Wat is er nieuw

mijn eerste aquarium. rio125 doorkijk aquarium (anomalie)

Dan is er voorlopig niks aan de hand! Hij doet niet raar behalve dan dat hij soms als een malle de bak door vliegt, hij suist gewoon dwars door het schooltje vissen heen, maar ja ik weet natuurlijk ook niet wat normaal gedrag is voor een garnaal, hij zit in ieder geval niet bovenin!
Ik heb er een klein stukje gekookte broccoli in gedaan, daar is hij al flink mee in de weer geweest. De vissen hebben ook gegeten, ik weet alleen niet hoeveel en hoe vaak ik ze moet voeren. (ik heb ze nu een mespuntje voer gegeven)

Ik heb de vissen nog eens zitten bestuderen en ik vermoed dat ik misschien wel drie soorten heb meegekregen.
Ik heb er twee ontdekt met die drie stippen. Zoals op de foto van de vissen in het zakje, die roze zit aan de rechtse kant, stip op het lichaam, boven de aarsvin en bij de staart.
Ze hebben allebei een wat dunner smaller lichaam en het staartstuk lijkt ook wat langer als bij de brigittae, en ze zwemmen wat meer zoals een kikkervisje en ze zijn allebei voor het merendeel solo in de weer.
Ze hebben ook een wat stompere kop, de ene is roze en de andere is feloranje dus ik vermoed een mannetje en een vrouwtje.
Ik denk dat dit de maculatus is, maar als ik google op de specifieke namen dan krijg ik toch elke keer foto's van de drie soorten.

Dan zijn er nog de briggitae met een rondere buik en rug, en de zwarte streep naar de staart.
Maar er zitten er ook flink wat tussen die dezelfde bouw hebben maar die hebben een zwarte stip op hun lichaam met een oranje/rode ring eromheen.
Zouden dat misschien de naevus kunnen zijn? Of nakomelingen van een kruising? Of kan dat komen omdat ze nog zo klein zijn?

Ik kan wel zien dat de visjes al een stuk roder zijn geworden sinds ze erin gingen.

Maculatus
Boraras-maculatus.jpg

De merah lijkt op de brigittae, maar heeft een minder lange zwarte vlek en neigt meer naar oranje dan rood
50749_im3_e341a978ea20fcc8551072293fe9ceb4.jpg

Brigittae heeft dus die lange streep en is veel roder van kleur
487beba37f87ed2e3396fb5739c5ae419f792b5e.jpg

Urophthalmoides heb je dan ook nog. Lijkt er ook op, maar wijkt af met de oranje streep boven de zwarte lijn
Boraras-urophthalmoides.jpg

De naevus kenmerkt zich weer door de grote zwarte vlek en punt op de staart. Bij de maculatus zijn die vlekken wat minder groot
Boraras-naevus.jpg

Kortom; ze lijken allemaal enorm op elkaar en wijken in formaat ook nauwelijks af, maar juist in patroon. Qua gedrag of zwemmen weet ik het niet, dat zie je het beste in je aquarium. Je kunt denk ik ook best je lfs aanspreken op de verschillende vissen, mochten ze idd heel ander gedrag vertonen. Uitvangen zal dan wellicht niet mogelijk/nodig zijn, maar dan weten ze het wel

Edit; heb even foto's toegevoegd ipv de linkjes

Edit2; hier heb je wellicht nog wat aan
https://www.practicalfishkeeping.co.uk/features/boraras-marvels-in-miniature/

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik twee stuks maculatus heb, brigittae en misschien nog wat neavus of merah. Ik zal vandaag eens proberen om ze mooi op de foto te krijgen.
Ik had gelezen dat de verschillende soorten kunnen kruisen met elkaar, maar ik ga ze waarschijnlijk gewoon laten zitten met zijn allen.
Ik denk dat ik ze zowiezo niet te pakken krijg want ze zijn piepklein en vliegensvlug!

Weet je zeker dat dit je eerste bak is? Echt ontzettend mooi gemaakt! Ik kan bevestigen dat C. habrosus een hele goede keuze is. Ontzettend leuke visjes die altijd bezig zijn en echt bij de bodem blijven. Garnalen met co2 zou ook geen problemen moeten opleveren, maar je hebt nu wat "testgarnalen" dus dan zie je het vanzelf.

Vooral dat; zie ze nog maar eens uit je bak te vissen! Maar die lfs had gewoon alles door elkaar zitten ofzo?

Ja, het is mijn eerste bak, ik heb wel een paar jaar geleden een aquaponics systeem gehad met vissen, en ik heb tuinieren altijd leuk gevonden.
Ik moet wel toegeven dat ik echt belachelijk veel tijd heb besteed aan dit aquarium. Ik ben echt heel lang bezig geweest met de stenen en het hout, maar ook met het lezen over de planten, techniek , vissen etc etc.

Vooral dat; zie ze nog maar eens uit je bak te vissen! Maar die lfs had gewoon alles door elkaar zitten ofzo?
Geen idee, ze stonden al klaar voor me, de mevrouw had ook wat mos en plantjes in de zak met visjes gedaan voor een beetje beschutting.
Ik zag de verstekelingen pas toen ik de zak thuis in het aquarium hing en met een vergrootglas heb zitten kijken.

Acht de kans klein dat er überhaupt eitjes uitkomen en dit overleven. Flinke mix dus, maar thuis als de kleur erop komt is het pas goed te zien

Acht de kans klein dat er überhaupt eitjes uitkomen en dit overleven. Flinke mix dus, maar thuis als de kleur erop komt is het pas goed te zien
Qua gedrag vind ik het heel leuk dat die andere twee erbij zitten, die doen allebei echt hun eigen ding.
De roze met stipjes heeft van de ingang van de grot haar thuis gemaakt en is er de hele dag met het hout en mos in de weer. De rooie hangt de hele dag rond de "boom" rond, ze plukken een beetje aan het hout blijven op hun eigen plekje rondhangen.
De rest zwemt voor het merendeel samen door de bak en er zijn er altijd wel een paar die rond aan het scharrelen zijn.
Ik heb wat foto's gemaakt van de twee visjes, de rest krijg ik tot nu toe niet echt mooi op de foto.

IMG_20201123_184239_resized_20201123_064924829.jpg
IMG_20201123_184701_resized_20201123_064924236.jpg

Het is inmiddels de hoogste tijd voor een update, ik heb het druk gehad met andere dingen dus vandaar.
Ik heb twee weken geleden nog `14 corydora habrosus toegevoegd, ze hangen met z'n allen lekker op het strandje rond. In het begin vlogen ze nogal eens naar de oppervlakte maar dat is inmiddels een stuk minder geworden. Ook heb ik drie dario dario visjes toegevoegd, een is overduidelijk een mannetje en de andere twee zijn grijs zonder strepen, ze zwemmen soms wel een beetje samen rond (3e foto) en ik heb nog totaal geen agressie gezien onderling.
Het mannetje (we noemen hem de koning) is eigenlijk een hele stoere schijtlijster, soms lijkt het alsof hij de andere vissen probeert te intimideren, maar als er een zijn kant op komt dan draait hij snel om en is hij weg.

IMG_20201218_121257_resized_20201219_072643141.jpg

IMG_20201218_121213_resized_20201219_072642360.jpg

IMG_20201218_121303_resized_20201219_072643564.jpg

Ik heb bij het water verversen een week geleden een hele domme fout gemaakt! Ik was vergeten de spons weer op de aanzuigbuis te schuiven, de volgende ochtend dacht ik: "wat zie ik toch weinig vissen".
Er zaten 3 corydoras en een stuk of 8 boraras brigittae in mijn filter, de corydoras leefden allemaal nog maar de briggitae waren bijna allemaal dood.
Ik vond het echt verschrikkelijk, dat was een harde les!

De verstekeling garnalen leven nog, ze zijn zichtbaar gegroeid, en ik zie de grote regelmatig rond scharrelen.
Ik vond het zo een beetje eenzaam voor ze dus ik heb gisteren nog 10 blue dream garnalen toegevoegd, ik heb er nog een paar kunnen spotten, maar de meesten waren nog erg klein en ze zitten verstopt in het mos.

Nu heb ik de volgende bewoners:
-stuk of 20 boraras brigittae (weet niet hoeveel ik er precies over heb)
-14 corodora habrosus
-3 dario dario
-12 blue dream garnalen (waarvan een met eitjes)
-4 nerita natalensis slakken

De Planten doen het wel aardig, behalve dan dat er wat bruine alg op de planten begint te komen. ik denk dat ik qua co2 wat omhoog moet want de dropchecker is meer blauw dan groen. Dit zijn foto's van de bak na een snoeironde en waterverversing.

IMG_20201218_121136_resized_20201219_072640808.jpg
IMG_20201218_121230_resized_20201219_072642718.jpg

Ik heb ook iets raars ontdekt op het glas....Eitjes!
Ik heb al met een loupe gegeken en volgens mij zijn het zijn echt eitjes, er zitten er 5 op het glas en nog een stuk of tien verspreid door de bak op hout en stenen.
Maar wat voor eitjes zijn het? Slakken moet niet kunnen omdat die volgens de verkoper alleen in brak water kunnen voortplanten.
Corydora eitjes al na twee weken? Er zitten een paar corydoras bij die al een stuk groter zijn en ze hebben zich ook tegoed gedaan aan het levend voer van de dario's)

Of is het een of ander ongedierte? Moeilijk om op de foto te zien maar er zitten 5 witte eitjes van ongeveer een millimeter groot op het glas geplakt.
IMG_20201218_121157_resized_20201219_072641605.jpg

Bijlagen

• IMG_20201218_121151_resized_20201219_072641273.jpg
    IMG_20201218_121151_resized_20201219_072641273.jpg
    287.6 KB · Weergaven: 97
Ik vind jouw inrichting erg mooi. Wat voor plantje heb je op het hout zitten, is dat Braziliaans klimop?
Met de eitjes kan ik je niet helpen, daar heb ik geen idee van.

Neriet slakken kweken niet in zoetwater, maar leggen wel degelijk eitjes. Net als japonicagarnalen eitjes dragen, alleen overleven die het niet in zoet als ze uitkomen.

Is je intake zo groot dan? Dat de vissen daar doorheen kunenn :oo

Neriet slakken kweken niet in zoetwater, maar leggen wel degelijk eitjes. Net als japonicagarnalen eitjes dragen, alleen overleven die het niet in zoet als ze uitkomen.
Dan denk ik dat het slakkeneitjes zijn, ik zie net dat een stuk hout ook helemaal vol met eitjes zitten.

Is je intake zo groot dan? Dat de vissen daar doorheen kunenn :oo
16/22 intake en de visjes zijn nu 2 cm oid. ik denk dat ze al aan die spons gewend waren en er zodoende in zijn geraakt.

Ik vind jouw inrichting erg mooi. Wat voor plantje heb je op het hout zitten, is dat Braziliaans klimop?
Dank je, ik denk dat je de hydrocotyle tripartita bedoelt, verder zit er staurogene repens en pogestemon helferi op het hout. (en mos)

Dan denk ik dat het slakkeneitjes zijn, ik zie net dat een stuk hout ook helemaal vol met eitjes zitten.

16/22 intake en de visjes zijn nu 2 cm oid. ik denk dat ze al aan die spons gewend waren en er zodoende in zijn geraakt.
Geen roostertje er voor dus? Dat verklaart. Dacht dat je een spons over het rooster had, als extra zekerheid

Ja Ik had een spons over de intake gedaan die ik vergeten was terug te doen na het verversen.

Wat een hele mooie bak!
Leuke visjes heb je erin zitten.

Het is alweer een paar weken geleden dat ik gepost heb, tijd voor een paar foto's dus!
Eerst het slechte nieuws; Ik heb helaas nog vier dode visjes uit de bak moeten scheppen.
Twee boraras en een corydora en een dario dario.
De dario dario is waarschijnlijk door stress overleden, mijn vriendin heeft gezien dat het mannetje er continu achteraan zat en de hele middag heeft lopen bullebakken. Het was dus blijkbaar toch geen vrouwtje.....😕
De doodsoorzaak van de andere visjes weet ik niet, maar het enige dat ik kan verzinnen is dat ze teveel gegeten hebben, de waterwaarden zijn goed dus daat zou het niet aan moeten liggen. Die boraras brigittae vreten alles wat ze te pakken kunnen krijgen!
Levend voer voor de dario's eten ze natuurlijk graag, maar ze eten ook gewoon van de corydora tabletten mee, ze liggen nog net niet op de grond tussen de corydoras!
Zelfs de algentabletten waren ze dol op. Ik vind het dus moeilijk inschatten wanneer ik teveel voer of te weinig. (tis tenslotte mijn eerste aquarium)
Ik geef de corydoras elke dag een kwart minitablet, ik geef twee keer per week levend voer voor de dario's en ik geef om de dag nog wat drijvend voer voor de boraras brigittae.
Soms geef ik ze wat ontkapselde artemia eitjes ipv het nanovoer.

De garnalen doen het prima, ze zitten nu inmiddels niet meer verstopt en scharrelen ook gewoon op het strandje rond tijdens de maaltijden van de corydoras, ik heb ook al een paar hele kleine garnaaltjes gespot.
Helaas heb ik niet alleen blue dream garnalen meegekregen, er zit een hele grote bruine tussen en ook een paar zwarte ipv blauw.

De algen zijn inmiddels voor het merendeel verdwenen en het water is nu ook kraakhelder. (ik heb twee weken lang een soort "dwarrelend stof" in het water gehad)
De meeste planten staan er ook mooi bij, de anubias heeft mooie nieuwe frisgroene blaadjes en ik heb het idee dat de garnalen de boel toch echt wel schoonhouden.
De Microsorum pteropus 'Trident' is nu ook eindelijk aangeslagen en zichtbaar aan het groeien, en de monte carlo is afgezien van een klein beetje algen echt een mooi tapijt geworden.

Oh, en ik heb nog leuk dario nieuws! Die twee die er nu nog inzitten zijn volgens mij wel een mannetje en een vrouwtje.
De man is nu echt knalrood en heeft ook een zwarte streep op zijn kop gekregen, zijn straalvinnen zijn nu ook felblauw. Het vrouwtje is grijs maar heeft nu ook zichtbare strepen, er zit alleen nul kleur in die vrouw.
De man heeft zijn territorium in het bosje rechts van het strand en is daar in de weer met het vrouwtje, hij zwemt om daar heen en achtervolgd haar heel fel en fanatiek door de struiken, als ze te ver van zijn plek raken dan laat hij haar met rust en gaat terug naar zijn territorium. Maar de vrouw gaat hem dan toch zelf weer elke keer opzoeken in zijn territiorium.
Mijn vriendin heeft ze vanmiddag zitten begluren en heeft gezien dat het mannetje zich helemaal om het vrouwtje heen krulde met zijn hele lijf en ze zo "vasthield"
Ik ga dalijk proberen om ze samen mooi op de foto te krijgen.
Hier vast wat foto's van de bak op dit moment.

IMG_20210104_155835_resized_20210104_040211754.jpg
IMG_20210104_155850_resized_20210104_040211331.jpg
IMG_20210104_160042_resized_20210104_040210999.jpg

Die op de foto is inderdaad al mooi opgekleurd, zo zijn ze nog niet allemaal.
Ik heb vandaag een filmpje gemaakt van het gedrag van de dario's, ik zit alleen nog te worstelen met het formaat van het bestand.
Ik wacht wel even tot de filmexpert dalijk thuiskomt.

Ik was helaas net niet op tijd om de daad te filmen, maar ik kon nog wel filmen hoe het vrouwtje half versuft tussen de planten hing en hoe het mannetje even kwam checken of er nog leven in zat. Ik ga proberen ze vanavond te uploaden.

En anders op youtube plaatsen en dan hier de link. Dat is het snelst. Evt verborgen zodat je het alleen ziet als je de link hebt

Mooi!
Ben echt jaloers op hoe goed je planten het doen. Echt knap.

Kan je nog eens posten hoe je bemest, en hoe je CO2 toe voegt?

Mooi!
Ben echt jaloers op hoe goed je planten het doen. Echt knap.

Kan je nog eens posten hoe je bemest, en hoe je CO2 toe voegt?
Dank je voor het compliment!
Op de foto's zie je het niet maar ik heb wel een beetje last van alg, gelukkig nu wel een stuk minder als een paar weken geleden.
Ik heb een tropica bodem en ik heb sinds het toevoegen van de laatste vissen geen plantenvoeding toegevoegd en de co2 checker is blauwgroen.
Ik wilde de vissen laten wennen en de bacterien in het filter laten ontwikkelen. De planten gaan nu wel wat minder hard als in het begin met plantenvoeding.
nitraat nitriet en ammonium is nu nul dus ik ben sinds een paar dagen weer tropica voeding toe aan het voegen. (1 pompje per dag, groene fles)
Ik wil nu ook heel langzaam de co2 nog iets opschroeven. (co2 doe ik met een zelfbouw reactor.)

Ziet er goed uit!

Ik heb nog even wat posts terug gekeken! En vind dat je echt een super gave inrichting hebt! Zeker inspiratie voor mij als ik nog een nieuw aquarium moet gaan inrichten!

Ik heb nog even wat posts terug gekeken! En vind dat je echt een super gave inrichting hebt! Zeker inspiratie voor mij als ik nog een nieuw aquarium moet gaan inrichten!
Das een heel mooi compliment!
Ik heb gisteren ook even de foto's bekeken van het moment dat het net aangeplant was. ik realiseerde mezelf niet eens dat het er nu al zo anders uit ziet
Ik ben soms nog een beetje aan het schuiven met planten om het helemaal naar mijn zin te krijgen, en ik ga binnenkort nog een paar planten bestellen voor de finishing touch.
Het gaat tot nu toe ook boven verwachting goed met het aquarium, had ik van tevoren niet gedacht!
De strandjes zijn verbonden dmv een grote grot die ook onder de boom doorloopt, in de grot ligt ook filterzand, de vissen kunnen er aan drie kanten in en uit zwemmen .
Het leuke is dat de vissen er ook echt gebruik van maken, de corydoras hangen het meest rond op het grote strand maar scharrelen ook in de grot rond en zwemmen zo naar de andere kant.
De dario's hangen er ook regelmatig rond en veel van de boraras "slapen" s'nachts een of twee centimeter boven het strand onder de overhang.

Ik heb weer wat plantjes verzet, ik vond de Monosolenium tenerum niet zo mooi staan voor het bedje monte carlo, dus die heb ik weggehaald en aan de andere kant onder de boom geplaatst.
Daar stond eerst de Bucephalandra 'Wavy Green' die te weinig licht kreeg, deze heb ik nu voor het bedje monte carlo geplaatst. het is de bedoeling dat de moonte carlo straks de lelijke lijmplekken op de stenen gaan bedekken.
De Ludwigia palustris stond eerst vooraan in de hoek waardoor de planten daaronder te weinig licht kregen, die heb ik weggehaald en tussen de rotala gezet, verder heb ik nog een anubias bonsai geplaatst boven het strandje en in een opwelling een bananenplantje gekocht. Ik wil binnenkort nog eleocharis SP in de lege hoekjes zetten.
Ik heb nog wel een beetje bruine algen op sommige planten maar maar over het algemeen gaat het nog prima.
De bewoners maken het goed en de dario's zijn nog steeds in de weer met elkaar. Gisteren heb ik de het hele spel zitten bekijken en ook de twee keer de omhelzing gezien.

IMG_20210117_083537_BURST001_COVER_resized_20210117_084924965.jpg
IMG_20210117_083101_resized_20210117_084925827.jpg
IMG_20210117_083600_resized_20210117_084924494.jpg
IMG_20210117_083610_resized_20210117_084924075.jpg

Erg mooi!

Heb je niet veel last van rommel in al dat groen?

Het ziet er wel erg fris uit allemaal.

Erg mooi!

Heb je niet veel last van rommel in al dat groen?

Het ziet er wel erg fris uit allemaal.

Dank je!

Het valt wel mee met de rommel tot nu toe, ik doe elk weekend een klein rondje met de schaar en pincet en dan zuig ik bij de bodem het water af en neem zo nog wat rotzooi mee. Ik ververst rond de 50 liter elke week.
Ik heb nog niet zo lang geleden nog vissen toegevoegd dus ik heb de co2 nog even laten staan, die ga ik deze week nog iets opschroeven in de hoop dat ik zo weer wat algen kwijtraak.

Schitterende bak en hoe heb je destijds die plantjes en het mos op het hout bevestigd?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan