Moet het hout van een stelling behandeld worden?


Dat doe je goed!!

Succes met de luchtpomp - mocht ie geluidsarm zijn en prettige werken dan heb je de jackpot en anders kun je altijd nog overstappen naar een intern opvoerpompje toch?
 
Ben inderdaad wel benieuwd hoe eea gaat klinken. Staat in de huiskamer, dus wat dat betreft zal het niet heel storend zijn...HOOP IK!!

Ik ben net begonnen met het berekenen en afmeten van de afstanden van de HMF. Als ik het dan in de praktijk zie, dus de strips afzaag en op de plek in het aquarium zet, lijkt de ruimte wel heel erg klein!

Toch nog maar eens verder zoeken...
 
Ok,

update over het filter. Toch maar de hoekstrips en een onderrandje erin geplakt...

imag0921.jpg


Nu moet het ruim een week drogen etc.. Nu dus de slangetjes van de luchtpompje en de buisjes voor achter de mat uitmeten en op hun plaats zetten.
 
Vanavond thuis gekomen en alles was al stevig zat, zodat ik de mat er in heb gedaan.

Lijkt zowaar bijna professioneel...al zeg IK het zelf...;-)...!

imag0922.jpg
 
Het gaat allemaal steeds echter worden nu....!

De binnenkant van de HMF. Een buis van een luchtfilter. Aan de achterkant loopt het kleine buisje waar de lucht door naar beneden gaat. De buis is aan de onderkant open...

imag0923.jpg


Een vooraanzicht met links de filter met het uitstekende uitloop van de filter (deze ga ik nog iets laten zakken door een uitsparing in de mat) en rechts de thermostaat.

imag0924.jpg


Verder heeft mijn pa nog glas liggen, dus die ga ik de maten van de bakjes doorgeven en dan kan hij van dat glas mooi afdekplaten maken!
 
Ziet er echt goed uit!
Maar als ik het zo zie, wordt het de hoogste tijd dat ik ook eens aan de slag ga, want ik begin wel heel erg achter te lopen zo ;).
 
Wie heeft er een idee waar je blauwe plakfolie kan kopen? Overal zie ik alleen maar allerlei half transparante en zwarte folies.
 
Bedankt voor je reactie Christa! Makes me proud...!

Ik had inderdaad al online gekeken, maar dan gaat het voor een klein rolletje al over 10�. Valt ergens wel mee, maar toch 2x zo duur als de zwarte versie bij de Gamma. Daarnaast had ik vandaag een dag dat ik dacht, nu pak je aan en ben ik begonnen met het plakken van zwart plastic. Het is en blijft een klus, maar je wordt er steeds handiger in. Ik heb nu 2 bakken klaar, dus op de helft! Misschien toch een keer een zwarte mat kopen of alsnog blauw folie...

Verder alle planken vastgezet en een gat gemaakt voor de stopcontacten (was ik vergeten!!).

Komende donderdag de luchtpomp aansluiten, dan maar eens water erin doen! Eerst gewoon kraanwater. Dat schijnt het beste te zijn volgens de verpakking van de Glas kit. Iets van 2x 24 uur oid.
Dan ga ik komende zondag de bodem er in doen (heb vandaag ook al filterzand van Wildkamp gekocht) en de bakjes maar eens voor de eerste keer echt vullen. Dan gebruik ik voor een deel water uit mijn gezelschapsbak zodat er in ieder geval wat goede bacteri�n meekomen. Dan is het afwachten tot eea een beetje is ingedraaid en de verlichting komt.

Tip: als je bij Wildkamp zand gaat halen, laat je dan opnemen in het klantenbestand. Ik kreeg daardoor 24% korting op de 25 kilo filterzand. Totaal nu iets van 5� voor de zak.
 
Als jij nou BOVEN in deze pagina op Google ,blauwe plakfolie kopen .. invult. he.

Dan zie je dat het bij Hornbach ook verkocht wordt.

d-c-fix� Plakfolie lak mat blauw 45 x 200 cm kopen bij ...



www.hornbach.nl/shop/d-c-fix-Plakfolie- ... tikel.html



d-c-fix� Plakfolie lak mat blauw 45 x 200 cm nu bij HORNBACH online kopen! 30 dagen retourrecht, ook in onze bouwmarkten!
 
Zo, de bakjes zijn afgeplakt, gewoon met zwart en dat je google kan gebruiken snap ik ok nog wel, maar dan heb ik het niet die dag in huis en is het duurder...!

Nu de eerste keer alles gevuld met water en de luchtpomp aangesloten. De HMF is aan het werk, aangezien er in de hele bak wat stroming is en er water door de uitvoer pruttelt. Trots op mezelf...!

imag0930.jpg


Vrijdag nog maar eens alles eruit en nieuw water erin. Schijnt nodig te zijn vanwege de glaskit.

DHL smsje gekregen dat de ledstrips morgen geleverd gaan worden. Tcoh cool. Vorige week besteld, maandag verstuurd uit Hong Kong en morgen in NL. It's a small world! Nu nog wachten op de overige benodigdheden.
 
De volgende stap... Goede vraag...Ik zit hier nu even in de buurt van de stellingkast en ik merk dat er best wat geluid vanaf komt met die luchtpomp. Het gespetter van het water vind ik nog niet zo storend, maar de steeds aanwezige brom in de huiskamer vind ik toch wel wat minder... Ik denk dat ik morgen toch maar eens terug ga en eens ga kijken naar kleine stromingspompjes. Er lagen er een aantal (gebruikt en dus erg voordelig) op een schap. Eens kijken of daar wat tussen zit. Anders maar eens wat verder zoeken wat een optie zou kunnen zijn.

Zit wel een beetje met de beperkte ruimte achter de mat, dus afmetingen mee en hopen dat het past....

Daarna...ik denk dat daarna het zand en het water erin gaat en het indraaien begint!!!!
 
Dat maakt niets uit. Is gewoon het "basisgeluid" van de pomp.
Hij stond hier op de grond (betonnenvloer) en niet in de kast. Ook als ik de pomp op een stuk mat uit de filters zet blijft het geluid hetzelfde.

Heb jij een "stille" luchtpomp?
 
Ja, maar die kost wat.
Stond bij www.A2KOI.nl


Hehe, ben er weer in.(gelogt).

Aquaforte V-20 luchtpomp 15 watt


� 55,78 voor 33 euro/ geloof ik.

Gegarandeert stil.
 
Hoeveel aquariums voorziet die pomp van lucht?

De V10 (28�) levert namelijk al 600l/u...! Bij mij gaat het om 4 bakjes van 52 liter...Hoeveel zou ik dan nodig hebben?

Ik heb net wat zitten kijken naar opvoerpompjes. Die kosten al snel 15�, dus 60� in totaal. Dan valt een luchtpomp van 33� nog best mee.
 
Die kan ook.

Heb ik ook aan de andere kant staan.
Geven zoveel lucht, hou je reserve over.
 
Net toch besloten om pompjes te halen. Was weer bij de Tuinwereld hier in de buurt en daar hadden ze Superfish Aqua power 200 pompjes voor �9,50. Daar ging dan ook nog doodleuk 40% vanaf, dus uiteindelijk �5,70 per pompje.

Nu eea nog eens goed aansluiten en dan kan alles weer verder!
 
Superfish Aqua power 200 maken veel lawaai.
ik heb ooit een Superfish Aqua power 100 gehad en die heb ik snel weer verkocht.
zelfs sera luchtpompjes maken lawaai.
ik heb het in de winkel van Klaas Tilman laten testen en koos een luchtpompje op rubber voetjes die geen lawaai maakt.

Niets is zo zuur als lawaai van je mooie aquarium.
 
Superfish Aqua 100 ??? Heb ik hier op de gang in de bak hangen.

Hoor hem niet.hoor.
 
Nadat ik een definitieve beslissing over de bakken genomen heb ben ik vandaag eindelijk ook kunnen beginnen. Het zijn 2 bakken van 70x40x35cm geworden. Dan heb ik evenveel bodemoppervlak als een 80cm bak, alleen zonder problemen met de deur en niet zo'n hoge bak, wat beter is voor de baby cory's. De op maat gemaakte bakken waren uiteindelijk maar 2,50 euro per bak duurder dan een standaard 80cm volglas bak (bij Hornbach, die over het algemeen goedkoper is dan andere winkels). Het hout ligt inmiddels netjes op maat gezaagd in de kamer, dus ik morgen ga ik alles in elkaar zetten.

Maar om nog even terug te komen op het behandelen van het hout (daar ging, inmiddels lang geleden, het topic oorspronkelijk over ;) ). Ik heb hiervoor, op advies van de bouwmarktmedewerkster, een flesje werkbladolie gekocht. Dit wordt gebruikt om houten aanrechtbladen vocht- en vlekvrij te houden. Je moet het opbrengen met een doek, kwast of roller en het dan 20 minuten laten intrekken. Daarna kun je de overtollige olie met een doek verwijderen. Na 16-24 uur kun je dit herhalen, mocht het hout nog niet helemaal verzadigd zijn. Na een week is het hout dan volledig beschermd tegen vocht.
 
Vandaag de ledstrips ontvangen via DHL die maandag opgestuurd waren. Ziet er strak uit!

Een uurtje later kwam de postbode met een bericht dat er een pakketje bij de buurtsuper lag. Ik ophalen en ja hoor, de voeding is binnen! Erg snel, aangezien de levertijd bij Ali maximaal 50 dagen mag zijn.
Zo gaat het allemaal erg rap. Kan niet wachten tot de TC420 en de RGB draden komen, dan kan ik wat verder met aansluiten.

Vandaag verder het water ververst, zoals de aqua kit verlangde. Morgen weer alles eruit en de bodem erin. Dan opvullen en lekker laten draaien. Zondag de helft er uit en vervangen door een deel van het aquarium water uit mijn grote bak er in, die is namelijk toch aan een verversing toe. Mooie start van het indraaien en lange wachten...!

Gaaf dat jij nu ook aan de bak kan Marlonneke! Heeft te lang geduurd...;-)...!

Mooie tip van die werkbladolie. Gaaf om te merken hoeveel extra kennis over materialen deze bouwprojecten opleveren!
 
ikbenFrits zei:
Superfish Aqua power 200 maken veel lawaai.
ik heb ooit een Superfish Aqua power 100 gehad en die heb ik snel weer verkocht.
zelfs sera luchtpompjes maken lawaai.
ik heb het in de winkel van Klaas Tilman laten testen en koos een luchtpompje op rubber voetjes die geen lawaai maakt.

Niets is zo zuur als lawaai van je mooie aquarium.

Ik heb gekozen voor deze pompjes omdat ze erg compact zijn. Ik heb maar kleine bakjes, dus de HMF hoeft en kan niet te groot zijn. Gevolg is dan ook dus weer dat de ruimte achter de mat erg kleine is. Nog geen 5cm x 5cm... Deze pompjes passen precies. Ja ze maken wel enig geluid, maar dat stelt niets voor in vergelijking met de luchtpomp die ik er had staan.
 
imag0939.jpg


...en zo zitten er al 6 led strips op 2 platen die boven de bakken komen te hangen. Boven elke laag 2 x 1 meter wit (de buitenste) en 1 x 1 meter RGB.

Aan de hand van een tip van MarlonnekeW ga ik ze ophangen aan stukjes ketting. Dan kun je de ketting makkelijk in lengte wijzigen. Als je in de bak moet zijn hang je de verlichting gewoon net een beetje hoger!

Kan niet wachten tot alles binnen is en ik alles aan kan sluiten...
 
imag0940.jpg


...en zo hangt de eerste verlichting boven de bak...Nog niet aangesloten, maar geeft aan hoe het hangt.
 
U vraagt, wij draaien....

imag0941.jpg


Wel de opmerking dat de 2 bakjes die nu het hoogste staan een verdieping omhoog gaan zo meteen... Op de plek waar ze nu staan komt dan het grote aquarium, maar dat huis ik pas over als alles verder af is dus ook de verlichting is aangesloten...
 
...zo dus...

imag0942.jpg


De blauwe lampjes zijn de Fluval E serie verwarmingselementen. Zaten bij de koop van de bakjes in.
 
YESSSS...!! Het eerste stapje richting de verlichting is gezet. Ik heb wat snoertjes doorverbonden (volgens het schema van een mede forumlid) en voelde me helemaal trots dat er licht te voorschijn kwam toen ik de stekker in het stopcontact deed!!!

imag0944.jpg


imag0943.jpg


Wel erg veel licht als je het mij vraagt. Dat is op de eerste foto niet goed te zien, hopelijk op de 2e beter. Prima dat dat straks prima te dimmen is met de TC420...
 

Terug
Bovenaan