Nieuwe verkooptruc dierenwinkels: vissen na 1 dag in je aquarium?


4 weken indraaien is ook maar een religie.

als het aquarium instaat is om de vervuiling van de vis te verwerken zodat deze niet vergiftigd worden, geen opbouw van ammoniak en nitriet dus. dan kunnen er vissen in.
de kans dat een aquarium dit kan is na 4 weken natuurlijk veel groter dan na 24 uur. Maar daarmee is het nog niet onmogelijk dat het binnen 24 lukt.
Een stabiele biofilm opbouwen in 24h is gewoon onmogelijk, probeer die onzin aub niet te verspreiden.

Je hebt om te beginnen afval nodig (urine en ontlasting van vissen of slakken, rottende planten, overblijvend voer) om een cyclus te starten.
De enige manier die volgens mij wat kan werken is om je filter al 4 weken voor de opstart ergens op een aquarium te laten indraaien, zodat er zich in de filter al een biofilm kan zetten.

De bacteriën die ammoniak in nitriet omzetten groeien snel, maar de bacterien die nitriet in nitraat omzetten groeien gewoon traag, en die tijd moet je nemen.
 
Een stabiele biofilm opbouwen in 24h is gewoon onmogelijk, probeer die onzin aub niet te verspreiden.

Je hebt om te beginnen afval nodig (urine en ontlasting van vissen of slakken, rottende planten, overblijvend voer) om een cyclus te starten.
De enige manier die volgens mij wat kan werken is om je filter al 4 weken voor de opstart ergens op een aquarium te laten indraaien, zodat er zich in de filter al een biofilm kan zetten.

De bacteriën die ammoniak in nitriet omzetten groeien snel, maar de bacterien die nitriet in nitraat omzetten groeien gewoon traag, en die tijd moet je nemen.

ik zeg niet dat je in 24 uur een biofilm op kunt bouwen. dat is onzin natuurlijk,. zoiets heeft tijd nodig en is vaak naar 4 weken ook nog niet compleet. (maar wel al goed genoeg)

want je wel kunt doen is voorkomen dat ammonia en nitriet niveaus ontstaan die giftig zijn. Ik draai eigenlijk nooit een aquarium lang in.
Dat dat goed gaat is geen toeval of geluk maar een kwestie van dagelijks veel verversen, ammoniabinder en bacteriecultuur toevoegen. afhankelijk van hoe de bak loopt duurt het 6-8 weken voor ik op een normaal onderhoudsregime zit met nog maar wekelijkse verversingen etc. Doel daarvan is vooral om algenuitbraken te voorkomen, algen komen alsnog wel maar blijven goed onder controle op deze manier. Ammonia is krachtvoer voor alg en dus wil ik die ook tijdens de opstart laag houden zodat planten goed aanslaan etc.
Bijvangst voor mij is dat daardoor dus ook geen ammoniak of nitrietpiek ontstaat en het dus goed mogelijk is om vrij snel de eerste vissen los te laten.

Ik heb niks tegen de methode om 4 weken te wachten en dan stapgewijs vis in te zetten, of de methode om eerst bacteriën te kweken met ammoniumcloride etc. Maar de doctrine dat je het automatisch fout doet als je voor 4 weken vissen al vissen hebt zwemmen is ook onzinnig. Want er zijn gewoon meer methodes die kunnen werken. Zolang je voorkomt dat er een amoniak of nitrietpiek onstaat terwijl er vissen in de bak zwemmen, zit je goed.
 
Inmiddels zwemmen er toch 4 guppies in de bak rond. ( Gelukkig wel bij Maurits in Krommenie gekocht, wat ook een leuk uitstapje opleverde maar dat terzijde.) Vanmorgen had ik een videogesprekje met mijn kleinzoon en natuurlijk hebben we ook elkaars aquarium bekeken. Het water in de bak van mijn dochter was wel wat troebel, en de guppen zaten redelijk veel bovenin. En mijn kleinzoon kon aan mijn bak zien dat de vissen veel in het midden en onderin rondzwommen. Wat eigenlijk een prima uitgangspunt was om het maar eens over Ammoniak, Nitriet en Nitraat te hebben. De Stikstofcyclus dus. Ik heb hem mijn testkoffer laten zien, dat vond-ie ook wel leuk geloof ik. En ik heb hem ook laten zien dat het kattenbeeldje in mijn bak nu voorzien is van een laag biofilm, en waar zo'n biofilm uit bestaat. Het is een slim manneke ( bijna 11 is-ie) dus ik hoop dat er wat van blijft hangen...
 
