Om nog een spijker op de kop te geven, Rio350
Deze is gestart in Mei 2020 en heeft een moeilijk periode door gegaan die veroorzaakt werd door de orginele Juwel Multilux led verlichting die of een verkeerd spectrum af geeft of gewoon teveel lummen geeft zodat ik regelmatig last had van algen en met name soms baardalgen en dan weer planten die het moeilijk hadden en stagneerde.. oorzaak gevonden het was het licht. (lichtspectrum gemeten en veel te veel blauw en nauwelijk rood en diep rood en matig groen en geel/oranje)
Nu poosje ledbuizen afgeplakt en de bak knapte weer op maar toch mis er iets..dus ik heb nu 2 eheim balken erop gezet met extra blauwe en rode leds om te zien of dit gaat helpen.
Opzet is ook een zelf gemaakte bodem idem aan de rio450 , bestand met allerlei visjes zoals Sumatranen en platy's en wat Danio's en Corydoras, planten Crypto Wentii brown, Chinese klimop Enichdorus Ozelot red en Hydrofila Polysperma, Valisinera Gigantea en Waterpest dat meer drijft en links en rechts zelf een plekje zoekt door de stroming
Geen Co2 enkel het internfilter met enkel spons + een Eheim calssic 2013 ofwel de Classic 250 ook enkel met spons en filtervlies , nitraten oke fosfaten oke verder niets aan te merken aan de water huishouding dan planten die het wat moeilijk hebben en nu beginnen op te knappen dus afwachten of de twee Eheim balken van de afgebroken Juwel 180 de planten beter voor zien van het juiste licht
>>(toch raar in de Rio 450 zitten de orginele multilux balken en geen problemen maar branden minder fel als de rio350 ondanks 29Watt en Rio450 31Watt per buis)
Dus basis opzet is het zelfde als de Rio450.
Maar naar chemische middelen heb ik niet gerepen om algen te bestrijden of water aan te passen, water verversen hoeft dan ook maar 1x in de maand nitraat is laag net als fosfaat enkel maar om mineralen aan te vullen als de KH onder de KH3 gaat zakken grijp ik in. Vissen doen het overigs prima.
Dus ook hier geen echte hightech maar gelukkig begint hij nu op te knappen door het licht te veranderen dus licht kan wel heel belangrijk zijn als deze niet juist is met het uitgestraalde spectrum of gewoon te veel lummen op het water zet !
Foto zegt meer.. het is nog geen plaatje maar dat gaat komen weet ik zeker de Chineese klimop begint nu echt goed te groeien en Hydrofila of wel belgies groen begint duidelijk uit te lopen en de toppen worden mooi paars das een teken genoeg voeding en licht..