Metertje modder van tjvkooten


helaas wel
mij werd verteld dat ik brachionus kan proberen zodat ze daar de jongen van kunnen eten.

waarschijnlijk is dit ook het grootste probleem met de kweek, al het gangbare voedsel is te groot...
 
Ik heb een probleem... Ik ga verhuizen... Groter appartement dus meer ruimte voor aquaria. Hoe ga ik dit geval meekrijgen.

De klei bodem alleen is ongeveer 50kg.

Ik heb een paar ideeën:

Alles leeghalen, vissen in bakjes en zo snel mogelijk weer opbouwen. (Alleen niet de mooiste oplossing aangezien de vissen zo snel mogelijk terug moeten.)

Ik heb gedacht aan het verkopen van de vissen, en hierhen daar advertenties gemaakt. Maar het heeft toch niet mijn voorkeur.

Of de beste (en duurste) oplossing: deze bak op zo'n manier inrichten dat de vissen er nog even in kunnen blijven, verder alles er uit. In mijn nieuwe huis een 2 meter aquarium neer zetten, daar alles in opbouwen, en dan de vissen meer ruimte geven.


Ook nog een slecht nieuws puntje: 1 van mijn slijkspringers is verdwenen. Ik vermoed doodgegaan toen mijn nieuwe tijdschakelaar flipte en de boel te lang onderwater gestaan heeft waarbij de thermostaat weer kapot ging. Waardoor het in de bak waarschijnlijk te warm is geworden.
 
En omdat het een fotoalbum is, hier ook nog wat foto's.

Geen blauwalg wel veel zwarte alg op het land deel. Als ik een voor een grotere bak ga wil ik misschien wat wenkkrabben toevoegen.

IMG_20190414_133813.jpg
IMG_20190414_133801.jpg
IMG_20190414_133755.jpg
 
Mijn ouders zijn voor zichzelf een 450 literbak aan het halen. Ik krijg mijn 130x50x50 weer terug!

Het wordt dus geen 2 meterbak, en ik moet nog een kap fabriceren. Maar ze krijgen een grotere bak.
 
Van het weekend het nieuwe aquarium van mijn ouders naar hun woonkamer gesleept ingericht:

IMG_20190424_171506.jpg


450 liter panorama, de vissen, garnalen en kreeften zitten er al in. (Bodem water en pomp van het oude aquarium, dus alles moest in één keer)


Krijg ik mijn 130*50*50 weer terug, ik zit alleen met een dilemma: er zit geen kap op.

Voor slijkspringers moet ik afdekplaten of een kap hebben.

Dus nu kan ik kiezen, of ik maak een kap, of ik maak er een plantenbak met allemaal emerse planten van...

IMG_20190424_171907.jpg


(Dat beetje water is voor eventuele achtergebleven garnalen.)
 
En een hoektrap helpt niet echt, uiteindelijk is het met 3 man gelukt.
 
Hij is gestopt met de hobby
Ik zag nog wel onderstaand topic maar wist ook niet af van het stoppen en daar kon ik niks over vinden zo snel:

 
Ik zag nog wel onderstaand topic maar wist ook niet af van het stoppen en daar kon ik niks over vinden zo snel:

Ja er waren diverse topics van hem, maar hij kreeg last van blauwalg en het onderhoud werd teveel en daarom istie gestopt en ook het eb/vloed gebeuren brak hem op
 
ik ben niet gestopt met de hobby, de 130x50x50 staat nog met een paar vissen, het staat allemaal wel op een laag pitje, en de bak is niet erg mooi op het moment. ik heb nu 1 Ctenopoma acutirostre, 2 Megalechis thoracata, 1 Pleco en wat kardinaal tetras, colombia tetras en platies van een oud bestand. (de Ctenopoma laat ze aardig met rust op een of andere manier.)
de slijkspringers zijn inmiddels overleden, maar heb ik nog een tijd gehad na de verhuizing, dat was een behoorlijk gedoe om te verhuizen, er zat als ik me goed herinner 60kg klei in vastgezogen, en de slijkspringers zaten dus in holen in de klei. ik heb nog wel 1 van de mangroven uit de bak staan staan in een vaas met brak water.

over het stoppen met de hobby, vanwege de energie prijzen zit ik wel te twijfelen, echt stoppen weet ik nog niet, maar over gaan op een bak zonder verwarming zou wel een idee zijn. ik twijfel vooral omdat ik niet weet of ik voor mijn Ctenopoma en Megalechis een goed onderkomen kan vinden... dit is ook half de reden dat de bak een zooitje is, als ik ze weg doe kan ik makkelijk de woekerende planten er uit halen, (eendenkroos en guppengras) de hoeveelheid torenslakken in de bodem verminderen, rommel tussen de stenen en onder het hout uit halen. de andere helft is een gebrek aan motivatie, ik voer de vissen en doe waterwissels maar ik moet er even een dagje voor uittrekken om de bak weer mooi te maken...

ik ben een aardige tijd offline geweest na de verhuizing merk ik, ik ben sowieso niet echt een forum persoon, soms kan ik weken rondzoeken op een forum, bijvoorbeeld om een nieuw bestand te bedenken als ik een leeg aquarium wil vullen, maar als ik niks te vertellen of vragen heb ben ik zo een paar jaar afwezig. (mijn leven is vrij saai en ik heb niet vaak iets te vertellen)
 
bedankt
ik ga zondag of maandag denk ik toch even groot onderhoud doen en de bak even mooi maken, als er dan visite komt staat dat wat leuker, en als dat dan toch doe maak ik ook wel weer wat foto's voor hier.
 
