend soortje in iets groter aantal kan ik je alleszins warm aanbevelen.
Ik heb enkel Pseudomugil paskai in mijn meterbak (en ook wat oto's maar die reken ik niet mee als standaard schoolvisje) en ik vind dat echt fantastisch om zien.
 
Laatst bewerkt:
Een bak met maar één scholend soortje in iets groter aantal kan ik je alleszins warm aanbevelen.
Dit heb ik ook momenteel (op de bodemvissen na dan) en oogt veel rustiger dan de meerdere scholen die ik in mijn vorige bak had
 
Tnx, heeft een tijdje in de dubai gestaan maar vond hem daar te groot/te veel naar voren komen. Deze bak is wat dieper dus stuk beter.
Vannacht even een filmpje gemaakt van het hout, samen met wat foto's. Geeft wat meer een beeld. Moet de bak zelf nog wel even wat meer spoelen, maar dat doe ik wel gelijk met het zand
Bekijk bijlage 270659 Bekijk bijlage 270660


Keep the towel. she colors beautifully with the wood…
2 duim op emoticon.jpg
 

Terug
Bovenaan