Wat is er nieuw

Nano Scape 30 liter (Gerritn)

• Onderwerp starter Onderwerp starter gerritn
  • Startdatum Startdatum
Net de waterwaardes getest en kwam hier op uit:

Ph 7,5
kh 5
gh 15
nh4/nh3 0,0-0,5
No2 0,0-0,5
no3 10mg
po4 10mg
fe 0,25

Heb bij aquariumbemesting op advies planten voeding besteld en ga vanaf zondag de EI methode toepassen. Ben heel benieuwd, heb nu de CO@ stabiel op 20-30mg gekregen 🙂

Heb van het weekend de verlichting toch veranderd en heb van plexiglas een deksel gemaakt zodat deze goed afsluit ivm extern filter. heb nu 12 x 0,4 led modules in de deksel verwerkt die zelf aan elkaar gesoldeerd en deze zitten direct boven het water(zit o,5 cm ruimte tussen). Het zijn deze ledjes LINK, en dan 6 x warm wit en 6x pure white totaal heb ik nu 4,8 watt en de planten gaan uitsteken. Wel heb ik afgelopen zondag de ramen moeten schoonamken zat wat bruin alg op maar voor de rest nergens alg gezien nog gelukkig 🙂. De ei methode gaat ook goed de bak zit gemiddeld op 25 -30 mg co2 en heb het een en andere verandert. Foto's volgen

Hierbij een foto update
Nieuwe indeling
862455gerrit8210_0_82_dsc_0074.jpg

Anubias nana mini heeft zelfs al een bloem
997292gerrit8210_0_82_dsc_0075.jpg

323956gerrit8210_0_82_dsc_0076.jpg

846291gerrit8210_0_82_dsc_0079.jpg

Heb er een paar vuurgarnalen in zitten die hebben het meer dan 6 maanden in het filter van andere bak overleefd(7 maanden geleden overgestapt in die bak naar Malawi, voeg daar ook zout aan toe en ze overleven dat dus ook).
278789gerrit8210_0_82_dsc_0080.jpg

845716gerrit8210_0_82_dsc_0081.jpg

Garnalenflat gehad van sinterklaas 🙂
256699gerrit8210_0_82_dsc_0084.jpg

393883gerrit8210_0_82_dsc_0088.jpg

Heb doormiddel van gebroken leisteen een verhoging gecre�erd, ben er zelf te vreden over 🙂
379969gerrit8210_0_82_dsc_0095.jpg

Dit jaar heb ik van de kerstman 😉 een fluval nano verwarming gevraagd en dan word dit verwarmings element vervangen. Vind het er niet uitzien namelijk.
Ga waarschijnlijk dit weekend is kijken voor een nano visje natuurlijk wel eerst nog meten, maar dan zitten de b=vier weken er op en zou het moeten kunnen. De vuurtjes doen het ook uitstekend en die zitten er sinds zondag in. dus denk dat het moet lukken

Even een update, Nieuwe verlichting 2 x smd kitelight 9 leds 1 x rgb kitelight, incl controller. Lily pipes en nieuwe verwarming. Techniek is nu niet meer zichtbaar. zitten ook wat extra planten in.
162749gerrit8210_0_84_dsc_0251.jpg

844272gerrit8210_0_84_dsc_0250.jpg

995722gerrit8210_0_84_dsc_0249.jpg

439576gerrit8210_0_84_dsc_0247.jpg

123712gerrit8210_0_84_dsc_0245.jpg

899378gerrit8210_0_84_dsc_0239.jpg

745459gerrit8210_0_84_dsc_0236.jpg

333934gerrit8210_0_84_dsc_0232.jpg

Ben benieuwd wat de meningen zijn

Mooi fris bakje hoor! Mocht hier ook wel op de kast staan

Thnx, was nog wel een beetje spannend heel veel alg in de opstart gehad, maar geduld loont.

Ziet er top uit hoor. Las ik dat je de EI hier ook toepast??

Sorry, staat al in je onderschrift dat van de EI.
Blij dat het zo goed uitpakt en de vuurtjes ook ertegen kunnen.
Helemaal toppie hoor.
Ik volg in mn 2 grote bakken ook de EI dus 😉.

Ja klopt Jessica, voeg nu 3 keer peer week Fosfaat en nitraat toe en dan vul ik dat na behoefde aan met profito, deed eerst alles via de recepten van Aquabemest..... maar zag dat het op deze manier beter uit pakte. Voeg profito wel echt in de kleinste hoeveelheid toe. En natuurlijk co2. Heb alleen een vraag: Ik las dat jij met de ei methode 1x per 2 weken ververst kan dat bij mij ook? (misschien een hele domme vraag hoor).

Ohh en sorry jessica het moet John zijn 😉

gerritn zei:
Ohh en sorry jessica het moet John zijn 😉

Haha maakt niet uit hoor. dat zien veel mensen niet op tijd staan en ik ben het wel gewend hoor 😉.

Ik ververs iedere week de helft hoor. En voeg 20/2 bij.
Misschien dat in zo n klein bakje met weinig verbruik je het om de week kan doen, maar dat zou je met meten aan de weet kunnen komen.
Er zijn wel meer variabelen op de EI.
Sommigen doen maar 25% per week.

Ik speel liever op veilig, met het behoud op de diertjes, ga dan gewoon zo verder, zou idd wel minder kunnen verversen, maar dan ook minder toevoegen. Voorlopig ga ik het doen zoals ik het doe aangezien die nog niet zo lang draait en ik eerst wil zien hoe alles er op reageert.
Dank je voor het advies

Als je bv 25% gaat verversen ipv de helft dan moet je ook de helft van de voedingsstoffen toevoegen waardoor het in verhouding dus wel gelijk blijft. Maar ja op bakken zoals de onze maakt het qua tijd niet zoveel uit of we nu de helft of een kwart verversen.
Ik zou als het goed gaat zoals nu bij jou ook niks veranderen hoor.

Dat had ik idd ook begrepen, maar zoals je al zegt ik ga niet veranderen, planten en diertjes doen het tot nu toe goed en alg is weg. Vind dat toch altijd bijzonder hoe dat weggaat, eerst heb je paniek en iedereen zegt komt wel goed. en dan duurt en duurt het maar en uiteindelijk is alles mooi groen en gezond. Heb voorheen wel problemen gehad door algen in een paar bakken terug al direct vanaf de opstart vandaar paniek, maar toen deed ik zo een beetje alles fout wat je maar fout kan doen. Gelukkig nu een stuk meer ervaring (mede dankzij AF.).

Ja het is een leerproces hoor Gerrit. Ik heb nu dik 4 jaar zelf aquaria en heb ook alles moeten leren en bijleren doen we bijna nog dagelijks. En ook fouten maak ik nog zoals de meesten van ons wel. Er is niemand vermoed ik die alle wetenschap in huis heeft 😉.
Ga lekker zo door en dan kunnen we nog lang van je bakje en de foto s genieten :thumbs:.

Jaa maar dat vind ik juist zo leuk, helemaal om te leren van je fouten. Het is natuurlijk nooit leuk om iets fout te zien gaan, maar zo word je wel wijzer omdat je daarna er nog veel meer info over gaat zoeken. En nu bij na ook dik 4 jaar begrijp ik hoe het werkt en moet, en zie ik ook dat al dat lezen en vragen ook zijn vruchten af werpt. Wat ik ook leuk vind is dat je zo veel verschillende kanten op kan. Heb alleen wel 1 keer echt een mega blunder gemaakt, was op texel geweest en me vriendin had vet mooie stenen op het strand gevond, dus wij oohh die zijn leuk voor in het aquarium. Thuis aangekomen nog wel de stenen schoongekookt maar niet getest (die kennis was er toen nog niet), dus je raad het al. Stenen mooi in het aquarium gedaan en super blij zijn tot de dag erna al me vuurtjes dood lagen en, en me corydoras. En ik maar afvragen hoe dat kon. Het lullige was nog het waren er rond de 200 in een rekord 60 of te wel de hele bodem was wit van de lijkjes en dat doet toch best wel zeer. Maar gelukkig daarna nooit meer zoiets stoms gedaan.

Kleine update na het verversen. Alles weer gesnoeid en was ook nodig de snel groeiers waren 5-6 cm gegroeid in 5 dagen.

Totaaltje
849986gerrit8210_0_84_dttz2u.jpg

883546gerrit8210_0_84_6kriyv.jpg

Garnalen lekker aan de spaghetti
795656gerrit8210_0_84_gnmpf2.jpg

Thnx Richie, ben er ook erg blij mee.

Is een leuk bakje geworden. Ik wil zelf graag ook een nano cube 30 maar helaas geen ruimte meer voor 😛

Dank je Denise, Ik heb hier precies het zelfde zou graag nog een bak als die van jou willen hahaha. Maar dat heb ik met nog meer bakken. Vind alleen wel de design bakken en scapers bakken het mooist zou🙂

Haha ja echt een verslaving die je nooit meer los kan laten 😛

Daar heb ik nou ook last van, maar beter dat dan drugs 😉

Weer even een update met de cr's erbij de vuurtjes gaan zaterdag weg.

4w_pwK2v055gOGssAZN2Dru15vi7UDUu.jpeg

Dat was hem weer voor nu 🙂

Mooie garnaaltjes Gerrit, dat ze maar flink mogen gaan kweken 😀
Wat voor soort zijn trouwens die nano visjes, zijn echt mooi om te zien!

Ja ben er blij mee, hoop het ook daarom gaan de vuurtjes er ook uit. Het is de soort Trochilocharax ornatus. Heb ze bij ferry-tale gekocht.

mooie bak! en die nano visjes zijn werkelijkwaar prachtig!

Hoe gaat het met je bakje en de EI????
Groeit alles een beetje??

Beetje late reactie, maar ging zeker goed 🙂. Moet alleen me album even aanpassen want ben een ander slag ingegaan. De cr's deden het heel goed en ben nu uit eindelijk over gestapt op Taiwan Bee, heel me bak omgegooid Ph verlagende bodem, geen ei meer, osmose water en mineralen etc. TDS meter er bij, je kent het wel die draaid nu 2 maanden + en gaat tot nu toe nog steeds goed. Wel nog wat last van bruin alg maar hou geduld🙂 zal snel eens even een update plaatsen van beide bakken

Even een kleine update, vanwege tijdgebrek even een kleine update van de nieuwe indeling en bewoners.
KE5bfHKvYo516pS6tuY43q9whMOXHoF1.jpeg

Zal woensdag even wat tijd maken voor wat beters.

Waarom zo'n rommel voor pinto's? Bakje was juist zo mooi...
mijn crystal red/black Taiwan bee zitten ook niet in een rommel hoor en die doen het super 🙂

Wat voor bodem heb je daar Gerrit??
Wel erg grof lijkt me waardoor er vuil in kan gaan zitten.
De EI vind ik zelf ook minder bij garnalen hoor en al helemaal bij de hoge gradatie.
Ik krijg volgende maand ook de cb met TB gen en het nieuwe bakje staat nu in de opstartfase.

Is de opstartalg al minder geworden??

@nick_vis Het was toen idd niet zo heel netjes. Ik hou zelf van een goed beplant aquarium en dat was ook in eerste instantie de bedoeling van die bakje. De garnalen zijn er later bijgekomen. Inmiddels zijn alle vissen er uit en kweken de Cr's en cb's als konijnen. Het bakjes is nog wel druk, maar ik ben daar persoonlijk juist blij mee. Wonderbaarlijk doen alle planten het goed, ook de HC en monte carlo en dat zonder co2 en op puur osmose zonder plantenvoeding. Wel voeg ik gh+ en Mirekuton toe.

@John Er ligt nu een akadama bodem in die ga ik wel begin volgend jaar vervangen voor een wat fijnere soil. De ei methode ben ik helemaal meegstopt sinds de TB, De algen zijn helemaal weg nu, was voor dat ik op vakantie ging nog wel een beetje. Denk dat de combi langetijd geen extra eten en volledig over op osmose heeft geholpen.

Even een update over hoe het nu is:
Heb voor het warme weer een DIY aquarium fan gemaakt, deze koelt het aquarium terug tot 22 graden soms zelf 21,5 niet lager dan dat want dan slaat de verwarming aan (de omgevingstemp. is nu max 27,5 geweest).
ei7KHR27m0J2JFoDekQAsV5NBZEYKcmz.jpeg
Universele aansluiting erop
En adapter met de juiste ampere.

Dan nu het aquarium hoe het er nu bijstaat. Heb net gesnoeid en de achtergrond planten iets (teveel) uitgedunt.
Ben begonnen met 14 Garnalen, het zijn er nu iets meer 🙂
Alle planten en mossen, behalve de achtergrond plant zijn in vitro.
Dat is het nu weer even,
Nog even de waterwaardes:
PH 6,1
KH 0-1
GH 6-7

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug