Mascha&Ivo in Zuid-Amerika


Pffft wat een avonturen hier weer.

- op dit moment weer 2 nestjes van de Dicrossus. Gaat aan de lopende band zo, zeker nu de eitjes eigenlijk ook steeds uitkomen;
- er heeft zich een andere Dicrossus man aangediend als alfa man. Het gaat om ��n van de twee 'nieuwelingen' in de bak, de grootste van die twee met zo bizar veel roodkleuring. Hij heeft de afgelopen weken een klein groeispurtje meegemaakt (o.a. enorm lange staartfilamenten!) en is nu de grootste man; hij is wel enorm fel, hopelijk een tijdelijk iets;
- ��n van de "ik weet zeker dat dit een vrouw is" (tekst verkoper) blijkt nu zeer waarschijnlijk een man - staartvin krijgt de typische 'punten', kop krijgt de kleuring inclusief iriserende plekken; dat zou betekenen 4M/5V in de bak, misschien wel een reden waarom juist nu het nieuwe geknok over dominantie in de bak.
 
Yes, we hebben de nestjes gevonden :D

Nestje van de ene vrouw, iets links midden van de bak:

2014-07-05-01_zpsc3760ee0.jpg


Nestje van de tweede vrouw, helemaal rechts, onder de houtstapel:

2014-07-05-02_zps37451e1e.jpg


2014-07-05-03_zpsbee4fc30.jpg


2014-07-05-04_zps2e08a0a6.jpg


2014-07-05-05_zpsf6114484.jpg
 
Het gewoon zijn gang laten gaan. Misschien een keer een echte kweekpoging doen in een 80cm bakje bijvoorbeeld, maar dat doen we wel als we wat meer tijd hebben.
Ook eerst nog steeds eens met artemia eitjes enzo aan de slag (oefenen enzo, dat je weet wanneer je de kweek moet gaan opzetten zodat ze op tijd klaar zijn).

Mama 1 met vrijzwemmende larfjes:

2014-07-18-01_zpsdb9d54c8.jpg


Mama 2 zat met haar larfjes te donker voor fatsoenlijke foto's

Papa kleurt sinds 'ie de dominante van de bak is nog belachelijker rood EN helpt nu de larfjes vrijzwemmen ook mee aan het beschermen lijkt het wel.

2014-07-18-02_zps9848ea65.jpg


Filmpje van Mama 1 met haar larfjes:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=SmZqcQ0J11E&vq=HD1080[/video]

Filmpje van Mama 2 met haar larfjes:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ci3-FVzvudY&vq=HD1080[/video]
 
Zo, die is mooi! Welke verf gebruiken jullie daar voor? :p
Erg leuke om te zien de jongen, voor mij is het volgens mij alweer een jaar geleden dat ik eitjes had.
 
Dankje :)

Ondertussen vermoeden we dat de voornaamste verdwijning van larfjes in de nacht plaatsvindt. Gisteravond nog aardige groepjes, bij beide vrouwtjes, vanochtend minder. Het eerste vrouwtje heeft de hele dag nog met 5 larfjes rondgezwommen, het rechte vrouwtje heeft zich heel de dag ingezet voor haar laatste jonkie. Die hebben allemaal de avond gehaald. Ook leuk om te zien dat ze stukje bij beetje groeien, zonder dat we bijvoeren. Ze pikken op van alles en nog wat in de bak. Het bladafval, tussen de groene algen. Toch aardig wat te vinden in de bak voor ze dus.

... en omdat we het niet kunnen laten nog wat platen van de (andere) bewoners:

Dicrossus V die sinds een week toch een M lijkt te zijn (wat denken jullie):

2014-07-19-01_zps1398a24a.jpg


Nannostomus marginatus:

2014-07-19-02_zps4e1e6015.jpg


2014-07-19-03_zps5e44b544.jpg


Nannostsomus eques:

2014-07-19-04_zps4dc19840.jpg


Ramirezi mannetje:
2014-07-19-05_zps1e6bb158.jpg


2014-07-19-06_zps7ad42792.jpg


2014-07-19-07_zpsd41788ab.jpg


Liefde is... samen een blaadje uitzoeken voor je volgende legsel:

2014-07-19-08_zpsea728d86.jpg
 
Ik denk, ��n van de mooiere ZA bakken die ik hier voorbij heb zien komen. Fotografie is ook super, trouwens!
 
Idd erg mooi hoor. Ik vind de zwarte achtergrond icm de inrichting echt een mooi geheel.
Vanwaar jullie keuze voor Rami's? Is het wildvang? Gaat het goed met het overige bestand? Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik had van jullie iets originelers verwacht. Zie dit aub niet als kritiek! Desalniettemin zijn het prachtige dieren dus ergens begrijp ik het wel.
Jullie Z-A bak (toen nog 80cm?) is altijd al een inspiratiebron voor me geweest en ik kan me nog steeds vergapen aan de prachtige foto's die jullie plaatsen.

Mvg Robin
 
Wow! Marginatus heb ik ook, plus trio Dicrossus (waaronder de Staarloze Dame, die zich niet laat vermurwen). Antennebaarsjes vind ik stom, maar dat is niet offensief bedoeld maar kwestie van smaak.. :juggle:
 
Ik vind de rami's juist een super leuke keuze. Mensen zien ze altijd als beginnersvisjes, maar dat zijn ze juist totaal niet! Het is bijna een kunst geworden om ze langer dan een jaar in leven te houden.

Hoe groot zijn de (volwassen) Dicrossussen nu? Het rode mannetje ziet er vrij lang uit, in ieder geval! Jonkies ook nog aanwezig?
 
Dank jullie heren en dames :D

De foto's dat is echt Mascha's ding. Ik weet n�t hoe dat ding aan moet ;)

@Robin: no offence taken! Tsjah rami's wilden we al een tijdje graag en aangezien ook de Dicrossus het goed doen in het bakje durfde we de uitdaging wel aan. De inrichting was er nu ook geschikt voor. Gaat prima met het verdere bestand. Inderdaad, echt 'origineel' is het niet, maar ach, daarvoor hebben we de Poecilocharax weitzmani al ;-) Eigenlijk heeft Jeppo het ook al goed omschreven. Het is nakweek, te herkennen aan bv. het zwart (wildvang heeft beduidend minder zwart).

"Toen" was het inderdaad nog een 80cm. Grappig dat je het nu noemt, want bij het plaatsen van het totaaltje gisteren dachten we zelf ook al "dit is nu eigenlijk gewoon een grotere versie van de oude bak geworden".

@Jeppo: de grootste (de rode) tikt nu de 8cm nog net niet aan. Jonkies niet meer. Vermoeden dat in de nacht het meeste verloren gaat wordt steeds sterker, want zaterdagavond schreven we dat er nog enkelen over waren, zondag bij het aangaan van de verlichting waren die weg. Nu nog uitvinden wie er 's nachts op rooftoch gaat? De weitzmani's misschien?

@Jacobus: och smaken verschillen en gelukkig maar! :)

~ Ivo
 
Niks mis met ramirezi's,vind ik dan.Zeker als ze het langer uithouden dan een half jaar.;)
 
Mascha&Ivo zei:
Liefde is... samen een blaadje uitzoeken voor je volgende legsel:

2014-07-19-08_zpsea728d86.jpg
Hah! We voorspelden het al:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ukQbN_ie24I&vq=HD1080[/video]

:D :D
 
Heel mooi Ivo. En ook prachtige foto's. Ik heb bovenstaand filmpje bekeken op YouTube en zag daar ook je eerdere filmpjes van Juni.
Hoe is het met dat legsel afgelopen? Hebben een aantal van die kleintjes het overleefd?
 
Ivo, elke keer weer sta ik versteld van hoe natuur getrouw jullie bak is. Gelukkig heb ik dit zelf nu ook bereikt nu nog mijn fotografie en lol wie weet krijg ik wat meer reacties
 
Dankjulliewel :)

@Nick: eigenlijk niet eens zo moeilijk: zorgen voor voldoende zacht (KH&GH) en schoon water (EC), liefst een beetje zuur. De diertjes doen het meeste werk ;)

@Pla: afgezette eitjes komen eigenlijk altijd uit, dan is het een nog een tijdje dooierzak verteren en dus immobiel en eigenlijk vanaf het moment dat ze gaan vrijzwemmen steeds minder qua aantallen. Na een aantal dagen vrijzwemmertjes is er niets meer over. Het vermoeden van de reden wordt wel steeds sterker. Ik quote even van eerder:

"Ondertussen vermoeden we dat de voornaamste verdwijning van larfjes in de nacht plaatsvindt. Gisteravond nog aardige groepjes, bij beide vrouwtjes, vanochtend minder. Het eerste vrouwtje heeft de hele dag nog met 5 larfjes rondgezwommen, het rechte vrouwtje heeft zich heel de dag ingezet voor haar laatste jonkie. Die hebben allemaal de avond gehaald. Ook leuk om te zien dat ze stukje bij beetje groeien, zonder dat we bijvoeren. Ze pikken op van alles en nog wat in de bak. Het bladafval, tussen de groene algen. Toch aardig wat te vinden in de bak voor ze dus."

@MSS: grappig dat je het nu zegt. Vergeleken met de filmpjes uit de eerste berichten dit topic is het juist minder getrouw, want veel meer planten. Maar ach, erg is dat niet en aangezien we er op dit moment nu eenmaal best veel dwergjes in hebben is een dichtbebouwde bak belangrijker. Aan de andere kant, qua biotoop hebben we nog wat in petto (@Sjeff: kop dicht!!!)

En dan sinds lange tijd: een Poecilocharax weitzmani man op de foto! :D :D
Dat beest is een kluizenaar, zien we 10 seconden per dag ofzo en soms dagenlang niet. Hij zit overigens ook in het complot.

2014-08-06-01_zpscfce854c.jpg


Rami M:

2014-08-06-02_zpsc262c958.jpg


M&I
 
Ja hoor! E�n van de weitzmani mannen was inderdaad ver van zijn hol vandaan (nouja, voor zijn doel dan) kort voordat het licht aan gisterochtend ging. Maakt hem alleen maar verdachter.
Het vrouwtje dicrossus met eergistergistaravond nog ca. 50 vrijzwemmende larfjes had er gisterochtend nog 2. En die twee zijn toen de hele dag doorgekomen, ondanks dat er heel wat visjes 'levend voer' zagen zwemmen.
Wel aandoenlijk om een vrouwtje een blad te zien optillen en de larfjes te zien pikken op alles wat misschien eetbaar is.
 
Echt mooi deze bak, ik moet zeggen dat jullie biotopen echt wel indruk maken , jullie doen dat echt heel mooi!
 
We hebben de bak weer eens onder handen genomen.
Trio Dicrossus, 5 Poecilocharax weitzmani eruit en naar geheim project.
Meer planten erin. Nu vier Echinodorus soorten, de Braziliaanse klimop en drijvers (Limnobium).

Het resultaat:
2014-08-10-01_zps34b67bff.jpg


Voor wie wil weten wat welke Echindoruus is, klikkerdeklik op de spoiler knop:
2014-08-10-01a_zps4343ce06.jpg

Rood = Echinodorus bleheri
Geel = Echinodorus harbich
Wit = Echinodorus magdalenesis
Blauw = Echinodorus argentinensis

En nog geen half uur nadat we klaar waren, jawel :D :D

Man bevrucht de eitjes:
2014-08-10-02_zps52041a1c.jpg


Vrouwtje legt er wat eitjes bij:
2014-08-10-03_zps30706e96.jpg


Vastgelegd in beeld:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=SV2dml4LOw4&vq=HD1080[/video]
 
oh nee h�! er komt toch niet nog een bak bij :help:
ik ben heel benieuwd!

de bak staat er wel prachtig bij nu!
het filmpje werkt bij mij niet, hij zegt 'priv�'
 
Hahaha nog een bak!
Waar ga je die bak laten dan? :D

De bak staat er verder weer keurig bij, werkelijk schitterend!
 

Terug
Bovenaan