Nieuwe Rio 240 van Joost123

Nog iets vergeten te melden; gisteren is er een zak met onderstaande "houdertjes" bezorgd. Zien er mooi uit, bijna onzichtbaar in de bakken en het werk prima.


Aquarium-Cone-Red-Worm-Feeder-Acrylic-Suction-Cups-Fish-Feeding-Cup-Transparent-Worm-Feeding-C...jpg
 
Ook familie Ramirezi denkt aan gezinsuitbreiding, zag net al een paar eitjes door de bak dwarrelen:
IMG_20210917_220017.jpg


Ben niet ontevreden hoe het gaat met m'n 1 maand oude bak. Drie van de 4 vissoorten hebben al kuit geschoten. Alleen de flavatra's niet, maar die zijn ook nog veel te jong.
 
Zojuist waterwaarden gemeten en ze zijn voor het eerst niet goed:
PH - 7
GH - 6
PH - 5
PO4 - 0
NO3 - 0
NH3 - 0
NO2 - 0

Op zich geen verrassing, aangezien ik heel lichte algengroei momenteel heb.
Fosfaat en nitraat moet omhoog. Iemand goede ervaring met een bepaald product/merk?

CO2 is aan de lage kant. Kan het aantal bellen verhogen, maar ik kies er voorlopig voor om de verlichting te minder, totdat fosfaat/nitraat weer op peil is.

edit: ik voeg dagelijks Profito toe en daar zit geen fosfaat/nitraat in. Als de fles leeg is ga ik over naar plantenvoeding waar alles inzit.
 
Ik kom ook van profito, de meesten lopen tegenaan hetgeen hierboven beschreven is en stappen over op een aio.
Heb zelf nog een tijdje gerotsooid met apart nitraat en fosfaat toevoegen maar dat werd me te onoverzichtelijk. Het bleek dat mijn planten zeer makkelijk overgingen op aio.
 
De nitraatqaarden moet ik wel in de gaten houden. Want die gaan wel echt flink omhoog met aio.
 
Bedenk me nu ineens dat ik tot een paar dagen geleden een behoorlijke oppervlakte drijfplanten had, die heb ik onlangs gedecimeerd. Ze zullen ongetwijfeld debet geweest zijn dat nitraat nu 0 is.
Ook kan ik de vissen iets meer gaan voeren, zij kregen minimaal (maar voldoende) voer, mede gezien ik de vissen vrij snel na opstart in de bak gedaan heb. Nu de bak meer dan een maand draait kan het voeren wat opgeschroefd worden.
 
Mevrouw Ramirezi was ik al een halve dag kwijt, nu weet ik waarom.... Gisteren waren ze een kuil aan het graven, maar de cory's vonden dat wel een leuke zandbak, dus van die kuil is niets meer over. Ze heeft daar kuit afgezet tegen de achterwand, achter de heteranthera zosterifolia. Niemand of niks die in de buurt kan/mag komen. Op zich een mooie plek, helaas wel dichtbij de uitstroom. Moet me inhouden om de eitjes niet te verplaatsen naar een van de kweekbakken, maar had me voorgenomen om in deze gezelschapsbak de natuur haar gang te laten gaan. Wellicht zonde....

IMG_20210918_210356.jpg
 
Zet je dit op je uitstroom, worden e rook geen jonkies opgezogen (kan ze toesturen voor je) zijn er in 2 maten
 

Bijlagen

  • gaaskorfjes.jpg
    gaaskorfjes.jpg
    267.1 KB · Weergaven: 92
Dank voor de tip en het aanbod @Nicolientje-W , maar ik laat het nu even hoe het is. Mocht er iets overleg dan is het hartstikke leuk, zo niet dan is het geen ramp.
Ben nu druk met de kweek van de cory's, de panda's, venezuelanus en red lasers hebben afgelopen dagen ook eitjes afgezet en ik verwacht dat de andere 2 soorten cory's dat ook een dezer dagen gaan doen.
Ga me wel komende tijd inlezen in de kweek van Ramirezi, het is een hele mooie, inspirerende vis.
 
Alle eitjes van de Ramirezi waren vanochtend weg. Geen idee of ze opgegeten of uitgekomen zijn. Zie niks kleins in de bak, maar dat is zo erg lastig te zien.
Eigenlijk kwam het me wel goed uit dat ze weg waren, vanmiddag een 50% waterwissel gedaan.
 