ik heb in het verleden tog vaak baken op gestart zonder in draaien gewoon 2 endler guppen sterk ras en niet voeren en wat snel groeiende planten eigelijk altijd goed gegaan zo heb ik dit ook met jongen garnalen gedaan en dat gaat ook altijd goed laats was er nog een garnaal me gekomen met de planten in nieuwe op start leeft ook nog
 
In mijn hele aquarium leven nooit een indraaicyclus gedaan, dus vanaf dag 1 vissen in de bak. Problemen? Ik ken ze niet, niet met het algemene visbestand noch met altums of discussen.
Wat ik wel deed was dagelijks met een strip ( vloeken in de vissen kerk) mijn nitriet/nitraat meten en zeer regelmatig mijn water verversen, nog nooit een piek mogen constateren.
Maar ja ik ben dan ook old school , in die tijden waren al die wijsheden niet paraat en werden er Hollandse plantenbakken gecreëerd met wat potgrond,turf plaatjes en zand, ZONDER CO2, of andere nu bekende zgn.hulpmiddelen.
 
Zelf vond ik het al spannend om te zien of het plantenbestand zich kon handhaven destijds in de indraaiperiode en dacht ik na over wat ik er nou echt mee wilde en hoe dat toe te passen. Lekker veel filmpjes en info van anderen zien en lezen hield mij lang genoeg bezig totdat er visjes in gingen. Tis tenslotte wel levende have en die gun ik een zo optimaal mogelijke zwemomgeving.
Aquarium (onder)houden is een geduldig werkje, dat maakt het juist zo ontspannend vind ik.
 
Ik zie veel mensen hier schrijven ik draai mijn bak niet in ik stop er vanaf dag 1 vissen in.

Om twee regels later te melden dat ze wel met ammoniak binders en of de eerste weken dagelijks een waterwissel uitvoeren en testen. En paar na weken over stappen op een regulier regime.

Oftewel jullie draaien ook je filter in alleen jullie doen het met vissen in je bak. In de tijd dat het filter nog niet (optimaal) werkt lossen jullie het afvalstoffen probleem op met binders en waterwissels. Dat is ook een mogelijkheid zolang je maar wisselt voor de afval stoffen toxisch worden voor je vissen.
 
In mijn hele aquarium leven nooit een indraaicyclus gedaan, dus vanaf dag 1 vissen in de bak. Problemen? Ik ken ze niet, niet met het algemene visbestand noch met altums of discussen.
Wat ik wel deed was dagelijks met een strip ( vloeken in de vissen kerk) mijn nitriet/nitraat meten en zeer regelmatig mijn water verversen, nog nooit een piek mogen constateren.
Maar ja ik ben dan ook old school , in die tijden waren al die wijsheden niet paraat en werden er Hollandse plantenbakken gecreëerd met wat potgrond,turf plaatjes en zand, ZONDER CO2, of andere nu bekende zgn.hulpmiddelen.
Walstad zweert hierbij. Geen gedoe met CO2 of voedingsstoffen, gewoon een 'dirted tank' met veel planten en vooral niet te veel vissen t.o.v. je planten.
Ben erg blij met je post, want je hoort dit tegengeluid te weinig. Men doet soms voorkomen alsof de aquariumhobby niet meer bedreven kan worden zonder al die technische snufjes. Je kunt er ongetwijfeld mooie resultaten mee behalen als je alles in balans kan houden, maar al dat gebalanceer is absoluut niet nodig.
 
Walstad zweert hierbij. Geen gedoe met CO2 of voedingsstoffen, gewoon een 'dirted tank' met veel planten en vooral niet te veel vissen t.o.v. je planten.
Ben erg blij met je post, want je hoort dit tegengeluid te weinig. Men doet soms voorkomen alsof de aquariumhobby niet meer bedreven kan worden zonder al die technische snufjes. Je kunt er ongetwijfeld mooie resultaten mee behalen als je alles in balans kan houden, maar al dat gebalanceer is absoluut niet nodig.
Welke technologie heb je nodig om 4 weken te wachten? Een calender?
 
Walstad zweert hierbij. Geen gedoe met CO2 of voedingsstoffen, gewoon een 'dirted tank' met veel planten en vooral niet te veel vissen t.o.v. je planten.
Ben erg blij met je post, want je hoort dit tegengeluid te weinig. Men doet soms voorkomen alsof de aquariumhobby niet meer bedreven kan worden zonder al die technische snufjes. Je kunt er ongetwijfeld mooie resultaten mee behalen als je alles in balans kan houden, maar al dat gebalanceer is absoluut niet nodig.
Ik denk wel dat het twee discussies zijn.

De eerste, hoe start je je bak op. Ga je eerst je filter laten rijpen voordat je je vissen erin stopt. Of stop je direct je vissen erin en ga je met middeltjes en veel verversen zorgen dat de afvalstoffen van je vissen niet toxisch worden.

Het goed indraaien van een filter zeker met de Salmiak methode van Jan heeft als voordeel dat je heel gecontroleerd en meetbaar relatief snel je filter opbouwt en dus dat je zeker weet dat als je je vissen erin doet dat het filter de belasting aan kan.
Als je opstart met flesjes en water wissels is het voordeel dat je je vissen er direct in kan stoppen maar je filter ontwikkelt zich wat trager omdat je wissels en bindmiddelen de ontwikkeling van bacteriën remmen. En dat je dus meer risico loopt op ellende als nitriet pieken ect.

De tweede discussie is, is of je alle techniek nodig hebt om een mooie bak te hebben. Volgens mij bewijzen de vele low tech bakken op dit forum dat het niet nodig is. Maar dat bijvoorbeeld co2 wel een rol kan spelen bij algen bestrijding ect.
 
En telkens weer denkt de mens boven de natuur te staan en zo ook weer hier met het in draaien van een aquarium.
Nitrificerende bacterien zijn overal en makkelijk te kweken en hoe hoger de water temperatuur (25-32graden) zal het proces versnellen en zeker extra als er ammonia aanwezig is in het water.
Nu hebben we flesjes met bacterien en watervoorbereiders allemaal harstikke leuk maar daar krijg je geen plots in 24uur een gezonde bacterie cultuur van die alle schadelijke ammonia en nitriet gaat omzetten naar nitraat.
Stoffen binden met chemische goedjes remd het proces af om gezonde bacterien te kweken in het filter en het substraat zoals de bodem !
Ja het kan binnen 24uu vissen erin maar dan wel met een bestaand filter dat is ingedraaid of een deel van het filtermateriaal overzetten in het nieuwe filter.

Marketing en marketing je zou haast verplicht mensen eerst een cursus moeten geven voordat je aan een huisdier in het algemeen mag beginnen zo ook met een aquarium en vissen want het gaat teveel fout met beginners dankzij winkeliers en fabrikanten die dondersgoed weten hoe ze het geld uit je broekzak kunnen trekken met fabels en gek makkerij.
Daarom is ook de regel hoe groter het aquarium des te makkelijk het is ! 60liter opstarten of 800liter opstarten duurt vrijwel net zo lang ! alleen zal je met 800liter minder snel een ammonia of nitriet piek krijgen als je een aantal visjes erin doet met planten.
doe je dit op 60liter dan is marge van water buffer vele malen kleiner om het beetje ammonia te verdunnen kunnen er juist pieken ontstaan.

Maar indraaien via flesjes verstandig ? nee je vertraagd het natuurlijk proces door stoffen te binden die nodig zijn om een bacterie cultuur tot stand te brengen en wij neutralizeren deze stoffen 1+1=2 dus de opstart op de natuurlijke manier zal je extra gaan vertragen !
Het begrip goed gerijpt aquarium begint pas vanaf 6-8maanden dat het auquarium is op gezet ! dus willen dit soort mensen later een zee-aquarium opzetten dan help ik je vast ... zee aquarium is pas na 8maanden echt gerijpt !
En dan beweren dat flesje velig zijn om een aquarium binnen 24uur mee op te starten ?? knettergek als je dit geloof en het gebruikt.
De natuur kan je niet overulen met middeltjes enkel de zakken van fabrikanten vullen daarom stoppen beginners vaak weer met deze hobby omdat het ze geen sucses hebben met een gezond mooi aquarium waar teveel naar middeltjes worden gerepen.! Door A verkeerde opzet van het aquarium, verkeerde planten keuze en vissen en informatie B teveel middeldjes worden aan gesmeerd met verkeerde informatie en fabels en leugens, Sucses aquariumis geduld de sleutel voor sucses met starten van een aquarium en geef de natuur de tijd om haar werk te doen !
 
Laatst bewerkt:
Walstad zweert hierbij. Geen gedoe met CO2 of voedingsstoffen, gewoon een 'dirted tank' met veel planten en vooral niet te veel vissen t.o.v. je planten.
Ben erg blij met je post, want je hoort dit tegengeluid te weinig. Men doet soms voorkomen alsof de aquariumhobby niet meer bedreven kan worden zonder al die technische snufjes. Je kunt er ongetwijfeld mooie resultaten mee behalen als je alles in balans kan houden, maar al dat gebalanceer is absoluut niet nodig.
Kijk iemand die nog begrijpt dat het vroeger veel makkelijker was en goedkoper zonder technische middelen en chemische middeltjes !
Dit kan hedendaags nog maar mensen eisen teveel en leunen op techniek waar het aquarium afhankelijk van is geworden en niet meer zonder kan omdat de basis is weggehaald !
Basis is nog altijd de juiste bodem samenstellen en een dikke bodem en geen 1 a 2cm grind en kleurig steentjes met spongebob en dergelijk, je hebt niet veel nodig voor de basis.
schone tuindaarde,beenmeel,lateriet of droge klei brokjes en ijzerpoeder Fe2 en osmoscote bolletjes NPK 20-20-40 5cm dikte aanbrengen dan goed afdekken met filterzand of heel fijn grind van 0,5-1mm en moet jij eens opletten hoe de planten de bak uit groeien zonder Co2 en overige plantenvoeding toedienen dan na 6maanden even opnieuw wat osmoscote bij de planten drukken.
Cryto's, apogenton,zwaardplanten en minder licht behoeftige soorten van Hydrofila en valisinera ..man man.. het kan zo goed en mooi worden als je het maar juist opzet ! Filtering normaal potfiltertje enkel met spons en filterwatten whala... je hebt alles voor een natuurlijk gezond aquarium zonder problemen.
 
Zie hier mijn resultaat met de Rio450 met discussen , nooit ziektes of algen en planten problemen al vanf het begin en deze draiid nu al ruim 1jaar met zelf groot gebrachte Discussen.
Opzet, tuinaarde gemend met beenmeel+lateriet en ijzer Fe2 poeder en osmoscote achterin 5cm dikte en afgedekt met 0,4-0,8mm filterzand.
Techniek orgineel Juwel binnenfliter JumboXL onderste houder 3liter HS-bacotoring en bovenste houder spons en filtervlies.
Eheim Pro4+ 600 met 3liter HS-bactorings en mechanische fijne spons met filtervlies.
2x verwarmin Juwel 300Watt orgineel in het interne filter + Oase 300Watt houden ze samen het water keurig op 28.5graden.
Planten opzet makkelijke planten die zonder Co2 prima groeien maar wel wat ammonia op nemen om de water kwaliteit te bevorderen + Amazone kikkerbeet dat prima nitraat vreters zijn waardoor er veel minder waterwissels nodig zijn dan 1x per week 25% en soms per 2weken maar 25% !
Wat is het doel van de bodem ? het wordt na 4-6maanden anarobe en helpt mee om nitraten te verlagen en continu voedingstoffen te geven aan de planten + microleven dat afval afbreekt en de bodem inwerkt dat weer benut kan worden door de planten.
Onderhoud nauwelijks.... 15corydoras Aneus ruimen de voerresten op, het aquarium is nog nooit afgeheveld van vuil op de bodem of het zand omgewoeld !
Dit is een voorbeeld van een goede opzet die suces geeft zonder allerlei middeltjes en dure techniek zoals osmose Co2 extra planten voeding toedienen of algen bestrijden.
Foto en oordeel zelf... Perfect ? nee dat is geen 1 aquarium en ook geen ene plant in de natuur die vaker onder algen zit dan mooi fris groen zijn zoals bij ons in het aquarium.! P.S er hangt nog een Dennerile Co2 continu test in het aquarium klopt.. maar ik gebruik al vand de eerste lockdown geen Co2 meer en zonder gaat het ook gewoon prima dus de fles is al maanden leeg.
rio450-2.jpg
 
Tuurlijk kun je zonder techniek, maar als je simpele eenvoudige planten in je aquarium staan is dat geen statement om geen techniek nodig te hebben.
Mensen die techniek toepassen leggen vaak ook de lat iets hoger mbt planten die wel degelijk andere behoeften hebben dan standaard kosmopolieten.
Verwijzen naar het verleden....dan lach ik een beetje, destijds was het merendeels planten die .... nog in piswater groeide.

