Nieuwe ronde: Fp. deltaensis / Fp. gardneri


Prachtige vissies, succes!
 
Potje turf op de bodem? is het niet zo dat die potjes turf er zijn om de eitjes op te bewaren buiten het aquarium en het niet de bedoeling is dat vissen op die turf eitjes afzetten? maar dat je die eitjes uit de afzetmop haalt en op de turf doet?
 
Potje turf op de bodem? is het niet zo dat die potjes turf er zijn om de eitjes op te bewaren buiten het aquarium en het niet de bedoeling is dat vissen op die turf eitjes afzetten? maar dat je die eitjes uit de afzetmop haalt en op de turf doet?

Nee. Turf is wel degelijk ook heel geschikt en veelgebruikt als afzetplek. In het wild werken ze vaak de eitjes de grond in.
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Potje turf op de bodem? is het niet zo dat die potjes turf er zijn om de eitjes op te bewaren buiten het aquarium en het niet de bedoeling is dat vissen op die turf eitjes afzetten? maar dat je die eitjes uit de afzetmop haalt en op de turf doet?

Ik heb het ergens gelezen maar weet niet meer precies waar, maar volgens dat stukje wordt voor de afzet van aphyosemion door kwekers steeds vaker turf gebruikt in plaats van een afzet mop.
 
Nee. Turf is wel degelijk ook heel geschikt en veelgebruikt als afzetplek. In het wild werken ze vaak de eitjes de grond in.

Ja ik weet hoe killifish zich voortplanten, ze komen in kleine poeltjes die opdrogen en vlak voordat ze opdrogen zetten ze eitjes af en dan droogt de boel uit, wist niet dat je dat kon nabootsen met een potje turf
 
Gaat lekker allemaal peter!
Hoe is het eigenlijk verlopen met die epiplaty soort die je had, Olbrechtsi?

groetjes John.
 
Hoe is het eigenlijk verlopen met die epiplaty soort die je had, Olbrechtsi?
In het voorjaar heb ik 2 koppels FP. fallax gehaald bij een kweker uit Utrecht. Samen met de Pelvicochromis kribensis en de olbrechtsi werd het te vol in de 80 cm. De olbrechtsi heb ik toen verkocht.
Zoals het nu staat wil ik me tot 3 soorten beperken: De Fp. fallax, Fp. Nigerianus en P. kribensis.
 
Heb je al een keer een beetje gehad van de kribensis?
John.
 
Heb je al een keer een beetje gehad van de kribensis?
John.
Nee. 1-2x per maand eitjes, maar we komt niks uit.
Ik heb toevallig een lekker groeien die zei dat zacht water een vereiste is. Ik ben wel blij dat niet alles uitkomt. Ik denk dat ik de Sint vraag of hij een osmose apparaat heeft een dan mogen ze een keer op zondzo in een bak met zacht water proberen het Tot een goed einde te brengen.
 
Een update hier om te laten zien dat killi's ook makkelijk kunnen zijn :)

Ik heb in de herfstvakantie een kweekpoging gedaan met de Fp. nigerianus. Na zonder success een mob geprobeerd te hebben om ze te laten leggen, uiteindelijk de "luie" methode gekozen. Ik heb een plastic bakje van 1 liter, gevuld met uitgekookte turf in een Auqua20 gezet met daarbij de grootste man + een vrouw. De vrouw heb ik na een poosje (een week of zo) gewisselde voor een tweede. Het idee was dat deze soort ook zonder droge periode kan en dat bleek te kloppen. Op zeker moment zag ik inderdaad het eerste jong verschijnen. In zo'n bakje is het toch nog lastig tellen, maar in de kerstvakantie heb ik er op zeker moment 4 tegelijk gezien.
Het opkweken heb ik ook simpel gehouden. In de bak krioelde het van de mosseldiertjes, dus daar hebben ze eerst lekker van gesmuld. Toen die op waren heb ik er een enorme pluk Riccia uit mijn 80cm bak bijgedaan voor wat micro-leven en heb ik bijgevoerd met het "gruis" van de diepvrieskril die ik aan de rest voer. Al met al gaat dat prima.

Vanavond heb de Aqua20 leeggehaald en bleken er 6 jongen te zijn! Ze zitten nu in de helft van een 80cm bak die ook weer vol mosseldiertjes zit. Als de geslachtsverhouding een beetje goed is, kan ik weer een jaartje vooruit met deze soort :)

Al met al met recht een "luie" methode dus :-D
 
Lekker lui een mooie kweekgroep bemachtigen, goed zeg!


Groetjes John.
 
Een korte update: Het groepje gedijt goed. Ik heb ze nog altijd allemaal samen (2m/4v). De mannetjes beginnen duidelijk interesse te krijgen voor de dames, maar ik vind niet alle dames daar al groot genoeg voor. (Dat is een nadeel van de luie kweek: Niet alles wordt tegelijk geboren en dat levert verschillen op...) De komende weken heb ik het sowieso te druk, maar ergens eind mei hoop ik de dames te gaan conditioneren en dan mogen ze met zijn allen los :-D.

Ter afsluiting nog even een plaatje van de grootste man:
IMG_1756.JPG
 
Wat een schitterende kleuren.
 
Geweldig mooie vis(weer een soort die ik kan toevoegen aan het lijstje vissen die ik ooit wil:D)
 
Geweldig mooie vis(weer een soort die ik kan toevoegen aan het lijstje vissen die ik ooit wil:D)
Ik laat wel weten als ik eitjes heb :)
 
IMG_1855.JPG
IMG_1856.JPG


Ik heb de afgelopen dagen een drijvende mob geplaatst om te testen of ze daar ook in willen leggen en of het clubje geslachtsrijp is. Toen ik hem er vandaag uit haalde vond ik 2 eitjes! Kortom: Ze doen het!

Ik beeindig deze proef nu. Ik heb op dit moment even geen tijd om dit goed af te ronden. Verder wil ik de volgende ronde weer massaal aanpakken. Dat betekent de dames apart van de heren een weekje vetmesten en dan om beurten bij de heren langs om de verzamelde voorraad af te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Mooie foto s Peter en toen ik nog de Gardneri had gebruikte ik ook een zelfgemaakte mop en daar vond je dan telkens allemaal eitjes in.
 
Vandaag eens geexperimenteerd met een fotobakje wat ik 1.5 jaar terug op de vivarium beurs gekocht had. Dit is een bakje met tussenwand op 5 cm van de voorwand van de bak. De achter en zijwanden zijn zwart gemaakt zodat je alleen de vis (en eventueel voorwerpen/planten die je zelf op de achtergrond plaatst) in beeld krijgt.

Door het tussenwandje in het bakje wordt de vis binnen 5 cm van de voorwand van de bak gehouden en dat geeft mooie plaatjes:
IMG_2028.JPG

Wat me aan deze foto stoort is dat er duidelijk reflecties zichtbaar zijn in het tussenwandje. Weet iemand hoe dit te voorkomen is?

Dan een actiefoto die ik zelf erg geslaagd vind:
IMG_1999.JPG

Wel vaag de reflective. Verder uiteraard het stof in het water. Zoals gezegd: het bakje stond er al 1.5 jaar en als je er dan water in doet zonder eerst schoon te maken…..

Tenslotte een close-up van de staart:
IMG_1990.JPG

Volgens de verkoper van de eitjes zijn de punten aan de staart relatief lang en kenmerkend voor deze stam.
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Mooie foto's Peter.
Misschien als je het tussenwandje scheef zetten of schuin flitst dat de reflecties minder worden.

Groetjes John.
 
Mooie foto s Peter en toen ik nog de Gardneri had gebruikte ik ook een zelfgemaakte mop en daar vond je dan telkens allemaal eitjes in.
De opbrengst valt me nogal tegen. Ik heb de dames een week lang vetgemest en appart gezet. Vrijdag een mannetje erbij + afzetmop. Vanavond 2 eitjes geoogst….
Ik had er eigenlijk meer van verwacht.

In welke m\v verhouding had jij ze bij de mop? Wat was (ongeveer) de opbrengst per dag of week?

Misschien als je het tussenwandje scheef zetten of schuin flitst dat de reflecties minder worden.
Is helaas een vast tussenwandje. Ik zal toch wel iets fout doen: Dit was echt bedoeld als fotobakje…
Wat ik wel kan proberen is of het misschien de achterwand isdie reflecteert. Ik zou daar bij de volgende poging een plaatje mat-zwart kunststof voor kunnen zetten.
 
Of zonder flits fotograveren, ik heb ook jarenlang geworsteld met (in mijn geval) mijn beelden goed op de foto te krijgen, kleuren kwamen nooit goed uit of de boel was overbelicht of weerkaatstende flits. heb geïnvesteerd in een goede semi-automatische spiegelreflexcamera (coolpix) en gebruik nu nooit meer de flits, zelfs in ruimtes met weinig belichting gebruik ik hem niet en alles staat veel beter op de foto
 
Zou lekker flitsen als ik jou was.

Groetjes John.
FB_IMG_1560100691102.jpg
 
Ik ben begonnen met het verzamelen van eitjes bij de kweekgroep die ik vorig najaar heb laten ontstaan. Ik heb de vrouwtjes eerst ruim een week appart gezet in twee bakjes. Ik heb ze vetgemest met diepvriesvoer (kril en artemia) en afgelopen vrijdag in een van de bakjes een mop en man erbij gezet. Eerlijk gezegd viel de opbrengst me tegen. De eerste 48 uur leverde het 2 eitjes op en maandag nog 1. Ik heb de mop gisteravond verhuisd naar het tweede bakje en daar de andere man bijgezet. Vanavond vond ik daar 3 eitjes. Voor mij past dat nog niet echt bij "highly prolific", maar misschien wil ik teveel: Er staat nooit bij hoeveel dames/heren er voor de opbrengst zorgen. (In mijn geval 1m/2v en 1m/1v in respecievelijk bakje 1 en 2.)
Ik zet dit nog even door. Als ik zo in 2 weken 15-20 eitjes kan krijgen, heb ik er voor mijzelf ook wel genoeg :)

De eitjes oogst ik en bewaar ik in een zakje met een pluk uitgekookte turf. Uiteraard nog even een plaatje van de opbrengst tot dusver:
IMG_2139.JPG
 
En toen lagen er ineens 9 nieuwe :)
IMG_2192.JPG

Een van de eitjes op de eerste foto zag er niet goed uit en was nu inderdaad verschrompeld. De teller staat nu dus op 17. Omdat ik het opvallend vond dat het nu ineens hard gaat. en een duidelijk verschil tussen beide is dat dit een paar is, terwijl het eerste bakje een harempje had, heb ik een van de dames uit de eerste bak eruit gehaald en daar ook weer een mob in gezet. Misschien gaat het gewoon beter als ze niet op de concurrent hoeven te letten...
 
En toen ging het toch ineens heel hard :). De eindstand is 36 eitjes. In het bakje wat niet liep, is helemaal niets meer gelegd. In het andere bakje varieerde de dagopbrengst van 4 tot 9 per dag. 36 eitjes in een week vind ik prima. Nu is het normaal gesproken nog 2-3 weken wachten tot het opgieten. Echter, het is erg warm op zolder, dus zou wel eens een paar dagen eerder kunnen zijn. Dat zou dan weer niet gek zijn: In een ander draadje schrijf ik over de Fp. amieti waar ik eitjes van binnengekregen heb en die moet ik vanaf de 24ste in de gaten gaan houden. Als het een beetje meezit kan ik beide dus in 1 run opkweken.
 
In het bakje wat niet liep, is helemaal niets meer gelegd. In het andere bakje varieerde de dagopbrengst van 4 tot 9 per dag
Ook gehad eene koppeltje 3 a 4 eitjes per dag, ander koppeltje 15 eitjes per dag. geen idee hoe het komt. zit niks anders op dan gewoon een beetje proberen om de beste combinatie te vinden
 
Prima succes toch. Hou ook rekening met eiervraat en drukte en rust in de bak.
De temperatuur kan ook van invloed zijn. De meest aphyosemion zijn niet erg actief boven de 25 graden. Als er dus een depressie komt zakt de temperatuur van de bak op zolder en gaat de ei productie omhoog.

Ik had een stel Poropanchax brichardi apart gezet, sommige dagen had ik wel 20 eitjes. Nu heb ik het stel weer bij de rest gezet en vind ik maar 10 eitjes per dag terwijl er 6 andere dames bijzwemmen...


Groetjes John.
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Vanavond de eitjes gecontroleerd. ze mogen nog even, maar het gaat harder dan ik dacht! Ik had gelezen 2 weken verzamelen en dan nog 2 weken laten liggen. Ik heb 1 week verzameld, en nu ziet het er al zo uit:
IMG_2220 - overview.JPG


De eitjes beginnen al wat donkerder de te kleurenm wat past bij ontwikkeling. Maar als je dan nog wat preciezer kijkt, dan blijken er al herkenbaar larfjes zichtbaar te worden:
IMG_2220 - detail.JPG

In vrijwel alle eitjes zijn al 2 donkere vlekken te zien die waarschijnlijk oogjes gaan worden. Ook is in de meeste eitjes al een patroon van donkere lijntjes te zien zoals in het middelste eitje van het rijtje van 3.
 
Dat klinkt allemaal veel belovend Peter, succes.
 
Het is zover:
IMG_2236.JPG

Duidelijk zichtbaar zijn oogjes in de meeste eitjes. Wel grappig vond ik het "rolmopsje" aan de midden rechts (2e van rechts.)
Helaas ook te zien is het eitje wat fout gegaan is aan de linkerkant (witte vlek), maar dat hoort er ook bij….

Vanavond dus alles in gang gezet. Ten eerste de Artemia kweek aangezet zodat er zaterdagochtend voldoende is:
2019-06-27 20.17.34.jpg

Deze opstelling beviel erg goed vorig jaar. Ik kan hierin meerder kweken tegelijk aanzetten en zo gegarandeerd altijd vers voer beschikbaar hebben.

Verder de bakjes waarin ze gaan uitkomen afgestoft en klaargezet:
2019-06-27 20.26.34.jpg

In het rechterbakje gaan de nigerianus. Daar heb ik inmiddels voldoende foto's van. De amieti (zie ander topic) komen in het "voorvakje" van het fotobakje.

Morgenavond is het dus zover!
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Spannend, ik ben benieuwd hoeveel het uitendelijk redden, succes !
 

Terug
Bovenaan