mijn eerste aquarium. rio125 doorkijk aquarium (anomalie)


anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
342
Locatie
Eindhoven
Hallo allemaal, Ik ben mijn eerste aquarium aan het starten.
Als beginneling heb ik natuurlijk enorm veel vragen en tot nu toe heb ik niet zo'n goede ervaringen met het advies van de lokale aquarium winkel.
Het leek me een goed idee om een soort dagboek/fotoalbum te maken zodat jullie kunnen zien wat ik allemaal aan het doen ben, en dan kan ik tussendoor mooi wat vragen stellen als ik ergens tegenaan loop.
Als ik iets doms doe, of heb gedaan hoor ik het graag, en ik sta uiteraard altijd open voor tips en tricks!

Ik heb een tijdje geleden een rio 125 gekocht op marktplaats en vanaf toen is het hele project totaal uit de hand gelopen!
De pomp die erbij zat maakte een hoop herrie, dus ik heb het juwel filter eruit gesloopt, een externe filter gekocht en een geisoleerde onderkast gemaakt.
De pomp is nu gelukkig niet meer te horen, zelfs niet als ik m'n oor tegen de onderkast leg!
De t5 lampen die erbij zaten heb ik maar meteen vervangen door daytime eco led verlichting en ik heb ook maar meteen een co2 installatie aangeschaft.
De lampen moeten nog geleverd worden en de co2 regelaar heeft rare kuren, de verkoper gaat uitzoeken wat het euvel is met die regelaar maar dat duurt dus nog een paar dagen.
Als de lampen hangen en de co2 werkt dan kan ik gaan planten.
Ik heb op advies van enkele forumleden de aquasoil en het filterzand (voor een strandje) al in het aquarium gedaan samen met de stenen en het hout en de boel gevuld met water.
Sinds gisterenavond staat de pomp en de verwarming aan, geen verlichting en co2. (verwarming op 25 graden)
Het filterzand had ik al enkele dagen in het aquarium zitten en het filter laten draaien.
Bij het vullen heb ik biotopol en denitrol van jbl gebruikt en er zitten ook gelballetjes met bacterien tussen de filtermedia. (die zaten bij de filtermedia)

Omdat het aquarium met de kopse kant tegen de muur staat wordt het een doorkijk aquarium. ( links van het aquarium komt nog een kast zodat je straks de slangen niet meer zo ziet.
Het strandje loopt onder de wortels door een grot in en de grot komt uit aan de andere kant van het aquarium waar ook weer een strandje is.

IMG_20201018_091530.jpg


IMG_20201018_091633.jpg

IMG_20201018_091619.jpg

IMG_20201018_091559.jpg
 
Mooie start!
Mooi geplaatste hardscape en een leuk stuk hout!
Doorkijk is niet zo makkelijk maar het is goed gelukt: het oogt interessant aan beide zijdes! De grot is een leuke toevoeging.

Met een soil in de bak ben ik ook voorstander van even in het donker in te draaien. In de tussentijd kan je de geadviseerde verversingen doen (zonder risico op algen of loskomende planten) en de soil en het filter wat "indraaien" voor je de bak beplant.
Alleen maar voordelen imo.

Succes alleszins!

Heb je een bodemdoorvoer in de bak of wat is de staande buis precies? Er lopen toch twee slangen langs het glas (en zie ik geen spraybar en een aanzuig in de bak?) dus ik snap de buis in de bodem niet... ;))
 
Mooie start!
Mooi geplaatste hardscape en een leuk stuk hout!
Doorkijk is niet zo makkelijk maar het is goed gelukt: het oogt interessant aan beide zijdes! De grot is een leuke toevoeging.
Dank je! Het zijn drie stukken hout maar het lijkt nu alsof het een stuk is, was inderdaad niet zo gemakkelijk om het van alle kanten interessant te maken, ik ben er dan ook lang mee bezig geweest!

Met een soil in de bak ben ik ook voorstander van even in het donker in te draaien. In de tussentijd kan je de geadviseerde verversingen doen (zonder risico op algen of loskomende planten) en de soil en het filter wat "indraaien" voor je de bak beplant.
Alleen maar voordelen imo.
Ik heb nu zelfs de bak afgeplakt zodat er echt geen licht bijkomt. Ik moet toch wachten op de lampen en ik moet me ook nog oriënteren wat betreft de planten dus hij kan zo nog een of twee weekjes draaien.