Net alvast een halve emmer eendenkroos en guppen gras uit de bak gehaald, een waterwissel gedaan en de prut uit het filter gehaald.

Als het morgen weer bezonken is nog even de bodem schoonmaken, helaas zit de meeste rommel tussen de stenen en planten.

Verdere fotos plaats ik weer in het fotoalbum dat in mijn onderschrift staat, gezien dit aquarium geen metertje modder is...


20220924_171116.jpg


20220924_171030_HDR.jpg
 
Ik snap dat geneuzel over die energieprijzen en aquaria niet zo.
Als je weet wat je uitgeeft om je huis alleen al warm te houden, daar valt een aquarium bij in het niets.
 
Ik snap dat geneuzel over die energieprijzen en aquaria niet zo.
Als je weet wat je uitgeeft om je huis alleen al warm te houden, daar valt een aquarium bij in het niets.
Klopt niet, 3 aquaria op 29 graden houden kost ons 15,- p/week, wij zijn van 9000 kwh naar 3500 kwh terug gegaan enkel door de aquaria weg te doen (op die laatste 3 na dus die zondag leeg gaan)
 
Klopt niet, 3 aquaria op 29 graden houden kost ons 15,- p/week, wij zijn van 9000 kwh naar 3500 kwh terug gegaan enkel door de aquaria weg te doen (op die laatste 3 na dus die zondag leeg gaan)
Hier staat er echt niet 24/7 650 watt op een aquarium te knallen hoor!
Dus het lijkt me toch behoorlijk sterk.

Daarnaast zijn die bakken van jou nog niet zo lang weg, dus om dan al een heel jaarverbruik te gaan corrigeren lijkt me ook niet echt geheel verantwoord.

En een kweekstelling is ook niet een doorsnee gezelschap aquarium.
 
Hier staat er echt niet 24/7 650 watt op een aquarium te knallen hoor!
Dus het lijkt me toch behoorlijk sterk.

Daarnaast zijn die bakken van jou nog niet zo lang weg, dus om dan al een heel jaarverbruik te gaan corrigeren lijkt me ook niet echt geheel verantwoord.

En een kweekstelling is ook niet een doorsnee gezelschap aquarium.
De eerste stelling ging ruim 4 maanden geleden al van de elektriciteit af, en wij kijken op de website slimmemeterportaal waar je je verbruik per dag t/m per jaar kan bekijken
 
De eerste stelling ging ruim 4 maanden geleden al van de elektriciteit af, en wij kijken op de website slimmemeterportaal waar je je verbruik per dag t/m per jaar kan bekijken
Extrapoleren is in mijn vakgebied niet echt betrouwbaar. Dus ik hoor de werkelijke besparing graag over 8 maanden.
 
Ik snap dat geneuzel over die energieprijzen en aquaria niet zo.
Als je weet wat je uitgeeft om je huis alleen al warm te houden, daar valt een aquarium bij in het niets.

Ben hier van 76euro p/m aan stroom in 6maanden naar 200euro> per maand aan stroom gegaan... kan je melden dat de lol er zo snel af gaat.
Dus geneuzel....
 
In verhouding zal een aquarium niet een groot deel van het totaal uitmaken maar goed met deze prijzen wordt het voor sommigen toch wel duur. Als je het minimum hebt dan is elke 10 euro nu wel veel.
 
Ben hier van 76euro p/m aan stroom in 6maanden naar 200euro> per maand aan stroom gegaan... kan je melden dat de lol er zo snel af gaat.
Dus geneuzel....
Dat is mijn punt. Ik zeg niet dat het allemaal niet duur wordt. Maar wees realistisch. Het is niet het aquarium wat de grootste veroorzaker is.
Dat is hier in NL nog steeds gewoon het warm houden van je eigen toko.
En omdat dit voornamelijk de 4 maanden (november, december, januari, februari) betreft. Hebben we hier in NL uitgevonden om dat niet per maand, maar over 1 heel jaar te betalen.
Als je in de winter per maand zou moeten afrekenen wat je echt verbruikt. Dan gaat je dat nu met de nieuwe tarieven zeker 1000 - 2000 euro kosten.
Alleen om je toko warm te houden.
 
Het aquarium is misschien niet het duurste deel, maar wel een deel dat niet noodzakelijk is. ik kan prima in een huis zonder aquarium leven, maar een huis zonder verwarming is een stuk lastiger.

En door deze kleine beetjes te verminderen scheelt dat wel iets op de rekening
 
Het zal voor een ieder zijn eigen afweging zijn denk ik en sterk afhankelijk van de financiën.
Heb al wel gehoord dat er diverse mensen met zeewater stoppen vanwege de opgelopen kosten van electra en koralen/vissen.
 

Terug
Bovenaan