Wat is er nieuw

mini fred's 400 liter zee project

nee ik ga hem absoluuut niet vol bouwen.
ik heb een enorme afschuimer, zodat ik een lekker vol vissenbestand kan maken 😀

ik wil in feite gewoon 3 pilaren maken, met daartussen gewoon zicht op de achterwand (pilaar/stukje wand/pilaar/stuje wand / pilaar)

deze bak is 50cm diep, dus kan een pilaar van 25 cm breed maken, en dan lekker de hoogte in.

het koraal dat er nu in staat is allemaal nog vrij klein, geen hele grote stukken, dus alles moet nog even groeien.

volbouwen met steen gaat hem zoiezo niet worden!.

ik heb vandaag 4 stekken gehaald trouwens!
2 groene montipora platen (best redelijk grote stukken)
1 paarse monitpora plaat
1 stekje ster poliep, deze is lekker klein en jong, maar hoop op een snelle groei/uitbreiding.

verder ben ik versteld van deze verlichting, alles ziet er echt super happy uit onder de grote tmc tegels.
flink wat licht er direct onder, zat voor sps groei !

ik moet wel me CA gehalte in de gaten gaan houden, en bij doseren op dit tempo gaat dat hard naar beneden

Dat vraagt om foto's!!! 😀.

Montipora, als je die stekt, sla je die gewoon kapot?

Binnenkort ook de gele dokter?

Ahahaha
Ja zo kan je het ook zeggen.

Maar die knip je inderdaad af met een tang.
Dingen zijn keihard, ik heb ze er nu zo ingegooid, zal eens een foto maken

De pilaar
530089dd3f49d-IMG_20140216_104443.jpg

Groen plaatje
530089ffb7396-IMG_20140216_104458.jpg

En van Willem een stekje groene sterpoliep gekregen! Top gozer!
53008a20e20d0-IMG_20140216_104502.jpg

Deze sps hystrix heeft het naar zijn zin!.
Hij krijgt helemaal zijn groene poliepen terug

53008a466d5d5-IMG_20140216_012755.jpg

En het paarse plaatje

53008aa1846df-IMG_20140216_104448.jpg

Supergave bak wordt het zo! Echt bizar mooi hoe je die pilaren aan het maken/neerzetten bent.
Erg leuk om eens een bak te zien die niet ingericht wordt zoals zovelen.

Foto's zijn ook erg leuk om te zien. Je bent goed op weg!

Juup, gaat echt super prima.
Nog wat issues met het PVC werk oplossen, en dan is alles in orde!
Morgen hoop ik echt alles opgelost te hebben.

Ik ga zo direct (NU!) 30kg dood steen ophalen, en misschien een gele dokter als k een mooie kan vinden.

De stenen zullen gebruikt worden om de linker pilaar te verhogen, en recht een lilaartje te maken.

Nice! Betoverend vind ik die sps

Mooie foto's ook!

Mooie sps !!
Bij mij wil het met alle sps nog niet goed lukken.
Heb dan 1 acropora formosa om te proberen en die blijft dan wel goed begrijpen wie begrijpen kan 🙂

Ik vraag even al jullie mening,
Is dit teveel steen?
53010ab9c08a0-IMG_20140216_195902.jpg

53010adeba7ab-IMG_20140216_191849.jpg

Ziet er goed uit.
Alleen die ene steen tussen de 2 pilaren aan de rechterkant ligt er een beetje kunstmatig bij, als je begrijpt wat ik bedoel.

Past die niet tussen de pilaren?

Ps. Mooie nemo 😉.

Morgen gaat dat achterlijke stuk PVC rechts eraf, ding werkt niet en blaast belletjes door lucht aanzuiging.

De afvoer ga ik morgen ook veranderen! Kam erop lijmen.. Morgen hoop ik ook de afschuimer Te verhogen, en eindelijk klaar te zijn met techniek

nilo1804 zei:
Ziet er goed uit.
Alleen die ene steen tussen de 2 pilaren aan de rechterkant ligt er een beetje kunstmatig bij, als je begrijpt wat ik bedoel.

Past die niet tussen de pilaren?

Ps. Mooie nemo 😉.

Ga morgen nog even puzellen, je hebt gelijk, beetje kunstmatig.
Ik heb nog 20kg vulsteen over, dus eventueel zijn de aanhechting op te vullen ofzo.. Even kijken!

Thx voor je input!

Is geen offici�le Nemo, dit is een percula, geen occelaris (scheelt weinig hoor!)

:thumbs: 20 is ruim voldoende 😛

Zwart streepje toch?

Dat is veel te veel, il ga het ook niet gebruiken.
Ik denk dat ik jet aan me broertje geef, die gaat binnenkort een rio 300 zee maken denk ik 😉

Klopt, zwarte streep is dikker, en iets donkerder oranje

Je bent lekker bezig geweest dit weekend iig!

Je idee van die drie pilaren vond ik wel leuk maar zo is het allemaal een beetje gelijke hoogte...
Al hebben die drie tunnels ook wel iets :wink:

Ik ga nu eerst alle techniek in orde maken, en daarna het meubel, en lichtkap.
De bak draait vrij stabiel, nitraat en fosfaat zijn iets hoog, maar de afschuimer draait niet mee nog, zodra deze aan gaat moet ik het redelijk stabiel hebben.

Ca mg en kh dalen lichtjes, nog niet zoveel dat ik aan balling of veel toevoegingen moet, maar dit zal in de toekomst wel noodzakelijk zijn, dus ik kan nog even sparen voor een doseer station en zouten (balling ligt van fauna marine word het denk ik)

Hmmm....ik zou de pilaren echt boven het overige steen laten uitsteken als een soort van torens.
De wijze waarop je het nu hebt gemaakt is te gemaakt mijn inziens. Lijkt nu net alsof je nog wat moest vullen omdat je het steen toch
had liggen.
Ik zou wat lager blijven met het overige steen en de zichtbare holletjes wat wegwerken. Meer iets van lage muurtjes waar de torentjes
uitsteken zeg maar...🙂

Verder ziet de bak er goed uit!

Als de techniek voor elkaar is pas ik het aan 🙂

Henkie waardeert het extra steen zeker!
Heb hem nog nooit zoveel gezien.

De algen raken een beetje op nu, dus k hoop echt dat ik hem aan vervangend voer krijg

Mooi hoor Fred.
Volg je vorderingen, zodat ik een idee heb voor mezelf in de toekomst.

Ik hoop dat ik met dit project mensen er van kan overtuigen, dat het allemaal echt niet super moeilijk hoeft te zijn.
Ja het kost wat euro's, en het is heel anders als zoet, maar het enige dat je echt moet hebben is geduld

Mooie pilaren, lijkt alleen op de foto's alsof de spreiding van het licht niet helemaal optimaal is. sommige hoeken lijken behoorlijk donker.

Klopt. Heb wat hotspots met de 1000 tegelsde foto maakt het wel extreem trouwens.

Later plak ik aquaray 600 balken tussen de tegels.

Als het budget iets opgerekt is.
Tmc is duur (270� voor 2 balkjes)

De verlichting van zo'n zoutwaterbak met koraal erin is inderdaad behoorlijk aan de prijs.

Hangt nu 3x tmc 1000hd ultra Reef white boven (300� per tegel)
En een balk van jmb, 120cm lang a 150�

Tel uit de schade.

Maar ik moet wel iets doen aan die hotspot's.

De techniek en leiding werk is in orde.
De opvoer doet 4000lph, dat kan de enkele 32mm met durso weg krijgen, ik heb hem half open, dit is stil, erg stil, dus ik ben happy.

Afschuimer moet indraaien, de bubbelhoogte varieert enorm, ondanks het strak blijvende water niveau in zijn vak.

Dus dat heeft gewoon tijd nodig.

Ondertussen ben ik bezig se eerste delen van de lichtkap en ombouw te maken.

Ziet er goeg uit! Welke kleur? Deze?

Hoe ga je de deurtjes maken?

Tessa gaat door voor de magnetron.
Alles word strak wit..
Ik ga het hout van de ombouw van de kap gewoon door schuren en plamuren tot hij strak is, of minimale houtnerf te zien is.

De kast word ook wit.
Helemaal strak, geen deur of hendel ofzo.
Ik zit te denken het vast te maken met magneten, op het stalen frame.
Het heeft toch niets te houden, gezien de onder plaat tot de grond komt.
En zo kan ik makkelijk met 1 zwiep het front eraf halen als er iets is.

Of.. Als ik hem een ander kleurtje wil, is dat ook zo gebeurd 😀

Of als er ergens een keer flink water o er gaat, of de kap word op den duur lelijk..
Alles is voor een paar euro te maken.

Mag ik vragen wat de je reden is geweest om de TMC tegels te nemen met een losse jmb balk erbij? waarom voor het zelfde geld net bv een kant en klare pacific sun bak?

Een dichte kap.
Pacific sun zou het zoiezo niet worden. Dan liever orphek atlantik.

Al die armaturen hebben fans om te koelen, dit gaat op den duur in een dichte kap, niet goed.

Plus ik kon de tegels voor weinig overnemen.

Met 2 aquaray 600 balken weet ik zeker dat ik van de hotspots af ben, en prima verlichting heb.

Lijkt mij een duidelijke uitleg...😀

Er is gewoon weinig tot geen alternatief als je een gesloten kap wil.
Ik heb de 200l zonder kap gehad..
Na een week groeide er schimmel in de raamsponning, alles was vochtig, en je rook het...

Nu ben ik vrij snel een viesneus hoor.
Maar deze bak, open, verdampt gewoon 2 tot 3 liter per dag.
Dat trekt in je muren, vloeren, het blijft gewoon ergens.. En dat vind ik goor, daarom ook een nieuwe bak + kap erop!

En dan is et weinig keuze, jmb,tmc maken volledig waterproof armaturen. Verder kan ik er weinig bedenken

Is een duidelijke motivatie, Vroeg het me zomaar af. Ik heb zelf weleens naar de pacific suns gekeken en zijn mooie armaturen met goede licht opbrengst.

jup, zijn ze zeker, goed gebouwd, kwalitatief erg goed ook!
nieuwste generatie cree led's, goeie controller enzo.
ik had er graag 1 boven gehangen, of een orphek atlantik v2, helaas is dit niet mogelijk.

ik heb net gekeken hoeveel er de laatste 3 dagen verdampt is..
ruim 10, bijna 11 liter, in 2 en een halve dag..
word echt tijd dat er een kap op komt 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan