Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

Ik vind het een erg mooi geheel, staat ook mooi met al dat groen tussen het hout.

De foto's doen totaal geen recht aan de bak eens je deze in het echt hebt gezien 😀

Hahaha ja Ivo, open huis houd ik nu eenmaal niet hihi..
De bak zal ongetwijfeld wel weer anders zijn als je terug komt als de nestjes er zijn.

Hopelijk lukt het uitvangen dan wel.
De mannetjes waren vandaag lekker aan het knokken. Nouja, een beetje elkaar strak aankijken, je kent het wel...
Ik hoop maar dat het een voorbode is van nieuw broedgedrag 😀

Vanmorgen het bedrag wat ik voor de led verlichting Had bedoeld bij de dierenarts ingeleverd 😀

Mijn ouwe kat heeft nierproblemen.
Nu aan het dieetvoer.
Maar het onderzoek en alles wat precies het bedrag waarvoor ik led verlichting had willen kopen. Helaas....
Dat moet nog even wachten.

Meer dan een verzekering? s?

MsFelix zei:
Mijn ouwe kat heeft nierproblemen.
Nu aan het dieetvoer.
Maar het onderzoek en alles wat precies het bedrag waarvoor ik led verlichting had willen kopen. Helaas....
Dat moet nog even wachten.

Wij hebben in dezelfde molen gezeten idd. Zijn dure grapjes. Beterschap daar!

Je hebt echt een schitterende bak, en hele mooie foto's!

Bertus, hij is wel verzekerd ja. Nogal duur ook, de verzekering. En niet alles wordt vergoed. Had het beter in een potje apart kunnen leggen.

Niwla, dank je.
Zeker dure grapjes. En het voer wat erbij komt kijken, is ook erg prijzig. Maar mijn oude baby is het wel waard. Heb hem al 17 jaar, lief en leed mee gedeeld.

Astrid, dank je.

Nu de Kaap Lopez vrouw eruit is, ben ik erg blij.
De knorgoerami's weten hun plek weer te vinden. Bovenin de bak dus 😀
En er wordt wat afgeknord hoor. Zowel de ouderen als je jonkies zitten met elkaar te paaien.

Ook is er uit de Laetacara dorsigera weer een koppel ontstaan.
De Apistogramma man wil ook iets van de dame. Hij gaat telkens het holletje in.
Er moet echter echt 1 koppel Laetacara uit. Dan is er genoeg rust in de bak om de paaiende boel te verdelen. Ik ben morgen nog vrij en ga trachten om de man en vrouw uit te vangen die op dit moment geen koppel vormen. Ik ga gewoon weer dat netje in de bak hangen, op een plek waar ze nu telkens vertoeven, in de hoop dat er eentje gewoon zelf in het net zwemt. Al heb ik ze maar 1 voor 1 te pakken. Als ik ze er maar uit krijg....

Zojuist bij Utaka geweest in Amersfoort.
Ik vond het echt tegenvallen.
Bij binnenkomst een aantal zeer slecht onderhouden bakken. Geen lekkere binnenkomer. Heel donker was het ook, was bijna eng om er binnen te stappen.
Veel wildvang. Ik ben meer van de nakweek, zoals Verduijn dat heeft. Die hebben ook soms wildvang maar trachten daar altijd nakweek van te krijgen.
Wel een aantal prachtige soorten Apistogramma hadden ze zitten.
Ik was in de kelder en het was warm daar.
Dus ik zei er wat van, gewoon zo van pff lekker warm. Toen zei die man, ja zuid Amerika h�. Daar moet het warm zijn.
Ik zei, ach ja niet overal toch. Hij keek mij vreemd aan. Toen zei ik dat ik zuid Amerika op kamertemperatuur heb. Hij vroeg natuurlijk welke soorten dan en leek erg verbaasd over mijn antwoorden.
Weet hij niet dat de soorten die ik houd, een koelere periode nodig hebben?
Heel apart.
Ook Mikrogeophagus altispinosa werd hier geadviseerd tussen de 27 en 33 graden.
Dat vind ik wel heel erg hoog hoor!
K hield ze op 25 en dat ging prima...
Al met al geen beste indruk bij mij achtergelaten, deze winkel.
Ik ben blij dat Verduijn om de hoek zit 😀

Wat foto's van bij Utaka...

ugcLMZ47gJvLaIqEqD6Ww6s1HBr0z-ME.jpeg

Apistogramma bitaeniata ugcLMZ47gJvLaIqEqD6Ww6s1HBr0z-ME.jpeg

Nannostomus morthenthaleri

ugcLMZ47gJvLaIqEqD6Ww6s1HBr0z-ME.jpeg

Deze... Ik had nog nooit van deze soort gehoord..ugcLMZ47gJvLaIqEqD6Ww6s1HBr0z-ME.jpeg

En die ziet er dan zo uit..ugcLMZ47gJvLaIqEqD6Ww6s1HBr0z-ME.jpeg
Wel een erg mooi visje..

Mikrogeophagus Ramirezi wildvang.
Zo anders dan de nakweek.ugcLMZ47gJvLaIqEqD6Ww6s1HBr0z-ME.jpeg

Mooi allemaal en knappe foto's weer!

Mooie foto's heb je gemaakt van Utaka. Ben er ook regelmatig geweest en ik vindt het een mooie winkel. Veel keus en beneden hebben ze er een nieuwe afdeling bij met,vind ik, mooie aquaria. Dat het beneden zo warm is, heeft denk ik ook te maken met de kosten. Gas is goedkoper dan elke bak te verwarmen met elektrische staafverwarming o.i.d.
Vervelend voor je kat, dierenartsen zijn niet goedkoop. Hoop dat het toch goed komt.

groeten Albert

mooie foto's heb je gemaakt, maar op de laatste foto zie ik in het midden toch echt een altispinosa als mijn ogen me niet verraden 😉

Dank jullie..
Het is een kwestie van smaak ook,denk ik. De winkel was naar mijn smaak te donker en ik vond de bakken niet goed onderhouden, of in elk geval die 2 bij de deur niet.
Er was een aparte bak met M.altispinosa, Zwits, en die zagen er toch weer heel anders uit. Dit waren echt Ramirezi. Kon mijn ogen ook niet geloven.

Altispinosa had hij ook, die hadden veel meer rood in de staart..
ldOymxv2GD7XUVidie5cfOJW5yBBO9eu.jpeg

#edit
Zwits, je bent scherp.
In het midden idd een Altispinosa tussen de Ramirezi.

en linksboven ook nog 1 😉

maar idd de wildvang ramirezi's zijn compleet anders dan die je normaal ziet 🙂

Ik haal de foto's allemaal door elkaar geloof ik nu.. 😉

Anyway, de wildvang rami's zijn echt een heel ander visje dan de gekweekte..

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt.
Nadat ik bij rschiks in Bad Bentheim de HPVaqua LED verlichting heb gezien, heb ik besloten deze te bestellen. Ik had eerder gekeken naar de strips van de Ledstripkoning, maar ik denk dat ik nu toch een betere kwaliteit in handen heb.
Ik heb de 120 set gekozen voor een bak met planten. Dit houd in 2 witte strips en 1 rgb. Ook de controller heb ik erbij genomen om de zonsopgang etc na te bootsen.

Ik kreeg ineens ook weer wat blauwalg in de bak. Ik had enorm veel drijfplanten in de bak, waardoor het wateroppervlak weer stil stond. Samen met de hitte van de lampen en wat dode blaadjes p het wateroppervlak, zorgde dit toch weer voor een beetje blauwalg. Ik heb het verwijderd, evenals een halve emmer met drijfplanten.

Ben erg benieuwd naar de led verlichting. Ik heb de tip gekregen om het niet aan de kap te bevestigen maar om pvc buizen te halen bij de bouwmarkt en het daar aan te bevestigen.

Ik heb ook de set van HVP en ik ben er erg tevreden over.

Hoe heb je het bevestigd Ton?

Ik gebruikte ze in mijn 80 cm en heb ze met speciale klemmen aan de tl lampen gemonteerd en de RGB in het midden met de HVP klemmetjes geschroefd.
De klemmen zijn zowel enkel als dubbel verkrijgbaar, dus geen schroef of montage werkzaamheden nodig.

486122_0_82_20150715_17.jpg

Edit;
https://www.kitelight.nl/aquarium-led/c ... e-systeem/

Dank je wel voor de info.
Denk je dat ik die klemmen ook ergens in een bouwmarkt kan vinden?

Daar ga ik niet vanuit daar deze speciaal door kitelicht ontwikkeld zijn naar ik heb begrepen.

Een mooie bak! Leuk dat je ondanks de grootte van de bak je bij kleine soorten blijft, maar dan mooie grote school. Ziet er goed uit.

Bedankt Ton, voor de info.
Ik heb de set van HPVaqua inmiddels binnen. Heb zojuist de bestelling gedaan voor de klemmetjes.
Lijkt mij wel zo handig want geklungel met schroefjes zie ik sowieso niet zitten.
Vraag mij alleen wel af of ik de rgb ook in het midden kan ophangen met de klemmetjes aan een t5 bevestigd in plaats van te schroeven. Wellicht is de ruimte er als ik 1 t5 eruit haal.

Kikkervis, dank je wel.
Ja, ik kreeg ooit volop tips dat kleine vissen in een grote bak mooier is dan grotere soorten. In het begin wilde ik er niet zo aan maar ben gaan inzien dat het wel echt waar is.
Ik vind de bak momenteel echter wel wat vol.

Het vrouwtje Apistogramma is overigens vorige week overleden. Ik denk dat ik de 2 koppels Laetacara dorsigera maar gewoon houd en dat ik de Apistogramma de bak uit laat lopen. Ook heb ik nog altijd een Sewellia in de aanbieding.
Van de Ancistrus zie ik eigenlijk telkens alleen de man. Vrouwtje al een hele tijd niet gezien, zou eigenlijk wel willen weten of die nog leeft.

De verlichting is binnen! Nu nog wachten op de montage spullen...

Ton, nog even een vraagje.
Ik heb toch ook wel de mogelijkheid om maanverlichting in de nacht aan te zetten met deze HPVaqua set
Zit net de gebruiksaanwijzing te lezen en daar hebben ze het alleen maar over rode verlichting als zonsopkomst en zonsondergang. Ik wil graag ook blauw in de nacht.

Ben erg benieuwd of het aansluiten gaat lukken want ik moet wel een aantal keer lezen wil ik nou snappen wat er staat..

Het gemakkelijkste is om hem eerst in te stellen volgens de gebruiksaanwijzing dan heb je vast een startschema, welke je daarna makkelijk kan veranderen naar eigen inzicht, als je eerst maar het startschema hebt.

Dus tijden veranderen, kleuren veranderen i.p.v. rood naar blauw of een combi van.en tijden toevoegen of verwijderen, maak de stappen niet kleiner of groter dan een half uur is mijn ervaring dan blijft het lekker geleidelijk aan lopen.

Dit is een oud schema van mij welke een tijd op mijn 80 cm heeft gedraaid.

265458_0_82_schermafdruk_20151215_13.jpg

Heel hartelijk dank voor de info.
Ik ga er morgen mee aan de slag. Er moet nu eerst gewerkt worden 😉

Wat een mooie bak heb je! Heb genoten van dit topic.
Ik ga zelf volgende maand een 1.20 opstarten en was erg blij met jouw opstart foto's en ervaringen, vind het namelijk best een beetje spannend :O
Dankjewel voor de mooie foto's!

Mooi ingericht zo.
Ik ben benieuwd naar de LED verlichting!

Let er morgen op als je de controller gaat gebruiken of testen dat je wel de voedingsbron aansluit, dat staat een beetje slecht vermeld in de gebruiksaanwijzing heb ik al van meerdere vernomen 😉

Dank je wel Marge! Ja een bak opstarten is altijd spannend en leuk.
Wat voor bak ga je halen?

Dank je Hi�ronymus. Ja ik ben ook erg benieuwd naar de led verlichting. Zit nu alleen op de klemmen te wachten. Hopelijk komen die vandaag binnen.

Ton, ik zal erop letten.
Moet je dat onderdeel apart aansluiten ofzo? Jeetje, ik hoop dat ik het ga snappen want ik ben echt een technische ramp..

Wilde eerst een Rio180, maar na meten bleek de 240 ook prima te passen, dus heb ik nu daar mijn zinnen op gezet. Hoeft voor mij niet specifiek Juwel te zijn, als de bak maar beetje bij mn meubels past vind ik het al snel goed, zal 2ehands worden. Gelukkig zit LFS hier 50 meter vandaan en zij helpen met zoeken en kijken de electronica voor me na, want ik ben echt enorm technisch *kuch* aangelegd 😡

Niet zo erg ingewikkeld, je sluit de 4 draardjes van de voeding aan op de INPUT van de TC420 en de stekker in het stopcontact en de leds op de desbetreffende plaatsen volgens de gebruiksaanwijzing.

En anders geef je maar een gil 🙂

Ben benieuwd Marge!
Heb je al een topic? Of een visbestand in gedachten?

Ton, ik heb het even uitgepakt, de RGB led, voeding en controller.
Uhm... draadjes. Ik word al zenuwachtig van stekkers en nu heb ik losse draadjes. Geen idee wat ik er mee moet hahaha.. Geloof dat ik maar op mijn vriend ga wachten, al is die ook zo a-technisch als de pest.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan