Dank je wel Dravik. Ik vind het inderdaad ook wat spannender in de bak, met al die extra schaduwplekken. Links is er een erg donkere hoek, daar heb ik nu ook het hol van de ene Apistogramma vrouw neergezet in de hoop dat ze zo'n donker hoekje op prijs stelt om een nestje in te maken. Gisteravond was ze dan ook de boel daar aan het inspecteren en zag ik haar in en uit het holletje komen. Hopelijk weet ze de man te verleiden. Het is een mooie hoek om een territorium af te kunnen bakenen.
CowboyNL, ik vind het vaak ook mooier met maar de helft van de verlichting aan. Ik heb alle verlichting dan ook maar heel kort aan staan op een dag, alleen midden op de dag vanaf ongeveer 13:00 uur tot 20:30 uur. Alleen vind ik wel dat met de extra lampen, de neontetra's mooier kleuren. In het extra licht komt de blauwe streep beter tot uiting en lijkt feller.
Bestand in deze bak:
28 Paracheirodon innesi
17 Corydoras pygmaeus
5 Laetacara dorsigera
4 Tricopsis pumila
3 Apistogramma borelli
1 Sewellia
1 Appelslak
Wat japonica en vuurgarnalen.
Meeste ergernis tussen vissen is eigenlijk onderling bij de neontetra. Gek genoeg want dat zou toch een scholenvis moeten zijn die niet territoriaal is. Maar ze verjagen elkaar regelmatig.
De Apistogramma en Laetacara zijn redelijk vaak erg verdraagzaam naar elkaar toe. Ze eten samen en negeren elkaar als ze elkaar in de bak tegen komen. Alleen toen de inrichting wat opener was, zag ik een toename van ergernis, wat na het opnieuw inrichten eigenlijk weer is overgegaan....
Het blijft een heerlijk rustige bak om naar te kijken. De Laetacara begin ik steeds mooier te vinden en ik tracht er nog altijd achter te komen welke geslachten ik nu heb. Gisteravond een half uurtje ervoor gezeten en ik meen dat ik er 2 met puntvormige vinnen, meer donkere vlekken en rodere buik te hebben. Ik zou dan zeggen dat dit 2 mannen zijn, aan de vorm van de vinnen te zien. Houd in dat ik dan 3 vrouwen zou moeten hebben. Zo hadden we het in de winkel ook uitgezocht hoor.. en Verduijn weet heel goed waar ze over praten maar ook zij gaf aan dat het bij jonge exemplaren die met een grote groep in een bak zitten, erg moeilijk te zien is.
Het lijkt er echter op dat ze het goed gedaan heeft.....