Wat is er nieuw

mijn eerste aquarium. rio125 doorkijk aquarium (anomalie)

Idd fijn dat alles zo goed gaat! Komen de anubias nog terug denk je? Of ga je ze vervangen voor nieuwe

Idd fijn dat alles zo goed gaat! Komen de anubias nog terug denk je? Of ga je ze vervangen voor nieuwe
Ik heb geen idee of ze nog terug gaan komen, nu is het nog een zielig frutje wortels zonder blaadjes. Ik wacht het nog een paar weken af om te kijken of ze het weer gaan doen.
Als ze niet terug komen ga ik ze gewoon vervangen voor nieuwe, maar ik denk dat het dan beter is om een goed ingedraaid aquarium te hebben.

Just saying: ik las dat je caredinagarnalen wil houden, co2 en garnalen zijn geen gelukkig huwelijk over het algemeen

co2 en garnalen zijn geen gelukkig huwelijk over het algemeen
Ok dat is nieuwe info voor mij! Geld dat eigenlijk voor alle soorten garnalen dat ze niet van co2 houden, of alleen de caridina soorten?
Een ander soort garnaal vind ik ook prima hoor, maar als ze geen van alle van co2 houden dan zet ik het uit mijn hoofd.
Ze gebruiken toch juist vaak garnalen in een aquascape om de planten schoon te houden.

Ok dat is nieuwe info voor mij! Geld dat eigenlijk voor alle soorten garnalen dat ze niet van co2 houden, of alleen de caridina soorten?
Een ander soort garnaal vind ik ook prima hoor, maar als ze geen van alle van co2 houden dan zet ik het uit mijn hoofd.
Ze gebruiken toch juist vaak garnalen in een aquascape om de planten schoon te houden.
Ja caredinagarnalen zijn doorgaans zwakker omdat ze verder zijn doorgekweekt, dus neocaredinagarnalen zouden er beter tegen kunnen (theoretisch bezien)

Maar neocaredinagarnalen doen het weer doorgaans slecht op ditsoort bodems (was ik vergeten te zeggen)

Eigenlijk zijn scapebakken zowiezo ongeschikt voor garnalen door bovengenoemde redenen en zijn het altijd maar tijdelijke scapebakken om te laten zien hoe goed z ekunnen scapen meestal na een half jaar word de boel verkocht of afgebroken en een nieuwe scape gemaakt (dus puur voor het plaatje)

Als ik het goed begrijp kan ik de garnalen beter uit mijn hoofd zetten met deze setup. Ik neem aan dat die tijgergarnalen net zo min van veel co2 houden.
Kan ik beter voor wat "poetsvisjes" of slakken kiezen misschien?
Ik wil graag boraras brigittae gaan houden samen met corydoras hastatus en misschien een paar dario dario's.
Ik weet niet in hoeverre de corydoras de planten wel of niet schoonmaken.
Ik heb ook gekeken naar de Erethistes jerdoni maar ik las dat je hem maar weinig ziet in het aquarium.
Panda modderkruipers vind ik ook mooi, en ik heb nog naar kleine octoclinus soorten gekeken.
Ik weet ook niet in hoeverre deze soorten echt iets schoonmaken, en ik begreep dat je ze allemaal minstens in een klein groepje moet houden.
Omdat de octoclinus eigenlijk in grote scholen leeft zie ik het niet zo zitten om er maar een stuk of vijf te nemen.

Eigenlijk zijn scapebakken zowiezo ongeschikt voor garnalen door bovengenoemde redenen en zijn het altijd maar tijdelijke scapebakken om te laten zien hoe goed z ekunnen scapen meestal na een half jaar word de boel verkocht of afgebroken en een nieuwe scape gemaakt (dus puur voor het plaatje)
Ik ga voorlopig niks afbreken of verkopen! Ik wil gewoon van het uitzicht genieten en het is de bedoeling om de boel een paar jaar te laten staan. 😉

Ik ga voorlopig niks afbreken of verkopen! Ik wil gewoon van het uitzicht genieten en het is de bedoeling om de boel een paar jaar te laten staan. 😉
Ja ik probeerde met dat bericht eigenlijk duidelijk te maken dat al die foto's en filmpjes over scapebakken precies doen waar ze voor bedoeld zijn: mensen lokken met mooie plaatjes/filmpjes maar als je die maker zou vragen hoelang zo'n bak nou blijft draaien en ze zijn bereid een inkijkje in d ekeuken te geven, zullen z ealtijd antwoorden nooit langer dan max 6-8 maanden.

Als ik het goed begrijp kan ik de garnalen beter uit mijn hoofd zetten met deze setup. Ik neem aan dat die tijgergarnalen net zo min van veel co2 houden.
Ik wil graag boraras brigittae gaan houden samen met corydoras hastatus en misschien een paar dario dario's.
Ik weet niet in hoeverre de corydoras de planten wel of niet schoonmaken.
Ik heb ook gekeken naar de Erethistes jerdoni maar ik las dat je hem maar weinig ziet in het aquarium.
Panda modderkruipers vind ik ook mooi, en ik heb nog naar kleine octoclinus soorten gekeken.
Ik weet ook niet in hoeverre deze soorten echt iets schoonmaken, en ik begreep dat je ze allemaal minstens in een klein groepje moet houden.
Omdat de octoclinus eigenlijk in grote scholen leeft zie ik het niet zo zitten om er maar een stuk of vijf te nemen.
Bewoners neem je niet om een aquarium te onderhouden, dat is de verkeerde insteek, bewoners neem je omdat ze in de bak passen en bijelkaar passen. Onderhoudt van een bak zal je altijd zelf moeten doen

Eenmaal je bak wat meer ingedraaid is een schooltje otocinclus zeker een leuke toevoeging aan de bak. Beste voeg je die wel pas na een maand of 2/3 toe zodat ze voldoende voeding in je bak kunnen vinden. Het zijn vissen die lastig wennen aan het vlokvoer en andere dingen die je geeft aan de rest van je bewoners

Ik wil graag boraras brigittae gaan houden samen met corydoras hastatus en misschien een paar dario dario's.Ik weet niet in hoeverre de corydoras de planten wel of niet schoonmaken.
Boraras is een hele leuke aanwinst. Zou er toch een stuk of 30 van houden. De corydoras hastatus (en pygmaeus) zijn wel de enige 2 soorten die ook door de middenlaag zwemmen en niet zoals de andere soorten vooral aan de bodem gekluisterd zitten. Desondanks in jou scape juist wel een gave optie, omdat je ook niet veel vrije bodem hebt. Wel mooi dat er een zandstuk ligt, hier zou ik ook gaan voeren zodat het voer makkelijk te bereiken is en als ze willen grondelen ze hier ook terecht kunnen. Corydoras maken geen planten schoon, woelen alleen lekker in het zand.
Dario dario zijn volgens mij zo goed als geen vrouwen van in de handel. Mij is toen ook aangegeven dat mannen elkaar slecht tolereren en grote kans dat er maar 1 van het stel overleefd in de bak.

Veel scholenvissen leven in enorme groepen in het wild. Een stuk of 7 zou ik er in dit formaat aquarium houden.

Ik zou dan gaan voor onderstaand bestand
30/35 boraras brigittae
15 corydoras hastatus (of evt pygmaeus)
Na een maand of 2/3 een 7 tal otocinclus

En eventueel als eyecather een mooie betta of koppeltje honinggoerami's. Let wel, deze hebben beide het liefst iets van drijfplanten of in ieder geval oppervlaktebeplanting. De betta is heel afhankelijk van zijn karakter of dit goed gaat met andere vissen, is wel een risico met de kleine boraras. Brigittae en honinggoerami ging hier in de dubai destijds prima

Ja ik probeerde met dat bericht eigenlijk duidelijk te maken dat al die foto's en filmpjes over scapebakken precies doen waar ze voor bedoeld zijn: mensen lokken met mooie plaatjes/filmpjes maar als je die maker zou vragen hoelang zo'n bak nou blijft draaien en ze zijn bereid een inkijkje in d ekeuken te geven, zullen z ealtijd antwoorden nooit langer dan max 6-8 maanden.
Ja dat snap ik, Ik vind het zonde om het weer zo snel af te breken, en ik wil juist zien hoe het over een of twee jaar ontwikkeld is. En ik houd ook juist van een soort wildernis in een bak in plaats van een "superstrak onderhouden en aangeharkt tuintje".
Bewoners neem je niet om een aquarium te onderhouden, dat is de verkeerde insteek, bewoners neem je omdat ze in de bak passen en bijelkaar passen. Onderhoudt van een bak zal je altijd zelf moeten doen
Ik neem ze ook niet om het onderhoud te plegen, maar het idee was dat ze de blaadjes van de planten een beetje schoon zouden maken tijdens het rondscharrelen.

Eenmaal je bak wat meer ingedraaid is een schooltje otocinclus zeker een leuke toevoeging aan de bak. Beste voeg je die wel pas na een maand of 2/3 toe zodat ze voldoende voeding in je bak kunnen vinden. Het zijn vissen die lastig wennen aan het vlokvoer en andere dingen die je geeft aan de rest van je bewoners
Dan ga ik eens rustig kijken hoe het er over een paar maanden bijstaat en of ik die er ook bij wil doen.
Ik heb gisterenmiddag de eerste vissen erin gedaan: een schooltje boraras brigittae, 32 stuks want die zaten er in de winkel nog in en ik vond het onzin om er twee alleen daar te laten dus heb ik ze maar allemaal genomen.
Ik heb ze laten wennen met de druppelmethode en het viel me op dat de visjes al heel snel bovenin het zakje zaten met zijn allen, alsof ze dat water van mij juist wel fijn vonden.
Ze zwemmen inmiddels vrolijk rond met zijn allen en ze lijken het prima naar hun zin te hebben. Ik heb nog geen zielige, zwakke of vermoeide visjes kunnen ontdekken.
Ze zijn totaal niet schuw en zwemmen de hele bak door, ik was bang dat de outflow van mijn filter een veel te sterke stroming zou geven voor deze visjes maar ze gebruiken het als een wildwaterbaan om in te zwemmen en te spelen, sommigen kunnen er geen genoeg van krijgen en vliegen soms als een raket door de bak. Ik ga dadelijk foto's maken!

Wat betreft de corydoras ben ik van gedachte veranderd, Ik ga voor de habrosus juist omdat die lekker op de bodem blijft en toch klein blijft. (de brigittae komt juist niet zoveel onderin.)
De strandjes zijn verbonden met elkaar door een grot en er is stiekem heel veel oppervlakte met filterzand en schuilplaatsen daaronderin.
Het idee is dat die habrosus dan lekker op de strandjes en in de grotten kunnen rondscharrelen.
Ik ga ze inderdaad voeren op het strandje zoals je zegt.

Dus nu 32 boraras, en over een paar weken doe ik 10-15 corodoras habrosus erbij.
Dan kijk ik gaandeweg wel wat ik er eventueel nog bij doe.

Bij deze wat foto's.
Ik heb nog wat hoog gras geplant zodat er toch iets hoogs staat maar dat je er nog wel doorheen kan kijken.
En ik heb nog wat geschoven met de hogere planten maar ik weet nog niet of ik het zo ga laten.
De witte anubias en twee groene zijn inmiddels afgestorven, de rest doet het goed, behalve dan dat de monte carlo wat bruine blaadjes heeft.

Toen ik thuiskwam met de visjes zag ik dat er een paar verstekelingen in het zakje zaten. Een van de visjes is duidelijk anders en zwemt ook anders.
En ik ontdekte een garnaal tussen het mos...... en nog drie piepkleine garnaaltjes.
Ik heb alle verstekelingen toch maar in het aquarium gedaan omdat ik niet veel andere keus had.
De kleine garnaaltjes heb ik niet meer gezien maar de grote is net als de visjes ook al op ontdekkingstocht gegaan.
IMG_20201120_151925_resized_20201121_011243241.jpg

Bijlagen

• IMG_20201121_131026_resized_20201121_011240066.jpg
    IMG_20201121_131026_resized_20201121_011240066.jpg
    540.7 KB · Weergaven: 157
  • IMG_20201121_130951_resized_20201121_011240978.jpg
    IMG_20201121_130951_resized_20201121_011240978.jpg
    430.9 KB · Weergaven: 169
  • IMG_20201121_130901_resized_20201121_011241428.jpg
    IMG_20201121_130901_resized_20201121_011241428.jpg
    464.6 KB · Weergaven: 147
  • IMG_20201121_130743_resized_20201121_011241904.jpg
    IMG_20201121_130743_resized_20201121_011241904.jpg
    390.1 KB · Weergaven: 151
  • IMG_20201121_130727_resized_20201121_011242278.jpg
    IMG_20201121_130727_resized_20201121_011242278.jpg
    490.4 KB · Weergaven: 149
Dat is een hele mooie bak geworden!

Mooie bak hoor.... echt goed gelukt om zo met hout en groen een doorkijk bak te maken...

Het blijft lastig om rekening te houden met je bewoners en de wensen van je bak en planten.

Ik heb al 12 jaar Japonica garnalen en gebruik ook al zo lang Co2.
Ik gebruik geen Co2 om de PH te verlagen maar gewoon genoeg om de planten mooi te laten groeien. Ook voeg ik fosfaat en vloeibare plantenvoeding toe en de garnalen hebben zich altijd goed gehouden... Japonica's zijn minder gevoelig en leggen ook geen eitjes in een zoetwater aquarium daar hebben ze brakwater voor nodig, dus geen explosie aan jongen.
Ze hebben erg leuk gedrag en zijn goede opruimers betreft afgestorven planten en kleine algen.
Die garnalen kan ik je wel eventueel aanraden.
20201120_200417.jpg

20201115_153139.jpg

Die van mij.....

Bedankt allemaal voor de leuke reacties.

@Daniel 82: Ik had al gelezen dat die japonicas goeie plantenpoetsers zijn. Op de tropica site staat een mooie test vergelijking van plantenbakken met en zonder japonicas, het verschil is duidelijk te zien.
Ik heb de tropica plantenvoeding toegevoegd, maar ik heb nog steeds geen fosfaat kunnen meten, ik heb ook al gelezen dat dat door de bodem kan worden opgenomen en dat ik het misschien daarom niet meet.
Ik weet niet goed of ik extra fosfaat toe moet voegen en ik kon het ook nergens los vinden bij aquarium plantenvoeding, dus ik weet niet waar ik het zou moeten kopen.
(na het toevoegen van de vissen geef ik even geen plantenvoeding zodat no2 en nh4 niet oplopen)

Met je vragen kan je ik niet je niet helpen, maar het ziet er wel fantastisch uit. 😍

Ziet er goed uit, ja zwemmen tegende stroming doen ze graag. Die andere is een boraras maculatus. Klein lijken ze veel op elkaar en wordt er bij de leverancier nog wel eens een foutej gemaakt heb ik ook hier gemerkt

Ik zou nog niet andere middeltjes toevoegen totdat je jezelf hebt verdiept in de materie.

Je kan kijken op plantedbox.com die heeft veel artikelen en gratis E-books over dit onderwerp. En op dit forum zijn er genoeg met kennis.

Ik gaf enkel aan dat Japonica's hier tegen kunnen. Dus niet gelijk allemaal middeltjes kopen hé.

Ziet er goed uit, ja zwemmen tegende stroming doen ze graag. Die andere is een boraras maculatus. Klein lijken ze veel op elkaar en wordt er bij de leverancier nog wel eens een foutej gemaakt heb ik ook hier gemerkt
De verkoper zei ook dat het waarschijnlijk een maculatus is hij zwemt ook heel anders; een beetje als een kikkervisje.
Bij de rest van de vissen zie ik echter ook kleine verschillen, sommigen hebben een duidelijke zwarte streep over hun lichaam lopen maar anderen hebben een duidelijke zwarte stip op hun lijf met een oranje vlek eromheen.
Misschien zijn het toch twee soorten, even afwachten hoe ze er over een paar weken uitzien.

Ik zou nog niet andere middeltjes toevoegen totdat je jezelf hebt verdiept in de materie.
Dat spreekt voor zich! Ik zal die link eens doorspitten en op de plantedbox site kijken. 👍

heb de tropica plantenvoeding toegevoegd, maar ik heb nog steeds geen fosfaat kunnen meten, ik heb ook al gelezen dat dat door de bodem kan worden opgenomen en dat ik het misschien daarom niet meet.
Ik weet niet goed of ik extra fosfaat toe moet voegen en ik kon het ook nergens los vinden bij aquarium plantenvoeding, dus ik weet niet waar ik het zou moeten kopen.
(na het toevoegen van de vissen geef ik even geen plantenvoeding zodat no2 en nh4 niet oplopen)
En hoeveel fosfaat zou jij dan gemeten willen hebben?

En hoeveel fosfaat zou jij dan gemeten willen hebben?
Ik zie vanaf het begin van het indraaien bij een druppeltest geen enkele verkleuring, dus nul fosfaat. Ik heb begrepen dat fosfaat juist wel nodig is voor de planten.
Zoals gezegd weet ik niet of het gewoon door de bodem word opgenomen in de opstartfase en dat ik het misschien daarom niet meet.
Ik dacht dat ik om te beginnen moet streven naar een nitraat-fosfaat verhouding van 10-1.
Mijn nitraat is nu tussen de 5 en de 10 dus dan zou de fosfaat 0,5 moeten zijn, of heb ik het nu helemaal door elkaar gehaald?

Leuke bak zo met leuke bewoners
Dank je, ik heb eindeloos zitten wip-wappen over de bewoners maar ik ben blij met de keuze voor de brigittae.
Ze zwemmen heel leuk samen door de bak en sommigen doen een beetje hun eigen ding.
Ik heb vanmiddag tussen de 10 en 15 habrosus (zat te denken aan 12 stuks) gereserveerd bij de winkel, die kan ik over een paar weken ophalen, ik ben ook blij dat ik uiteindelijk hiervoor heb gekozen, ik denk dat het leuk is om wat echte bodembewoners te hebben bij de brigittae.
Moeilijk om als beginner een mooie mix van geschikte bewoners uit te zoeken, maar uiteindelijk kom ik er wel uit denk ik.

Hier scharelen een boel garnalen rond zowel vuurtjes en japonica's hebben zichtbaar geen last van een hoog co2 gehalte.

Dank je, ik heb eindeloos zitten wip-wappen over de bewoners maar ik ben blij met de keuze voor de brigittae.
Ze zwemmen heel leuk samen door de bak en sommigen doen een beetje hun eigen ding.
Ik heb vanmiddag tussen de 10 en 15 habrosus (zat te denken aan 12 stuks) gereserveerd bij de winkel, die kan ik over een paar weken ophalen, ik ben ook blij dat ik uiteindelijk hiervoor heb gekozen, ik denk dat het leuk is om wat echte bodembewoners te hebben bij de brigittae.
Moeilijk om als beginner een mooie mix van geschikte bewoners uit te zoeken, maar uiteindelijk kom ik er wel uit denk ik.
Ik denk dat het een verstandige keuze is om de habrosus te doen ipv de pygmaeus want die laatste had je rasboras in de weg gezeten inderdaad.

Ja een juiste keuze maken qua bewoners is verdraait lastig inderdaad, maar je doet het hartstikke goed.

Hier scharelen een boel garnalen rond zowel vuurtjes en japonica's hebben zichtbaar geen last van een hoog co2 gehalte.
Ok das goed om te weten! Ik had mijn oog laten vallen op de tangarine tijgergarnaal die past ook goed bij mijn waterwaarden, maar ik laat het nog even bezinken en ik beslis later wel wat ik ga doen met de garnalenkwestie.
Ik heb die ene garnaal noodgedwongen erin moeten doen en hij is me toch actief, vliegt net als de vissen door de bak en scharrelt een beetje rond.
Ik weet niet of dat een goed teken is of juist niet. Ik hoop van harte dat hij het overleeft samen met zijn kleine broeders die ergens verstopt zitten.

Ja dat heb ik ook wel eens gemerkt na een giga babyboom. O2 tekort en allemaal garnalen bovenin. Heb je geen co2 voor nodig! Gewoon zomerlijke warmte en te weinig snelgroeiens 😂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan