mijn kasteel


Bertus: de nieuwe is geen 120 maar 140. en de bodem komt 4-6 cm dik!!!

O, Nog groter dan ik dacht.
Ik koop er ook 1,ga ik door de grachten varen.in Amsterdam. ;)
Knieien optrekken,en rooien maar. :thumbs:
 
Sharon_xx zei:
Bitloos is niet heel erg ik rijd ook bitloos

ja, maar als je een paardje zonder remmen hebt, rij je toch beter met bit. als Ginger de bossen geroken heeft, is daar geen houden meer aan ondanks haar 20 lentes!
 
voila, effe terug on topic.

alle paarden op een stokje, met een beetje uitstel door bezige drukte is stap ��n gezet. Isomo netjes afgetekend, uitgesneden en boeltje staat nu op zijn plaats. fotootje hier onder.

morgen gaat ventje de spiegel plaatsen, waarachter dan de slangen van de filter en de elekticiteitsdraden weggewerkt gaan worden. als dat klaar is volgt daar weer een kiekje van.

uymI-MBEW2f2r6CwLRDMssc5w5GvmMUg.jpeg
 
Ik blijf um leuk vinden,
had ik nou begrepen dat je er zoeentje al draaiend hebt staan??
heb je daar een foto van?
 
bij deze die van onze oudste dochter. foto is van voor ik daar licht op de middenbrug had geplaatst... was net compleet met de visjes. deze is wel al 10 jaar oud en wijze van prototype van de bouwer. ik heb hem op mp gekocht, en zo heb ik die aquaria leren kennen... je ziet dat de middenbrug een stukje hoger van "de grond" komt dan de torens... ondertussen zijn de plantjes al wel goed gegroeid en torens ook iets meer aangekleed...
daar neem ik ��n van de dagen nog wel een kiekje van...

30-6Sggim4vxpXbVE3kj6fweyJQhpVsy.jpeg
 
gaaaaaaaaaaf
ik was naar aanleiding van dit topic ook ff gaan zoeken, zag idd dat er ook staan met 2 zuilen aan weerzijden van een tafel en het middenstuk op de tafel,
 
Cinderella zei:
jee, ik kijk een dagje niet op AF en schrik me verrot van zovele reacties. :stars:
ik ga idd al enkele ervaren rotten te kijk zetten: onze oudste dochter heeft al enkele maanden een kasteelaquarium. maar eentje van 110cm. ze heeft er 15 kardinaaltjes, 4 blauwe maanvisjes, 3 koppeltjes platy's, 5 cory sterbai, koppeltje chocogoerami,koppeltje dwergknorgoerami en 2 paardenkopjes inzitten. tot nogtoe geen enkel lijkje (ik als mama verzorg wel het aqua, zij voert de visjes zelf, ik doseer het voer in haar hand met granulaat of potje bij diepvries).

....
technisch gezien is er echt geen probleem. heb ik al bewezen met het kasteel van ons Savannah.

...de waterhoogte is voldoende, en je kan ook van die kleinere blauwe maanvissen goed en comfortabel houden in een bak van 100 op 30 op 40. dit kasteel is 140 op smalste punt 36 op max waterstand 56. me dunkt dat deze afmetingen toch voldoende zijn. het is �berhaupt al niet natuurlijk om een vis in een aquarium te stoppen, of die nu 1 meter of 5 meter is... :D

aquarium, terrarium, paardrijden, hondenwedstrijden, dolfinaria, ... iedereen houdt ergens van met dieren, maar niks ervan is natuurlijk... ik denk dat zoveel wel buiten kijf staat. :rolleyes:

Tussen alle pro of contra 'kasteel' staat een heleboel goede raad: over de maanvissen die beter niet houdt (ook niet in de 110), dat je beter geen spiegel plaatst, dat de aal je andere vissen als voedsel beschouwt .... dit verkies je te negeren omdat je een gelijkaardig bestand al enkele maanden hebt 'zonder lijkjes'. Dat vissen niet onmiddellijk sterven wil niet zeggen dat ze goed gehouden worden. Ik had als kind een goudvis in een plastic bakje van ca 4 liter, het arme beest is jaren oud geworden. Het gaat niet over de kasteelvorm,dat is jou ding, het gaat over een visbestand met soorten die te groot worden, die niet bij elkaar passen qua watereisen en/of die elkaar storen o.a. de drukke plaatjes stressen de chocogourami, je hebt maar liefst drie territoriale soorten die waarschijnlijk nog jong zijn maar waar de hommeles onverwacht snel kan beginnen. Wat nou leuk is dat je een tweede bak plaatst wat je onmiddellijk de gelegenheid geeft hier wat verbetering aan te brengen. Open anders een topic in 'visbestand', genoeg 'oude rotten' hier die je met plezier helpen.
 
beste lucas,

je gaat het misschien niet geloven, maar... ik ben nu 36. ik ben met mijn grootvader in de aquaria gegooid vanaf mijn 6de. dat wil zeggen dat ik al 30 jaar met aquaria bezig ben.
dat wil ook zeggen dat ik weet wat ik doe.
bijvoorbeeld: als je ergens in mijn berichten goed gelezen had, zou je al weten dat ik de aal een andere thuis ga bezorgen eens die wat groter wordt. de jongen is nu 10 cm en er past letterlijk nog geen krillgarnaaltje in zijn smalle snoetje.

de blauwe maanvissen worden niet groter dan een maximumhoogte van 15 cm met vinnen bijgerekend, ik heb het volwassen kweekkoppel gezien. in onze 450 liter vroeger waar de spiegel achterstond, was geen sprake van stress. niet bij de maantjes, niet bij de kardinalen en niet bij de meervallen. het visbestand van mijn dochter is ook totaal niks mis mee. de plaatjes zijn zeker niet hyperactief te noemen en de choco's zijn ook heel rustig en komen zelfs uit de hand eten. een gestreste vis verstopt zich meestal tussen de beplanting om rust op te zoeken. alle vissen zwemmen happy rond, en verstoppen zich zelfs niet als je voor het aquarium komt!
en wie is dan de dierenbeul die een goudvis in een 4 literbakje gehouden heeft? dat heb ik nooit gedaan. onze 2 goudvissen zwommen in een bak van 60cm toen ik een jaar of 5 was. ok, ook niet optimaal, wetende dat een volgroeide goudvis rond de 30 cm kan worden in goede (vijver dus) omstandigheden. maar 4 liter? daar heb ik dan wel mijn bedenkingen bij.

eigenlijk, zoals ik al eerder schreef: we zijn allemaal dierenbeulen. we plukken vissen uit de natuur met miljoenen liter water ter beschikking, en proppen ze in aquaria. we vangen nog steeds wildvang altums, discussen, L nummers enz, betalen daar veel geld voor en proppen ze in 100 tot 2000 liter.

maar gaat iemand hier de hobby opgeven daarvoor? dacht het niet.

ik ben aan dat project gestart, ik heb er ervaring genoeg voor en zoals iemand al schreef, zal ik de "rotten" idd wel te kijk zetten. zoals ik dus al deed met het eerste kasteel wat betreft techniek �n bestand.

ik heb dit project hier gepost in het besef dat er velen zijn die zo'n aquarium niet mooi vinden en waarvan enkelen dit toch op een positieve en beleefde manier duidelijk maken.
maar er moeten er natuurlijk altijd zijn die hun ongezouten mening hierover hebben, en dit op een minder tactische manier in iemands gezicht gooien.

mijn bedoeling as in de eerste plaats iets aparts en leuk te delen hier en achteraf hier kunnen lezen: kasteel is niet mooi, maar je hebt er toch iets leuks van kunnen maken. wel: ik vind het mooi, mijn man vind het mooi, mijn kids vinden het mooi en zelfs mijn mams gaat er ook ��n bestellen dat ik voor haar ga inrichten. de lezers hier kijken naar mijn foto's en vinden ze het niet mooi, sluiten ze het topic en moeten er zelfs niet meer aan denken. het zijn wij hier in Bree die erop moeten zien voor een (hopelijk) paar tiental jaar.

ik heb een olifantenvel, kan tegen kritiek. maar het moet wel opbouwend blijven en niet afbrekend worden.

dank u, en nu terug on topic. :petjeaf:
 
Ja, ik vind hem ook wel mooi. Maar vraag mij af of het met fotograferen van vissen niet storend is. Voor mij is het fotograferen van vissen heel belangrijk. Daarom ook zal ik niet gauw een bak nemen met een gebogen ruit terwijl ik die ook heel mooi vind.
 
eens de vissen erin zitten, fotografeer ik nooit met flash. deze fotootjes van leeg aqua zijn gewoon met mijn telefoon genomen. vissen fotografeer ik met mijn semi-prof toestel, waarmee ik alles manueel kan instellen, zodanig dat ik mijn flash niet nodig heb. ik weet dat vissen zich lam schrikken bij die flits... dan stuiven ze alle kanten uit, mogelijks met verwondingen tot gevolg...

maar nu bij de "installatie" maakt het niet uit dat ik snel effe mijn gsm erbij neem voor een snel kiekje... :petjeaf:
 
Zoals ik eerder al aangegeven heb, niet mijn smaak. Toch weet je me te verbazen qua inrichting. Ziet er mooi uit en ben benieuwd wat je hiervan gaat maken.
 
Killerfish zei:
Zoals ik eerder al aangegeven heb, niet mijn smaak. Toch weet je me te verbazen qua inrichting. Ziet er mooi uit en ben benieuwd wat je hiervan gaat maken.

hihi, straks nog enkele fotootjes. nu eerst aan mn kids hun buikje denken.. :oops:
 
Bertus zei:
Die van 4 turven hoog,zeker!! ;)

ja, ook die! ;)
das maar 1 van de 4. heb er dan nog ene van 5 turven, ene van 6 turven en een van 7 turven. of zoiets... :S
 
voila, hier een update met fotootjes.

ventje is de spiegel aan het monteren.
4pdKKIfO4RtGEiwSuJfaXzukj8FWREZC.jpeg


de leidingen komen vanonder langs de achterkant uit de kast en zo achter de spiegel door de bak in.
4pdKKIfO4RtGEiwSuJfaXzukj8FWREZC.jpeg



medium maat van korrel filterzand op de bodem, beter voor de corydorasjes hun snorretjes.
4pdKKIfO4RtGEiwSuJfaXzukj8FWREZC.jpeg


de wirwar van takken.
4pdKKIfO4RtGEiwSuJfaXzukj8FWREZC.jpeg


morgen ga ik de bestelde plantjes halen en kunnen we weer een stapje verder!
 
half gedroogde takken eik. die kan ik makkelijk vervangen als ze gaan rotten. :!
 
Jochempie000 zei:
Ja zeker wist niet dat dat kon wel mooi.

ja hoor, kan zeker. eik en beuk zijn het beste, is harthout. rot niet zo snel...

ik heb lang dikke stronken haagbeuk van een heel oude struik bij mijn taiwan bee garnaaltjes gehad. ik moest die bijna niet meer voeren. die hebben maanden op die stronk "geleefd" met af en toe eens n beetje voer en komkommer als afwisseling! en kweek dat ik had!
 
Botia zei:
Eikentakken (de schors) bevatten wel looizuur. http://nl.wikipedia.org/wiki/Looizuur

idd, maar die hoeveelheid in de kleine twijgen die ik gebruik is te verwaarlozen en onschadelijk in het aquarium. bovendien filter ik over actief syntraat, hetwelk daar al een groot deel van neutraliseert... dit gaat hooguit de ph een beetje naar beneden halen, maar dat kan voor de maantjes, sterbai, ancistrussen en kardinaaltes zeker geen kwaad.

toch bedankt voor de info, dat je daaraan denkt, maar daar had ik al rekening mee gehouden. ik zie liever lekker dikke takken, maar de hoeveelheid looizuur in een dikke schors is wel een ander verhaal...
 
IS DAT EFFE BALEN ZEG!!!!!

mijn plantjes zijn niet binnengekomen! donderdag kan ik ze maar gaan ophalen. zit dus 5 dagen vast! :stom:
 
HET IS GELUKT!!!!

mits ik natuurlijk nog plantjes mis, draait hij nu. de bewoners zitten er net in.

hier enkele foto's, de laatste is dus het voorlopige totaalbeeldje.


water is er aan het in lopen.
eYvY0HFc7s8bQIOR-FYNt525N7eNmfTc.jpeg



ons Soraya helpt me het boompje maken...
eYvY0HFc7s8bQIOR-FYNt525N7eNmfTc.jpeg



een deel van de aanplanting.
eYvY0HFc7s8bQIOR-FYNt525N7eNmfTc.jpeg



alle planten die ik heb, staan er nu in. nog wachten dus op de balansae en glossostigma.
eYvY0HFc7s8bQIOR-FYNt525N7eNmfTc.jpeg



boompje in close-up:
eYvY0HFc7s8bQIOR-FYNt525N7eNmfTc.jpeg



��n van de eerste bewoners die hun kasteel mochten verkennen...
eYvY0HFc7s8bQIOR-FYNt525N7eNmfTc.jpeg



en het voorlopige totaalplaatje!
eYvY0HFc7s8bQIOR-FYNt525N7eNmfTc.jpeg
 
Jammer zeg,van die plantjes. :stom:
Als die nog maar goed blijven.

Gaat er wel leuk uit zien,hoor. :thumbs:
Kasteel voor de Jonkvrouwe. :daisy:

Heb je bak al ingedraait? of oud water gebruikt?
 

Terug
Bovenaan