mijn kasteel


C

Cinderella

Guest
enkele weken geleden mij nieuwe bakje besteld. heb er 7 weekjes op moeten wachten, maar het resultaat mag er wezen.

een kasteel van 1m40 op 44 op 100! niet iedereen vind dit mooi, daar ben ik me van bewust. maar ik vond dit zo geweldig mooi...

deze ochtend hebben ze hem geleverd en maandag begin ik eraan.
op de foto staat onze kleinste pruts erbij, ze is 3 jaar. heb je een idee van formaatje.

bewoners gaan worden: blauwe maanvissen, kardinaaltes, corydoras sterbai, ancistrus, mijn spiny eel en wat garnaaltjes.

momenteel staat hij nog op de tafel. de isomo moet nog versneden worden en ga proberen een plannetje uit te tekenen voor de inrichting. ik zou ergens aan haagbeuktakken of druivenranken moeten geraken...

planten: echinodorus amazonicus, aponogeton bolivianus en longiplumulosus, valisneria gigantea, anubias nana, cryptocoryne balansae, java-en levermos, javavaren.

volgende week bij inrichting meer foto's!

wv9dWMbtkXmsUDXbEJhqqbhap7ENGV7p.jpeg
 
Ik vind het vreselijk, maar ben toch erg benieuwd naar wat je ervan gaat maken (meer of er wat van te maken is ;) ).
 
Heel apart,zou mijn ding niet zijn maar kan je wel wat moo's van maken met die afmetingen.
Succes,ben benieuwd.
 
4 turven hoog.

Bedenk ook eerst hoe je gaat filteren,hoe dat gemaakt en weggewerkt moet worden.

Ziet er wel leuk uit,al is het ook niet mijn ding.
 
leidingen langs buiten worden weggewerkt achter de grote spiegel van ons dressoir waar het kasteel op komt te staan. grote potfilter aquapro 600 van superfish.

langs binnen is de bedoeling dat de gigantea voor de verwarmer en aanvoer van de filter komt te groeien...

met de spiegel erachter cre�er ik extra dieptezicht.

Bertus, wat zijn "turven"???
 
Is een beetje een aparte bak, maar jullie moeten er tegenaan kijken, prima dus toch? :)

Omdat jou bak 616 Liter bruto heeft is beter een zwaardere pomp te nemen.
Hoe zit het met de verlichting? om een meter naar beneden te gaan moet het al redelijk veel licht zijn.
Kan je een foto laten zien als de lichtkap eraf is?
 
Cinderella zei:
leidingen langs buiten worden weggewerkt achter de grote spiegel van ons dressoir waar het kasteel op komt te staan. grote potfilter aquapro 600 van superfish.

langs binnen is de bedoeling dat de gigantea voor de verwarmer en aanvoer van de filter komt te groeien...

met de spiegel erachter cre�er ik extra dieptezicht.

Bertus, wat zijn "turven"???

Weet je dat niet? Wie staat er rechts op de tafel.
1 van vier turven hoog,.

turf
de turf zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [tʏrf] Verbuigingen: turven (meerv.) stuk gedroogd veen dat vroeger als brandstof werd gebruikt drie turven hoog ((van iemand) klein) `een kindje van drie turven hoog` ...

Bij jou 4. :p
 
luc zei:
Is een beetje een aparte bak, maar jullie moeten er tegenaan kijken, prima dus toch? :)

Omdat jou bak 616 Liter bruto heeft is beter een zwaardere pomp te nemen.
Hoe zit het met de verlichting? om een meter naar beneden te gaan moet het al redelijk veel licht zijn.
Kan je een foto laten zien als de lichtkap eraf is?


Is dat zo?
1m40 op 44 op 100!
Top 100 is toch de puntkappen?
Als ik het meisje ziet is dat lager.

Schat het op 75 -80 cm.

Klopt dat?
 
Je kan gelijk hebben Bertus, alleen, dan zijn de maten niet goed doorgegeven.
Maar dan schat ik het doorkijkglas niet hoger dan max. 60 tot 65 cm.
 
ons soraya is ongeveer 90 cm. is een kleintje en fijntje voor haar leeftijd.
bak heeft een totale hoogte van 100. waterstand is ongeveer 56 cm. totale inhoud van de bak wordt door de bouwer geschat op 250 liter. dat vormpje exact berekenen is eerder iets voor de cum laude afgestudeerden in wiskunde denk ik. dan is mijn superfish ruim voldoende, die filtert 1200 liter/u!

de verlichting loopt met 1 of 2 of meer (naar keuze) T8 lampen van 36W door van toren naar toren met externe ballasten. ik ga er een gro-lux en een sunlight in plaatsen. over de middenbrug is de verlichting weggewerkt in de hoger gemaakte balk uit ook bronsspiegel. daar waar mijn dracaena kamerplant in reflecteert op de foto. voor die balk op de middenbrug kan je onder water kijken als door een duikbril. in de ene toren komt de uitstroom van de filter, die cre�ert genoeg stroming door het aqua. in de andere toren komt een luchtpomp om ook daar het wateroppervlak in beweging te houden. het water staat in de torens namelijk hoger dan in de middenbrug...

140 is totale lengte. 44 is van hoek tot hoek van de torens. de middenbrug is smaller. een 36 cm.

ondanks weinigen onder jullie het mooi vinden, heb ik blijkbaar wel de belangstellig gewekt... :D
 
Ik denk dat de maten de maxima (uitersten) waren, dus langste, breedste, en diepste (hoogste) punt, niet zijnde rechthoek.
Die 616 liter van een rechthoekig aquarium met deze afmetingen zie ik dan inderdaad wel veranderen in ca. 250 liter zoals door de bouwer opgegeven:
Cinderella zei:
totale inhoud van de bak wordt door de bouwer geschat op 250 liter.

Cinderella zei:
dat vormpje exact berekenen is eerder iets voor de cum laude afgestudeerden in wiskunde denk ik.
Als je een paar maten zou willen nemen kan ik wel bij benadering narekenen of die 250 liter in de buurt komt (en Mascha kijkt mee, die is veel beter in wiskunde dan ik!).


Maar dan:
- stel 250 liter;
- beoogd bestand: blauwe maanvissen, kardinaaltes, corydoras sterbai, ancistrus, mijn spiny eel en wat garnaaltjes,

Wat vindt men hiervan?
Wat is een spiny eel?

~ Ivo
 
Maanvissen zitten toch wat klein lijkt me, aangezien het middenspel ook zo smal is? Maar goedpraten weten de Maanvissen erg onder ons misschien beter. Echt zo'n kitsch bak haha, maar smaken verschillen. Veel plezier ermee! Oh ja en spiny eel?
 
Vissen vinden een spiegel er achter vaak verre van fijn en reageren er met stress op (en stress heeft invloed op de kleur). Een donkere achterwand met bv een zwart karton vinden ze veel fijner.

Verras me maar. Ik heb vele van dit soort bakken gezien en het werd meestal een grote bron van ergernis voor de bezitter.

Maar in dat geval kun je, je dochter nog altijd een hamster of gerbil geven. ;)

imag051.jpg
 
Ach, dit heb je echt zo besteld voor Soraya. Haha, best leuk en ook een manier om je dochtertje in de aquariumhobby ge�nteresseerd te krijgen.
Om precies de inhoud te bepalen koop je zo`n maatbekertje van een halve liter. Zou in ong. 500 x gebruiken kunnen. :D

cid563.jpg
 
Gebruikte jij die ook aan boord? :p :thumbs:
Water putten?


Is het niet makkelijker op de meter te kijken? Vullen,en nog een keer kijken.
;)


ondanks weinigen onder jullie het mooi vinden, heb ik blijkbaar wel de belangstellig gewekt...!!!

Ja,waarom niet.
We wijzen niets af,hoor.
Ieder zijn meug.
:daisy:
 
Cinderella zei:
Seabait zei:
Vrees dat het filter niet echt optimaal zijn zijn voor je bak Cinderella.

???? en waarom niet? :S

1 vraagteken is genoeg hoor ;)

Had je foto in eerste instantie via m'n telefoon bekeken en kon niet zien dat de opgegeven afmeting geen betrouwbare info voor de berekening van de inhoud was.
Kwam zelf rond de 600 liter bruto en dat in combinatie met maanvissen en een Superfish filter die in theorie geschikt is tot 600 liter maakte mijn opmerking.
 
de maanvissen zijn blauwe maanvissen. die blijven een stuk kleiner dan de klassieke maanvis. 250 liter is voldoende voor een schooltje van 6.

ik heb vandaag geen tijd, Mascha en Ivo, om elk kantje van de bak op te meten. ik vertrouw de persoon die daar een paar weken aan het bouwen heeft geweest erop dat de inhoud rond de 250 liter zit.

het water komt niet uit de kraan, maar wordt een doorstart met het water, bodem en filter van mijn discusbak. dat water staat nu in een groot vat te draaien met de filter. wanneer in hem ga vullen, stop ik mijn vijverpomp van 6000l/u in dat vat en is hij zo gevuld. dat halve liter maatbekertje mag dan gerust in de kast blijven staan.

ik heb vroeger achter een 1m50 aqua ook die spiegel staan gehad. gek dat de maanvissen en ancistrussen toen zo'n stress hadden dat ze massaal kweekten. een vis heeft geen zelfbewustzijn zoals een mens, een aap, een olifant of dolfijn. voorgenoemde weten dat als ze in een spiegel kijken, ze dat zelf zijn. een vis denkt niet verder na dan dat het een extra soortgenoot is, of een extra schooltje van die stofzuigers. waarom gaat een betta vechten als je er een spiegel bijhoudt? ja die hebben dan stress...

mijn spiny eel:
vOcpK51-luBbbcXJQC6dvOcRGh8MESdZ.jpeg
 
Dat van de maanvissen,oke.

Dat ancistrussen uit hun eigen al een bonk eieren geven,is bekent.
50-75 jongen in 1 keer is normaal.

Eieren voer ik aan de Malawi,s.
Heb elke week wel 3 trossen. Ja, veel vrouwtjes.

Nu een tros uit laten komen,voor de gele jongen. 10 gele , en 55 grijze. Hoera. Niet.


Mooie Aal, zo in het zand.
 
Als ik het grof heb geteld, dan kom ik per ronde toren aan +- 85 liter bruto, doe er 20% af(20% is te ruim, maar heb geen andere maten) omwille dat hij 7 kantig is(denk ik, de 8ste kant valt weg omdat hij in het middenstuk zit)dan zit ik aan 68 liter per toren.
Het middenstuk is gemakkelijker en daar heb ik 104 liter getelt.
Tesamen maakt dit +-240 liter bruto.

De torens kan ik pas uittellen als ik de maat van een zijde van de toren ken, alleen valt er een deel weg omdat deze in het middenstuk valt, dus om dit juist te weten moet ik meer maten hebben.
 
mijn spiny eel:
MBgx7P7ARHoGmvHmfbbbGmK89DSJHeY7.jpeg

Jullie hebben blijkbaar een Mastacembelus soort zitten?

Met alle vissen die je erbij wil zetten hebben ze duur eten, je mag er zeker van zijn dat je regelmatig visjes mag bij kopen en dit omdat er dagelijks wel zullen verdwijnen.
Al wat aan vis in zijn bek past gaat er in, daar mag je zeker van zijn.
Komt nog bij dat maanvissen en Kardinalen op heel andere waterwaarden moeten zitten dan deze Alen ;)
 
Naar wat ik begrepen heb van maanvissenkenners worden blauwe maanvissen alsnog een cm. of 15 a 20. Dan lijkt het middenstuk van 36 cm. diep me krapjes.
 
Jones zei:
Naar wat ik begrepen heb van maanvissenkenners worden blauwe maanvissen alsnog een cm. of 15 a 20. Dan lijkt het middenstuk van 36 cm. diep me krapjes.

Ze kunnen naar de twee torens om te draaien ;)
 
Cinderella zei:
ik heb vroeger achter een 1m50 aqua ook die spiegel staan gehad. gek dat de maanvissen en ancistrussen toen zo'n stress hadden dat ze massaal kweekten. een vis heeft geen zelfbewustzijn zoals een mens, een aap, een olifant of dolfijn. voorgenoemde weten dat als ze in een spiegel kijken, ze dat zelf zijn. een vis denkt niet verder na dan dat het een extra soortgenoot is, of een extra schooltje van die stofzuigers. waarom gaat een betta vechten als je er een spiegel bijhoudt? ja die hebben dan stress...
Dat vissen zich voortplanten is geen graadmeter dat ze zich goed voelen. Voortplanten is alleen maar het volgen van een instinct om de soort in stand te houden.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat vissen zich het beste voelen bij een donkere omgeving (achterwand en bodem).Ze kleuren dan ook beter.

De blauwe Maanvis wordt ook nog te groot om zes stuks te gaan houden in die bak.

Ik zou toch eens zeer serieus gaan denken aan een hamster of gerbils volgens mij ga je daar veel meer plezier van hebben. ;)
 
Ik vind het een mooi aquarium maar vraag mij af of de aluminium strips,zowel boven en onder, zullen gaan roesten als ze met water in aanraking komen.
 
Aluminium roest niet, oxideert wel. ;)

Maar dit is geen aluminium, maar een soort plakfolie die geprepareerd is als spiegel.
 

Terug
Bovenaan