Mascha&Ivo in Zuid-Amerika


Komt nog wel, 't is niet eens echt een project. Meer een tijdelijk bakje om de oorlog in de 1.20m te sussen :p Wat wel gelukt is, gelukkig. Zal later als ik even meer tijd heb wel even beetje uitleggen wat er is gebeurd ;)

- Mascha
 
Ziet er prachtig uit! Ik geniet er echt van tijdens het bekijken van foto en filmmateriaal.
 
het ziet er echt super uit :thumbs: !!!
alleen ik heb een vraagje.
heb je die takjes ergens gekocht of heb je die gevonden in het bos?
 
Mooi die weitzmanni! Exact dezelfde kop als Crenuchus... Hoe is het gedrag van de weitzmanni verder? Beetje actief of hangen ze de gehele dag onder een overhangende tak?

Dat doen ze bij mij dus wel, waardoor ze erg lastig op de gevoelige plaat zijn te leggen :) Moet er weer eens een foto van maken
 
Dicrossus larfjes met mama op voedseltocht:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=fDZ2Poin-qM[/video]
(op YT ook in HD)

Mascha&Ivo zei:
Meer een tijdelijk bakje om de oorlog in de 1.20m te sussen :p Wat wel gelukt is, gelukkig. Zal later als ik even meer tijd heb wel even beetje uitleggen wat er is gebeurd ;)
Nou, dat kwam er dus op neer dat er van groepsvorming niet echt sprake was, waarbij er ��n man (die enorm rood gekleurde) wel heel erg dominant was en een andere continu najaagde.
Ondertussen zit de rode man met 4 vrouwtjes nog in de 1m20 bak. De rest zit in een 80cm bakje met de Poecilocharax weitzmani en 12 kardinaaltetra's. Daarmee is dat een �cht biotoopje, en wel Igarap�/R�o Prosperitate (typelocatie van P. weitzmani, D. filamentosus en P. axelrodi er gevonden tijdens ecologische onderzoeken), met een flinke tak en verder alleen maar bladstrooisel. Binnenkort de ramen daarvan maar eens poetsen en wat foto's maken.

Tijn2000 zei:
heb je die takjes ergens gekocht of heb je die gevonden in het bos?
Deze takken zijn gekocht, van iemand die zelf in het Duitse veen gaat verzamelen.
Takjes uit het bos (eiken- en beukentakken) worden door diverse mensen met succes gebruikt.
Misschien vind je dit topic leuk: uit de natuur.

meksjoef zei:
Mooi die weitzmanni! Exact dezelfde kop als Crenuchus... Hoe is het gedrag van de weitzmanni verder? Beetje actief of hangen ze de gehele dag onder een overhangende tak?
Heerlijke kop hebben ze ja. Dat 'sikje' is zo leuk :D

en ja, 't zijn net kluizenaars. Een aantal exemplaren woont in het bladstrooisel/spleten in het hout, ��n man hangt regelmatig onder een schuine tak en welgeteld ��n dame paradeert wat rond.
 
Supermooie bak! Ik vind hem erg mooi zo met wat meer planten erin. Ik zit te twijfelen of ik braziliaans klimop zal neerzetten ipv de vallisneria, ben daar eigenlijk wel een beetje op uitgekeken. Hebben jullie de lampen trouwens gedimd? En zo ja, hoe? Ik heb het nu geprobeerd met aluminiumfolie , ben benieuwd of het effect heeft op de vissen en planten.
 
Tweetal foto'tjes van het tijdelijke bakje dan maar :)

Nog eens het idee:
Mascha&Ivo zei:
Nou, dat kwam er dus op neer dat er van groepsvorming niet echt sprake was, waarbij er ��n man (die enorm rood gekleurde) wel heel erg dominant was en een andere continu najaagde.
Ondertussen zit de rode man met 4 vrouwtjes nog in de 1m20 bak. De rest zit in een 80cm bakje met de Poecilocharax weitzmani en 12 kardinaaltetra's. Daarmee is dat een �cht biotoopje, en wel Igarap�/R�o Prosperitate (typelocatie van P. weitzmani, D. filamentosus en P. axelrodi er gevonden tijdens ecologische onderzoeken), met een flinke tak en verder alleen maar bladstrooisel. Binnenkort de ramen daarvan maar eens poetsen en wat foto's maken.

2014-09-25-01_zps8d9b7dc3.jpg


2014-09-25-02_zps00e55918.jpg
 
Wat een prachtige bakken allemaal, sta er iedere keer weer van te kijken.

