Mascha&Ivo in Zuid-Amerika


Heeft zijn charmes ook een kopje thee van een paar honderd liter met wat stukken zoethout. Ik hou der wel van maar ja das oo kmijn makke in de meeste stijlen kan ik wel charmes zien..
 
Grote dank allen :)

@Cynthia, de kleur komt van het hout, de bladeren, de elzenproppen, het filteren over turf.

@Robert: geleidbaarheid is nog steeds zo fraai :) Verversen met puur osmosewater inderdaad. pH-problemen lezen we veel kreten over, maar in anderhalf jaar tijd nog nooit iets van gemerkt. Toegegeven, het pH-verloop over de dag heen (overdag nemen planten CO2 op, daarmee loopt de pH op, 's nachts geven planten weer wat CO2 af, waarmee de pH weer daalt) is groter als bij een andere van onze bakken waar de KH 'gewoon' 5 of 6 is en er zelfs meer planten in staan (dus waarvan de CO2 opname/afgifte component groter is). Turf schijnt inderdaad te bufferen. Maar wat in onze ogen nog belangrijker is, is dat vissen die voorkomen in dusdanig zacht water dat van enige buffer totaal geen sprake wel gewend moeten zijn aan behoorlijke pH-schommelingen.

@aquariaan043: zie bovenstaand. Turf is niet voor elke bak een wondermiddel, maar voor dit soort zacht-zuur-waterbakken kennelijk wel (zie ook onze Zuidoost-Azi�).
 
Top, en mochten jullie nog vragen hebben schroom vooral niet om ze te stellen - of dat nu aan ons is, of gewoon op het forum :)
 
Fraai vorm gegeven de grote bak vooral de combi inrichting en kleur, een streling voor het oog!
 
Ik heb er effe doorheen gescrold en zal mij er binnenkort eens voor gaan zetten, om al waardevolle informatie op te zuigen...hahaha
Alleen zal het bij ons maar voor 80 cm zijn.
 
Tijd voor wat plaatjes :)

2014-11-23-01_zps60bd20c3.jpg


2014-11-23-02_zpse02fa769.jpg


2014-11-23-03_zps56cc37b0.jpg


2014-11-23-04_zps2f02bba6.jpg


2014-11-23-05_zps79cd8382.jpg


2014-11-23-06_zps4f5ea5d7.jpg


2014-11-23-07_zpsb1547466.jpg


2014-11-23-08_zpse6aced92.jpg


2014-11-23-09_zps2a91e9e7.jpg


2014-11-23-10_zps1413754e.jpg


2014-11-23-11_zps7666ae7a.jpg


2014-11-23-12_zps849c4bfc.jpg


Nieuwigheidjes: ander drijfplantje, Cabomba, takkevisje (Farlowella vittata), Copella
 
Ziet er weer netjes uit!
Welke Coppela/pyrrhulina is dat eigenlijk? Blijven leuke visjes.
Wat is het bestand nu? Want volgens mij zie ik een apisto, of niet? :)
 
Erg fraai. Door de alg ziet het er erg natuurlijk uit. Wat voor vis staat er op de 10e foto?
 
Dank jullie :)

Mark, als het goed is de Copella callolepis, maar we houden een slag om de arm (klik!)
Cowboynl, dat was ook jouw vraag toch? Tenminste, de Nannostomus eques die erachter zwemmen had je wel herkend ;)
 
Welke Apistogramma soort is dat?

De bak staat er weer erg mooi bij! Doet die Cabomba het een beetje goed?
 
De apistogramma lijkt me verdacht veel op de agassizzii. Maar dan de 'gewone' soort dus geen kweekvariant. Wildvang?

De bak ziet er top uit...mijn complimenten!

Gr Robin

Edit: Toch geen Agasiizzii volgens mij. Die van mij hebben een andere staartvin. Qua bouw heeft jullie visje wat weg van de A.Erythrura welke ik ook mijn bezit heb. Als meneer zijn rugvin nu eens opzet.. I'm confused..!
 
Dankjullie :)

Tsjah Ren�, Cabomba en relatief weinig licht betekent lange internodi�n en niet de meest perfecte mooie compacte bouw. Als je daar vrede mee het is het prima. Als 'ie bij het oppervlak is mag 'ie lekker verder groeien. Als we het idee hadden dat Vallisneria met dit water de kans had probeerden we dat eens.

De Apisto, ik laat Robin nog eens raden:

ag-01_zps637ee6ea.jpg


Gebruik ook A description of Apistogramma species-groups. Houd er rekening mee dat ze nog klein zijn. De grootste is een centimeter of 4,5.

~ Ivo
 
Prachtige foto's zeg!

Ik neig bij de apisto na een dag nadenken steeds meer naar de agassizzi Ivo. Alleen de staart en rugvin kloppen niet. Leuke zoekopdracht voor vanavond. Ik kom er zeker op terug.

Gr Robin
 
Hmmm ik twijfel tussen een paar soorten

- sp Rio Nanay/Papagallo
- Urteagai
- Toch blijf ik erbij dat hij erg veel lijkt op de Agazzissii. De vrij langgerekte bouw, de streep over de flank en de kop. De vrouwtjes zien er praktisch hetzelfde uit als mijn double red variant. Toch is het geen agazzissi want de sierlijke staart en rugvin ontbreken. Je geeft aan dat het nog jonge kleine dieren zijn. Bij de aanschaf van mijn agazzissii was de staart en rugvin ook nog niet zo mooi en sierlijk als nu...dusss

Natuurlijk heb ik je link ook bekeken maar ook daar kan ik zo 1 2 3 geen gelijkwaardige apisto vinden.

Utaka heeft momenteel prachtige A.Steindachneri op voorraad. Deze komen ook wel redelijk in de buurt lijkt me.

Verlos me alstublieft uit mijn lijden. Ik weet het niet!

Gr Robin
 
Agassizii :D

Double reds in de winkel zijn een pak groter dan deze ukken. Je hebt te veel op de uitlopers in de vinnen gelet ;)

Met de info in die link kun je op systematische wijze, stap voor stap uitzoeken wat het is: lineage > (sublineage) > group > complex (> subcomplex)

- agassizii: trifasciata-lineage
- sp Rio Nanay/Papagallo: regani-lineage
- urteagai: regani-lineage

Op de eerste onderverdeling had je dus al de verkeerde afslag genomen ;)
 
Zo zie je maar dat je dus altijd op je eerste ingeving af moet gaan. Is het de 'gewone' Agazzissii?
Als ik eerlijk ben had het vrouwtje teveel gelijkenissen met mijn vrouwtjes.

Hoe je de lijst kan onderverdelen is me enigszins bekent Ivo maar als je niet weet waar je moet zoeken, ga je alle opties overwegen.

Prachtige dieren trouwens de Agazzissi. Dit is ooit een gouden tip van je geweest zo'n 1 1/2 jaar geleden. Mijn laatste mannetje is inmiddels ook prachtig 'opgedroogd'. Ik zal snel weer eens wat foto's maken.

Heb je toevallig in de stocklijst van Utaka gekeken naar de A.Steindachneri? Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord. Wel een bijzonder mooie soort.

Gr Robin

Edit: Ik kom er ook achter dat ik de naam al 1 1/2 jaar verkeerd spel :stom: Agassizii dus...
 
Altijd fijn om veel foto's te zien. Kan ik erg van genieten. Mooi het contrast van het hout met het groene van de planten. Ook een prettige diversiteit aan vissoorten. De baardalg ben ik niet zo fan van. Is denk ik nog een drama van vroeger. ;)
 

Terug
Bovenaan