Lucht in Oase Biomaster Thermo 600??


Is dit nu een probleem van alleen dit type of meer een algemeen iets van Oase? (Omdat ik in een ander topic lees over een nieuw aangeschafte Oase 850.)
Ik heb twee oase filters en heb er geen last van. Al heb ik op de 850 wel de JBL inlaat en uitlaat zitten (vanwege de kleur en de grootte van de gaatjes in de spraybar).
De eerste keer werd er lucht aangezogen bij de inlaat waar de slang over het pijpje heen gedrukt moet worden. Ik heb
van de slang een stukje afgeknipt en opnieuw die slang eromheen geduwd. Toen was het opgelost. Daarvoor zag je echt belletjes lucht aangezogen worden als je de zaklamp op de slang zette..

Op de 250 heb ik de originele in en uitlaat zitten van oase en heb geen last van lucht aanzuigen..
 
Is dit nu een probleem van alleen dit type of meer een algemeen iets van Oase? (Omdat ik in een ander topic lees over een nieuw aangeschafte Oase 850.)
Voor zo ver ik kan vinden op diverse fora , vooral een probleem bij de 600 en 850.
Ik had speciaal de versie gekocht met de aangepaste kop , wat dit probleem moest tegengaan.
Maar dat is dus niet het geval bij mij.
 
Bij mij was het bij de 350 thermo het geval bij een buurman bij de 600 bleef beide bleven maar lucht aan zuigen
Bij de 350 bleek het de inlaat bocht te zijn bij de 600 ook en maar door stroming te kort en het rubber tussen pomp en de inlaat en uitlaat unit was kapot.
beide nieuw aangekocht.
 
Misschien ten overvloede, maar dit kunnen ook nog oplossingen zijn:

26490F28-685A-4D1A-AFDD-47988324E152.jpeg

Staan de kraantjes op beide slangen volledig open?

0C9273D4-85C0-4412-BE22-06352B1805AF.jpeg

In het buisje in het voorfilter kan je extra gaatjes boren, dit bevordert de doorstroming.
 
Is dit nu een probleem van alleen dit type of meer een algemeen iets van Oase? (Omdat ik in een ander topic lees over een nieuw aangeschafte Oase 850.)
Ik weet niet of je mij bedoeld. Maar ik heb geen probleem met de filter. Zuigt ook geen lucht. Maar ik heb deze op mijn eigen pvc systeem aangesloten.
Ik vind alleen wel dat het voorfilter wel iets beter kan. En dat heb ik dan ook gedaan.
Want de 600 en 850 hebben dezelfde voorfilter module. Alleen moet er bij de 850 wel meer water door.
 
Misschien ten overvloede, maar dit kunnen ook nog oplossingen zijn:

Bekijk bijlage 322770
Staan de kraantjes op beide slangen volledig open?

Bekijk bijlage 322769
In het buisje in het voorfilter kan je extra gaatjes boren, dit bevordert de doorstroming.
Hallo Leon, heeft dat invloed op de werking van het filter als je er gaatjes bij boort of groter maakt?, thanks.
 
20210405_151122.jpg


Heb je gekeken of deze terugslagklep nog goed zit (die viel er bij laatst uit en heb ik terug moeten plaatsen)
 
Ik weet niet of je mij bedoeld. Maar ik heb geen probleem met de filter. Zuigt ook geen lucht. Maar ik heb deze op mijn eigen pvc systeem aangesloten.
Ik vind alleen wel dat het voorfilter wel iets beter kan. En dat heb ik dan ook gedaan.
Want de 600 en 850 hebben dezelfde voorfilter module. Alleen moet er bij de 850 wel meer water door.
Oase is pas de laatste tijd aan de weg aan timmeren met deze filters. Zelf heb ik daar geen ervaring mee maar ben ik wel nieuwsgierig om te zien hoe e.e.a. bevalt. Dit luchtprobleem schijnt wel een dingetje voor meerdere mensen, er was iemand die schreef over zowel de 600 als de 850 maar er werd ook over kleinere filters gesproken, ik wil dan ook graag weten waar de oorzaak nu precies ligt. Ook al omdat de producent geen al te duidelijke reactie geeft?
 
Ik heb hem helemaal geperforeerd en dat loopt een stuk beter! Als ik hem weer schoonmaak zal ik er een foto van maken.
Dus als je de buis verder perforeert loopt het water sneller door het filter en filtert meer als ik goed begrijp?
 
Dus als je de buis verder perforeert loopt het water sneller door het filter en filtert meer als ik goed begrijp?
Ik heb dit gedaan zodat het water inderdaad wat beter door de sponzen stroomt. Ik zag bij het schoonmaken van het filter steeds dat de sponzen maar half zwart waren, precies waar de gaten zaten. Nu wordt het beter verdeeld over rondom de sponzen en merk ik minder debiet verlies vlak voor ik het voorfilter schoon maak (dit doe ik één keer per week).
 
Oase is pas de laatste tijd aan de weg aan timmeren met deze filters. Zelf heb ik daar geen ervaring mee maar ben ik wel nieuwsgierig om te zien hoe e.e.a. bevalt. Dit luchtprobleem schijnt wel een dingetje voor meerdere mensen, er was iemand die schreef over zowel de 600 als de 850 maar er werd ook over kleinere filters gesproken, ik wil dan ook graag weten waar de oorzaak nu precies ligt. Ook al omdat de producent geen al te duidelijke reactie geeft?
Dat klopt Ben.

Ik ben ook aan het speuren op diverse fora. Maar vaak wordt wel het probleem gemeld. Maar de uiteindelijke oplossing niet meer.
Ik heb ook iemand gezien, waarbij zelfs water werd opgezogen door het buiten op de aanzuigknop te gieten.
Dus daar zoog deze ook lucht aan.

Misschien toch een combi van teveel weerstand in de voorfilter met daarbij ook veel weerstand in de aanzuigende slang.

Zelf heb ik mijn aanzuig gedeelte behoorlijk over gedimensioneerd met 25 mm pvc.

De extra gaatjes in de voorfilter maken het filter wel iets rustiger. Dus dat heeft wel geholpen.

Oase is een best groot merk in het vijver gebeuren. En met de stap naar het aquarium gebeuren vind ik dat wel positief.
 
Oase is pas de laatste tijd aan de weg aan timmeren met deze filters. Zelf heb ik daar geen ervaring mee maar ben ik wel nieuwsgierig om te zien hoe e.e.a. bevalt. Dit luchtprobleem schijnt wel een dingetje voor meerdere mensen, er was iemand die schreef over zowel de 600 als de 850 maar er werd ook over kleinere filters gesproken, ik wil dan ook graag weten waar de oorzaak nu precies ligt. Ook al omdat de producent geen al te duidelijke reactie geeft?
probleem is dat het verschillende oorzaken kan hebben Ben
Zie mijn eerdere reactie in dit topic
 
Oase is pas de laatste tijd aan de weg aan timmeren met deze filters. Zelf heb ik daar geen ervaring mee maar ben ik wel nieuwsgierig om te zien hoe e.e.a. bevalt. Dit luchtprobleem schijnt wel een dingetje voor meerdere mensen, er was iemand die schreef over zowel de 600 als de 850 maar er werd ook over kleinere filters gesproken, ik wil dan ook graag weten waar de oorzaak nu precies ligt. Ook al omdat de producent geen al te duidelijke reactie geeft?
Zoals je zegt Oase is super, voor de vijver gebruik ik alleen niks anders dan de Oase Sreenmatic filter, zou geen andere willen hebben!
 
Ik heb dit gedaan zodat het water inderdaad wat beter door de sponzen stroomt. Ik zag bij het schoonmaken van het filter steeds dat de sponzen maar half zwart waren, precies waar de gaten zaten. Nu wordt het beter verdeeld over rondom de sponzen en merk ik minder debiet verlies vlak voor ik het voorfilter schoon maak (dit doe ik één keer per week).

He Lizzerd, had nog twee buizen met dezelfde diameter als het voorfilter, zaten bij het filter, een buis op maat gemaakt en helemaal geperforeerd, de originele zo gelaten, werkt prima, thanks for the tip dude!
 
He Lizzerd, had nog twee buizen met dezelfde diameter als het voorfilter, zaten bij het filter, een buis op maat gemaakt en helemaal geperforeerd, de originele zo gelaten, werkt prima, thanks for the tip dude!
Zag iemand op YouTube die had de buis van het voorfilter vervangen, had een iets bredere erover geschoven inplaats van erin, ging van 15 mm naar 18 mm, zou dat schelen?
 
Zag iemand op YouTube die had de buis van het voorfilter vervangen, had een iets bredere erover geschoven inplaats van erin, ging van 15 mm naar 18 mm, zou dat schelen?
Kan het me niet voorstellen. Uiteindelijk moet het toch weer in het gat dat bovenin het voorfilter zit.. dus dan wordt het daar alsnog weer 'geknepen'. De minimale doorstroom ergens in het filter bepaald de maximale uitstroom.
Als je nog wat extra debiet wilt, kun je beter de oase inlaat vervangen voor een JBL inlaat. Die buis is een stuk breder :)

Maar ik denk dat als je zóveel aan een filter moet gaan knutselen voor meer debiet je dan beter een groter filter kunt kopen 🤔
 
Kan het me niet voorstellen. Uiteindelijk moet het toch weer in het gat dat bovenin het voorfilter zit.. dus dan wordt het daar alsnog weer 'geknepen'. De minimale doorstroom ergens in het filter bepaald de maximale uitstroom.
Als je nog wat extra debiet wilt, kun je beter de oase inlaat vervangen voor een JBL inlaat. Die buis is een stuk breder :)

Maar ik denk dat als je zóveel aan een filter moet gaan knutselen voor meer debiet je dan beter een groter filter kunt kopen 🤔
Dacht hetzelfde, je kunt wel blijven kloten maar zoals je zegt, koop dan een grotere.
 
Het heeft even geduurd, maar deze hadden jullie nog te goed.

Bekijk bijlage 324180
Wanneer ik dit soort berichten lees, ik heb zelf geen ervaringen met dit filter, vraag ik me altijd af of dit soort "verbeteringen" geen andere, wellicht onverwachte, gevolgen kunnen hebben. Want ik mag toch aannemen dat producenten, wanneer ze een nieuw filter op de markt brengen, zo'n ding uit en ter na testen? Zeker Oase want deze mensen waren in de vijver wereld, dacht ik, al wat langer bekend maar in de aquarium wereld zie ik ze pas de laatste jaren. En als dit soort wijzigingen werkelijk verbeteringen zijn dan zou ik als producent als de wiedeweerga een update uitbrengen!
 
Zag deze 2 foto’s op internet over de slangaansluiting.
 

Bijlagen

  • E0F6FD2E-EEA9-4E3F-9500-FD6EF782F650.jpeg
    E0F6FD2E-EEA9-4E3F-9500-FD6EF782F650.jpeg
    241.9 KB · Weergaven: 235
  • 6838B65B-B5E1-43D0-A946-5E5E1E5CBF1F.jpeg
    6838B65B-B5E1-43D0-A946-5E5E1E5CBF1F.jpeg
    241.8 KB · Weergaven: 266
Wanneer ik dit soort berichten lees, ik heb zelf geen ervaringen met dit filter, vraag ik me altijd af of dit soort "verbeteringen" geen andere, wellicht onverwachte, gevolgen kunnen hebben. Want ik mag toch aannemen dat producenten, wanneer ze een nieuw filter op de markt brengen, zo'n ding uit en ter na testen? Zeker Oase want deze mensen waren in de vijver wereld, dacht ik, al wat langer bekend maar in de aquarium wereld zie ik ze pas de laatste jaren. En als dit soort wijzigingen werkelijk verbeteringen zijn dan zou ik als producent als de wiedeweerga een update uitbrengen!
Ik vond het een verbetering omdat het voorfilter nu wat minder snel dichtslibt. De sponzen waren alleen bij de gaatjes heel vies en dicht en niet helemaal rondom. Nu wordt het wat meer verdeeld.
 
Ik vond het een verbetering omdat het voorfilter nu wat minder snel dichtslibt. De sponzen waren alleen bij de gaatjes heel vies en dicht en niet helemaal rondom. Nu wordt het wat meer verdeeld.
Toch zou ik, gewoon omdat ik er erg nieuwsgierig naar ben, eens contact opnemen met de producent om te horen wat zij er van vinden? Wie weet komt er een antwoordt waar nog niet aan is gedacht? Of men is gewoon blij met deze ontwikkeling wat ook goed zou zijn om te weten.
 
Hier nog steeds problemen met random lucht uit blazen.
Ben al weken aan het mailen met oase , dingen uitsluiten etc.
En een maand geleden zouden ze een nieuw onderdeel op sturen , komt ergens in juni... schiet lekker op.
Beetje jammer van een filter in deze prijs klasse.
 
Om deze reden heb ik de Oase pomp vervangen voor een Eheim. Ik stoorde mij enorm aan de troebelheid in het aquarium door de bellen. De winkel waar ik de pomp kocht is er mee gestopt en oase reageert niet op mijn e-mail. Op internet is er geen oplossing te vinden. Ik had de Biomaster 850.
Een vriend van me heeft de 350, ook hier zit steeds lucht in. Maar komt er niet voortdurend lucht uit.
Er zit een ontwerp fout in die meer tot uiting komt bij hoger water volume.
 
Om deze reden heb ik de Oase pomp vervangen voor een Eheim. Ik stoorde mij enorm aan de troebelheid in het aquarium door de bellen. De winkel waar ik de pomp kocht is er mee gestopt en oase reageert niet op mijn e-mail. Op internet is er geen oplossing te vinden. Ik had de Biomaster 850.
Een vriend van me heeft de 350, ook hier zit steeds lucht in. Maar komt er niet voortdurend lucht uit.
Er zit een ontwerp fout in die meer tot uiting komt bij hoger water volume.
Een goede keuze maar jammer dat het zo heeft moeten lopen. Waar lucht zit komt geen water. Succes met de nieuwe Eheim, BTW welk type is het geworden?
 
Ik heb de eheim professionel 5e 600t. Deze pomp werkt makkelijk de lucht er uit en uiteraard zuigt het geen nieuwe lucht aan.

Wel is bij de oase het voorfilter beter en de pomp een stuk stiller dan de Eheim.
 
Ik heb de eheim professionel 5e 600t. Deze pomp werkt makkelijk de lucht er uit en uiteraard zuigt het geen nieuwe lucht aan.

Wel is bij de oase het voorfilter beter en de pomp een stuk stiller dan de Eheim.
Dat is voor mij de grootste rede om niet zomaar een andere filter te nemen. Sommige filters maken echt heel veel lawaai.

Ik heb de 4e gehad. Stond altijd op half vermogen. Anders teveel lawaai. Maar ik wordt gek van dat electronische gebeuren.
En de kop is een keer gaan lekken (in de garantie periode) en moest terug naar Eheim voor reparatie.

Ik ben nu wel tevreden met de biomaster 850. Er komt aan het einde van de dag wel af en toe lucht uit.
Meestal als de planten veel zuurstof geven. Ik denk dat de lucht in het voorfilter ontstaat. Dus dat het daar uit het water komt.
En nergens goed weg kan. Maar ik stoor me er nu nog niet aan.

Als ik nog eens een filter overweeg is het een Eheim 2260 of de Fluval FX6
Maar goed. Altijd wat te dromen.
 
Hier ooit een keer problemen gehad met valse lucht. Bleek dat ik hem niet goed dicht had gedrukt na onderhoud. Even uit elkaar en na een minuut werkte hij weer feilloos. Mijn 600 draait nu ruim een jaar en er komt nooit lucht uit. Draait ook geruisloos.
 

Terug
Bovenaan