Heb je een bodemdoorvoer in de bak of wat is de staande buis precies? Er lopen toch twee slangen langs het glas (en zie ik geen spraybar en een aanzuig in de bak?) dus ik snap de buis in de bodem niet... ;))
De spraybar zit aan de kopse kant bovenin, je ziet het nog net op de foto's de aanzuig zit boven die staande buis in het plantenbed, je ziet ze slecht op de foto's want ze zijn zwart.
De buis in de bodem loopt naar de grot, gewoon zodat er een beetje doorstroming is van binnenin de grot naar de aanzuiging van het filter. Wat je nu ziet is een zwart opzetstukje zodat er geen zwarte aarde in loopt.
Dat haal ik eraf als ik ga planten en dan zie je er niks meer van.
 
Ik heb nog een oude testkoffer van een aquaponics project van een paar jaar geleden, de boel is eigenlijk al een jaar over datum maar ik heb er toch even het water mee getest.
Ik heb geen idee in hoeverre de test nog echt accuraat is omdat de testkit over datum is. Ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar een nieuwe testkit ga halen.

pH 6,8
NO2 0,1
NO3 1-2
NH4 0,05
KH 3

De pH van mijn kraanwater is 7,7 tot 8 dus dat is al iets gezakt.
Ik zal de komende dagen maar weer eens een beetje gaan studeren over de waterwaarden en het verloop ervan in een opstartfase van een aquarium.

Ik weet ook niet zo goed of ik nu al om de paar dagen een gedeeltelijke waterwissel moet doen.
 
De spraybar zit aan de kopse kant bovenin, je ziet het nog net op de foto's de aanzuig zit boven die staande buis in het plantenbed, je ziet ze slecht op de foto's want ze zijn zwart.

Ik had de spraybar inderdaad gezien (maar dat was ietwat ongelukkig geformuleerd), daarmee dat ik me afvroeg wat de derde buis in de bak deed.

De buis in de bodem loopt naar de grot, gewoon zodat er een beetje doorstroming is van binnenin de grot naar de aanzuiging van het filter. Wat je nu ziet is een zwart opzetstukje zodat er geen zwarte aarde in loopt.
Ah zo.
Mooi bedacht.

Ik weet ook niet zo goed of ik nu al om de paar dagen een gedeeltelijke waterwissel moet doen.

Je hebt toch soil in de bak?
In dat geval: check de 'gebruiksaanwijzing' (verschilt namelijk per soort) van de soil.
Bvb: als je "gewone" ADA amazonia gebruikt moet je de eerste weken zeer veel verversen. Aanvankelijk meerdere keren per week.
Tot 80% per keer...
Dus gewoon volgen wat de soil voorschrijft anders heb je veel kans op algenuitbraak door grote schommelingen in de waterwaardes.
 
Zo! Nou! Je start goed hoor! Wat nou, beginner. Hoppa, gewoon direct een toffe scape! Leuk om te zien. Komen er nog plantjes in? Succes met indraaien!
 
Je hebt toch soil in de bak?
In dat geval: check de 'gebruiksaanwijzing' (verschilt namelijk per soort) van de soil.
Ik heb de tropicasoil, volgens mij adviseerde hun app om na drie dagen een waterwissel te doen. (hoeveel procent weet ik even niet)
Ik wist niet zo goed of die start zonder licht en planten invloed had op het waterwisselbeleid zeg maar.
Ik ga denk dat ik zoziezo een waterwissel ga doen want het hout begint al wat te schimmelen en het water begint te meuren. Ik had het al twee weken ingewaterd maar blijkbaar nog niet lang genoeg.

Zo! Nou! Je start goed hoor! Wat nou, beginner. Hoppa, gewoon direct een toffe scape! Leuk om te zien. Komen er nog plantjes in? Succes met indraaien!

Tuurlijk komen er plantjes in! 😄
Die ben ik nu een beetje aan het uitzoeken, moet nog even op de lampen wachten.
Bedankt voor het compliment!
 
Ik ben zelf ook heel benieuwd wat het gaat worden.
Ik denk dat het een mengelmoesje word van planten, ik heb vandaag vast wat planten bekeken, maar het is moeilijk in te schatten hoe iets groeit en hoe het eruit komt te zien als je nog niet bekend bent met de planten.
Ik zal morgen een lijstje posten van de planten die ik in gedachte heb.

Ik heb gisteren een waterwissel gedaan van 50 procent, flink staan knoeien, haha.
Het water is nu een stuk helderder en twee stukken hout beginnen te schimmelen.
 
Ik heb vandaag nog een waterwissel gedaan (ongeveer 50%) en van tevoren nog eens wat water getest, ik heb nog wel met mijn oude testkit gemeten die over datum is maar goed.
PH 6.7 (-0.1)
NO2 0.15
NO3 1
NH4 minder dan 0.05
KH 2 (-1)

Het hout staat flink te schimmelen!

schimmel.jpg
 
Gaat vanzelf weg hoor, dit is volgens mij normaal.
Ja, dat had ik al gelezen, ik maak me er ook totaal niet druk over, het verbaasde me wel dat het zo snel gaat.
Dan moet ik natuurlijk wel even poetsen voordat ik ga planten anders zit dat mos straks aan de schimmel vast in plaats van het hout. 😄
 
Ik ben bezig met een plantenlijstje, Ik ben er al voor een gedeelte uit wat ik wil gaan doen.
Achterin (links op de eerste foto wil ik hoge planten zetten, daarvoor op de verhoging een overhangende plant, het strandje (foto 3) moet een schaduwplekje worden. Boven het strand wil ik daarvoor ook wat drijfplantjes doen.
De "boom" en de grote steen vooraan wil ik bedekken met mos en planten, daarvoor wil ik vooral de Hydrocotyle tripartita gebruiken.
Ik ga uiteraard mos en anubias soorten op de stenen in de schaduw zetten, en onder de boom wil ik laag blijvende planten zetten.

Mijn lijstje tot nu toe:

op de boom en grote steen vooral;
-hydrocotyle tripartita
-pogostemon helferi
-vesicularia Ferriei

schaduwplanten en mos op stenen
-anubias nana
-anubias nana mini
-anubias gold coin
-Bucephalandra 'Wavy Green'
-peackock mos

hoge planten voor achterin
-limnophila sessiflora (schaduwplant voor onder de waterplanten)
-ludwigia repens rubin of ludwigia palustris
-ceratopteris thalictroides
-hottonia palustris

voor de overhangende plant op de verhoging;
-blyxa japonica

als bodembedekker onder de boom;
-micranthemum monte carlo

tussen de monte carlo;
-eriocaulon cinerum
-monoselenium pelia

planten die ik ook nog wil gebruiken;
-eleocharis montevidensis
-fissidens fontanus
-hemanthus micrantemoides
-marsilea crenata
-bacopa compact

planten waarover ik nog twijfel;
microsorum pteropus narrow (weet niet of dat een te grote bos word)
ik twijfel ook nog om misschien wat meer verschillende bodembedekkers te nemen, maar volgens mij hebben de meeste heel veel licht nodig.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken, ik heb veel tijd besteed aan het lezen over de planten, maar als er planten bij zitten die bijvoorbeeld heel het aquarium door gaan woekeren hoor ik het graag!
Heeft iemand misschien nog suggesties voor planten die mooi zijn om tussen een bodembedekker te plaatsen?
 
De verlichting is inmiddels bezorgd, ik heb wel even met de led computer moeten prutsen, maar nu heb ik het een heel eind onder de knie met het instellen van een dagprogramma.
Ik ben ook blij dat ik voor de neutral white en de warm white heb gekozen, ik vind het veel mooier licht als de t5 lampen die erbij zaten, het is ook prettig licht voor in de woonkamer!

Waar ik achteraf wel zuur over ben is dat ik niet gewoon een nieuwe bak heb gekocht in plaats van een tweedehandse.....
Er zit een dikke kras aan de binnenkant van het glas.
Is daar nog iets aan te doen op een of andere manier? (lijm voor scheuren in autoruiten of epoxy krasvuller als dat al bestaat )


IMG_20201023_194853.jpg
 
Marsilea hirsuta (of marsilea crenata)
Cryptocoryne parva

Die staan inmiddels alle drie op mijn lijstje, misschien dat ik de crenata alsnog achterwege laat.
Ik heb mijn lijstje inmiddels alweer flink aangepast, een hoop planten geschrapt, en weer wat andere gevonden.
Ik zit met de laatste dingen te schuiven, morgen of overmorgen ga ik planten bestellen. (y)

Ik heb vandaag nog een keer het water getest en daarna een waterwissel gedaan van 50 %.
waterwaarden:

PH 6.7
NO2 0.5
NO3 1-2
NH4 0,05
KH 2
 
Het begin is er ziet er leuk uit ben benieiwd naar je planten ik heb een aantal weken geleden bij mijn dochter gewerkt met een plantenpakket met plattegrond dit is ook best succesvol deze was voor de discusbak de planten zijn dan echt vers en erg mooi
 
Het begin is er ziet er leuk uit ben benieiwd naar je planten ik heb een aantal weken geleden bij mijn dochter gewerkt met een plantenpakket met plattegrond dit is ook best succesvol deze was voor de discusbak de planten zijn dan echt vers en erg mooi
Ik ben ook een plattegrondje aan het maken, van welke plant op welk plekje moet komen.
Ik vind het wel moeilijk omdat ik de planten nog niet ken als beginner, en elke site geeft weer andere informatie over dezelfde planten.
De ene keer zeggen ze dat een plant 20 cm hoog word en de volgende site zegt 50 cm.....
Maar stukje bij beetje kom ik er wel.
 
Mooi ingericht en zover ik weet is er aan die kras niet echt veel te doen. Bij de meeste 2e handse bakken heb je wel krasjes hoor.
 
Mooi ingericht en zover ik weet is er aan die kras niet echt veel te doen. Bij de meeste 2e handse bakken heb je wel krasjes hoor.

Ik ga toch proberen er iets aan te doen, Ik heb nog diamant polijstpoeder liggen van een andere hobby, dus ik ga proberen om de kras een beetje te verdoezelen.
Ik al een foto posten of het gelukt is.
 
Ik ben ook een plattegrondje aan het maken, van welke plant op welk plekje moet komen.
Ik vind het wel moeilijk omdat ik de planten nog niet ken als beginner, en elke site geeft weer andere informatie over dezelfde planten.
De ene keer zeggen ze dat een plant 20 cm hoog word en de volgende site zegt 50 cm.....
Maar stukje bij beetje kom ik er wel.
Heb je ook gekeken op tropica.com? Volgens mij wordt het een prachtige bak. De basis heb je al gelegd.
 
Ja, ik heb al dagenlang een plantenstudie gedaan op tropica.com en vergeleken met andere sites.
Ik heb goed gekeken naar lichtbehoefte van planten en ook naar de moeilijkheidsgraad.
Ik heb nu 80% van de layout klaar en ik twijfel nog over de laatste dingen, ik merk wel dat ik tegen allerlei sullige vragen aanloop.
Zoals: Ik wil een microsorum pteropis trident eigenlijk precies onder de lamp plaatsen, dan staat hij de eerste periode nog vol in het licht.
Zou dat een probleem zijn voor de plant omdat hij weinig lichtbehoefte heeft, of kan dat verder prima?
En nog zo'n beginners vraag: als een plant weinig CO2 behoefte heeft, wil dat dan ook zeggen dat hij niet van veel co2 houd?
 
ik kan je niet echt antwoord geven op je vragen, maar moet zeggen dat je wel goed bezig bent. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de vissen die je erin wilt hebben?
 
Zoals: Ik wil een microsorum pteropis trident eigenlijk precies onder de lamp plaatsen, dan staat hij de eerste periode nog vol in het licht.
Zou dat een probleem zijn voor de plant omdat hij weinig lichtbehoefte heeft, of kan dat verder prima?
En nog zo'n beginners vraag: als een plant weinig CO2 behoefte heeft, wil dat dan ook zeggen dat hij niet van veel co2 houd?

Nou zover ik weet kan die prima tegen meer licht en ik heb ze ook op hout opgebonden en pal onder de led tegen het oppervlak aan. Als een plant niet veel co2 vraagt wil dat niet zeggen dat meer slecht is voor de plant. Behoeftes van planten verschillen nogal en het belangrijkste is om voedingstekorten te voorkomen.
 
ik kan je niet echt antwoord geven op je vragen, maar moet zeggen dat je wel goed bezig bent. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de vissen die je erin wilt hebben?
Daar ben ik ook nog niet helemaal uit, Ik moet natuurlijk ook even kijken welke vissen bij mijn waterwaarden passen.
Ik wil in ieder geval corydora hastatus erin doen, vandaar de strandjes en zand in de grotten. Een paar dario dario -tjes (dacht aan 3 tot 6 stuks) en garnalen.
Verder wat nanovisjes, boraras brigittae of microdevario kobutai dat weet ik nog niet.
Ik vind de pseudomugil en de panda modderkruiper ook leuk, maar de modderkruiper heeft misschien wat kouder water nodig.
Dus de corydoras en de dario dario en garnalen en wat nanovisjes.
Nou zover ik weet kan die prima tegen meer licht en ik heb ze ook op hout opgebonden en pal onder de led tegen het oppervlak aan. Als een plant niet veel co2 vraagt wil dat niet zeggen dat meer slecht is voor de plant. Behoeftes van planten verschillen nogal en het belangrijkste is om voedingstekorten te voorkomen.
Bedankt voor de tips! Ik ga hem gewoon bestellen en planten, ik hang er voorlopig wel wat drijfplanten boven als het echt moet.
Ik neem aan dat die voedingstekorten voorlopig niet aan de orde zijn met de tropica soil.
 