Als ik ooit op mezelf ga wonen dan weet ik wat me te doen staat :D
 
Dankjullie :)

Ja (in het bijzonder @Meksjoef) 't is lastig, de balans vinden wat betreft alles echt natuurlijk houden vs. territoria van vissen bijvoorbeeld. Deze tijdelijke bak vinden we zelf stukken natuurlijker uitzien dan de 120cm momenteel is. Dit bakje is voor ons gewoon een beeld uit een bladstrooiselzone waar toevallig een stuk hout het water ingedonderd is. In 120cm zou je dit ook kunnen doen, maar dat gaat dan wel (behoorlijk) ten koste van het aantal dwergjes dat je daarin met goed fatsoen kan huisvesten bijvoorbeeld (zonder daar overigens een waardeoordeel te hebben).

Voor nu vinden we het vooral jammer dat dit alles net een maandje te laat is voor de contest waar ook Heko Bleher zijn mening zal geven over 'biotoopbakjes'.
 
Man man, man man man. Hoe krijgen jullie het toch altijd weer voor elkaar. In zijn eenvoud zo mooi!
 
Wist natuurlijk stiekem al hoe die eruit zag, maar wilde het de rest van het forum natuurlijk niet ontnemen!
 
En ja hoor; jullie hebben het w��r voor elkaar! Het is weer een pareltje geworden. Eenvoudig maar z� ontzettend natuurgetrouw. Als ik met mijn nieuwe bakje maar half in de buurt kom van jullie creaties, ben ik al zeer gelukkig.

Gr Robin
 
Wat ontzettend mooi. ik kan het niet vaak genoeg zeggen.

Ik nog wel een vraagje. Ik zie dat jullie (net als ik) de bak vol met drijfplanten hebben. Het lijkt bij jullie stil te liggen aan het oopervlak. Ik weet dat jullie extern filteren. Hoe zorgen jullie voor voldoende zuurstof in het water? Bij mij staat de uitstroom iets naar het oppervlakte gericht met als resultaat dat de drijfplanten altijd naar 1 kant van de bak geblazen worden.

Gr Robin
 
Dankjulliewel :D

Erwin: toevallig zeiden we tegen elkaar vanmiddag dat de larfjes die er nu in zitten het behoorlijk lang uithouden, maar verwachten dat ze ook daadwerkelijk groot worden doen we eigenlijk niet. Een nestje zouden we wel een keer willen (proberen) opkweken in een apart bakje, gewoon vanwege de ervaring daarvan. Maar opkweken zonder ze te kunnen onderbrengen voelt een beetje als dweilen met de kraan open, dus doen we niet. Als je daadwerkelijk een groepje zou willen hebben, wat dan F1 zal zijn, waarbij we niet precies weten hoeveel het er zullen zijn en in welke M/V verhouding, dan gaan we het proberen. Je krijgt ze dan overigens van ons, een gift.

Robin: Het zijn twee filters. Beiden niet met spraybar, maar gewoon het ronde buisje. De ene uitstroom hangt linksachter en stroomt vanaf daar langs de zijruit richting voorruit. De andere hangt rechtsachter en stroomt langs de achterwand naar links. Zo ontstaat een rondje, tegen de klok ik. Drijfplanten hangen ook niet stil, maar gaan ook in een rondje. Duidelijk zo voor je?
Als je wilt dat de drijfplanten op de foto lijken te draaien raad ik je aan een halve fles Wodka naar binnen te gieten ;)
 
prachtig dat donkere water, en ik zie een koppel ramirezis (beetje jaloers)
hele mooie bak :)

hoe doe je dat die kleur in het water, of komt dat gewoon van het hout?
 
Prachtige bak, daar kan ik nog een hoop van leren.
Hebben jullie de geleidbaarheid nog steeds zo laag, <100 ? Gewoon puur osmosewater, met een beetje sporen of hoe doen jullie dat?
Het zou denk ik ook iets voor mijn bak zijn, maar ik ben bang voor een ph drop. Terwijl ik ergens anders weer las dat dat niet kan wanneer je over turf filtert. Hebben jullie daar ervaring mee?
Mijn (zojuist aangekomen :) ) dicrossus maculatus zouden jullie denk ik erg dankbaar zijn voor wat uitleg hoe dat veilig te realiseren.
 
Prachtige bak, de filmpjes zijn echt bijzonder mooi, en mooie achtergrond muziek keuze erbij.

Ik ben ook wel erg benieuwd hoe jullie dit klaar spelen om de bak op compleet osmose water stabiel te laten draaien.
 

Terug
Bovenaan