Nadat ik een definitieve beslissing over de bakken genomen heb ben ik vandaag eindelijk ook kunnen beginnen. Het zijn 2 bakken van 70x40x35cm geworden. Dan heb ik evenveel bodemoppervlak als een 80cm bak, alleen zonder problemen met de deur en niet zo'n hoge bak, wat beter is voor de baby cory's. De op maat gemaakte bakken waren uiteindelijk maar 2,50 euro per bak duurder dan een standaard 80cm volglas bak (bij Hornbach, die over het algemeen goedkoper is dan andere winkels). Het hout ligt inmiddels netjes op maat gezaagd in de kamer, dus ik morgen ga ik alles in elkaar zetten.
Maar om nog even terug te komen op het behandelen van het hout (daar ging, inmiddels lang geleden, het topic oorspronkelijk over 😉 ). Ik heb hiervoor, op advies van de bouwmarktmedewerkster, een flesje werkbladolie gekocht. Dit wordt gebruikt om houten aanrechtbladen vocht- en vlekvrij te houden. Je moet het opbrengen met een doek, kwast of roller en het dan 20 minuten laten intrekken. Daarna kun je de overtollige olie met een doek verwijderen. Na 16-24 uur kun je dit herhalen, mocht het hout nog niet helemaal verzadigd zijn. Na een week is het hout dan volledig beschermd tegen vocht.