Wat is er nieuw

mss zijn Rio nanay 900 liter

• Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
Zoals ik zei, je kunt echt veel kanten uit. Even snel een paar Centraal- en West-Afrikaanse genera: Pelvicachromis, Pelmatochromis, Enigmatochromis, Hemichromis, Congochromis, Nanochromis, Parananochromis, Thysochromis, Tilapia, Chromidotilapia, Steatocranus, Teleogramma, Lamprologus, Coptodon, Steatocranus. In Azi� (Midden-Oosten dat onder Azi� valt niet meegerekend): Etroplus.

Meer dan zat van deze genera past bij de inrichting die je voor ogen hebt. Ik zou bijna zeggen ga er gemakshalve vanuit d�t dit zo is, waarbij er misschien een enkel genus tussen zit dat juist niet past bij de inrichting. En wordt er bij de West-Afrikanen beplanting gevonden, dan is het veelal beperkt qua soorten: Anubias en Bolbitis aan de oeverzijden, Crinum en Nymphaea meer in open water, Vallisneria. Sommige Centraal-Afrikanen komen uit sneller stromende gebieden, dan zit je met meer steen, minder hout (denk aan Midden-Amerika inrichting).

Paar filmpjes:

Etroplus maculatus - India:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=4zdDb5-bhRw[/video]

Benitochromis cf. finleyi "Mungo Blue" - Kameroen:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=nGBlOtJ6diE[/video]

Hemichromis sp.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=s5I6qtTqtgs[/video]

De vissen op de laatste twee filmpjes waren erg mooi.
Weet niet hoe makkelijk je aan deze vissen kan komen.
Weet wel dat als je van bestand wil wisselen later je deze vissen erg moeilijk kwijt kunt.
Ken iemand van een ander forum en die moest er mee leuren helaas.

uaruman zei:
De vissen op de laatste twee filmpjes waren erg mooi.
Weet niet hoe makkelijk je aan deze vissen kan komen.
Weet wel dat als je van bestand wil wisselen later je deze vissen erg moeilijk kwijt kunt.
Ken iemand van een ander forum en die moest er mee leuren helaas.

Qua afrikanen doen me vooral de dino's wat zoals Polypterus soorten dus als er een afrikaan komt dan eerder zoiets dan wat anders..Past ook meer bij de inrichting en idee van wat het moet uitstralen.

En midden zit ik te denken metynnis hypsauchen of fasciatus en bovenin nog iets aparts van gelijke grootte. En inrichting met stenen,zand en uiteraard hout 🙂.

Ivo, Nog bedankt voor de clips al maakt het me beslissing niet makkelijker. Denk dat Afrika een kans heeft als gezelschaps aquarium niet als biotoop.

Even een vraag, Zal ik doorgaan in dit topic? en gewoon de titel laten aanpassen of compleet op 0 beginnen?

Gewoon nieuw beginnen. Houdt het e.a ook wat overzichtelijker. 🙂

Een mooie West Afrikaanse biotoop bak is zeker niet versmaden!

Misschien maar topic aanmaken voor samenstelling?. Of is dat overbodig?.

Eigenlijk kan ik best hierin verder gewoon MEGA update plaatsen tegen die tijd,

En klopt Erwin, Maar afrika heb ik me nooit in verdiept al is er wel een soort die me intresseert dus ben me erover aan het inlezen.

Lijkt erop dat het een gezelschap gaat worden

IK heb net bijgelezen over je tegenslag.
Dat is verschieten. Heel jammer!

Het blijft het meest frustrerend aspect van de hobby: die ziektes/parasieten waar je bijna machteloos tegen bent.

Het is even op de tanden bijten om niet op te geven neem ik aan.
Succes met je nieuwe start.

Op geven zal niet gebeuren is een te mooie hobby die we hebben. Tuurlijk baal ik nu aan afwachten op een reactie op mijn aanvraag voor de Bioloog en als die er staat is gewoon weer inrichten en orrienteren. Voor de liefhebber van donkere aquariums goed nieuws 😉

Mooi, we gaan de voortgang volgen. Ben benieuwd wat je ervan gaat fabriceren. Zo'n bioloog vind ik persoonlijk wel ideaal hoor, weinig onderhoud aan. Zorg voor een opvoerpomp met ruim voldoende capaciteit.

Als je ge�nteresseerd ben; ik heb er nog een staan, die voor mij te zwak was. 2800 liter netto per uur.... Da's toch drie maal je bakje rond zeg maar.

Erwin1982 zei:
Mooi, we gaan de voortgang volgen. Ben benieuwd wat je ervan gaat fabriceren. Zo'n bioloog vind ik persoonlijk wel ideaal hoor, weinig onderhoud aan. Zorg voor een opvoerpomp met ruim voldoende capaciteit.

Als je ge�nteresseerd ben; ik heb er nog een staan, die voor mij te zwak was. 2800 liter netto per uur.... Da's toch drie maal je bakje rond zeg maar.

Dat is een vriendelijk aanbod maar die 2800 Netto daar mag je nog best wat afrekenen over algemeen omdat hij omhoog moet pompen. Bioloog etc word ingericht zodat hij straks ook voor een GROOT aquarium gebruikt kan worden. Ga een 4000 L/H en volgens kopen volgens de mensen die hem hebben houd ik dan zo'n 3200 Netto over dus dat is dan voldoende. En zeer waarschijnlijk komt er een luchtschijf in om zuurstofrijk water te krijgen.

Denk dat de inrichting je wel gaat bevallen Erwin. Qua vissen ben ik er nog niet uit behalve dat het waarschijnlijk rond de Metynnis wordt uitgezocht

Ik heb nu 5000 liter bruto, en dat is netjes.... Dus als je echt voor GROOT wilt gaan, zou je dan niet wat meer doen? Je kan altijd nog knijpen.

Metynnis, eens een keer wat anders! Zitten hele mooie vissen tussen, ben benieuwd wat je er van gaat brouwen.

Erwin1982 zei:
Ik heb nu 5000 liter bruto, en dat is netjes.... Dus als je echt voor GROOT wilt gaan, zou je dan niet wat meer doen? Je kan altijd nog knijpen.

Metynnis, eens een keer wat anders! Zitten hele mooie vissen tussen, ben benieuwd wat je er van gaat brouwen.

metynnis hebben me altijd aangesproken de vorm,kleur,eet gedrag en eigenlijk hun rustige zwem gedrag zolang je ze niet laat schrikken. Wat betreft de opvoerpomp voor het uiteindelijk aquarium wil ik met 2 opvoer punten werken dus zou er nog een bij komen van zelfde formaat dit zou dan voldoende moeten zijn.

Wat worden de maten van het uiteindelijke aquarium?

Hallo Erwin,

Is een lang project en vooral aan het kijken van welk materiaal of half glas half hout etc. Idee qua maten waar ik op moment mee speel is op 250 x 120 x 80 (waterhoogte) of 250 x 150 x 80 is geheel afhankelijk van materiaal waarmee de bak gemaakt kan worden.

De bioloog die ik er nu onder ga krijgen is 370 liter dat zou volgens vele voldoende moeten zijn zo niet, wil ik nog een interne bioloog bouwen

Nogmaals een lang project en eerst genieten van deze bak als ik bewoners kan vinden

Wat een maten! Van 250 droom ik ook vaak, maar die diepte van 120 tot 150 is pas echt extreem.
Dat wordt lastig in onderhoud. Maar visueel moet het wel echt enorm sterk overkomen.

Ik ben ook benieuwd...

Otto77 zei:
Wat een maten! Van 250 droom ik ook vaak, maar die diepte van 120 tot 150 is pas echt extreem.
Dat wordt lastig in onderhoud. Maar visueel moet het wel echt enorm sterk overkomen.

Ik ben ook benieuwd...

Voor nu is het een droom, maar wel een waar aan gewerkt word. Zijn vooral aan het kijken naar materialen. Weet inmiddels dat het in de woning geen probleem gaat zijn. Maar misschien dat eventueel de achterwand en bodem van Plywood gemaakt gaan worden.

Wat schoonmaken betreft zijn wel trucs voor makkelijk nee maar ach maakt het ook weer leuk toch 😉..maar denk dat de 120 cm diepte voor mij eigenlijk genoeg is maar er is ruimte voor 150 cm diepte..

Bedankt voor je interesse btw Otto

Dat is een net maatje 😉

Erwin1982 zei:
Dat is een net maatje 😉

Thanks Erwin, Maar eerst maar eens hier mee spelen bioloog duurt 3 a 6 weken ivm vakantie etc..

Dus tijd zat om een leuk bestand bij elkaar te zoeken vrijwel 99% zeker dat er een schijfzalm soort in komt en de verlichting zal nog wat aangepast worden

Speel eventueel met de gedachten om een interne bioloog erin te bouwen dit scheelt veel in geld en is makkelijker te plaatsen maar ik lever dan wel ruimte in. Nu is mijn vraag 145 x 80 x 70 dit is op zich nog steeds best een aquarium maat waar je veel mee kan toch?.

Moet je eens uitleggen; bedoel je de maten van een intern bioloog? Dat is aardig aan de maat. Ben je wel eens recent bij Utaka geweest? Daar staat een nieuwe showbak van 150x150x80 beneden in de kelder, met een ingebouwd bioloog; heel simpel, wel doeltreffend. Die is net zo hoog en lang als de bak is, maar een centimeter of 20 diep geloof ik.

Haha, zal iets van alcohol gehad hebben. Nee het aquarium wordt dus 150 x 80 x 70 met een interne bioloog van 80 x 20..

Als ik voor een bioloog zou kiezen zou ik iets aan de dikte van de balken moet doen waar het aquarium op staat want die zijn 6,8 mm en dat zou betekenen dat er een mega overloop op zou moeten komen en ik dus 20 x 20 cm aan ruimte verlies is het me dat waard en natuurlijk de kosten zijn veel hoger en meer werk.

Ik denken dat je met die maten heel goed weg kan komen.

Erwin1982 zei:
Ik denken dat je met die maten heel goed weg kan komen.

Welke maten? doel je nu op idee van interne bioloog of de 20 x 20 cm die ik moet missen plus gekloot met installeren voor de bioloog?.

Yep, de interne bioloog en de overblijvende ruimte van het aquarium.

Zat met rare en idee van een niet technische man 😉 dacht waarom niet gewoon stuk aanbouwen en daar de interne filter in bouwen lol of is dit een idioot idee.

Maar je hebt gelijk door de diepte die ik heb kan ik zelfs met 150 cm lengte nog flink wat vis houden. Heb me oog laten vallen op crenicichla blijft fascinerend heb 3 soorten die ik interessant vind allemaal rond de 20-25 cm mocht ik voor zoiets gaan zal er vrij weinig nog bij komen waarschijnlijk school visje en iets van kleine meerval of oppervlakte vis

Update,

Spijtig genoeg enkel woorden aquarium staat nog steeds leeg vandaag wat hout gevonden voor in het aquarium grootte/dunne eiken takken.

Grootte hout is verkocht dit nam voor mijn doen te veel ruimte in.

Zat met de gedachten voor een bioloog na nader inzien door het bedrijf (zijn hier geweest) is mij aangeraden dit niet te doen ivm het boren en door de grootte balken zou er een 25 x 25 cm overloop in moeten wat dus extra kost.

Interne bioloog ben ik aan het wachten op een offerte heb een tekening gestuurd van een grootte 2 vak bioloog mag dit te prijzig zijn zit er niks anders op dan een grootte externe filter erbij te kopen.

Voor de Zuid amerikaanse liefhebbers de kans is zeer groot dat ik toch blijf bij ZA al speelt mijn gedachten nog steeds met Midden amerika in beide gevallen zal het een klein bestand blijven.

Toch een foto dit is het idee van de interne bioloog

17116378847_82007ca574_z.png
Intern Filter Opzet by stijnkoch, on Flickr

Oke. Even stilstand dan

Richvio zei:
Oke. Even stilstand dan

Richard klopt maar als het niet een interne bioloog word dan kan ik denk volgende week of op ze laatst over 2 weken weer beginnen. Heb nog flink wat oud water (wat gefilterd word uiteraard) Dus dat versnelt het proces.

Even een vraag voor jullie technische mannen/vrouwen.

Kan ik een Externe filter vol doen met Kaldness? wil 2 filter gaan gebruiken en 1 dus met Kaldness en andere met bioballen en matten.

Lijkt mij wel. Zou niet weten waarom niet eigenlijk.

Weet alleen niet of het dan zo goed werkt als bij een bewegend bed

Richard,

Kreeg net een aanbod wat ik denk niet kan afslaan en hij legt het ook nog redelijk goed uit zodat een noob zoals ik het begrijp.

Vijverpotfilter+pomp hij gebruikt dit zelf al 3 jaar inmiddels en is er erg over te spreken Pomp capaciteit van 5000 L/h en de Potfilter heeft een 50 Liter inhoud met andere woorden een kleine bioloog.

Vrijwel muis stil en allemaal indicators (of hoe je noemt) als filter vuil is word het aangegeven etc. Moet enkel 2 Pvc kranen tussen de in/uitlaat aan de slangen bevestigen

Wat denk je klinkt goed toch?.

Mooist is ook hij heeft 30-40 cm midden amerikanen en moet maar 1 x in de 3 maanden te verschonen en water is echt kraakhelden.

Dat klinkt goed idd. Heb je meer aan als aan 2 potfilters. Die zijn een liter of 10 ong? Meer inhoud is stabieler

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan