mijn eerste aquarium. rio125 doorkijk aquarium (anomalie)


De verlichting is inmiddels bezorgd, ik heb wel even met de led computer moeten prutsen, maar nu heb ik het een heel eind onder de knie met het instellen van een dagprogramma.
Ik ben ook blij dat ik voor de neutral white en de warm white heb gekozen, ik vind het veel mooier licht als de t5 lampen die erbij zaten, het is ook prettig licht voor in de woonkamer!

Waar ik achteraf wel zuur over ben is dat ik niet gewoon een nieuwe bak heb gekocht in plaats van een tweedehandse.....
Er zit een dikke kras aan de binnenkant van het glas.
Is daar nog iets aan te doen op een of andere manier? (lijm voor scheuren in autoruiten of epoxy krasvuller als dat al bestaat )


Bekijk bijlage 310663
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik bedoel niks kwaads.
Ik vind de inrichting echt prachtig maar toch zie ik liever een solide achterkant wit of zwart of blauw ipv dat je een doorkijk hebt en nu dus de stoelen erachter ziet.
 
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik bedoel niks kwaads.
Ik vind de inrichting echt prachtig maar toch zie ik liever een solide achterkant wit of zwart of blauw ipv dat je een doorkijk hebt en nu dus de stoelen erachter ziet.
Is prima hoor!
Ik had de bak eigenlijk gekocht om in een kast te zetten, toen hij eenmaal in de woonkamer stond vonden we hem hier gewoon veel leuker staan in combinatie met de rest van de inrichting.
Het is ook de bedoeling dan je er door de planten straks nog maar op een paar plaatsen doorheen kan kijken. (precies onder de tak bijvoorbeeld)
Ik hoop dat je over een paar maanden kan zeggen dat hij toch supermooi is geworden. ;)
 
Ik vond hem ook schofterig duur, maar ik dacht "dat kan er ook nog wel bij", misschien is dat ook zo'n beginnersfoutje want ik lees vandaag dat ze het best in een ingedraaide bak geplaatst kunnen worden.....
Ik ga nog eens even flink lezen over dat plantje vanavond!
Haha, daarom wacht ik nog even, aangezien ik aankomend weekend mijn aquarium opnieuw ga inrichten. Maar ja, als je inderdaad eenmaal geld aan het uitgeven ben dan kan zo'n plantje er ook wel bij
 
Maar ja, als je inderdaad eenmaal geld aan het uitgeven ben dan kan zo'n plantje er ook wel bij

Inderdaad, die paar tientjes op de grote hoop.... 😂
Dat is ook precies wat ik bedoel als ik zeg dat het project totaal uit de hand is gelopen!
 
Inderdaad, die paar tientjes op de grote hoop.... 😂
Dat is ook precies wat ik bedoel als ik zeg dat het project totaal uit de hand is gelopen!
Haha ja, heel herkenbaar
 
Ja een normale Anubias is al gevoelig voor alg. Deze groeit nog langzamer las ik. Wel echt prachtig die witte blaadjes. En mocht het teveel zijn en rommelig staan; op mp staan een hoop leuke kleine bakkies voor garnalen ;p
 
Haha, daarom wacht ik nog even, aangezien ik aankomend weekend mijn aquarium opnieuw ga inrichten. Maar ja, als je inderdaad eenmaal geld aan het uitgeven ben dan kan zo'n plantje er ook wel bij

Als je ze wil aanschaffen dan weet ik nog wel een goeie winkel, ik liep er vanmiddag toevallig tegenaan in de lfs.
Het was een in vitro bakje met een stuk of 10 van die plantjes voor 27,50
Ik wist niet eens dat ze die hadden! Zal je altijd zien; koop je iets, en dan zie je het de volgende dag goedkoper en beter......
 
Als je ze wil aanschaffen dan weet ik nog wel een goeie winkel, ik liep er vanmiddag toevallig tegenaan in de lfs.
Het was een in vitro bakje met een stuk of 10 van die plantjes voor 27,50
Ik wist niet eens dat ze die hadden! Zal je altijd zien; koop je iets, en dan zie je het de volgende dag goedkoper en beter......
in Eindhoven?
 
in Eindhoven?
Ja, dan kan jij vast wel uitrekenen waar.

Ik wilde mijn planten in een keer kopen en daar hadden ze een hoop niet dus heb ik het besteld.
vandaag was ik er voor anti kink stukken voor de slang en toen zag ik ze staan, het was alsof dat potje tegen me zei: "sukkel".
 
Klinkt als een mooi plan. Mogelijk overheen gelezen; maar de kras maskeren door dat stuk wat meer te beplanten? Weet niet of slijpen/polijsten het glas daar dunner maakt en sterk genoeg blijft voor de waterdruk. Zomaar even een gedachte
 
Klinkt als een mooi plan. Mogelijk overheen gelezen; maar de kras maskeren door dat stuk wat meer te beplanten? Weet niet of slijpen/polijsten het glas daar dunner maakt en sterk genoeg blijft voor de waterdruk. Zomaar even een gedachte

Ik heb heb geprobeerd met polijstpoeder en misschien dat het een fractie heeft geholpen, ik heb als het ware de kras gekrast met polijstpoeder.
Maar met de hand, als je met een machine en een vlakke schijf aan de gang gaat word inderdaad het glas dunner, dan komt er een kuil in overdreven gezegd dus dat heb ik maar niet gedaan.
 
Ik ben gisteren de hele dag bezig geweest met planten, Toen ik de bak vulde met water zijn een paar plantjes los gekomen en gaan drijven.
Ik ga hem dadelijk nog even leeglaten lopen en de boel terugzetten, vandaag ga ik ook nog wat mos halen want dat had ik een beetje te weinig.
Als hij vanavond weer vol zit met water zal ik wat foto's maken voor op het forum.
 
Kijk er naar uit 🙌
 
Helaas hadden ze in de buurt het mos dat ik wilde halen niet meer, dus dat komt misschien later nog.
Ik heb nogal zitten knoeien met lijm en te weinig mos, daarom heb ik witte vlekken op sommige plaatsen, ik hoop dat het een beetje begroeid raakt.
De planten die zijn gaan drijven heb ik zowat begraven want die bleven maar loskomen en in het midden onder de tak heb ik tijdelijk wat steentjes op de plantjes gelegd zodat ze een beetje vast kunnen groeien.
Ik vind het zelf wel mooi geworden, nu maar hopen dat de boel lekker gaat groeien!
a.jpg


b.jpg


c.jpg
 
Ziet er al echt goed uit 👌 ben benieuwd hie dit gaat groeien
 
mooi hoor, ik ben ook erg benieuwd hoe het er over een maandje of wat uitziet....
 
Bedankt voor de positieve reacties, ik ben zelf ook superbenieuwd hoe het gaat groeien en ik hoop ook dat het goed komt met de opstart!
 
Van 2 oplossingen op aquariumgebied zou ik rijk kunnen worden en dat is permanent krassen verwijderen en een definitieve oplossing voor blauwe en penseelalg.:LOL:
 
De krassen zijn niet helemaal weg, maar het is er wel veel van opgeknapt!
De krassen die nog een beetje zichtbaar zijn waren heel diep dus daar blijf ik verder vanaf.

@treb, als ik daar rijk van kan worden moet je me toch eens vertellen hoe!
Ik heb namelijk jarenlang edelstenen geslepen voor de hobby, dus ik heb diamantpoeders polijstmiddelen en schijven liggen.
Misschien moet ik eens wat testjes doen met krassen op een glasplaat in hoeverre ik het eruit krijg.
 
Even een update van de eerste week. Volgens mij gaat het tot nu toe eigenlijk wel goed, behalve dan dat enkele planten er een beetje zielig uit zien, ziet het er wel goed uit. Ik kan nog geen alg ontdekken en ik zie dat de meeste planten beginnen te groeien.
Eerst wat foto's van de bak.

IMG_20201106_142244_resized_20201106_022627176.jpg

IMG_20201106_142301_resized_20201106_022626739.jpg


De witte schimmel op het hout is bijna niet terug gekomen, maar ik heb wel wat rare bruine schimmel gezien, als ik daar iets aan moet doen hoor ik het graag!
IMG_20201106_152801_resized_20201106_032916687.jpg
IMG_20201106_152701_resized_20201106_032917023.jpg


De meeste planten staan er wel mooi bij, behalve de anubias soorten, die staan er helaas een beetje zielig bij. vooral de witte!
IMG_20201106_142526_resized_20201106_022623932.jpg




IMG_20201106_142515_resized_20201106_022624315.jpg


Deze gaan al als een trein!
IMG_20201106_142346_resized_20201106_022625967.jpg
IMG_20201106_142412_resized_20201106_022625577.jpg



Ik heb de hele week mijn waterwaarden getest, ik heb op maandag wat tropica voeding toegevoegd, en vandaag wat water ververst.
Ik snap niet zo goed waarom ik geen fosfaat meet, ik kon ook geen info vinden of dat al in de tropica voeding of in de bodem zit. Ik heb nieuwe druppeltesten gekocht dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Ik hoor graag suggesties over hoe ik nu het beste verder kan gaan in week twee, ook al zijn jullie het toch zelden met elkaar eens. :sorry:
Onder andere of ik omhoog moet met mijn co2 en of ik nu na de waterwissel weer wat voeding toe moet voegen.
dit waren mijn meetresultaten:



meting.jpg
 
Ik zou niet weten wat je nu moet doen maar kan je wel iets vertellen over mijn ervaringen tijdens de opstart.

Mijn beplante bakje loopt nu bijna drie weken en ik voeg geen co2 toe. In week 2 ging het heel slecht met mijn epiphyten (waaronder anubias), maar sinds twee dagen gaat het eigenlijk heel goed met ze. Schijnbaar moet de bak gewoon settelen en gaat die door allerlei fases. Heb dus ook niets veranderde: doe ongeveer twee a drie keer per week 50% waterwissel en een keer per week een dosis all in one voeding macro en micro.

Als ik dan een aanbeveling moet doen zie ik dat je gemeten waardes heel stabiel zijn en zou ik de plantjes de tijd geven om daar aan te wennen.

Wat betreft het fosfaat kan ik je helaas niet helpen, daar is mijn kennis te ontoereikend voor.
 
Die Anubis lijkt wel aan het verweken. Krijgt zijn stam en wortels wel voldoende vers water? Ze doen het het beste als ze op hout of stenen vastgebonden zitten. Zeker niet in de grond, dan gaan ze rotten.
 
Die Anubis lijkt wel aan het verweken. Krijgt zijn stam en wortels wel voldoende vers water? Ze doen het het beste als ze op hout of stenen vastgebonden zitten. Zeker niet in de grond, dan gaan ze rotten.
Zitten toch op steen? Denk dat ze tijd nodig hebben 👍
 
Zie er nog steeds goed uit ;)
Geduld ,de planten moeten zich nog aanpassen aan het onderwater leven bij je .
Ook zullen er sommige het minder doen of afsterven concentreer je op wat het wel goed gaat doen.
Over waterwaardes met een soil als bodem ,meestal zal die deels van je hardheid en fosfaat snoepen .
Zelf ga ik in de beginperiode een hogere verhouding aan (kalium)fosfaat toedienen zonder echt een meetwaarde aan te houden.
Je zal ook merken dat je kh waarde een stuk lager is dan je kraanwater waarmee je ververst .
Hou je kh meetbaar en zal zich vermoedelijk zelfs stabiliseren rond 1-2 kh ,dit is voldoende.
Co2 stel je af via je continu-test en ademhaling van de vissen
 
De witte anubias gaat waarschijnlijk zijn blaadjes verliezen, ze waren nog maar piepklein en hadden bijna geen wortels.
Ik las dat bij deze soort in het blad geen fotosynthese plaatsvind, alleen in de wortels.
Ik hoop dat ze na deze klap misschien toch nog aanslaan. Was een beginnersfoutje om ze nu al te kopen.
De groene varianten doen het wel aardig, behalve dat kleintje rechts op de foto.
Ik heb ze met een drupje lijm vastgezet op lavasteen, niet met hun wortels in het zand.

Zelf ga ik in de beginperiode een hogere verhouding aan (kalium)fosfaat toedienen zonder echt naar een meetwaarde aan te houden.
Heb je misschien enig idee of er fosfaat in de tropica plantenvoeding zit? Die info kon ik nergens vinden.
Ik weet niet zo of ik het nu apart moet toevoegen naast de tropica voeding.

Je zal ook merken dat je kh waarde een stuk lager is dan je kraanwater waarmee je ververst .
Hou je kh meetbaar ,zelfs 1-2 kh voldoende
co2 stel je af via je continu-test en ademhaling van de vissen
kh is inderdaad iets lager, kraanwater is hier rond de 6 ph rond de 7,5
Ik weet dat ik niet helemaal naar de nul mag met de kh, en dat het een buffer voor de ph is.
co2 ga ik morgen wat opschroeven want ik zit nog laag qua ppm en er zitten toch nog geen vissen in.
Ik zit nu wel al op meer dan 150 bellen per minuut en ik dacht dat dat al heel veel was op 125 liter.
 
Heb je misschien enig idee of er fosfaat in de tropica plantenvoeding zit? Die info kon ik nergens vinden.
Hahaha, wat een pannenkoek, ik maar zoeken op internet, terwijl het gewoon op het flesje staat dat er fosfaat in zit. :stom:
 
Even een update:
De planten staan er nu inmiddels drie weken in en het begint zichtbaar te groeien. Ik heb nog wat geschoven met sommige planten en nog een enkel plantje bijgekocht.
De witte anubias plantjes zijn helaas allemaal gesmolten, ik laat de wortels nog even zitten in de hoop dat ze toch weer gaan uitlopen, wie weet.
Van de groene anubias zijn er ook twee gesmolten maar twee anderen doen het goed en maken nieuwe fris groene blaadjes.
Op de anubias soorten na doen alle planten het goed! Ik heb nog steeds geen last van zichtbare algen, dus so far so good!
Ik heb alle planten en het mos op de grote tak nog eens goed vastgebonden met draad zodat het ook goed vast kan groeien. (alles wapperde los om de tak)
Ik zal vanmiddag wat foto's maken van de planten!

Mijn ph is wat gezakt naar 6.6 en dat is nu inmiddels twee weken stabiel, kh 4 en gh is nu 4,5. kh en gh schommelen nauwelijks.
Ik heb ook af en toe tropica plantenvoeding toegevoegd, drie dagen na de eerste toevoeging is mijn nitriet naar 1 gegaan en daarna weer terug gelopen naar nul.
Als ik nu voeding toevoeg meet ik een halve dag later geen nitriet en ook geen nh4. nitraat zit ergens tussen de 5 en 10 en fosfaat heb ik nog niet kunnen meten.

Ik heb inmiddels ook een co2 reactor gemaakt en sinds gisteren aangesloten, Hij lekt in ieder geval niet en volgens mij werkt het ding nog ook
Ik weet alleen niet of het allemaal opgenomen word of dat er langzaam een grote bel co2 ontstaat bovenin de reactor.
Ik moet dus nog even wat testen en de hoeveelheid bellen opnieuw finetunen.

Hier een foto van de reactor en het co2 systeem, de inline verwarming zit direct op de uitgang van de reactor geschroefd.
Dat doorzichtige slangetje wat bovenop de reactor zit, zit op een ontluchtingskraantje.
Het was even puzzelen met zo weinig ruimte in de onderkast maar het is toch gelukt!
reactor.jpg
co2.jpg
 
Knap gemaakt zo en mooi dat alles verder naar wens verloopt.
 

Terug
Bovenaan