Vergeet niet dat de genoemde plant niet in de bodem staat en je al wel snel vloeibare plantenvoeding moet toedienen.
 
Mooi aquarium! Ik ga het topic volgen! Je hebt al een mooie hardscape, ben benieuwd naar hoe het eruit ziet als de planten erin zitten!
 
Ik heb gisteren eindelijk mijn planten besteld.
Mijn uiteindelijke lijstje is geworden:
-hydrocotyle tripartita
-pogostemon helferi
-staurogene repens
-phyllanthus fluitans
-micranthemum monte carlo
-eriocaulon cinerum
-littorella uniflora
-alternanthera reinecki mini
-vesicularia Ferriei
-monoselenium pelia
-marsilea crenata
-ranunculus inundatus
-mudannia keisak
-anubias bonsai
-anubias nana mini
-witte anubias
-microsorum pteropis trident
-rotala green
-ludwigia rood
-ceratopteris trialchoides
 
Dat is een beste lijst, een hele hoop variatie is niet altijd mooi en word vaak een onrustig aanblik t.o.v. grotere plant groepen, maar succes ermee, we gaan het zien wat je er van kan maken :thumbs:
 
Dat is een beste lijst, een hele hoop variatie is niet altijd mooi en word vaak een onrustig aanblik t.o.v. grotere plant groepen, maar succes ermee, we gaan het zien wat je er van kan maken :thumbs:

Ik heb geprobeertd om soorten te kiezen die goed bij elkaar passen, sommige soorten zijn ook gewoon een accent in de bak in plaats van een groep planten.
Ik denk dat het wel mooi word, ervan uitgaande dat de boel goed gaat groeien, ik heb ook wel een goed beeld van wat de bedoeling is, maar inderdaad, we gaan het zien. :thumbs:
 
Ik heb gisteren eindelijk mijn planten besteld.
Mijn uiteindelijke lijstje is geworden:
-hydrocotyle tripartita
-pogostemon helferi
-staurogene repens
-phyllanthus fluitans
-micranthemum monte carlo
-eriocaulon cinerum
-littorella uniflora
-alternanthera reinecki mini
-vesicularia Ferriei
-monoselenium pelia
-marsilea crenata
-ranunculus inundatus
-mudannia keisak
-anubias bonsai
-anubias nana mini
-witte anubias
-microsorum pteropis trident
-rotala green
-ludwigia rood
-ceratopteris trialchoides
Mooi lijstje! Ben benieuwd hoe die witte Anubias het doet, wil die ook maar vind hem nog een beetje te duur haha.
 
Ik ben benieuwd hoe je ze allemaal een plekje wilt gaan geven aangezien je ook veel hout hebt. Je maakt me nieuwsgierig! Ik volg!
 
Al doende leert men zullen we maar zeggen! Het is al een wekenlange studie voor me geweest over waterwaarden, filters, verlichting, vissen en planten etc etc.
Ik kom er net achter dat mijn verlichting als medium verlichting wordt beschouwd, volgens iets wat ik had gelezen op internet viel het onder "veel verlichting".
Zo is het met heel veel dingen, de ene site zegt dat een plant 50 cm hoog word en de andere zegt tot 20 cm.
Ik heb me er al bij neergelegd dat het niet in een keer vlekkeloos gaat verlopen, ik zal later nog wel veel aanpassingen doen in de bak en misschien moet ik enkele planten vervangen door een andere soort.

Mooi lijstje! Ben benieuwd hoe die witte Anubias het doet, wil die ook maar vind hem nog een beetje te duur haha.

Ik vond hem ook schofterig duur, maar ik dacht "dat kan er ook nog wel bij", misschien is dat ook zo'n beginnersfoutje want ik lees vandaag dat ze het best in een ingedraaide bak geplaatst kunnen worden.....
Ik ga nog eens even flink lezen over dat plantje vanavond!

Ik ben benieuwd hoe je ze allemaal een plekje wilt gaan geven aangezien je ook veel hout hebt. Je maakt me nieuwsgierig! Ik volg!

De hydrocotyle tripartita, pogostemon helferi, staurogene repens, vesicularia Ferriei ga ik allemaal op die grote tak plaatsen, het idee is dat het een afdak wordt waar je onderdoor kan kijken.

Leuk dat jullie allemaal de boel volgen! (y)
 

Terug
Bovenaan