Jammer Joost maar goed als de kleintjes zouden overleven moet je daar ook weer eerst ruimte en later liefhebbers voor weten te vinden dus ik ben er ook nooit rouwig om als eitjes toch weer worden opgegeten.
 
Ik ben er ook niet rouwig om (tenzij het in mijn kweekbakken gebeurt, maar dat is niet mogelijk). Ik denk maar zo: nu hebben de andere diertjes een lekkere maaltijd gehad ;)
 
Inmiddels draait de bak 2 maanden. Eind vorige week een tegenslagje gehad; weet niet meer precies welke dag het was, maar het was zag er ineens witwazig uit. De volgende ochtend was het water knalgroen, zo erg dat ik geen vissen of planten meer kon zien :oops:. Eerst een flinke waterverversing gedaan, dat leek te helpen, maar een paar uur later was het weer zo groen als (de ruiten bleven overigens mooi schoon). Heb toen een paar veranderingen doorgevoerd:
  • even geen waterverversing meer (ben ik toch al geen fan van om dat wekelijks te doen)
  • profito vervangen door een all in one plantenvoeding en de dosering flink teruggebracht
  • verlichting draait een uurtje minder (nu 9 uur i.p.v. 10)
  • CO2 toevoer behoorlijk verminderd
Tegelijkertijd een AlguMin-kuurtje gedaan, gevolgd door een flinke dosis Filtermedium van Easystart. Met de dag (of eigenlijk met de uren) werd het water helderder. Nu is het (gelukkig) weer zo helder dat ik het bijna durf te drinken. AlguMin niet gebruikt om het probleem op te lossen, maar wel om weer wat meer zicht te krijgen.

Uiteraard constant de waterwaarden gemeten; ik heb geen nitriet piek gemeten. Wel zijn de nitraat en fosfaat nog steeds (te) laag.
Hoe de zweefalg-explosie ontstaan is... geen idee... ik mis geen vissen en eigenlijk was alles erg stabiel. We heeft de vrouw per abuis een zakje artemia met water in het aquarium gedaan. Dat is natuurlijk niet slim, maar vraag me af of dit de oorzaak kan zijn.

Anyway... gelukkig lijkt nu alles weer goed te zijn :)

De heteranthera zosterifolia gaat er trouwens binnenkort wel uit. Die groeit te hard en is alleen de eerste paar weken mooi. Uiteraard kun je 'm steeds stekken en de oude plant verwijderen, maar ik heb geen zin om telkens in de bodem te wroeten. Voor deze plant ga ik dus een vervanger zoeken. Ohja.. de gara flavatra's groeien erg goed, top-visjes zijn dat!
 
Mooi dat het is opgelost maar vaak is het een tekort aan co2 met een combi teveel licht.

 
Ja bijzonder dat je ingrepen helpen. Ik denk dat vooral de algumin dat heeft gedaan.
 
Mooi dat het is opgelost maar vaak is het een tekort aan co2 met een combi teveel licht.

Ik zat zelf net andersom te denken: zosterifolia groeit als een dolle -> tekort aan (bepaalde) voedingsstoffen -> daardoor relatief teveel CO2 en licht. Met de AIO voeding verwacht/hoop ik dat e.e.a. beter in balans is
Ja bijzonder dat je ingrepen helpen. Ik denk dat vooral de algumin dat heeft gedaan.
Sterker nog; ik ben ervan overtuigd dat Algumin dat gedaan heeft, ik moest iets om de zweef-alg weg te krijgen. Door waterwissels of filteren lukte dat niet. Nu zit ik weer op een 0-punt. Ben benieuwd de komende tijd...
 
Ja deze groeit hier ook prima in een nano zonder enige voeding of co2 dus dat is een makkelijke plant verder. Soms is alg of zweefalg een combi van facotoren maar goed dat het is opgelost is het belangrijkste.
 
Een paar dagen verder en het water is, gelukkig, nog steeds kraakhelder.

Gisteren was ik bij een kennis die zijn aquarium opruimde en heb ik een koppeltje apistogramma macmasteri meegekregen. Zat te twijfelen of ik ze wel in deze bak zou plaatsen, aangezien hier al een koppel ramirezi in zit. De gok maar genomen, de eerste uren zwommen de 2 koppels samen door de bak, op het eind van de avond was dat niet meer. Je kon duidelijk zien dat de ramirezi's de 'baas' waren. Ze vochten zeker niet, maar de ramirezi's lieten af en toe wel weten van "ophoepelen hier". Komende dagen maar even aankijken, anders gaan de apistogramma's naar een andere bak.

Net de 3D-printer eens aangezwengeld met de bedoeling om onderstaand stuk "hout" te printen.
Helaas heb ik geen hout-kleurig filament hier liggen, dus het zal in eerste instantie zwart zijn.

6813b93ecb5a167dd118e4f91b2acf34_preview_featured.jpg
 
De boomstammetjes zijn aardig gelukt, al zeg ik het zelf...

IMG_20211017_185457.jpg
 
Niks mis mee Joost en die verkleuren nog wel wat in de bak denk ik.
 
Op de foto lijken ze glimmend, maar dat komt door de flitser. Liggen nu in de bak op een zwarte zandbodem en voor een zwarte achterwand. Ziet er goed uit.
 
De flavatra is nieuwsgierig en zit er al in...

IMG_20211017_193047.jpg
 
Ziet er prima uit Joost en niks op aan te merken hoor.
 
De oorzaak (of gevolg van de behandeling) van de zweef-alg is mogelijk bekend: tijdens een snoeibeurt kwam ik een dode waaierhandgarnaal tegen. Uiteraard gelijk even de waarden van het water gemeten: NO2 zat op bijna 1,0 mg/l. Gelijk 50% waterwissel gedaan, zojuist zat NO2 op ongeveer 0,5 mg/L, nu wordt nog een keer 50% van het water vervangen. De visjes doen het verder gelukkig prima, maar ik wil NO2 weer terug op 0 mg/L hebben.

Het water is trouwens nog steeds kristal helder en het koppel Ramirezi en Macmasteri gaat prima samen.
 
Ik kan me haast niet voorstellen dat in zo n bak een Waaierhand voor problemen kan zorgen want in elke bak gaat er weleens een vis dood die je niet ontdekt. Of begrijp ik je post niet goed misschien?
 
De tekst is inderdaad wat warrig, ben nog niet zo lang wakker.
Feit is dat ik zweef-algen had, de Waaierhand dood gevonden is en nitriet in de bak heb/had.
Kan zijn dat de waaierhand de bron van de "ellende" is geweest, maar kan ook zijn dat de zweef-alg een andere oorzaak had en dat de waaierhand gestorven is door Algumin gebruik. De zosterifolia was ook behoorlijk aangetast, die heb ik eruit gehaald en paar topjes opnieuw gepoot. Algumin werkt uitstekend tegen alg, maar volgende keer ben ik toch wat voorzichtiger met dat spul.

Voor de plantenkenners onder ons: krijgen alle stengelplanten wortels aan de hele plant? Ik vind dat ontzettend lelijk (en iedere keer de plant weghalen en het topje terugpoten is geen gezicht en qua tijd niet te doen). Hier ben ik dus op zoek naar alternatieven...
 
Aha, nu is het iets duidelijker koekoek;). Garnalen zijn natuurlijk minder sterk dan vissen dus wellicht kon die er niet goed tegen. Goed dat je nu de no2 laag houdt.
 
Vandaag de kids een dagje meegesleurd naar Zajac te Duisburg. Ik was er voor de eerste keer. Kort samengevat: enorm groot, vrijwel alles wat met dieren te maken heeft kun je er kopen, maar de koopjagers kunnen beter in Nederland blijven (op een potje voer na als het in de aanbieding is).

Ik zat al langere tijd te denken over de verlichting van de Rio 240. Die is niet te dimmen en de standaard leds zijn veel te fel (ook nadat ik de daylight vervangen had door een nature of colour). Bij de opstart van de bak had ik een paar Ali-ledstrips met een TC421 aan de Juwel-lichtbak (in het midden) bevestigd. Bij een Primo 110 werkt dat uitstekend, maar bij de Rio 240was ik niet tevreden. Het licht kwam niet diep genoeg in de bak én het meeste licht zat midden in de bak. Tijd voor iets anders dus!

Bij Zajac eens rondgekeken en m'n oog viel op HVP Aqua Goldline. Zag er allemaal goed uit, maar ook erg duur daar! De Goldline kostte 199 EUR en een extra Retroline lamp geloof ik 65 EUR. Een snelle blik op het internet en bij één van de local LFS, waar ik geregeld kom was het setje een euro of 50 goedkoper. Nou, dan heb ik liever dat m'n lokale visboer een paar euro verdiend (is ook makkelijker qua garantie enzo) en met die 'verdiende' 50 euro even lekker met de kids gegeten. Op de terugweg dus maar langs de Maanvis in Nijmegen gereden. Daar wordt ik altijd top geholpen en kreeg vandaag ook 3 verloop-stekkertjes voor de TC421 gratis en voor niks erbij.

Na het aansluiten van de HVP leds was ik even teleurgesteld. Voor het oog véél minder licht dan ik zou verwachten (maar eigenlijk was dat ook de bedoeling!). Blijkbaar wél genoeg licht, aangezien de verkoper mij adviseerde om het eerst met één ledbalk (Goldline) te proberen) en dan kon ik als het nodig was altijd nog later een tweede ledbalk bij pluggen. In de winkel stond een soortgelijke bak (met meer/moeilijkere planten) en die deed het prima op één Goldline. Toch was ik eigenwijs en heb ik dus een extra RGB balk erbij genomen. Komende week maar eens een mooie schema voor de TC421 maken.

Ook is de filter-uitlaat wat gewijzigd. heb nu een spraybar aangesloten met de stroming in de lengte van de bak (dus van zij-ruit naar zij-ruit). Het lijkt dat de watercirculatie nu wat meer is dan voorheen. Even afwachten hoe dat verder uitpakt.
 
... en het koppel Ramirezi en Macmasteri gaat prima samen.
Denk dat ik binnenkort maar een kraamzorg ga regelen; mevrouw Macmasteri is nu geel/oranje i.p.v. wat grauwig en jaagt alles en iedereen weg dat in de buurt komt.
Ook is ze regelmatig in de holletjes te vinden die ik vorige weer geprint heb op de 3D-printer. Ben benieuwd!
 
Vanochtend een schema gemaakt, gebaseerd op het schema "Tropen" van HVP:

Knipsel.JPG


Met een scriptje laat ik het magneetventiel van de CO2 ook 2x per dag aan en uit gaan:

PHP:
<?php
include("/home/pi/domoticz/scripts/php/functions.php");
include("/home/pi/domoticz/scripts/php/settings.php");

$time = date("H:i");

$time_on_magneetventiel = array("08:00", "16:00");
$time_off_magneetventiel = array("13:00", "21:30");

if (in_array($time, $time_on_magneetventiel)) {
    SwitchDevice($idx606,'On'); // Aqua1
    Notification(urlencode('Magneetventiel aan'),(urlencode('Magneetventiel Aqua1 aangezet')));
    Domlog('Magneetventiel Aqua1 aangezet');
} elseif (in_array($time, $time_off_magneetventiel)) {
    SwitchDevice($idx606,'Off'); // Aqua1
    Notification(urlencode('Magneetventiel uit'),(urlencode('Magneetventiel Aqua1 uitgezet')));
    Domlog('Magneetventiel Aqua1 uitgezet');
}

?>

Waarschijnlijk zal er aan de settings komende tijd nog wel wat gesleuteld worden...
 
Nu een dag of 5 de HVP ledbalken erin hangen en moet zeggen dat ik er toch wel happy mee ben. Het is nog even pielen om met de TC421 de juiste kleuren op het juiste moment te krijgen, maar het is nu véél beter dan die bouwlamp van Juwel zelf. De vissen, vooral de espei's en de Ramirezi's ogen nu veel mooier. Ben overigens wel geswitched van de basis "Tropen" naar "Afrika". Vooral bij zonsopkomst is het mooi om te zien hoe de blauwe gloed over gaat naar een rode gloed (en bij zonsondergang omgekeerd), maar ook overdag zijn de kleuren veel mooier. Wel heb ik 's nachts de blauwe kleur van 20% teruggeschroefd naar 1%, dat is meer dan genoeg. Complete schema zal ik wel een keer posten over een paar weken als het definitief is.

Het lijkt erop dat mevr. Macmasteri nog geen kuit heeft geschoten, ze heeft nog een bolle buik, heeft nog een geel-oranje paaikleuren en is nog steeds agressief naar andere vissen toe. Dhr. Macmasteri lijkt het wel allemaal prima te vinden en gaat voornamelijk zijn eigen gang. Hoe lang duurt z'n paai-periode bij Apistogramma's eigenlijk?
 
Het water is trouwens nog steeds kristal helder en het koppel Ramirezi en Macmasteri gaat prima samen.
Nu 2 weekjes verder en de zweef-alg lijkt definitief verdwenen :). Wel heb ik nog wat last van baard-alg, waarschijnlijk omdat ik CO2 flink had teruggeschroefd. De kraan heb ik nu weer ietsje verder open gezet.
De staurogyne repens zit aardig onder, dus die ga ik binnenkort maar vervangen.
 
Terug
Bovenaan