Mijn aquatlantis 60 (Guppy101)


Mooie dieren! Kunnen ze wel lekker wegkruipen in je bodem?

Ik kan het nog niet met zekerheid zeggen, maar vandaag heb ik er maar 1 gezien. Ze kunnen hen ook wel nog verstoppen achter stenen en beplanting. Ook heb ik er gisteren avond 2 gevonden in mijn drijfplanten. Daar zitten ze blijkbaar graag in.

Maar ik heb ze nog niet effectief gezien of ze in mijn bodem kruipen of niet. Ik heb van die ronde bolletjes en mijn padje is zo een heel fijn garnalen grind. Dus ik denk wel dat dat moet lukken.
 
Ik heb deze vroeger nog gehad met een zandbodem en na het loslaten in het aquarium zag ik af en toe sporadisch nog eens eentje terug , maar in dat aquarium had ik wel een fantastische plantengroei .
 
Gisteren geen enkel meer gezien. Ik denk dat ze de weg gevonden hebben ondergronds. Meschien eventjes mijn filter controleren straks.

Iemand enig idee of die daarin kunnen? Ik heb een extern eheim potfilter.

Ik geef nu garnalen eten, Shrimp van sera, maar ik heb den indruk dat vooral mijn slakken ermee blij zijn. Wat eten die nog?
 
Normaal is die garnaalvriendelijk. Maar baby garnaaltjes kunnen er ook wel door. De modderkruipers zijn ook nog jong. Ze zijn maar 5 cm en vrij dun. Vanavond check ik mijn filter eens. In het slechtste geval zullen ze op mijn filterwat liggen.
 
Normaal is die garnaalvriendelijk. Maar baby garnaaltjes kunnen er ook wel door. De modderkruipers zijn ook nog jong. Ze zijn maar 5 cm en vrij dun. Vanavond check ik mijn filter eens. In het slechtste geval zullen ze op mijn filterwat liggen.

Maak je maar niet al te druk hoor, checken kan geen kwaad en mochten ze erin beland zijn overleven ze het meestal prima. Iemand vond hier ooit geloof ik allemaal volwassen visjes in zijn externe filter, die waren er als baby ingezogen en toen opgegroeid:D
 
Hallo

Filter gechekt. Daar zitten ze niet in. Dus zijn ze goed verstopt. Ik hoop dat alles goed is met hen. Ik had ze toch nog graag eens gezien om te zien of ze het goed gewoon worden in hun nieuwe bak. Er was er namelijk eentje die erg bleek en veel rustiger was dan de anderen.
 
Veel vissen zie je zelden hoor, vooral de bodemvissen. Ze komen vast wel binnenkort eens tevoorschijn!
 
En de familie breid nog uit. 9 garnalen zijn in ons aquarium bij gekomen :D. Het waren er 10 maar eentje heeft jammer genoeg de rit niet overleefd :'(

En de mysterie rond de verdwenen modderkruipers is ontdekt. 4 daarvan zaten dus degelijk wel in mijn filter, onder mijn filterwat. Eentje is nog vermist. Er waren ook al 2 garnalen erbij. Dus heb ik rond de afzuiging een netje (van de mandarijnen) gespannen. Morgen ga ik eens de slangen controleren want ik ontbreek nog 1 modderkruiper en 2 garnalen

Ahlala die beestjes toch, altijd interessanter op een ander, den aquarium was niet interessant genoeg. :D

43B51FAC-9781-4F04-9BA2-8A4DF5AADDD1.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus heb ik rond de afzuiging een netje (van de mandarijnen) gespannen.

Is dat fijn genoeg ja? En is dat dan een oranje gekleurd netje? :D Valt dat niet een beetje veel op in de bak dan?
Je kan ook een panty gebruiken of een grove spons (zoals bij een sponsfilter of je knipt zelf een stuk spons op maat en bevestigt dit met bvb tie wraps rond de filterkorf) of je kan ook een filter guard kopen (hier bvb)

Een netje van mandarijnen lijkt me vrij grof, zeker voor jonge garnalen, maar misschien heb ik het mis en zitten jouw mandarijnen in fijnere zakjes... ;)

4 daarvan zaten dus degelijk wel in mijn filter, onder mijn filterwat

Huh? Waar zitten de filterwatten dan juist in je filter?
Je gebruikt toch een eheim met mandjes voor het filtermateriaal, nee?
Hoe zit je filtermateriaal dan juist gerangschikt (van onder naar boven)?
 
Laatst bewerkt:
Nee
Is dat fijn genoeg ja? En is dat dan een oranje gekleurd netje? :D Valt dat niet een beetje veel op in de bak dan?
Je kan ook een panty gebruiken of een grove spons (zoals bij een sponsfilter of je knipt zelf een stuk spons op maat en bevestigt dit met bvb tie wraps rond de filterkorf) of je kan ook een filter guard kopen (hier bvb)

Een netje van mandarijnen lijkt me vrij grof, zeker voor jonge garnalen, maar misschien heb ik het mis en zitten jouw mandarijnen in fijnere zakjes... ;)



Huh? Waar zitten de filterwatten dan juist in je filter?
Je gebruikt toch een eheim met mandjes voor het filtermateriaal, nee?
Hoe zit je filtermateriaal dan juist gerangschikt (van onder naar boven)?

Nee het is een groen zoals deze op de foto. Dus je ziet die niet. Mijn filter afzuiging is ook groen.

Mijn filter materiaal is van onder naar boven keramisch materiaal, blauw spons en bovenaan wit filterwat. Ik wou ze vervangen vandaag en zo heb ik ze dus gevonden. Geen idee hoe ze daar zijn geraakt. :S. De garnaaltjes zaten helemaal onderaan de bak.

FE139A0B-767A-43DD-96A1-A31E0EB612AB.jpeg
 
Zo een guard lijkt mij ook wel handig of een nylonkous. Maar is dit niet te fijn voor het grover vuil door te laten?
 
Hier ook 1vd2 destijds in mijn filter. Kunnen door de kleinste openingen heb ik gemerkt en raken zo hoger in je filter.
 
Hier ook 1vd2 destijds in mijn filter. Kunnen door de kleinste openingen heb ik gemerkt en raken zo hoger in je filter.

Idd, ze zijn ook nog erg jong. Ik verwacht wel als ze volwassen zijn dat ze er niet meer door kunnen. In afwachting zal ik zien of dat netje helpt en anders schaf ik mij zo een schrimp guard aan.

En af en toe mijn filter chekken.
 
Zucht, het netje is goed voor de garnalen, maar de modderkruipers kunnen er toch nog door. Ik zou graag zo een filter guard bestellen maar overal zijn die uitverkocht. Op aquaplantsonline en azaqua alleszins

Iemand die weet waar je die kunt vinden? Mijn buis is 12/16mm
 
Zucht, het netje is goed voor de garnalen, maar de modderkruipers kunnen er toch nog door. Ik zou graag zo een filter guard bestellen maar overal zijn die uitverkocht. Op aquaplantsonline en azaqua alleszins

Iemand die weet waar je die kunt vinden? Mijn buis is 12/16mm

Koop een panty in de winkel, voor tijdelijk!
 
bovenaan wit filterwat

Ik dacht even dat je filterwatten onderaan zaten doordat je zei dat je de visjes onder de watten vond.
Maar als ze tot bovenaan je filterpot zijn geraakt zijn ze blijkbaar klein en fijn genoeg om naast de mandjes met spons en keramisch materiaal omhoog te klimmen...
Echte "slangenvisjes" dus! :eek:

Ik zou graag zo een filter guard bestellen maar overal zijn die uitverkocht. Op aquaplantsonline en azaqua alleszins

Zoals Daan zegt kan je tijdelijk een panty gebruiken maar ook gewoon een stukje spons is een mogelijkheid.
Knip een rechthoekig stukje spons (bvb een lapje van 1cm dik, even breed als je aanzuigkorf en lang genoeg om rond de buis te plooien). Je plooit het rond de aanzuigkorf, een tie wrap of een touwtje errond en klaar.
Voordeel is dat je de "grofheid" en de kleur van de spons kan kiezen, het kost bijna niets, is makkelijk vervangbaar en zal iets minder snel dicht slibben dan een panty doordat het wat grover is van structuur + het werkt een beetje als een 'voorfilter" doordat het wat vuil opvangt dat anders in je filter terechtkomt...

In principe kan je ook een heel klein stukje spons op maat knippen en dat in de aanzuigkorf steken.
Ik doe dit zelf al vrij lang in een garnalenbakje.
Het sponsje is zo goed als onzichtbaar op die manier, dus je merkt het eigenlijk niet. Zorg gewoon dat het niet te veel spant in de korf want als je de spons aanduwt verstopt ze sneller. Maak het bovenaan net iets breder dan de diameter van je buis zodat het zeker niet in de buis wordt gezogen... ;)
Het nadeel is dat de spons wel wat sneller verstopt als ze in de korf zit door de kleinere oppervlakte. Als het verstopt raakt daalt het debiet van je filter natuurlijk.
Maar ik spoel dit stukje wekelijks tijdens het onderhoud en vervang het sponsje elke maand ongeveer denk ik.
Ik heb nog nooit een garnaal in de pot gevonden dus het is alleszins effectief!
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe visjes, en de afsluiters van mijn visbestand. Er komen er dus geen meer bij. Tenzij om wat aan te vullen bij sterfgevallen.

Een koppel honinggoeramis en mijn bakje.

532F656C-57D8-471A-B373-ED862A6CD6C6.jpeg
11222304-7D5A-41D7-B0D1-F9A1FB4BF364.jpeg
76596890-E558-45FD-8E31-4ED9EA48F79D.jpeg
 
Waauuw nu met die honing goerami's word je bak nog intenser met die mooie kleuren er bij dikke chapeau.:stars::smitten:
 
Mooi koppel honinggourami's en garnalen kunnen inderdaad overal door . Wacht maar tot je hele kleintjes hebt van een paar mm groot .
 
Super gaaf! Wat zwemt er nu rond als ik vragen mag?

Hallo

Kwa vissen zijn er 11 kubotais en de 2 honingoeramis. Verder zijn er nog een 20 tal garnalen en 2 modderkruipers. Ik had er bij aanvang 5 maar vanaf week 1 zie ik er maar 2 meer. En die zie ik dan ook dagelijks. Ik denk dat ik mag boffen want modderkruipers zijn nogal shuw. Maar dat zijn ze hier totaal niet. Maar waar de andere 3 zijn? Dat weet ik niet. Ik vind ze nergens meer terug.En nog wat slakjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Kwa vissen zijn er 11 kubotais en de 2 honingoeramis. Verder zijn er nog een 20 tal garnalen en 2 modderkruipers. Ik had er bij aanvang 5 maar vanaf week 1 zie ik er maar 2 meer. En die zie ik dan ook dagelijks. Ik denk dat ik mag boffen want modderkruipers zijn nogal shuw. Maar dat zijn ze hier totaal niet. Maar waar de andere 3 zijn? Dat weet ik niet. Ik vind ze nergens meer terug.En nog wat slakjes.
Tnx! Zijn idd vrij schuwe vissen, al zijn ze dat hier ook nooit zo geweest. Dagelijks zien doe ik de mijne niet, maar dan zit ik er ook niet dagelijks voor om te kijken. Wellicht hebben ze zich verstopt in je bak, zullen vast nog wel leven. Hier destijds wel enkele vissen gevonden in mijn externe filter, al heb jij die volgens mij niet
 
Hier destijds wel enkele vissen gevonden in mijn externe filter, al heb jij die volgens mij niet

Een externe filter heb ik wel hoor, maar deze is uitgerust met een speciaal garnalenkorf omdat idd mijn garnalen daar altijd in belanden en ook mijn modderkruipers in het begin. Nu heb ik dus dat probleem niet meer maar ik vind het raar dat ik constant 2 modderkruipers zie en de anderen dan totaal niet.

Het zijn ook altijd de zelfde 2 want ze hebben beiden een herkenningsteken. In mijn bodem kunnen ze volgens mij ook niet. De 2 die ik zie kunnen het alvast niet. Tenzij dat ze in dat padje zitten met filterzand.....god weet het....
 
Dankjewel voor je reactie, hij is mooi als drijver! Zo kende ik hem niet.

Idd en zowel mijn garnalen als modderkruipers zitten er graag in. Je kan er trouwés eentje zien als je goed kijkt op de foto van mijn aquarium. in het midden. Als je de foto inzoomt kun je hem duidelijk zien.
 

Terug
Bovenaan