Killerfish
Well-known member
Idd fijn dat alles zo goed gaat! Komen de anubias nog terug denk je? Of ga je ze vervangen voor nieuwe
Ik heb geen idee of ze nog terug gaan komen, nu is het nog een zielig frutje wortels zonder blaadjes. Ik wacht het nog een paar weken af om te kijken of ze het weer gaan doen.Idd fijn dat alles zo goed gaat! Komen de anubias nog terug denk je? Of ga je ze vervangen voor nieuwe
Ok dat is nieuwe info voor mij! Geld dat eigenlijk voor alle soorten garnalen dat ze niet van co2 houden, of alleen de caridina soorten?co2 en garnalen zijn geen gelukkig huwelijk over het algemeen
Ja caredinagarnalen zijn doorgaans zwakker omdat ze verder zijn doorgekweekt, dus neocaredinagarnalen zouden er beter tegen kunnen (theoretisch bezien)Ok dat is nieuwe info voor mij! Geld dat eigenlijk voor alle soorten garnalen dat ze niet van co2 houden, of alleen de caridina soorten?
Een ander soort garnaal vind ik ook prima hoor, maar als ze geen van alle van co2 houden dan zet ik het uit mijn hoofd.
Ze gebruiken toch juist vaak garnalen in een aquascape om de planten schoon te houden.
Ik ga voorlopig niks afbreken of verkopen! Ik wil gewoon van het uitzicht genieten en het is de bedoeling om de boel een paar jaar te laten staan. 😉Eigenlijk zijn scapebakken zowiezo ongeschikt voor garnalen door bovengenoemde redenen en zijn het altijd maar tijdelijke scapebakken om te laten zien hoe goed z ekunnen scapen meestal na een half jaar word de boel verkocht of afgebroken en een nieuwe scape gemaakt (dus puur voor het plaatje)
Ja ik probeerde met dat bericht eigenlijk duidelijk te maken dat al die foto's en filmpjes over scapebakken precies doen waar ze voor bedoeld zijn: mensen lokken met mooie plaatjes/filmpjes maar als je die maker zou vragen hoelang zo'n bak nou blijft draaien en ze zijn bereid een inkijkje in d ekeuken te geven, zullen z ealtijd antwoorden nooit langer dan max 6-8 maanden.Ik ga voorlopig niks afbreken of verkopen! Ik wil gewoon van het uitzicht genieten en het is de bedoeling om de boel een paar jaar te laten staan. 😉
Bewoners neem je niet om een aquarium te onderhouden, dat is de verkeerde insteek, bewoners neem je omdat ze in de bak passen en bijelkaar passen. Onderhoudt van een bak zal je altijd zelf moeten doenAls ik het goed begrijp kan ik de garnalen beter uit mijn hoofd zetten met deze setup. Ik neem aan dat die tijgergarnalen net zo min van veel co2 houden.
Kan ik beter voor wat "poetsvisjes" of slakken kiezen misschien?
Ik wil graag boraras brigittae gaan houden samen met corydoras hastatus en misschien een paar dario dario's.
Ik weet niet in hoeverre de corydoras de planten wel of niet schoonmaken.
Ik heb ook gekeken naar de Erethistes jerdoni maar ik las dat je hem maar weinig ziet in het aquarium.
Panda modderkruipers vind ik ook mooi, en ik heb nog naar kleine octoclinus soorten gekeken.
Ik weet ook niet in hoeverre deze soorten echt iets schoonmaken, en ik begreep dat je ze allemaal minstens in een klein groepje moet houden.
Omdat de octoclinus eigenlijk in grote scholen leeft zie ik het niet zo zitten om er maar een stuk of vijf te nemen.
Ja dat snap ik, Ik vind het zonde om het weer zo snel af te breken, en ik wil juist zien hoe het over een of twee jaar ontwikkeld is. En ik houd ook juist van een soort wildernis in een bak in plaats van een "superstrak onderhouden en aangeharkt tuintje".Ja ik probeerde met dat bericht eigenlijk duidelijk te maken dat al die foto's en filmpjes over scapebakken precies doen waar ze voor bedoeld zijn: mensen lokken met mooie plaatjes/filmpjes maar als je die maker zou vragen hoelang zo'n bak nou blijft draaien en ze zijn bereid een inkijkje in d ekeuken te geven, zullen z ealtijd antwoorden nooit langer dan max 6-8 maanden.
Ik neem ze ook niet om het onderhoud te plegen, maar het idee was dat ze de blaadjes van de planten een beetje schoon zouden maken tijdens het rondscharrelen.Bewoners neem je niet om een aquarium te onderhouden, dat is de verkeerde insteek, bewoners neem je omdat ze in de bak passen en bijelkaar passen. Onderhoudt van een bak zal je altijd zelf moeten doen
Dan ga ik eens rustig kijken hoe het er over een paar maanden bijstaat en of ik die er ook bij wil doen.Eenmaal je bak wat meer ingedraaid is een schooltje otocinclus zeker een leuke toevoeging aan de bak. Beste voeg je die wel pas na een maand of 2/3 toe zodat ze voldoende voeding in je bak kunnen vinden. Het zijn vissen die lastig wennen aan het vlokvoer en andere dingen die je geeft aan de rest van je bewoners
De verkoper zei ook dat het waarschijnlijk een maculatus is hij zwemt ook heel anders; een beetje als een kikkervisje.Ziet er goed uit, ja zwemmen tegende stroming doen ze graag. Die andere is een boraras maculatus. Klein lijken ze veel op elkaar en wordt er bij de leverancier nog wel eens een foutej gemaakt heb ik ook hier gemerkt
Dat spreekt voor zich! Ik zal die link eens doorspitten en op de plantedbox site kijken. 👍Ik zou nog niet andere middeltjes toevoegen totdat je jezelf hebt verdiept in de materie.
En hoeveel fosfaat zou jij dan gemeten willen hebben?heb de tropica plantenvoeding toegevoegd, maar ik heb nog steeds geen fosfaat kunnen meten, ik heb ook al gelezen dat dat door de bodem kan worden opgenomen en dat ik het misschien daarom niet meet.
Ik weet niet goed of ik extra fosfaat toe moet voegen en ik kon het ook nergens los vinden bij aquarium plantenvoeding, dus ik weet niet waar ik het zou moeten kopen.
(na het toevoegen van de vissen geef ik even geen plantenvoeding zodat no2 en nh4 niet oplopen)
Ik zie vanaf het begin van het indraaien bij een druppeltest geen enkele verkleuring, dus nul fosfaat. Ik heb begrepen dat fosfaat juist wel nodig is voor de planten.En hoeveel fosfaat zou jij dan gemeten willen hebben?
Dank je, ik heb eindeloos zitten wip-wappen over de bewoners maar ik ben blij met de keuze voor de brigittae.Leuke bak zo met leuke bewoners
Ik denk dat het een verstandige keuze is om de habrosus te doen ipv de pygmaeus want die laatste had je rasboras in de weg gezeten inderdaad.Dank je, ik heb eindeloos zitten wip-wappen over de bewoners maar ik ben blij met de keuze voor de brigittae.
Ze zwemmen heel leuk samen door de bak en sommigen doen een beetje hun eigen ding.
Ik heb vanmiddag tussen de 10 en 15 habrosus (zat te denken aan 12 stuks) gereserveerd bij de winkel, die kan ik over een paar weken ophalen, ik ben ook blij dat ik uiteindelijk hiervoor heb gekozen, ik denk dat het leuk is om wat echte bodembewoners te hebben bij de brigittae.
Moeilijk om als beginner een mooie mix van geschikte bewoners uit te zoeken, maar uiteindelijk kom ik er wel uit denk ik.
Ok das goed om te weten! Ik had mijn oog laten vallen op de tangarine tijgergarnaal die past ook goed bij mijn waterwaarden, maar ik laat het nog even bezinken en ik beslis later wel wat ik ga doen met de garnalenkwestie.Hier scharelen een boel garnalen rond zowel vuurtjes en japonica's hebben zichtbaar geen last van een hoog co2 gehalte.
Dan heb je eerder een o2 tekortZolang d egarnaal niet stijf bovenin je bak zit is er niks loos
Niet per defenitie, kan ook slecht water zijn (nietrietpiek bijv. dan gaan ze ook bovenin zitten)Dan heb je eerder een o2 tekort
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.