Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

Zo hee, wat een boel mooie foto's, en je inrichting is schitterend hoor.
Je bent er maar druk mee geweest 😉

Dank je wel Astrid.

Mooie gemengde bak met planten en hout, je sterretje en je ozelot staan er prachtig bij. Allemaal super mooie foto's.

Ziet er goed uit hoor!
Ben benieuwd naar dat hout, hopelijk krijg je antwoord

prachtige bak en wat zijn die laetacara prachtig van kleur

Mooie foto s hoor.

Je aquarium staat er mooi bij 🙂

Vind de bak er wel druk uitzien, met al die verschillende planten.
Je geeft aan om geen planten uit de bak te willen doen, maar je zou wel grotere groepen van ��n soort kunnen maken?

Ziet er wel allemaal gezond en fris uit.

Bedankt allemaal..

Ik heb de stukken hout opgehaald. Helaas kunnen er maar 2 stukken in de bak. De andere 2 stukken verkoop ik waarschijnlijk weer want ze zijn uiteindelijk toch weer net iets te groot voor in deze bak. Of ik bewaar ze, dat wanneer er planten doodgaan, ik deze niet meer aanvul maar het hout ervoor in de plaats leg... ik weet het nog niet...

Ronald, dat vind ik dus zelf ook wel. Druk.
Dat vind ik nu het mooie van een bak met hout. De rust die het uitstraalt. Voor nu vind ik het zo even prima, de planten hebben aardig wat geld gekost dus ik ga daar toch eerst even van proberen te genieten. Elke plant die het niet red of lelijk wordt, gaat in elk geval niet meer vervangen worden.
Ik ga uiteindelijk proberen om toch weer zoveel mogelijk naar Zuid Amerikaans te gaan.
De volgende planten zouden dan in de bak kunnen blijven:

Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid)
Alle Echinodorus
Cabomba
Hydrocotyle leucocephala (braziliaanse klimop)
Valisneria (komt overal voor)

De planten die er dan uit zouden moeten zijn:
Javavaren
Cryptocorine
Rode Lotus.
Ludwigia

In plaats van de Rode Lotus en de Ludwigia zou ik dan een Alternanthera rosaefolia erin kunnen doen om toch wat rood in de bak te hebben. Zie alleen wel dat die weer veel Co2 nodig heeft...
Misschien toch maar alleen verder gaan met groene planten.
Het visbestand blijft wel zoals het is, inclusief mijn dwergknorgoerami en Sewellia.
De Sewellia zal niet aangevuld worden, mocht iemand met een hillstream bak interesse hebben dan kun je hem voor weinig komen afhalen. De dwergknorgoerami's zullen echter altijd wel in de bak blijven. Dat zullen dan de enige niet biotoop correcte vissen zijn...
En ja, dan de garnalen....

Ik heb nog altijd geen idee hoeveel mannen en vrouwen ik nou in de bak heb.
Ik lees op de ene site dat de mannen kleuriger zijn en op de andere site dat juist de vrouwen een rode buik krijgen en donkere vlekken.

Ik heb 2 vrij geelachtig die niet donker kleuren en 3 donker gekleurde met rode bak.
Dacht dat het bij altispinosus moeilijk te zien was maar bij deze soort Is het nog veel moeilijker.

Ik heb nog wat fotootjes...
Sommigen zijn gemaakt vlak na het voeren dus vandaar het zweefvuil.

Totaaltje
217871msfelix_0_82_img_5173.jpg

Neons
563463msfelix_0_82_img_5089.jpg

Apistogramma borelli man
995863msfelix_0_82_img_5098.jpg

447277msfelix_0_82_img_5100.jpg

Laetacara dorsigera man of vrouw, geen idee...

831593msfelix_0_82_img_5116.jpg

946462msfelix_0_82_img_5117.jpg

Zelf denk ik dat hierboven een vrouw is en deze onderste een man...
344316msfelix_0_82_img_5118.jpg

726826msfelix_0_82_img_5120.jpg

341918msfelix_0_82_img_5122.jpg

Soms wisselen ze ook nog van kleuren of wordt de gele wat donkerder en de donkere wat geler.

126992msfelix_0_82_img_5128.jpg

452147msfelix_0_82_img_5129.jpg

Samen met het apistogramma vrouwtje
261595msfelix_0_82_img_5132.jpg

383873msfelix_0_82_img_5139.jpg

En nog wat sfeerplaatjes

225132msfelix_0_82_img_5144.jpg

188571msfelix_0_82_img_5147.jpg

411136msfelix_0_82_img_5148.jpg

559798msfelix_0_82_img_5151.jpg

Nog een totaaltje en wat links/rechts plaatjes..

deze is met alle 4 de lampen aan...
633788msfelix_0_82_img_5172.jpg

Deze is met 2 lampen aan...
227516msfelix_0_82_img_5156.jpg

846163msfelix_0_82_img_5157.jpg

988115msfelix_0_82_img_5158.jpg

822187msfelix_0_82_img_5175.jpg

589974msfelix_0_82_img_5177.jpg

de chillende corydoras pygmaeus
195294msfelix_0_82_img_5160.jpg

Nog wat sfeerplaatjes..
869782msfelix_0_82_img_5167.jpg

144848msfelix_0_82_img_5168.jpg

987781msfelix_0_82_img_5170.jpg

769882msfelix_0_82_img_5178.jpg

837961msfelix_0_82_img_5180.jpg

Dat was het weer even voor nu.
Ik zie hier op het forum veel mooiere foto's voorbij komen, ik heb maar een simpele Canon camera, die wel inzoomt maar geen spiegelreflex kwaliteit heeft helaas.....

Niks mis met de foto's en ziet er allemaal super uit!

Ik hou van de mooie warme sfeer in jouw inrichtingen 🙂

Ziet er goed uit en dit is nu wat je noemt een update.

Bedankt voor de leuke reacties.. 🙂

Prachtige update en een fraaie verandering met het hout erin. Staat mooi hoor :thumbs:

Dank je wel Astrid, maar ben er eigenlijk zelf nog niet heel erg happy mee..
Ik zit erover te denken om of het hout er weer uit te halen en de plantenbak te laten zoals ie is...
Of de planten eruit te halen en de boel opnieuw in te schikken. Eerst het hout dan op zijn plaats en daar omheen de planten schikken.

Maar goed, voorlopig blijft het heel even zoals het nu is. Ben besluiteloos in wat ik nu met de bak wil en ik ga niet zomaar erin lopen rommelen, teveel onrust en dan straks nog niet het resultaat wat ik wil...

Pff vrouwen... staat er super mooi bij dus zou het echt niet veranderen hoor! 😉

Eigenwijs als ik ben heb ik toch zitten schuiven in de bak. Dat resulteerde eergisteren in deze opstelling, met de Echinodorus centraal en de Cabomba in de linkerhoek. De Rode Lotus kwam helemaal niet lekker uit de verf....

723377msfelix_0_82_img_5189.jpg

198419msfelix_0_82_img_5184.jpg

Daarnet wat zitten schuiven en nu is het zo:

met alle lampen aan
573648msfelix_0_82_img_5190.jpg

423591msfelix_0_82_img_5191.jpg

773533msfelix_0_82_img_5192.jpg

315236msfelix_0_82_img_5193.jpg

met de helft van de lampen aan
686178msfelix_0_82_img_5196.jpg

735517msfelix_0_82_img_5199.jpg

437742msfelix_0_82_img_5200.jpg

De rode LOtus staat er nog in maar als ie er niet zou staan, zou ik hem echt niet missen.
Ik vind het in elk geval een verbetering. Ik bemerkte toch met de vorige opstelling wat meer agressie tussen de vissen omdat de Echinodorus minder beschutting bied dan de smalle blaadjes van de Cabomba en dus meer doorkijk. Nu de Cabomba weer terug is naar het midden van de bak, is dat natuurlijk scherm weer terug op zijn plek. De Echindorus komt in de hoek ook nog eens beter tot zijn recht.....

Ik vind de veranderingen erg mooi de bak lijkt nu wat donkerder en mysterieuzer
denk dat de extra zichtbrekers en wat donkerder plekken de vissen idd wat meer rust en minder agressief maken

Ziet er idd beter uit. Vind het er ook beter uitzien als maar de helft van de verlichting aan is, maar ik kan me voorstellen dat er door de planten toch niet te weinig licht boven kan branden.
Wat is je bestand nu?

Dank je wel Dravik. Ik vind het inderdaad ook wat spannender in de bak, met al die extra schaduwplekken. Links is er een erg donkere hoek, daar heb ik nu ook het hol van de ene Apistogramma vrouw neergezet in de hoop dat ze zo'n donker hoekje op prijs stelt om een nestje in te maken. Gisteravond was ze dan ook de boel daar aan het inspecteren en zag ik haar in en uit het holletje komen. Hopelijk weet ze de man te verleiden. Het is een mooie hoek om een territorium af te kunnen bakenen.

CowboyNL, ik vind het vaak ook mooier met maar de helft van de verlichting aan. Ik heb alle verlichting dan ook maar heel kort aan staan op een dag, alleen midden op de dag vanaf ongeveer 13:00 uur tot 20:30 uur. Alleen vind ik wel dat met de extra lampen, de neontetra's mooier kleuren. In het extra licht komt de blauwe streep beter tot uiting en lijkt feller.

Bestand in deze bak:

28 Paracheirodon innesi
17 Corydoras pygmaeus
5 Laetacara dorsigera
4 Tricopsis pumila
3 Apistogramma borelli
1 Sewellia
1 Appelslak
Wat japonica en vuurgarnalen.

Meeste ergernis tussen vissen is eigenlijk onderling bij de neontetra. Gek genoeg want dat zou toch een scholenvis moeten zijn die niet territoriaal is. Maar ze verjagen elkaar regelmatig.
De Apistogramma en Laetacara zijn redelijk vaak erg verdraagzaam naar elkaar toe. Ze eten samen en negeren elkaar als ze elkaar in de bak tegen komen. Alleen toen de inrichting wat opener was, zag ik een toename van ergernis, wat na het opnieuw inrichten eigenlijk weer is overgegaan....
Het blijft een heerlijk rustige bak om naar te kijken. De Laetacara begin ik steeds mooier te vinden en ik tracht er nog altijd achter te komen welke geslachten ik nu heb. Gisteravond een half uurtje ervoor gezeten en ik meen dat ik er 2 met puntvormige vinnen, meer donkere vlekken en rodere buik te hebben. Ik zou dan zeggen dat dit 2 mannen zijn, aan de vorm van de vinnen te zien. Houd in dat ik dan 3 vrouwen zou moeten hebben. Zo hadden we het in de winkel ook uitgezocht hoor.. en Verduijn weet heel goed waar ze over praten maar ook zij gaf aan dat het bij jonge exemplaren die met een grote groep in een bak zitten, erg moeilijk te zien is.
Het lijkt er echter op dat ze het goed gedaan heeft.....

mooie bak. genot om naar te kijken!

Ik dacht laat ik eens kijken naar je bak om je apistogramma borelli te bekijken:d
Maar wat een prachtige bak heb je daar!
Vind de inrichtjng erg geslaagd!
je borelli is ook erg mooi:d

is dit ook de bak met garnalen?
Gr Mick

O sorry had over je laatste bericht heen gekeken waar je het duidelijk en netjes vermeld had. Vind je borelli erg mooi! Misschien dat ik ook wel voor die gaat.

Dank voor de reacties.

Apistogramma borelli is wel een soortje die ook een periode koeler gehouden moet worden.
De bak staat bij mij nu op 22 graden, het minimale. Ik kan een beetje spelen met de temperatuur door de kap geheel af te sluiten of gedeeltelijk te openen, om het weer wat af te laten koelen.

Ik had wat kleine eikentakken in de bak gedaan, maar heb deze er vandaag weer uit gehaald. Ik krijg een blauwachtige waas op het water en ben bang voor rotting van de taken, wat evt blauwalg kan veroorzaken. Dus heb ze verwijderd en met keukenpapier de laag van het water gehaald en ook een flinke scheut EL filtermedium toegevoegd.
Morgen heb ik wat meer tijd en ga ik wat water verversen. En ik ga toch maar geen eikentakken meer gebruiken, hoewel ik ze heel vaak bij anderen in de bak zie en het daar wel goed lijkt te gaan...

Ik vind het er wel mooier op geworden, maar ben bang dat je tijgerlotus de nieuwe plaats niet zo fijn gaat vinden.

Ziet er echt goed uit. 🙂

Dank voor de reacties.

Ronald, dat geeft niet. Ik wil de tijgerlotus er sowieso uit hebben. Maar eigenlijk vraag ik mij af waarom je dat zo ziet want hij krijgt op die plek meer licht dan waar ie eerst stond...

Deze verandering is ook weer mooi hoor, heel plezierig om naar te kijken 😉

Dank je wel Astrid, ben zelf nu ook echt wel tevreden.

MsFelix zei:
Dank voor de reacties.

Ronald, dat geeft niet. Ik wil de tijgerlotus er sowieso uit hebben. Maar eigenlijk vraag ik mij af waarom je dat zo ziet want hij krijgt op die plek meer licht dan waar ie eerst stond...

Nu nog wel, maar ik denk dat de plantjes direct naast de tijgerlotus het licht gaan wegnemen.
Ik kan het natuurlijk ook verkeerd zien 😉

Er is een gedeelte van de tijgerlotus al uit de bak. Die ging telkens drijven en viel helemaal uit elkaar..

Ik kom maar weer met wat nieuwe fotootjes..

756321msfelix_0_82_img_5228.jpg

769238msfelix_0_82_img_5229.jpg

Ben nog altijd erg tevreden over de inrichting, het beeld is toch wat rustiger geworden.
978261msfelix_0_82_img_5231.jpg

Aan de linkerzijde doen de Echinodorus het erg goed. De Cabomba lijkt te zijn uitgedund en lijkt het niet zo goed te doen. Ik denk dat ik die eruit ga halen en de bos Sterrenkruid uitbreid. Ik wilde eigenlijk de Myriophyllum eruit omdat die niet Zuid Amerikaans is, maar die doet het zoveel beter dan de Cabomba.
623113msfelix_0_82_img_5232.jpg

472427msfelix_0_82_img_5233.jpg

Tussen de Apistogramma en de Laetacara zijn nog altijd weinig spanningen, zoals ook te zien op onderstaande foto's.
999852msfelix_0_82_img_5236.jpg

222928msfelix_0_82_img_5237.jpg

936916msfelix_0_82_img_5238.jpg

De foto�s zijn allemaal achter elkaar genomen en zoals je kunt zien, bekijken de dieren elkaar niet eens, de Apistogramma man gaat lekker verder met zijn eigen ding..
329628msfelix_0_82_img_5240.jpg

364534msfelix_0_82_img_5246.jpg

551644msfelix_0_82_img_5248.jpg

In de rechterbovenhoek is het een drukte van jewelste, want alle vuurgarnalen hebben zich daar verzameld. Op de foto is dit echter niet zo goed te zien, je ziet hier en daar een rood puntje of koppie...
357269msfelix_0_82_img_5243.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan