Moet het hout van een stelling behandeld worden?


Jachtlak... dat kende ik nog niet. Zo leer ik elke dag weer wat bij! Bedankt voor de tip.

Moet je dan de hele stelling schuren, grondverven, schuren, lakken, schuren, lakken? Erg arbeidsintensief als je het mij vraagt, maar een gevlekte stelling is misschien minder mooi.

Ik ga het even in de week zetten. Er is namelijk weinig hout wat in het zicht is waar echt water op gaat komen....denk ik!

Wat betreft de achterwand... Alle "verdiepingen" zijn al met 2 schroeven boven elkaar vast gezet. Ook komt de stelling vast aan de muur. Komt er echt te veel kracht op om te kiezen voor multiplex ipv hardboard? Dat laatste gebruiken ze meestal voor kasten. Natuurlijk staan daar minder kilo's op, maar wordt wel meer gebruik ivm open schuiven/slaande deuren.

KEUZES, KEUZES, KEUZES...!
 
Vandaag heb ik alle kasten omgezet en daarbij het plan iets veranderd. Hierdoor kan ik eventueel bakken van 80x35x40 cm plaatsen i.p.v. 60x40x40cm. Ik moet dan wel gebruik maken van een metalen stelling i.p.v. een zelfgemaakte stelling van hout, omdat het niet past als er naast de bakken nog twee houten balkjes van 44mm moeten komen.

Ik ben naar de metalen stellingen gaan kijken en het is mogelijk om de profielen, waar de planken mee bevestigd zijn, af te zagen en deze aan ��n kant met schroeven (of bout en moer) aan de metalen staanders vast te maken.
Het wordt dan wel flink wat inkorten, maar anders moet ik het hout bewerken enz. en dat is ook veel werk.
Als ik een standaardstelling (bij alle bouwmarkten te koop in het formaat van ca. 90x45x180) koop en ik vervang de standaard spaanplaat planken voor betonplex, zal dat dan sterk genoeg zijn om twee bakken van 80x35x40 op te zetten met bovenop (op ongeveer 1,50m hoogte) nog een bak van 60 liter?

Nu las ik ergens dat het bij deze stellingen belangrijk is om de onderste plank ook daadwerkelijk onderaan te zetten, omdat hij anders door z'n poten kan zakken. Eigenlijk was ik van plan om de onderste plank op +/- 20cm van de vloer te zetten, zodat het onderste aquarium iets hoger komt te staan, omdat het dan beter zichtbaar wordt en b.v. het afhevelen makkelijker wordt doordat je meer hoogteverschil hebt. Klopt dit verhaald van het door de poten zakken en kan ik beter de onderste plank daadwerkelijk onderaan zetten, of maakt dat niet uit?
 
p.s. voor jachtlak hoef je niet te schuren of gronden.
Blank vuren hout word water afstotend met jachtlak. Kei hard en water afstotend. ik zou het zeker aanraden.
Ten 2e, hardboard is zacht geperst hout, als dat in aanraking komt met water, blijkt het hout pulp te worden.
En een kleding kast is geen stelling waar zeer zware krachten op komen.
een aquarium weeg al snel 70kg incl. water en grind.
ik zou het niet aan je muur boren (zonde van de muur) maar een mooi stuk triplex of multiplex en achter maken. Betonplex is zeer geschikt, omdat dit ook watervast is.

Dus om kort te zijn, jachtlak gebruiken en een multiplex plaat aan de achterkant schroeven.
 
Voor iedereen die ook een stelling wil bouwen en die dit topic leest, wil ik toch even mijn ervaring van gisteren delen. Zoals ik hierboven al aangegeven heb, ben ik op zoek gegaan naar een 'standaard' stelling/opbergrek bij de grote bouwmarkten. Dit wordt regelmatig gebruikt en aanbevolen voor kweekstellingen. Ik ben eerst bij de Praxis gaan kijken, omdat dit rek qua formaat het meest geschikt was. Ter plekke schrok ik een beetje van de kwaliteit. Het stond behoorlijk te wiebelen en was van erg dun materiaal gemaakt. Eerder had ik een soortgelijk rek bij de Formido gezien (is hetzelfde rek dat ze b.v. bij de Gamma verkopen) en dat zag er veel steviger uit, dus heb ik besloten om dat de kopen. Dit rek zou, met de bijgeleverde planken van spaanplaat, 175 kg per plank moeten kunnen dragen (totaal is dit 5 planken van 175 kg dus 875kg). Ik wilde de planken vervangen voor betonplex, dus dan zou het helemaal stevig genoeg moeten zijn.

De staanders van dit rek bestaan uit twee delen, die je met een verbindingsstukje aan elkaar moet zetten. Ik heb het netjes gedaan, zoals het op de gebruiksaanwijzing stond; het plaatje erin geschoven en er zachtjes met een rubberen hamer op getikt om het in elkaar te laten schuiven. Maar daar ging het bij de 4e poot dus al mis. Ik keek tijdens het slaan toevallig naar beneden en zag dat het onderste deel van het profiel compleet verbogen was. En dat bij zachtjes slaan met een rubberen hamer. Dan wil ik er helemaal niet aan denken wat er met zo'n profiel gaat gebeuren als er meerdere aquariums van 100kg op de stelling staan. Dat risico durf ik dus echt niet meer te nemen.
Ik moet nu gaan nadenken hoe verder; kan ik nog delen van de stelling gebruiken i.c.m. sterkere staanders of moet ik maar accepteren dat het weggegooid geld is en helemaal opnieuw beginnen.

Hoe dan ook; mocht iemand een standaardstelling voor meerdere aquariums willen gebruiken, dan zou ik daar toch nog even heel goed over nadenken. Misschien dat deze ooit sterker zijn geweest, maar wat op dit moment verkocht wordt is m.i. kwalitatief niet goed genoeg.
 
NEEEE.... Dat is echt balen zeg!

Dat is wel een hele droevige kwaliteit zeg! Ik heb van die stellingkasten in mijn garage staan en die stonden wel prima en doen het al een aantal jaren goed. Die kwamen van de Karwei vandaan. Ik zou zeggen dat al die kasten zo'n beetje allemaal hetzelfde zouden zijn.

Gewoon je verlies van de stellingkast nemen. Je kunt nu alleen maar "blij" zijn dat het nu gebeurt en niet terwijl er gevulde aquariums op staan! Ik zou als ik jou was eieren voor m'n geld kiezen en voor hout gaan. Leuk om te zien hoe het vorm krijgt als je aan het zagen en schroeven bent en precies naar eigen wens te "ontwerpen".

Wel goed dat je deze ervaring deelt, zodat anderen daar ook weer van kunnen leren!
 
Nou Marlonneke, die ik heb ,sta ik met een gewone hamer op timmeren. Gamma.

Sla ik echt niet krom,hoor.
Heb jij zeker de alu versie genomen.
dun materiaal.

Ja,dat is een slap ding.

Dacht dat hier toch duidelijke uitleg was gegeven.
 
Gewoon je verlies van de stellingkast nemen. Je kunt nu alleen maar "blij" zijn dat het nu gebeurt en niet terwijl er gevulde aquariums op staan! Ik zou als ik jou was eieren voor m'n geld kiezen en voor hout gaan. Leuk om te zien hoe het vorm krijgt als je aan het zagen en schroeven bent en precies naar eigen wens te "ontwerpen".

Timmer hem liever zo klik -klak in elkaar, sterker dan hout.
 
Ik heb dit rek gekocht https://www.formido.nl/opbergrek-5-legp ... 76469.html.
Dat is dus de stalen versie en niet die van aluminium. Dat was juist het verschil tussen deze en het rek van de praxis. Deze ziet er ook exact hetzelfde uit als het rek van de Gamma.
Ik vind het trouwens wel bizar dat het mij al lukt om hem te verbuigen. Hoe zal dat dan gaan als hij in elkaar gezet wordt door een grote sterke man?

Maar goed, inderdaad fijn dat het nu gebeurd is en niet met mijn aquariums erop. We gaan kijken of we het rek kunnen hergebruiken op een andere plek met alleen lichte spullen erop en voor de kweekstelling ben ik hard aan het nadenken over plan B.
 
Oja? Nou ,die is toch sterk genoeg??

Die klop je toch ook zo in elkaar?
Heb je een duidelijke foto van het rek ,en het kromme?

Zou zonde zijn.
 
Ik ben gestopt met het in elkaar zetten van de stelling op het moment dat de staander verbogen bleek te zijn, dus dat is nu niets anders dan een stapeltje profielen.

Ik heb wel even een foto van het verbogen profiel kunnen maken. Ik heb inmiddels zelf het profiel weer een beetje rechtgebogen. Eerst was het dus nog erger, waarbij de beide punten helemaal naar buiten stonden.

_MG_1970_web_zpsasp7ixwr.gif


_MG_1973_web_zpswmrvtvxv.gif
 
Dat klop je toch weer terug,of zet het op de vloer, gebruik je de andere kant.

Zo, ben jij WEL sterk, als jij dat zo kan verbuigen.
Vrouw van 6 millioen,zeker.
 
Dat is nu precies mijn punt, als ik als 'klein blond meisje' dit al zonder moeite voor elkaar krijg, dan vraag ik me toch echt af hoe sterk dit spul is. Dan moet ik er niet aan denken dat er straks 200-300kg aan aquariums aan dit soort profieltjes 'hangt'.
Daarbij komt ook nog dat, als ik het goed heb, metaal beschadigd raakt en kan breken als het te vaak of te ver verbogen wordt. Dan krijg je ook nog een zwakke plek in de toch al niet zo sterke stelling.

Inmiddels heb ik contact met de winkel gehad. Of ze me willen/kunnen helpen weet ik niet, maar we hebben in ieder geval afgesproken dat ik de foto's door mail en dat ze daar naar zullen kijken.
 
tja 175kg per plank en dat op geperst hout. Ik durf het niet te wagen.
het krom slaan van je stelling hoek, is gebeurt met een metalen hamer, zo zie ik het op de foto.
Maar afgezien van het feit dat ie krom is, zou ik mijn geld terug vragen.
Een betere kwaliteit stelling verkopen ze Wel bij de Ikea, kost wat maar dan heb je ook wel iets (�69,95).

Maar wat ik al eerder zei: een multiplex plaat aan de achterkant van je houten stelling en jachtlak erop, lijkt mij de beste optie...
 
Eenmaal een hoekprofiel is gebogen dan kan inderdaad een normaal mens deze met de hand verder verbuigen.
Mij lijkt het dat deze reeds bij aankoop is verbogen geweest.

Daarom, nooit of nooit een stelling voor dit soort van gewicht meer gebruiken als er een hoekprofiel verbogen is geweest, ook niet als je hem weer recht kan zetten, het blijft een zwakke plek.
 
@ikbenFrits: Dat van het geperste hout ben ik het helemaal mee eens. Buiten het feit dat het veel te zwak is, kan het ook totaal niet tegen water. Maar het plan was ook om de platen te vervangen voor betonplex. De vervorming is niet gekomen van de hamer zelf. Aan de andere kant moest er een verbindingsstuk opgezet worden en dat moest in de pinnetjes geslagen worden met een hamer. Deze kant stond dus op de grond. Door de kracht, die er van boven opgekomen is, is het metaal gaan vervormen.

Inmiddels heb ik een plan B bedacht, namelijk de stelling gaan versterken met houten balkjes. Bij de horizontale dragers is m.i. het grootste risico dat de planken deze gaan 'wegdrukken' (dus dat ze in de lengte gaan doorbuigen). Dit wil ik oplossen door er in de diepte een stuk of 4 houten balkjes tussen te schroeven. Dan kunnen de profielen geen kant meer op en wordt de constructie gelijk een stuk sterker. Desnoods kan ik de betonplex plaat ook nog een keer op de balkjes doorschroeven.
De verticale staanders wil ik op het onderste stuk gaan versterken door een houten balkje in het hoekprofiel te zetten en vast te schroeven als een soort extra pootjes onder de onderste plank. Deze gaan dan meedragen. Volgens mij moet het dan sterk genoeg zijn.

@luc: bedankt voor de waarschuwing. Ik zit nog tussen 2 oplossingen te twijfelen. Als ik de stelling aan de onderkant versterk met houten balkjes, dan zou daardoor ook het kromme stuk versterkt worden, maar of dat voldoende is weet ik niet. In principe heb ik maar een stelling van 1.50m nodig, dus ik zou ook van alle staande profielen 30cm af kunnen zagen op zo'n manier dat het verbogen stuk eraf gaat. Daar moet ik dus nog even over nadenken.
 
Nou, dat komt allemaal aan de binnenkant. Aan de buitenkant wil ik de stelling gaan bekleden met geverfd mdf of multiplex, waarbij alleen nog de bakken zelf zichtbaar zijn, dus dan zie je daar allemaal niets meer van.
 
Heb in het begin ook aan deze oplossing gedacht om de stelling sterker te maken. Denk dat het wel mogelijkheden geeft. Met het hout er omheen haal je het twijfelachtige voorkomen (ik vind het er ook niet geweldig uitzien) van de constructie inderdaad uit zicht.

Het korter maken van de stelling, zodat je het beschadigde deel er af haalt, maakt wel dat de stelling weer ingezet kan worden denk ik. Wel even opletten hoe je de delen in elkaar zet...;-)...! Zeker geen hamer gebruiken...!

Succes in ieder geval!
 
MarlonnekeW zei:
Dat is nu precies mijn punt, als ik als 'klein blond meisje' dit al zonder moeite voor elkaar krijg, dan vraag ik me toch echt af hoe sterk dit spul is. Dan moet ik er niet aan denken dat er straks 200-300kg aan aquariums aan dit soort profieltjes 'hangt'.
Daarbij komt ook nog dat, als ik het goed heb, metaal beschadigd raakt en kan breken als het te vaak of te ver verbogen wordt. Dan krijg je ook nog een zwakke plek in de toch al niet zo sterke stelling.

Inmiddels heb ik contact met de winkel gehad. Of ze me willen/kunnen helpen weet ik niet, maar we hebben in ieder geval afgesproken dat ik de foto's door mail en dat ze daar naar zullen kijken.

Wat loodrecht naar beneden gaat is supersterk.

Snap niet hoe jij dit voor elkaar krijgt.

DIT zit toch onderOP.

Als hij in elkaar staat krijg je verband, door die stangen.
 
Homerno1 zei:
Heb in het begin ook aan deze oplossing gedacht om de stelling sterker te maken. Denk dat het wel mogelijkheden geeft. Met het hout er omheen haal je het twijfelachtige voorkomen (ik vind het er ook niet geweldig uitzien) van de constructie inderdaad uit zicht.

Het korter maken van de stelling, zodat je het beschadigde deel er af haalt, maakt wel dat de stelling weer ingezet kan worden denk ik. Wel even opletten hoe je de delen in elkaar zet...;-)...! Zeker geen hamer gebruiken...!

Succes in ieder geval!

Stuk af zagen??????? van 1 staander?? En dan? omvallen?
 
luc: bedankt voor de waarschuwing. Ik zit nog tussen 2 oplossingen te twijfelen. Als ik de stelling aan de onderkant versterk met houten balkjes, dan zou daardoor ook het kromme stuk versterkt worden, maar of dat voldoende is weet ik niet. In principe heb ik maar een stelling van 1.50m nodig, dus ik zou ook van alle staande profielen 30cm af kunnen zagen op zo'n manier dat het verbogen stuk eraf gaat. Daar moet ik dus nog even over nadenken.

Voor dat ene stukje ,maak jij een probleem?

Als je dat op de grond zet ,is het toch goed??

Ik heb dezelfde stellingen staan, en heb dit niet gehad.

Bedenk wel, wat je afzaagt ben je kwijt.

Die ruimte heb je dan voor opslag.
 
En...hoe staat het er voor? Ben je al weer toegekomen aan het klussen en heb je de staanders kunnen versterken?

Hoe is het met de kleine cory's?

Hier weer wat verder. 1 staander was krom, bleek toen de stelling stond, waardoor 2 schappen wat uitstaken. Op zich ok, alleen zou de zijkant dan niet afgewerkt kunnen worden met een plank. Dus een balk gepakt die ik nog over had en de staander vervangen.
Inmiddels ook 2 platen Multiplex op maat laten zagen voor de achterkant en de zijkanten. Deze achterkant staat nu in de jachtlak.
Ook de rest van de stelling heb ik vandaag gelakt. Morgen de zijkanten eens in de lak zetten en de achterkant vast maken.
Ziet er steeds beter uit allemaal. Die lak geeft de kleur net een mooiere uitstraling.

Ben me nu gek aan het maken met verlichting. Keuzes, afwegingen maken en verschillende sites uitpluizen. Ben toch echt aan het kijken naar leds uit China. Ik weet dat de verhalen uiteenlopen. Ik vind het prijstechnisch aantrekkelijk en aangezien het niet echt plantenbakken gaan worden, ga ik de uitdaging aan.

Morgen maar weer eens een bouw foto...
 
1 staander was krom, Niet waar, was onderop wat verbogen.
Je elleboog, dat is krom.
 
Dat klinkt al goed. Ik ben benieuwd hoe het er straks uit gaat zien!

Over de verlichting ben ik ook aan het twijfelen. China is inderdaad goedkoop, maar volgens mij kan het ook nogal lang duren voordat je ze in huis hebt. Ik zit zelf naar een Nederlands bedrijf te kijken, n.l. Ledstripkoning. Zij hebben strips met 120 led's per meter, die spatwaterdicht zijn (is volgens mij wel voldoende met dekruiten). Wat me wel fijn lijkt, is dat ze ook allerlei los schakelmateriaal enz. hebben wat allemaal plug-and-play is, waardoor je de sets volgens mij heel gemakkelijk kunt uitbreiden.
Maar het blijft lastig om te bepalen wat de kwaliteit is. Worden ze b.v. erg warm?

Weet je al hoe je je bak gaat filteren?

Wat betreft mijn stelling: dat schiet nog totaal niet op. Gisteren heb ik de profielen op maat gemaakt en alles in elkaar gezet, maar waar ik gehoopt had dat alles een stuk steviger zou worden als het eenmaal in elkaar zou zitten, blijft het gammele troep, waar ik geen aquariums op durf te zetten. Inmiddels denk ik ook te weten wat de oorzaak is; de stelling die in de winkel staat is namelijk een oud model. Ik had een vraag over de maten (bij het meten bleek de stelling 92cm te zijn i.p.v. de 90cm, die op de verpakking stond en dat was net te groot) en toen vertelde de verkoper dat de maten nu anders waren, maar omdat er alleen maar 2cm verschil was (en de stellingen verder hetzelfde waren), ze het oude showmodel hadden laten staan. Het zou best kunnen dat ze niet alleen de maten, maar ook het materiaal veranderd hebben. De stelling in de winkel zag er namelijk veel steviger uit dan het exemplaar dat ik gekocht heb.
Hoe dan ook, als ik de stelling wel stevig wil maken, moet ik er zoveel aan verbouwen dat ik besloten heb om zelf maar wat met hout te gaan maken.
Ik heb nog een beetje een discussie met mezelf waar ik voor ga kiezen, bakken van 80x35x40 die ik hier in de buurt kan halen, met garantie of bakken van 60x40x40, waar ik een stuk voor moet rijden en waarvan ik geen idee heb hoe het met de garantie zit, maar waarbij ik wel net wat meer ruimte rondom de stelling heb. Zodra ik daar uit ben, kan ik beginnen met bouwen.
 
Ik zou in jou geval ook voor de 80 cm bakken gaan. Inderdaad meer ruimte in je bak en dus net iets minder erbuiten, maar nog voldoende voor slangen enzo.


Wat betreft verlichting heb ik even kort gekeken op ledstrip koning. Daar is het bedrag wel ruim 2x zo hoog! En dan heb ik het alleen maar over de rollen met 5 meter (ledstrip koning) in vergelijking met 50cm strips op aluminium (ali), met afdekking en een TC420 controller. Dan gaat het om deze strips...

http://nl.aliexpress.com/store/product/ ... 18422.html

Deze zijn ook in 1 meter (of andere maat) te bestellen alleen dan zijn de verzendkosten 10 $ (per 6 strips) hoger.
Komt bij dat het bij de leds van ledstripkoning gaat om 3528 leds. Dat zijn "in principe" minder felle leds.

Ik wacht nog op een antwoord uit China over de kosten van RGB versie in 1 meter uitvoering en totale kosten voor 6x 1 meter cool white en 3x 1 meter RGB.

Wat betreft filters heb ik nog geen echt idee. Ligt er ook aan wat ik in de bakken wil gaan houden. 1 bak wordt zeker garnalen. Daar heb ik al wat luchtfilters en een luchtpompje voor liggen.
In een uitzwembakje voor mijn cory's dat ik nu op de slaapkamer (!) heb staan zit een Aquael 500 (oid). Prima filter, erg stil en zowel spons als keramische pijpjes.
Voor zover als ik heb begrepen is een luchtfilter voor een kweek/vissenbak niet ideaal.

Kortom, de zoektocht is nog niet voorbij......!
 
Ok, "Ali" heeft een reactie gegeven op mijn vraag over de kosten. Komt ie...

Als ik de volgende bestelling doe...

- 3 x 1 meter RGB 5050+u+transparent cover
- 6 x 1 meter Cold white (8520)+u+transparent cover
- 1 LED power supply (240 watt)
- 5m wire

Kost me dat 68$ incl. verzendkosten. De led strips zijn dan op een aluminium profiel gemonteerd en er zit een transparante "cover" op.

Het is dan niet waterproof, maar in hoeverre is dat nog nodig als er een dekruit op de baken zit, er nog een cover voor de strips zit en er ongeveer 15cm tussen het water en de ledbalk zit?
Ik zag dat ze ook nog dezelfde strips hebben, maar dan ip67. Daar zit geen cover op. Ik zal eens navragen wat die kosten...

Verder heb ik dan nog wat meer draad nodig (maar dat kost haast niets) en de TC420 controller. Die kost ongeveer 25$ op een van die Chinese sites.

Al met al zit ik dan dus op iets van 100$ incl verzendkosten.

Bij de ledstripkoning kom ik voor enkel de ledstrips al op �95. Dan is er nog niets verzonden, geen aansluitmateriaal, geen draad en dat is enkel "led op een rol".
De aluminium profielen voor de koeling niet mee gerekend. Deze kosten bij de ledstripkoning �12,50 per meter, dus 9x12,50 is �112,50
Als ik de controller dan koop in China komt daar nog 25$ bij.

Totaal plaatje van de ledstripkoning zit dan makkelijk over de 200�.

Ik denk dat ik vandaag de knoop maar door ga hakken. Dat zal wel weer eens rust geven, zodat er ruimte komt voor het volgende uitzoekwerk...wat in de bakken en welke filters...!
 
Ik heb bij ledstripkoning naar de sets van 1 strip van 1 meter gekeken. Daar zit verder alles al bij aan aansluitmateriaal. Volgens mij kun je die met een kabeltje uitbreiden met nog een tweede strip. Omdat de bovenste bak op i.p.v. in de stelling komt te staan, kan ik daarbij de bestaande lichtkap gebruiken. Het gaat bij mij dus nog maar om 2 bakken en dat wil ik in twee keer doen, dus eerst 1 bak indraaien en rustig kijken hoe de led-strips bevallen en daarna pas met de tweede bak beginnen.
Ik weet niet hoe dat bij 'Ali' zit, maar bij deze sets hoef ik alleen maar wat stekkertjes aan te sluiten en niet te solderen. Dat lijkt me een stuk makkelijker.

Qua filtering moet je eens googlen op Hamburger mattenfilter. Ik denk dat ik zo zelf een filter ga maken.

Wat betreft het formaat van mijn bakken: de enige plek waar ik 80cm kwijt kan is naast een deur. Het lastige is dat deze dan net niet meer helemaal open kan en de doorgang wel erg klein wordt. Ook is dit natuurlijk geen optimale plek voor de rust van de vissen. Ik wil in de bakken alleen maar bodembewoners (kleine cory's en l-nummers) houden en qua oppervlak maakt 60x40 of 80x35 niet eens zo heel veel uit. Ik vraag me af of de rustigere plek niet belangrijker is dat een klein beetje meer bodemoppervlak. Daar ben ik dus nog steeds niet helemaal uit ;)
 
Klein updatje...

De stelling heb ik gister gelakt met jachtlak, net als de achterwand. Vanochtend waren ze droog en dus zit de achterwand nu net tegen de stelling aan. Zie foto (sorry voor de beperkte kwaliteit)....

foto_op_16-01-16_om_13.08.jpg


Nu even, tussen de sneeuwbuien door, de zijkanten lakken. Op zich zo gebeurd, maar de afmetingen maken het lastig om het te drogen te zetten.
 
MarlonnekeW zei:
Ik weet niet hoe dat bij 'Ali' zit, maar bij deze sets hoef ik alleen maar wat stekkertjes aan te sluiten en niet te solderen. Dat lijkt me een stuk makkelijker.

Bij Ali zit er aan de ledstrip een cm of 10 kabel (ook de standaard bij de ledstripkoning). Die moet je wel verlengen, maar dat doe je met een kroonsteentje bij de witte versie. Bij de RGB doe ik dat met een apart verlengstukje (staan ook bij de ledstripkoning bij accessoires) waar je aan allebei de kanten van het verlengstukje de kabeltjes op de goed manier erin legt en dichtklapt. Ook dit zou met een kroonsteentje kunnen, maar dat maakt het minder mooi in mijn ogen.
 
MarlonnekeW zei:
Qua filtering moet je eens googlen op Hamburger mattenfilter. Ik denk dat ik zo zelf een filter ga maken.

Ga ik eens doen. Eens even kijken hoe dat werkt, bedankt voor de tip!
 
luc zei:
Eenmaal een hoekprofiel is gebogen dan kan inderdaad een normaal mens deze met de hand verder verbuigen.
Mij lijkt het dat deze reeds bij aankoop is verbogen geweest.

Daarom, nooit of nooit een stelling voor dit soort van gewicht meer gebruiken als er een hoekprofiel verbogen is geweest, ook niet als je hem weer recht kan zetten, het blijft een zwakke plek.

Zet je die toch boven? daar is geen belasting.
 
Bertus zei:
luc zei:
Eenmaal een hoekprofiel is gebogen dan kan inderdaad een normaal mens deze met de hand verder verbuigen.
Mij lijkt het dat deze reeds bij aankoop is verbogen geweest.

Daarom, nooit of nooit een stelling voor dit soort van gewicht meer gebruiken als er een hoekprofiel verbogen is geweest, ook niet als je hem weer recht kan zetten, het blijft een zwakke plek.

Zet je die toch boven? daar is geen belasting.

Als je bovenaan geen plank meer maakt met iets bovenop ja, dan zou je hem eventueel/misschien kunnen omdraaien.
 
Heb een kweekstelling gekocht van 5 werkvlakken, juist 60 cm lang.
Zou er 40 cm bakjes op willen zetten om te kweken met vissen.
Heeft iemand een idee waar ik kweekbakjes kan gaan halen in de regio Vlaams-Brabant (Lubbeek)?
 

Terug
Bovenaan