Mijn maanvissen leggen eien. Wat moet ik doen?


Al wat je met de aquariums bezig bent hang je niet aan de bar ;)
Zal ik de ouders weghalen of inlaten? Ze verzamelen de kleintjes steeds op de bodem. Kleintjes willen niet op de bodem.

 
Laatst bewerkt:
De ouders er bij houden heeft geen meerwaarde voor de jongen, integendeel hetis een nadeel voor hun groei.
 
Anderzijds leren ze wel broedzorg van hun ouders
Reden te meer om ze weg te halen.
Deze kweekvormen hebben het ook amper tot niet kunnen leren van hun ouders. De kans dat ze hun kroost opeten is quasi 100%.
 
Kleine update. Ik heb uiteindelijk de helft verloren omdat ze niet wilden eten. 🤷🏻‍♂️
Overige doet het erg goed. (Afkloppen) Ze krijgen 4x per dag artemia/brine shrimp. Per dag doe ik 30% water wissel. Ouders zitten nog bij maar komende week hal ik ze weg.
 
Pfff sinds gisteren zijn de ouders terug in grote bak. Hopelijk lossen ze het snel op
 
Ze zijn boos op elkaar omdat de kelintjes verloren zijn! Bij midders wordt dan vaak de vrouw gesloopt, ik hoop dat dat bij jou niet gebeurd. Daarom vaak advies om of langzaam af te hevelen of om een paar baby's erbij te laten.
 
Ze zijn boos op elkaar omdat de kelintjes verloren zijn! Bij midders wordt dan vaak de vrouw gesloopt, ik hoop dat dat bij jou niet gebeurd. Daarom vaak advies om of langzaam af te hevelen of om een paar baby's erbij te laten.
Ze zijn weer rustig. Vrouwtje heeft haar man weer gekozen of duidelijk gemaakt dat zijn vrouwtje is.
 
En de journey continues.
Ze beginnen steeds meer en meer op maanvis te lijken. 😍
 
Nou tijdje niet kunnen posten door corona toestand. Omdat ik ziek was kon ik niet op tijd water wisselen en uiteindelijk weer 5 verloren. Jammer maar is niet anders. Zo zien ze er nu uit.
 
Wat klote. Nu zit je daar met een nest ............ vis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoezo .............? Ze zien er normaal uit.
Vind je?
Mij zien ze er als perd totale (amen en uit, ander en hopelijk beter) uit.
Het heeft geen zin om hier nog tijd en energie in te steken, dit soort groeiachterstand is blijvend.
Screenshot_20210407_132331.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vind je?
Mij zien ze er als perd totale (amen en uit, ander en hopelijk beter) uit.
Het heeft geen zin om hier nog tijd en energie in te steken, dit soort groeiachterstand is blijvend. Bekijk bijlage 322926
Gaan we meemaken. Ik zie serieus geen verschil tussen hun en wat andere mensen op YouTube laten zien 🤷🏻‍♂️
 
Gaan we meemaken. Ik zie serieus geen verschil tussen hun en wat andere mensen op YouTube laten zien 🤷🏻‍♂️
Het oog van dat visje is quasi even groot of z'n ganse neusdeel. Dit had maximum een fractie ervan mogen zijn.
Hoe oud zijn ze nu?
 
Het oog van dat visje is quasi even groot of z'n ganse neusdeel. Dit had maximum een fractie ervan mogen zijn.
Hoe oud zijn ze nu?
4 weken en paar dagen.
Ik zie het echt niet. Heb ze met deze filmpje zitten vergelijken en ze zien pressies hetzelfde uit.
Misschien ben ik niet pro genoeg om dat soort dingen te kunnen zien. Een doorsnede persoon zou natuurlijk niet de dingen kunnen zien die een kweker ziet. Toen ik ze ging kopen heb ik niet naar hun ogen maat gekken. :LOL:Nu valt me op dat een maanvis grotere ogen heeft.
 
4 weken en paar dagen.
Ik zie het echt niet. Heb ze met deze filmpje zitten vergelijken en ze zien pressies hetzelfde uit.
Misschien ben ik niet pro genoeg om dat soort dingen te kunnen zien. Een doorsnede persoon zou natuurlijk niet de dingen kunnen zien die een kweker ziet. Toen ik ze ging kopen heb ik niet naar hun ogen maat gekken. :LOL:Nu valt me op dat een maanvis grotere ogen heeft.

Veel verschil zit er idd niet in, voor mij is dit allemaal mestoverschot, restafval.
Ik zal straks eens een filmpje posten van mijn laatste kweek aan 4-5 weken oud (ook kweekvormen, geen speciale wildvang soort ofzo)
 
Veel verschil zit er idd niet in, voor mij is dit allemaal mestoverschot, restafval.
Ik zal straks eens een filmpje posten van mijn laatste kweek aan 4-5 weken oud (ook kweekvormen, geen speciale wildvang soort ofzo)
Voor mij is gewoon leuk om te doen. 😁
 
Voor mij is gewoon leuk om te doen. 😁
Ik snap je reactie maar tenzij je elk visje die je kweekt zelf zal houden vergeet je een n zeer belangrijk deel van het verhaal.
Je zadelt je "klanten" immers op met een minderwaardig produkt zonder dat ze het zelf beseffen.
Het maakt niet uit of je het nu enkel voor de fun doet of dat je er je bron van inkomsten van maakt.
De dag dat je 1 vis kweekt met het oog deze aan derden te verhandelen (al dan niet gratis) ben je een kweker.
En als kweker is het je enigste taak om een zo goed mogelijk product af te leveren.

Doe dus wat je moet doen en verhandel geen rommel, daar lopen er al genoeg van rond.
 
Ik snap je reactie maar tenzij je elk visje die je kweekt zelf zal houden vergeet je een n zeer belangrijk deel van het verhaal.
Je zadelt je "klanten" immers op met een minderwaardig produkt zonder dat ze het zelf beseffen.
Het maakt niet uit of je het nu enkel voor de fun doet of dat je er je bron van inkomsten van maakt.
De dag dat je 1 vis kweekt met het oog deze aan derden te verhandelen (al dan niet gratis) ben je een kweker.
En als kweker is het je enigste taak om een zo goed mogelijk product af te leveren.

Doe dus wat je moet doen en verhandel geen rommel, daar lopen er al genoeg van rond.
Zoals ik eerder ook tegen je zei, dit is eenmalig. Ze gaan gratis weg indd. Ze door wc spoelen vind ik ook super zielig. Ik hou zelf 3 en de rest gaat naar wie ze wilt. Geen inkomsten hieruit dus. Mocht ze toch mooi uit komen na 5 maanden (volgens jouw gaat niet gebeuren) dan kijk ik of ik een euro voor ga vragen. Dus ik ga mee verder omdat ik nu toch geen keuze meer heb 🤷🏻‍♂️. Volgende updates volgen nog.
 
Nou het is niet zo dat je geen keuze hebt, die heb je wel (ze uit hun leventje verlossen, nee niet door het toilet maar gewoon de kop afsnijden) ik had hier een tijd terug een slechte batch met verkleefde vinnen en moest toen 30 jonkies afmaken die al een ruime 5 maanden oud waren (pas dan ga je gebreken zien bij de soorten die ik kweek) geen leuk klusje nee maar wel noodzakelijk want die vissen hebben geen fijn leventje en weggeven is geen optie omdat je dan verminkte vissen weggeeft, soms moet je je verantwoording nemen en niet met smoesjes aan komen draven
 
Zoals Nicolientje-W zegt.
Maakt geen enkel verschil of het nu 1 malig of je levenswerk is, of je ze nu voor handenvol geld verkoopt of je geeft ze gratis weg.
Het is je verantwoordelijkheid tegenover de ganse aquariumhobby om enkel de beste kwaliteit van visjes in omloop te brengen.
 
het is eerder zielig om visjes met groeie achter stande te verkopen als kweeker moet je soms je fout acpteren en de dieren gewoon door spoelen mongooltjes verkopen gaat tog tegen onze waarde en normen in?
 
Tinoush, ik heb je hele topic doorgelezen. Ik zou als ik jou was gewoon zorgen voor voldoende beplanting en beschutting in je bak, zodat jongen kunnen overleven op zichzelf. Niet de ouders en de eitjes apart zetten, gewoon in het grote aquarium laten. Verder zorgen voor goede waterwaardes in die grote bak. Dan zullen er af en toe een paar sterke jongen overleven. Die kan je dan zelf houden of weggeven. Je doet niemand een plezier met een grote hoeveelheid ongezonde vissen, vooral die vissen zelf niet!
 
Tinoush, ik heb je hele topic doorgelezen. Ik zou als ik jou was gewoon zorgen voor voldoende beplanting en beschutting in je bak, zodat jongen kunnen overleven op zichzelf. Niet de ouders en de eitjes apart zetten, gewoon in het grote aquarium laten. Verder zorgen voor goede waterwaardes in die grote bak. Dan zullen er af en toe een paar sterke jongen overleven. Die kan je dan zelf houden of weggeven. Je doet niemand een plezier met een grote hoeveelheid ongezonde vissen, vooral die vissen zelf niet!
Was ik ook van plan. Ik zet ze asap naar grotere bak. Dat moest sowieso om dat ze te groot worden voor de kleinere aquarium.
 
Ik zie duidelijk het verschil nu. Ik heb een deel van vissen die helemaal niet gegroeid zijn. Misvormde vissen dus. Andere deel lijken echt op mooie vissen. Ik denk dat ik uiteindelijk stuk of 5 uit ga kiezen als mooie vissen en de rest als voer naar grote bak.
Heb eentje geprobeerd en is meteen opgegeten door papa.
IMG_20210408_123147__01.jpg
 
Laatste update in mij maanvissen avontuur. Ik heb toch een paar hele mooie vissen kunnen krijgen. Wat niet goed genoeg was is voer geworden uiteindelijk. Ze zijn nu 5-6 cm groot en gaan naar de grote aquarium. Was erg leuk maar een keer is genoeg. 😂
IMG_20210531_100406__01__01.jpg


IMG_20210531_100348__01.jpg
 
Die ziet er echt niet goed uit.
Deze met het meeste wit op de onderste foto, die heeft toch een stuk kieuwdeksel tekort?
 
Die ziet er echt niet goed uit.
Deze met het meeste wit op de onderste foto, die heeft toch een stuk kieuwdeksel tekort?
Lastig om goede foto te maken. Zal proberen. Als ik naar de verhouding kijk, lijkt alles te kloppen. Lijken op de ouders. Heel lange vinnen. Ik probeer van eentje een goede foto te schieten. Ben zelf erg blij met een paar. Ze blijven bij me. Aangezien ik niet meer kleintjes ga kweken blijft de maanvis ras ook veilig.
 
Ik ben geen kenner maar ik vindt de ogen erg groot lijken en ook wat bol/uitpuilend .
 

Terug
Bovenaan