Wat is er nieuw

mijn eerste aquarium. rio125 doorkijk aquarium (anomalie)

Schitterende bak en hoe heb je destijds die plantjes en het mos op het hout bevestigd?
Met plantenlijm en speciaal plantendraad/touw, Het meeste zit goed vast alleen de Pogostemon Helferi on de steen komt helaas een beetje los.
De planten die met hun voetjes in de soil staan doen het wel beter moet ik zeggen, misschien moet ik wat dat betreft meer plantenvoeding toevoegen, maar ik heb het idee dat de algen dan weer harder gaan.

Algen hebben maar weinig voeding nodig hoor en zullen ook zonder wel groeien. Het is denk ik belangrijker om de oorzaak, dus de tekorten, op te lossen.

Erg fraai!

Het is echt al mooi ingegroeid! Zou je nog eens willen vertellen welke plantjes je op de houten 'boog' hebt bevestigd?

Het is echt al mooi ingegroeid! Zou je nog eens willen vertellen welke plantjes je op de houten 'boog' hebt bevestigd?
Hydrocotyle tripartita, Staurogene repens, Pogestemon helferi en Christmas mos.
Ik moet de Hydrocotyle tripartita, wel elke week knippen want die overwoekerd de rest.

Ik moet de Hydrocotyle tripartita, wel elke week knippen want die overwoekerd de rest.
Dankje, ik vind met name de Hydrocotyle een erg mooi plantje 👍

Dankje, ik vind met name de Hydrocotyle een erg mooi plantje 👍

Hij groeit ook als echt als kool! Er is ook een mini versie van, die nog iets kleinere blaadjes heeft.

Ja, ik denk dat ik hiermee het missende plantje voor mn lowtech bakje heb gevonden 😁👍 thanks

Heel mooie bak, bijna niet te geloven dat dit je eerste aquarium is.

Heel mooie bak, bijna niet te geloven dat dit je eerste aquarium is.
Ik ben al druk in onderhandeling over nummer twee.... 😂
Het moet 250 -50 -50 of 300 bij 50 bij 50 worden, volgens mij heb ik haar bijna zover, voorwaarde is wel dat deze dan de woonkamer uit gaat.

De onderhandelingen zijn bijna rond, het word geen extremiteit van 3 meter maar waarschijnlijk twee meter, we zijn nog aan het twijfelen over de details met verlichting en dergelijke. (wel of geen kap) Maar dat is voor een ander topic..
Het is inmiddels weer de hoogste tijd voor wat foto,s 🙂
De bananenplant is goed aangeslagen en heeft al twee nieuwe bladeren.
De dario's zijn nog altijd met elkaar in de weer, het mannetje is prachtig en heeft zelfs een fel blauwe kleur op de randen van zijn vinnen!
IMG_20210209_143345_resized_20210209_044246385.jpg
IMG_20210209_143114_resized_20210209_044604569.jpg
IMG_20210209_143212_resized_20210209_044342601.jpg

Heel erg mooi! En veel succes met de nieuwe bak, maar als ik dit zo zie gaat dat wel goed komen

Eindelijk was er wat tijd om die filmpjes van een paar weken geleden te editen, Ik heb gevraagd naar een filmpje zonder geluid maar mijn vriendin vond het hilarisch om er een spiritueel synthesizer muziekje onder te zetten. :sorry:

In het volgende filmpje zijn de dario's aan het paren of een poging aan het doen, het is niet heel duidelijk op beeld maar je kan de omhelzing zien. (rond seconde 20)
Je kan ook heel mooi de verticale bruine streepjes op het dario vrouwtje zien, die heeft ze alleen als ze in de stemming is, normaal is ze gewoon grijs.
Die streepjes komen en gaan ook heel snel!

In dit filmpje is het vrouwtje een beetje rond aan het scharrelen en zijn de streepjes helemaal weg.

Wat een schitterende bak zeg!
Wat voor plantje heb je gebruikt voor het stuk grote hout ? En hoe heb je dit bevestigd ?

Mooie bak hoor, zeker nu het ingegroeid is allemaal 👍🏻 Prachtig!

Eten de Dario's droogvoer of moeten ze aan het levend voer? 🙂

Hartelijk dank allemaal voor de complimenten!

Wat een schitterende bak zeg!
Wat voor plantje heb je gebruikt voor het stuk grote hout ? En hoe heb je dit bevestigd ?
In eerste instantie heb ik het erop geplakt met plantenlijm maar later heb ik het nog extra goed vastgezet met katoendraad

Eten de Dario's droogvoer of moeten ze aan het levend voer? 🙂
De lokale lfs zit op nog geen 100 meter van mijn huis, dus ik haal elke week of twee weken een zakje levend voer.
Tot nu toe was tubiflex het grootste succes daar waren ze dol op, witte muggenlarven waren wat groot voor de brigittae waardoor er nog zat overbleven voor de dario's.
Ik heb ook bleu dream garnalen en ik denk dat ze af en toe een kleintje pakken als ze de kans krijgen. Ik heb al garnaaltjes gespot kleiner als zo'n muggenlarve, en de dario's speuren ook altijd het mos af naar iets wat ik niet kan zien, ze verdwijnen soms helemaal in het mos en de planten, superleuke visjes qua gedrag!

Hele mooie bak! Las dat je een rimless aquarium hebt besteld? Welke afmetingen zijn het geworden?

Hele mooie bak! Las dat je een rimless aquarium hebt besteld? Welke afmetingen zijn het geworden?
Voorwaarde van mijn vrouw was en blijft: "niet meer als een aquarium in de woonkamer....!"
Ik heb de laatste twee maanden onderhandeld over het formaat en heb nu groen licht voor 180 bij 60 bij 50. :thumbs:
Maar dat moet ik dus op termijn dit bakkie afbreken.
Ze heeft ook gelijk hoor, anders had de huiskamer inmiddels propvol gestaan met aquaria, en geef nou toe: van 80 bij 35 bij 50 naar 180 bij 60 bij 50 is toch een hele vooruitgang!

Ja, ergens is dat wel jammer natuurlijk, deze is zo mooi. Maar aan de andere kant is een grotere bak ook weer een mooie uitdaging.

Ja, ergens is dat wel jammer natuurlijk, deze is zo mooi. Maar aan de andere kant is een grotere bak ook weer een mooie uitdaging.
Ja tis ergens inderdaad heel jammer, maar ik heb wel weer zin in een nieuw project.
Ik wil ook een gedeelte van de techniek in de grote bak gaan gebruiken om de kosten een beetje te drukken.
Dus m'n co2 systeem, pomp, reactor en heater wil ik op die grote bak zetten, ik twijfel nog om een potfilter bij te kopen of een bioloogje te maken.
Misschien dat ik ook mijn verlichting ga gebruiken.

Echt een schitterende onderwatertuin. Mooi visbestand ook.

Hoe wil je de nieuwe bak gaan inrichten?

Echt een schitterende onderwatertuin. Mooi visbestand ook.

Hoe wil je de nieuwe bak gaan inrichten?

Dank je! 👍

Mijn nieuwe bak word een open bak. (geen lichtkap)
Ik wil er stenen, hout en planten uit laten komen, boven het aquarium wil ik nog moerasplanten en kamerplanten zetten.
Met een klein pompje wil ik water over de stenen weer het aquarium in laten lopen.
Dus het moet een soort mix worden van een aquarium een aquascape en een vivarium/ paludarium.
Ik ga deze keer wel voor andere beplanting kiezen, ook wat meer planten met wat groter blad zodat het past bij wat er boven het aquarium groeit.
Qua visbestand weet ik het nog niet helemaal, maar ik wil weer wat bodembewoners, een leuk scholenvisje en een koppeltje of harempje van een leuk visje. deze keer wil ik ook graag een leuk visje voor aan de oppervlakte omdat het een open bak word.
Maar dat ga ik eens rustig bekijken als de bak draait en de planten lekker groeien.

Een update met goed en slecht nieuws....

Het slechte nieuws is dat het dario vrouwtje is overleden.... 😢 Het goede nieuws is dat het met de rest van de bewoners prima gaat!
Ik heb ze wat tubiflex gegeven, en later rook ik dat het water waar de wormen in zaten gruwelijk stonk alsof het al aan het rotten was, het vrouwtje heeft een dag een opgezwollen buik gehad voordat ze dood ging.
Dat is de enige doodsoorzaak die ik kan verzinnen, want verder gaat het goed met alle bewoners.

De ene zijn dood is de ander zijn brood.... letterlijk in dit geval, want de garnalen en de slakken hebben korte metten gemaakt met de vis, binnen een halve dag was het verdwenen.
De garnalen populatie is ook flink geexplodeerd de laatste weken!

IMG_20210314_174923_resized_20210314_063433132.jpg
IMG_20210314_174753_resized_20210314_063432244.jpg

De bananenplant is ook enorm aan het groeien gegaan! Op websites zeggen ze dat hij maar 15 cm hoog word, maar bij mij liggen de bladeren al aan de oppervlakte een eind verderop in de bak, de stengels zijn zo'n 60 cm lang nu.
IMG_20210314_175415_resized_20210314_063434722.jpg
IMG_20210314_175347_resized_20210314_063433881.jpg

Jammer van je Dario vrouwtje, maar wat is je bak gaaf!! Echt jaloers haha

Ik kom net thuis en ik dacht wat is er mis met dat rasbora visje? Hij hing bewegingloos boven de plantjes en was ook helemaal vaal en wit!
Ik dacht daar gaat iets niet helemaal goed, maar toen ik wat beter keek zag ik dat het helemaal geen rasbora was! Het is een piepklein dario dario visje! 😎 😎 😎
Minstens een van de eitjes is hus uitgekomen en het visje heeft het dus toch op eigen houtje weten te overleven in de bak. Hij is nu een goeie centimeter groot schat ik. Ik heb al een halfuur voor de bak gezeten om hem op de foto te zetten maar ik heb hem sindsdien niet meer gezien., Hopelijk heb ik snel een mooie foto.

Het Dario kleintje heb ik vandaag alweer flink wat door de bak zien zwemmen.
Ik heb gezien dat het Dario mannetje het kleintje in het vizier kreeg, hij vond het meteen heel interessant! Hij heeft het kleintje een minuutje achtervolgd, maar wel heel rustig en op gepaste afstand.
Ik was eerst bang dat hij aan zou vallen maar ik kreeg bijna het idee dat hij snapte dat het een van zijn nakomelingen was.

De garnalen explosie blijft maar duren...
De bak is flink dicht gegroeid, maar de vissen lijken het wel op prijs te stellen.

IMG_20210327_142405_resized_20210327_022545364.jpg

IMG_20210327_142421_resized_20210327_022651060.jpg

Die gaan hier tzt ook weer komen, brigittae blijven prachtige vissen :smitten:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan