Maanvis met schimmel/nog iets anders?


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,196
Dag allen,
Ik zit helaas weer met een zieke maanvis. Omdat ik nog niet zo lang ervaring heb met het houden van maanvissen vind ik het lastig om te weten wat ik nu het beste kan doen en welk middel ik het beste kan gebruiken. Daarom leg ik de kwestie graag even aan jullie voor, want twee weten meer dan een, en ik mis gewoon ervaring. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb eind december 2020 te maken gehad met een camelanus-epidemie én een ziek aangeschafte maanvis uit de LFS in mijn rio450 (zie ook dit draadje: https://aquaforum.nl/threads/maanvis-met-groeiende-wond-aan-kop.172002/)
De zieke maanvis heb ik apart gezet en heeft het niet gered (r.i.p. 30 december). Had een groeiende wond aan de kop.
De laatste camelanus-behandeling (levamicil) is op 14 januari eruit gehaald. Sindsdien geen wormen of andere problemen meer gezien, tot gisteravond.

Vis in kwestie is maanman Mundilfari (zie foto).

Ziektebeeld:
Gedrag:
- Sinds een dag of twee hangt ie het grootste deel van de dag onder de kikkerbeet
- Het ontbreekt hem aan eetlust (sinds gisteren)
- Net hield hij zijn linker kieuwdeksel een poosje gesloten nadat hij met zijn kop schudde (een soort 'nee' schudden, als een soort reflex, 'iets af schudden'). Heb hem dat gisteren ook even zien doen. Daarna wel weer beide kieuwdeksels open.
- Hij lijkt me ook wat sneller te ademen.
- Komt niet gestrest op me over.
- Hij zwemt 'normaal', dus niet schrikachtig, of scheef of iets dergelijks.

Uiterlijke kenmerken:
- Ontlasting is normaal
- Hij heeft een klein schimmelplekje op zijn rug zitten
- Verder wat 'vechtplekjes' (hij heeft een fittie met (vermoedelijk andere maanman) Bebhionn om Buzz, 'zijn' vrouwtje)
- Hij heeft duidelijke tekening, heldere kleuren.

De waterwaarden zijn goed (en ook structureel goed).
Colombo testkoffer: NO2: 0, NO3: 10mg, NH3: 0, PH tussen 7 en 7,5.
Ik heb ongeveer 48 uur geleden de laatste keer water ververst (40%).
Mijn andere vissen lijken allemaal prima in orde.
Na de levamicilkuur heb ik diploral toegevoegd (3 weken).

Ik heb een paar vragen/opmerkingen waar ik heel graag wat hulp mee zou hebben:
  • Het witte stipje op zijn rug (bij de aanzet naar de rugvin bovenin, net rechts van de lange zilveren streep) lijkt me schimmel. Of vergis ik me, en is het witte stip?
    • Hoe kan ik dit het beste behandelen?
    • In het geval van zoutbadje en verder niks, is het verstandig om Mundilfari in quarantaine te zetten?
  • Wat is er mogelijk nog meer aan de hand?
    • Schimmel ontstaat niet 'zomaar'
    • Dat schudden met de kop en gesloten kieuwdeksel wellicht wormen?
    • Hij heeft redelijk recent al een levamicilbehandeling achter de kieuwen gehad, heeft dit hem mogelijk verzwakt waardoor de schimmel een kans heeft gekregen?
  • Hoe kan ik het nu het beste aanpakken?
Alvast heel hartelijk dank voor het lezen, de hulp en de adviezen!
 

Bijlagen

  • mundilfari-schimmeltje.jpg
    mundilfari-schimmeltje.jpg
    458.7 KB · Weergaven: 250
Kleine update.
Inmiddels heb ik voor de zekerheid 70% van het water ververst (voogle toegevoegd), een quarantainebak gevuld, en een zoutbad gevuld, omdat ik nu eigenlijk niet weet wat ik anders zou kunnen doen dan eerst een zoutbad proberen.
Ik twijfel nu een beetje of het wel schimmel is. Kan het slecht zien.
Krijg de vis niet gevangen want hij zit nu te chillen in de 'ma(a)ncave', dus ik laat hem voorlopig even met rust, wil hem geen extra stress bezorgen.
Ik denk dat ik het voorlopig nog even aan kijk of hij straks ook wat wil eten, en hoe hij zich verder ontwikkelt.
 
Hoe is het nu met de maanvis?

Ik heb zelf geen verstand van maanvissen en hun gedrag. Jammer dat er geen maanvis houder reageert.

Als ze vechten en een wondje oplopen en wat schimmel is niet meteen reden voor paniek. Als vis verder fit is zal dit vanzelf genezen/oplossen.

Het niet eten is wel een probleem ivm fit zijn en blijven. Maar het niet willen eten kan ook komen omdat de maanvis erg gestresst is ofzo. Als vis erg gestrest is zal een zoutbadje wellicht meer stres opleveren dan het goed zal doen.

Ik weet niet of dit vaker voor komt bij maanvissen en of er iets van rang orde is en een pis paaltje altijd een pis paaltje zal zijn. Als vis niet geaccepteerd word en niet eet door stress dan kun je hem denk beter her plaatsen.

ik hoop dat er iemand reageert met maan vissen en je verder kan helpen. Er zijn er zat op het forum actief met maan vissen. Of even PM naar een lid met veel ervaring met maanvissen sturen. Wellicht zijn sommige niet erg happig om te reageren in kader van discussies.

Hoop dat hij nog rond zwemt :rolleyes:
 
@michelle1 dank je wel voor je antwoord! Super fijn!

Ook veel dank aan de mij onbekende die het topic heeft verplaatst naar een plek waar het mogelijk beter gelezen wordt!


Hoe is het nu met de maanvis?
Eigenlijk onveranderd.
Gisterenavond heeft hij wel weer iets gegeten. Hij hangt nog steeds overwegend veel bovenin net onder de kikkerbeet, maar hij hapt niet naar lucht of iets dergelijks. Het plekje op zijn rug lijkt ongewijzigd.
Ik zie geen nieuwe dingen, het ademen lijkt ook weer te zijn genormaliseerd, nog steeds wat snel vind ik, maar hij gebruikt beide kieuwdeksels, en dat schudden heb ik ook niet meer gezien.

Ik was van plan om hem voor de zekerheid even apart te zetten in quarantaine, en daar te kijken hoe hij zich zou ontwikkelen, maar ik krijg hem niet gevangen. Hij is me te snel af (vind ik een goed teken) en mijn netje is eigenlijk net iets te klein (vind ik ook een goed teken :DD).
Heb gisteren en vandaag (gedoseerd) een poging gedaan, maar ik ben daar nu mee gestopt want het levert het arme beest (en de rest van mijn vissen) te veel stress op.

Voor nu zitten alle vissen tot nader order op een regime van reinheid, rust, en rust.
Ik ga morgen op zoek naar een groter visnet, mocht hij verslechteren, dan vang ik hem alsnog (hoop ik) en zet ik hem apart, mijn fishpital staat voor hem klaar.

Wat ik nog wel heb gedaan, is diploral in mijn aquarium gedaan. Dus nu zit hij op vers water, voogle en diploral.
En ik hoop dat hij nu hiermee de beste kaarten van me heeft gekregen die hij kan krijgen, dus het potje winnen is iets wat hij nu hopelijk op eigen kracht kan doen.


Als vis niet geaccepteerd word en niet eet door stress dan kun je hem denk beter her plaatsen.
Mundilfari draait eigenlijk prima mee binnen de groep, alleen was hij met een medemaan aan het matten over een maanmeisje ;). Matten is daarbij wel een erg groot woord, het is meer dat ze zich tegenover elkaar groot maken en 'had je wat!' doen. Waarbij Mundilfari het won want ze hebben al eens eieren gehad samen.
Zie eigenlijk geen grote uitingen van agressie tussen de maanvissen onderling (of überhaupt tussen welke vis dan ook in mijn bak). Weinig stress, behalve wanneer je met een net erin gaat zitten ;).


ik hoop dat er iemand reageert met maan vissen en je verder kan helpen.
Dat zou heel fijn zijn! Ik vind het altijd prettig om te horen hoe anderen erover denken.
Ik kan dingen uit boekjes halen, maar ik mis gewoon de (jarenlange) ervaringsdeskundigheid die anderen hier wel hebben.
Dan is het uiteindelijk altijd aan mij om als FishGodKing te regeren over mijn finions, en te besluiten wat het beste voor ze is, maar dan heb ik in ieder geval meer kennis om mijn besluitvorming op te baseren, en daar kan ik mijn vissen weer beter mee helpen.
Ik kan me voorstellen dat publiek reageren niet altijd iets is wat goed bij je past. Dus mocht je dit lezen, en me er over willen spreken, dan staat bij deze altijd de uitnodiging me er een PB over te sturen! En ook over andere dingen mag ook. Liefst wel leuke dingen ;)!
 
Om te beginnen heb ik geen ervaring met maanvissen maar wel met cichliden. Als ik het goed begrijp heb je dus 2 mannen en 1 vrouw. Dat gaat mis! De mindere man gaat ten onder aan de stress! Dat zie je niet zo meteen maar is wel zo. Dat komt naar buiten met ziektes zoals gatenziekte, schimmels, witte stip...... noem het maar op. Mijn advies is of om de groep groter te maken (misschien lastig om goede vissen te vinden) of om de vrijgezelle man te verwijderen.
 
Om te beginnen heb ik geen ervaring met maanvissen maar wel met cichliden. Als ik het goed begrijp heb je dus 2 mannen en 1 vrouw. Dat gaat mis! De mindere man gaat ten onder aan de stress! Dat zie je niet zo meteen maar is wel zo. Dat komt naar buiten met ziektes zoals gatenziekte, schimmels, witte stip...... noem het maar op. Mijn advies is of om de groep groter te maken (misschien lastig om goede vissen te vinden) of om de vrijgezelle man te verwijderen.
Dank je wel voor je reactie! Wat fijn!
Ik heb een groep van 7 maanvissen. De zieke maanvis in kwestie (Mundilfari) heeft een goede positie in de groep, en de enige andere vis met wie hij (soms) 'mot' heeft is een andere specifieke maanvis (Bebhionn) die (ik vermoed) ook man is, omdat ze, voor zover ik in kan schatten, allebei hetzelfde vrouwtje (Buzz) proberen te imponeren.

edit: Nog even een toelichting. Dat 'mot' hebben is een beetje het 'groot maken' tegenover elkaar, waarna vervolgens Bebhionn altijd degene is die af druipt.
De laatste paar dagen hangt Mundilfari wat meer onder de kikkerbeet. Mijn andere manen laten hem eigenlijk gewoon met rust, ook Bebhionn, hij wordt niet opgejaagd of iets dergelijks.
Daarom denk ik niet dat daar een probleem zit, dan zou zich dat denk ik al eerder hebben gema(a)nifesteerd.
Maar ik kan het mis hebben, en dan hoor ik dat uiteraard graag!
 
Laatst bewerkt:
Vanaf 1986 tot op heden heb ik altijd maan vissen gehad , goed maanvissen houden begint met de juist ph rond de 6.7 maar is staandaard , als een maanvis ziek is moeten we ophouden met al die rommel in onze bak te gooien , is de loop van de natuur heb een juwwel rio van 450 liter , en afgelopen maand lag mijn platina dood in de bak , zorg voor goeie water waardes verves 1 x per week 33%
en laat je filter leven geen troep erin , draai al jaren zo ook in de koi vijver scheelt je bakken met geld en je bak word steeds mooier omdat je je filter laat bloeien . succes Harold
 
Ook veel dank aan de mij onbekende die het topic heeft verplaatst naar een plek waar het mogelijk beter gelezen wordt!

Dat zal een beheerder wezen die nu net ook toevallig maanvissen hebben en zich vast aan het voor bereiden zijn om hun maan inzichten te delen met je. ;))
 
Vanaf 1986 tot op heden heb ik altijd maan vissen gehad , goed maanvissen houden begint met de juist ph rond de 6.7 maar is staandaard , als een maanvis ziek is moeten we ophouden met al die rommel in onze bak te gooien , is de loop van de natuur heb een juwwel rio van 450 liter , en afgelopen maand lag mijn platina dood in de bak , zorg voor goeie water waardes verves 1 x per week 33%
en laat je filter leven geen troep erin , draai al jaren zo ook in de koi vijver scheelt je bakken met geld en je bak word steeds mooier omdat je je filter laat bloeien . succes Harold
Heel erg bedankt voor je bericht en je adviezen!
Wij hebben hetzelfde aquarium, bij mij zitten ze ook in een rio450.
Ik ververs op het moment zo'n 40 tot 50% per week, en heb gisteren nog een keer extra 70% ververst vanwege de zieke vis. Waterwaarden controleer ik regelmatig (colombo testkoffer) en zijn al een poos helemaal in orde.
Wat bedoel je specifiek met 'troep?' Heb je het dan over waterverbeteraars? Of ook dingen als voogle en diploral?
 
Michelle1 bedoeld John en ik, maar zelf heb ik nooit een zieke vis en daarom daar ook geen ervaring mee, eventueel kan je even een pb sturen naar @JosHut , deze is zelf kweker van maanvissen, en met veel ervaring, mogelijk kan hij je verder adviseren.
 
Voogle is eigenlijk alleen een voedingssupplement, er zit onder meer Aloe vera en Astaxanthine in. De eerste is goed voor de huid, en de tweede is een natuurlijk anti-oxidant. Ik voeg 10 ml/100l toe bij iedere waterwissel.

Waterverbeteraars zijn vaak middeltjes die de LFS aanbeveelt, maar die bij goede filtering en verversbeleid onnodig zijn en alleen maar goed voor de portemonnee van de verkoper.

Veel medicatie is funest voor je bacteriecultuur. Je bacteriecultuur heb je nodig om je waterwaarden goed te krijgen. Slechte waterwaarden levert verminderde weerstand op, wat weer voor ziekten zorgt. Dus je spant eigenlijk het paard achter de wagen. Gezonde vissen hebben een weerstand tegen een heleboel gespuis dat normaal gesproken in iedere bak aanwezig is.
 
Slechte waterwaarden levert verminderde weerstand op, wat weer voor ziekten zorgt. Dus je spant eigenlijk het paard achter de wagen. Gezonde vissen hebben een weerstand tegen een heleboel gespuis dat normaal gesproken in iedere bak aanwezig is.
Vandaar dat maanvis houders ook veelal 50% wekelijk verversen met vissen van zeker een jaar oud, daarvoor 2x 50% per week.
 
@TonHageraats hartelijk dank voor de reacties! (en mogelijk het verplaatsen van het topic ;)).
Vandaar dat maanvis houders ook veelal 50% wekelijk verversen met vissen van zeker een jaar oud, daarvoor 2x 50% per week.
Ik heb toen ik mijn vissen aangeschaft heb (november 2020) gevraagd hoe oud deze ongeveer waren, die waren toen geloof ik een maand of 10, zei de eigenaar van de LFS, dus die zullen nu op ruim een jaar zitten denk ik. Ze waren bij aanschaf ook al wat groter. Ze zijn nu zo'n 15 cm.
Zo rond de 40 - 50% verversen doe ik gelukkig al, maar nu weet ik ook waarom dat in dit geval extra verstandig is om dat echt aan te houden. Dank.
 
Na een anderhalf jaar zijn maanvissen "volwassen" dan moeten ze zeker zo rond de 20 cm groot zijn, maar je hebt een kweek soort welke veelal zwakker zijn en niet zo groot worden, en juist ook daarom is veel water wisselen hard nodig, daar kan geen medicijn tegen op ;))
 
Voogle is eigenlijk alleen een voedingssupplement, er zit onder meer Aloe vera en Astaxanthine in. De eerste is goed voor de huid, en de tweede is een natuurlijk anti-oxidant. Ik voeg 10 ml/100l toe bij iedere waterwissel.

Waterverbeteraars zijn vaak middeltjes die de LFS aanbeveelt, maar die bij goede filtering en verversbeleid onnodig zijn en alleen maar goed voor de portemonnee van de verkoper.

Veel medicatie is funest voor je bacteriecultuur. Je bacteriecultuur heb je nodig om je waterwaarden goed te krijgen. Slechte waterwaarden levert verminderde weerstand op, wat weer voor ziekten zorgt. Dus je spant eigenlijk het paard achter de wagen. Gezonde vissen hebben een weerstand tegen een heleboel gespuis dat normaal gesproken in iedere bak aanwezig is.
Heel erg bedankt voor je heldere uitleg! Super!
Vind het heel handig dat je het zo even mooi op een rijtje hebt gezet van de bacteriecultuur, dat maakt het overzichtelijk.

De waterverbeteraars gebruik ik eigenlijk niet, de voogle doe ik wel in de onderhoudsdosis, weet uit mijn hoofd even niet meer hoeveel dat is.

De laatste medicatie die de bak in is gegaan was de levamicil vanwege de camelanus-pandemie eind december. Lang verhaal kort (en zie ook mijn openingspost in dit topic voor de link naar dat topic): Mijn (marmer) maanvissen bleken met camelanus uit de LFS te zijn aangeschaft. Dat heb ik moeten bestrijden. Ondertussen een hoop bijgeleerd hier op het forum (waarvoor hartelijk dank zeker ook aan jou @Giebeltje). Ben er (mede daardoor) ook geen voorstander van om 'zomaar' medicatie in de bak te doen, tenzij het echt niet anders kan.
Sinds het camelanus-verhaal houd ik deze bak nauwlettend in de gaten op problemen, waterwaardes, etcetera. Ik meet niks geks, ik zie eigenlijk ook niets geks, tot dus eergisteren eerst in het gedrag van Mundilfari, en toen ik later nog eens keek het plekje-dat-op-schimmel-lijkt.

Op moment van schrijven hangt Mundilfari gezellig met z'n vriendin te chillen alsof er niks aan de hand is.
Mijn andere vissen maken het allemaal prima.
 
Na een anderhalf jaar zijn maanvissen "volwassen" dan moeten ze zeker zo rond de 20 cm groot zijn, maar je hebt een kweek soort welke veelal zwakker zijn en niet zo groot worden, en juist ook daarom is veel water wisselen hard nodig, daar kan geen medicijn tegen op ;))
Dank voor deze toevoeging! Goed om dat 'ijkpunt' wat betreft formaat in gedachte te houden.
De vissen die ik heb aangeschaft komen uit Duitsland, als ik het me goed herinner.
En ook het advies wat betreft water verversen neem ik ter harte.
 
De situatie met mijn maanvis is eigenlijk nog steeds ongewijzigd.
Vanmiddag heeft hij nog wel wat gegeten, maar vanavond had hij er wat minder trek in.
De schimmelplek is nog steeds hetzelfde, het lijkt niet groter geworden, maar ook niet kleiner.
Het valt me sinds vandaag op dat de vis nu een soort O-vorm maakt met zijn bek. Een medewerker van een LFS heeft me hier eens iets over gezegd in de context van een eerdere zieke maanvis, maar ik ben vergeten wat dat was.
Weet iemand waar het op kan duiden?

Vis zit nog steeds bij de rest. Ik heb inmiddels een groter schepnet besteld, hoop dat dat snel binnen is zodat ik hem kan vangen (als het nodig blijkt om hem in quarantaine te zetten).
 
O vorm tuiten noem ik gapen.

Kieuwdeksels, schudden met kop, gapen............. zou ik denken aan kieuw problemen. Kieuwwormen is het meestal de veroorzaker van zulke klachten.

Stuur gewoon even een PM aan jos hut en leg hem de situatie uit. Zal wellicht bereid zijn om met je mee te denken. Volgens mij kweekt hij ook met maanvissen dus zal er veel vanaf weten. Hij zal een hele maan proof apotheek hebben neem ik aan en kan je wellicht ook adviseren wat je het beste kunt gebruiken. Wellicht is die maan door stress wat van zijn weerstand kwijt. Kieuwworm an sich bestrijden is niet moeilijk maar waardoor deze wellicht "zwakker" is is denk wat ingewikkelder. Levimasole kuur is mn voor interne wormen, de camelanus. Kieuwworm sneuveld ook wel wat hierdoor maar bestrijd je eigenlijk met andere soorten medicatie.

Vragen staat vrij en nee heb je al dus waag er gewoon een PM aan.

Kijk ook even of deze in de stroming hangt met kop. Dat zal hij denk ik willen weten.
 
O vorm tuiten noem ik gapen.
Het is geen gapen.
Het is echt de stand van de bek die 'permanent' wat meer in een 'O' stand staat. Beetje een soort 'centenbakkie'. Valt bijna niet op, maar als je het met de andere manen vergelijkt, is het wel te onderscheiden.

Ik ga zo eerst eens even kijken hoe hij er vandaag bij staat nadat het licht is aangefloept want nu zie ik niks ;). En dan heb ik de nieuwste info die ik mooi in een pb kan zetten. Dank voor je advies! Super fijn!
 
Misschien heb je hier iets aan.
 
Misschien heb je hier iets aan.
Heb ik zeker wat aan! Dank voor het doorsturen! Wat fijn!
Ik houd deze in mijn achterhoofd.
De dacticyd heb ik (nog) in huis. Dus dat kan ik eventueel proberen (in quarantaine).
 
Goede verwijzing van Thea (y)

Snap nu wat je bedoel met de O vorm bek. Het zit je niet mee met je manen.

Topic eindigt niet zo leuk. Maar zou hem inderdaad in quarantaine zetten met de dactycid dit heb je toch in huis en kijken of het wat doet. Als het niet helpt kun je hem altijd nog naar de eeuwige wateren sturen. Zou er wel rekening mee houden dat er iets intern niet goed is met de vis. Het kan zijn dat de camelanus teveel schade heeft aangericht en hij niet meer te redden is. Wat een pech vogel ben jij met je manen.

Succes maar weer :rolleyes:

Kwekers staan ook iets anders in de hobby. Die hebben wat minder moeite om een vis naar de eeuwige wateren te sturen. Het is natuurlijk voor hun geen doen om alle kneusjes te sparen dan gaan ze failliet.
 
Maar zou hem inderdaad in quarantaine zetten met de dactycid dit heb je toch in huis en kijken of het wat doet.
Ga ik doen. Ik heb inmiddels twee grotere netten besteld, die krijg ik morgen binnen, dan kan ik hem vangen, en mocht hij ongewijzigd blijven, dan probeer ik de dacticyd denk ik.

Zou er wel rekening mee houden dat er iets intern niet goed is met de vis. Het kan zijn dat de camelanus teveel schade heeft aangericht en hij niet meer te redden is. Wat een pech vogel ben jij met je manen.
Ik had al wel een beetje verwacht dat er misschien nog wat nasleep van die pandemie kon komen bovendrijven. Maar leuk is anders inderdaad. Zo'n mooie vis ook...
Ontlasting is wel gewoon goed, dat geeft me een beetje hoop dat er niks in de darmen kapot is.

edit: zul je altijd weer zien, vlak na die vorige zin hangt er een dubieuze sliert aan. :unsure:

We gaan het zien. Dank voor de hulp!
 
Zit nog even wat nauwkeuriger te observeren.
Zie het O-bekje nu ook ineens bij een andere maan (deze is nu wel actief en eet nog goed). Vind ze eigenlijk allemaal ook wel sneller ademen.
Ik moet zo weg, ga vanavond een grote waterwissel doen.
Is het raadzaam om daarna misschien toch een kuur voor de hele bak in te starten? Liever niet, maar ik heb een beetje het vermoeden dat ik misschien te maken heb met een collectief probleem.
En ik ben bang dat als ik te lang wacht ik straks weer zit met een bak ellende.

edit: Ben nog even snel gaan zoeken op snel ademende vissen.
Ik lees dat dat kan gebeuren door mogelijk een te hoog co2 gehalte in de bak.
Ik voeg geen co2 toe, maar heb nu voor de zekerheid het binnenfilter van mijn quarantainebak in de bak erbij gehangen. Daar zit een zuurstofslangetje aan. Misschien helpt dat wat. Morgen krijg ik (toevallig) ook een zuurstofpompje binnen met mijn bestelling.
 
Laatst bewerkt:
Weet je toevallig hoeveel milligram co2 er in je water zit?
 
Weet je toevallig hoeveel milligram co2 er in je water zit?
Dat weet ik helaas niet. Hoe kan ik zoiets het beste meten?
Ik zie wel dat er tabellen bestaan die een co2 meting afleiden uit pH/kH waarden, maar ik lees ook dat dat niet een heel betrouwbaar beeld geeft?
 
Ik heb eens zo'n tabel erbij gepakt en pH/ KH gemeten.
pH is 7,5
KH is 8
Dan kom ik op zo'n waarde van 8 uit, dus een overschot heb ik zeer waarschijnlijk niet als ik het zo zie.
Maar ik heb dit gemeten een halve dag nadat ik mijn tweede pompje er in gehangen heb. Ik weet niet wat dat voor effect heeft.
 
Heb nu een tweede maanvis met de 'kopschudsymptomen' die ook niet meer wil eten. Houdt de ene kieuw gesloten.
Heb nu het vermoeden dat ze inderdaad kieuwwormen hebben. Voor de zekerheid maar de hele bak behandelen weer?
Ik ga zo nog snel naar een LFS om een middel daartegen te halen, en om raad te vragen, de jongen die er werkt weet veel en heeft me eerder ook goed geadviseerd (niet de winkel waar ik de vissen gekocht heb).
 
als je goeden water kwaliteit aan je vissen geeft zouden ze eigelijk nooit zieken moeten woorden.. denk dat je probleem ergens anders licht ga je niet oplossen met medicijnen krijg je juist meer problemen van
 
als je goeden water kwaliteit aan je vissen geeft zouden ze eigelijk nooit zieken moeten woorden.. denk dat je probleem ergens anders licht ga je niet oplossen met medicijnen krijg je juist meer problemen van
Dank je wel voor je reactie!
Waar zou het probleem volgens jou aan kunnen liggen? En wat zou ik nu dan het beste kunnen doen?

Ik begrijp wat je zegt over goed water.
Mijn waterwaarden zijn, voor zover ik weet, structureel goed.
Ik ververs twee keer per week 50% nu, daarvoor was het 1x per week 40 tot 50% (met goede waterwaardes, ik test erg veel). Ik test de hele colombo testkoffer leeg ;).
Daar let ik heel erg op sinds mijn vissen camelanus gehad hebben (ze kwamen ziek uit de winkel bleek na een maand dat ik ze had aangeschaft).
Dus deze vissen hebben al een ziektegeschiedenis van nog voor ik ze heb (en zijn mogelijk dus al gewoon verzwakt, waardoor nu ook mogelijk weer makkelijker nieuwe ellende opgelopen).

Het enige dat ik nu kan bedenken wat mogelijk aan de hand is, van wat ik bij mijn vissen observeer, en hierboven ook door anderen genoemd, is kieuwworm.
Vanwege het 'schudden met de kop', vanwege het snelle ademen, de verminderde eetlust, en ook vanwege het dichthouden van het kieuwdeksel aan één kant (iets dat ik nu ook sinds vandaag bij meerdere vissen zie).
Die kieuwworm heeft mogelijk bij mijn ene maanvis gezorgd voor verlaagde weerstand waardoor die schimmel heeft kunnen ontstaan.
Overigens zie ik dat die schimmel ook niet toe neemt, lijkt zelfs iets kleiner te zijn geworden.

Verbeter me graag als ik hier een denkfout maak! Ik ben relatief nieuw in de maanvisserij, dus leer elke keer weer wat (nuttigs) bij!

Ik snap wat je bedoelt over het problemen stapelen en een visueuze medicijncirkel, maar Ik vind ook dat ik het aan mijn vissen verplicht ben om te proberen ze beter te maken wanneer ze ziek zijn.
Dus dat ga ik nu ook doen met bilocil sensitive.
Omdat ik nu ook meerdere vissen met symptomen zie ga ik de hele bak behandelen, ik zal wel moeten want de wormen leggen eitjes en anders begint het probleem straks weer van voor af aan.
En dan hoop ik dat dat in combinatie met een goed ververssingsbeleid de problemen weg houdt.
Dus ik ga sowieso je advies over goed water verder aanhouden ook, goed dat je het belang ervan nog een keer genoemd hebt! Dank!
 
oke hoe ververs je dan 50 % water want het temperatuur verschil kan dus ook ziekte veroorzaken veel van die wormen/parasieten kunnen geen kwaad doen als je vissen gezond zijn ik gebruik hier alleen spul tegen planaria en dan behandel je een keer en dan is het weg
 
oke hoe ververs je dan 50 % water want het temperatuur verschil kan dus ook ziekte veroorzaken
Weet ik! Wat ik er uit haal gaat er op dezelfde temperatuur weer in terug.
Goed dat je het even checkt!

veel van die wormen/parasieten kunnen geen kwaad doen als je vissen gezond zijn
Begrijp ik!
Maar mijn vissen zijn (waren) niet gezond. Ik heb ze met de wormen al uit het uiteinde hangend uit de LFS vandaan.
Daar kwam ik helaas pas na ongeveer een maand (met kerst) achter. Dus in de tussentijd heeft die camelanus ongestoord zijn ding kunnen doen. En vanalles aan schade kunnen uitrichten.
Die camelanus is (voor zover ik weet) succesvol bestreden. Na de kuur diploral toegevoegd om aan te sterken.
En nu zo'n anderhalve maand later zit ik met met nieuwe problemen. Dus ik vermoed dat de weerstand van die vissen (nog) niet goed is.
De enige vissen met problemen zijn ook de maanvissen. Ik heb er o.a. ook boesemani bij zitten en die mankeren niets.
Dus ik volg helemaal wat je zegt over dat die parasieten minder vat hebben op je vis als je vis al gezond is! Dat ervaar ik hier ook.

Dank je wel voor het meedenken!

Ter achtergrondinfo: er is een topic over hoe dat met de maanvissen gelopen is: https://aquaforum.nl/threads/maanvis-met-groeiende-wond-aan-kop.172002/
 
levend voer is ook goed om je vissen gezond te houden toen ik vissen had ik altijd een aantal water vlooie kweekjes gaande
 
levend voer is ook goed om je vissen gezond te houden toen ik vissen had ik altijd een aantal water vlooie kweekjes gaande
Goeie tip!
Ik ben hier iets voorzichtiger mee geworden omdat ik had gelezen en gehoord dat levend voer nog wel eens ziekteverwekkers bij zich kan dragen.
Hoor hier heel wisselende adviezen over. Wat is nu eigenlijk waar?
Op dit moment krijgen ze verschillende soorten droogvoer wat ik af wissel (Hikari microwafers, duplarin, dr. Bassleer, en Hikari vibra bites), en diepvries rode muggenlarven (eerst goed uitgespoeld en ontdooid voor ik het ze geef).
Ik voer een paar keer per dag echt hele kleine beetjes. Eerder kregen ze een paar keer per week vers, daar ben ik mee opgehouden vanwege dat risico op ziekten. Doe ik er verstandiger aan dat wel weer te geven, of beter toch van niet?
 
Goeie tip!
Ik ben hier iets voorzichtiger mee geworden omdat ik had gelezen en gehoord dat levend voer nog wel eens ziekteverwekkers bij zich kan dragen.
Hoor hier heel wisselende adviezen over. Wat is nu eigenlijk waar?
Op dit moment krijgen ze verschillende soorten droogvoer wat ik af wissel (Hikari microwafers, duplarin, dr. Bassleer, en Hikari vibra bites), en diepvries rode muggenlarven (eerst goed uitgespoeld en ontdooid voor ik het ze geef).
Ik voer een paar keer per dag echt hele kleine beetjes. Eerder kregen ze een paar keer per week vers, daar ben ik mee opgehouden vanwege dat risico op ziekten. Doe ik er verstandiger aan dat wel weer te geven, of beter toch van niet?
ja want dat is wat vissen natuurlijk eten dat ziekten zou kunnen komen als het uit vies water komt riool dat deden ze vroeger meschien nu nog daarom wil je het zelf kweken dan is het altijd vers en weet je waar het vandaan kom en licht het ook niet te rotten in een zakje in de winkel
 

Terug
Bovenaan