Tuurlijk kun je een aquarium opstarten met vissen en wat plantjes en voer kruimelen...., als je weet wat je doet.
Dat weten wat je doet, daar zit het venijn.
Sommige hebben mazzel en zijn gestart en is het goed gegaan zonder dat ze zelf goed beseffen hoe dat kan...dat is de zie je wel groep.
De andere groep is die waar het fout gaat, dat zijn de helluuuuup vragen hier op het forum of anders de te koop op marktplaats.

laten we eerlijk wezen, heb je kennis nodig voor een aquarium? Ja en nee. het ligt eraan waar je tevreden mee bent en wat je standaard is.
Wil je slagen met een 8 of vind je een 6 goed genoeg....het diploma is hetzelfde.
Sommige mensen willen zich verdiepen en vinden het leuk om te studeren, anderen zie het als een noodzakelijk iets.

Feit is wel, diegene die tegen problemen oplopen zoeken hulp en dan vliegen je hier de termen om de oren.
Blijkbaar wil men dan wel kennis opdoen, heeft men de kennis nodig en iedereen die kennis heeft gooit het er dan als een waterval uit.

De salmiak methode is een voorbeeld om iemand mee te nemen op reis naar kennis, vertrouwd maken met basis begrippen.
EI is een beproefde methode toegepast om je planten goed te laten gedijen, heel vee fouten kunnen hiermee voorkomen worden.

De handel verkoopt, de handel leeft van de fouten en ontbrekende kennis. Als iedereen vooraf kennis had....
Werden geen fouten gemaakt
Geen belachelijke hoeveelheden filtermedium gekocht
Geen onzin attributen gekocht.
Geen onzin flesjes gekocht.
Geen onnodig geld uitgegeven
En waren geen vragen hier op het forum !!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Om nog een spijker op de kop te geven, Rio350
Deze is gestart in Mei 2020 en heeft een moeilijk periode door gegaan die veroorzaakt werd door de orginele Juwel Multilux led verlichting die of een verkeerd spectrum af geeft of gewoon teveel lummen geeft zodat ik regelmatig last had van algen en met name soms baardalgen en dan weer planten die het moeilijk hadden en stagneerde.. oorzaak gevonden het was het licht. (lichtspectrum gemeten en veel te veel blauw en nauwelijk rood en diep rood en matig groen en geel/oranje)
Nu poosje ledbuizen afgeplakt en de bak knapte weer op maar toch mis er iets..dus ik heb nu 2 eheim balken erop gezet met extra blauwe en rode leds om te zien of dit gaat helpen.
Opzet is ook een zelf gemaakte bodem idem aan de rio450 , bestand met allerlei visjes zoals Sumatranen en platy's en wat Danio's en Corydoras, planten Crypto Wentii brown, Chinese klimop Enichdorus Ozelot red en Hydrofila Polysperma, Valisinera Gigantea en Waterpest dat meer drijft en links en rechts zelf een plekje zoekt door de stroming
Geen Co2 enkel het internfilter met enkel spons + een Eheim calssic 2013 ofwel de Classic 250 ook enkel met spons en filtervlies , nitraten oke fosfaten oke verder niets aan te merken aan de water huishouding dan planten die het wat moeilijk hebben en nu beginnen op te knappen dus afwachten of de twee Eheim balken van de afgebroken Juwel 180 de planten beter voor zien van het juiste licht
>>(toch raar in de Rio 450 zitten de orginele multilux balken en geen problemen maar branden minder fel als de rio350 ondanks 29Watt en Rio450 31Watt per buis)
Dus basis opzet is het zelfde als de Rio450.
Maar naar chemische middelen heb ik niet gerepen om algen te bestrijden of water aan te passen, water verversen hoeft dan ook maar 1x in de maand nitraat is laag net als fosfaat enkel maar om mineralen aan te vullen als de KH onder de KH3 gaat zakken grijp ik in. Vissen doen het overigs prima.

Dus ook hier geen echte hightech maar gelukkig begint hij nu op te knappen door het licht te veranderen dus licht kan wel heel belangrijk zijn als deze niet juist is met het uitgestraalde spectrum of gewoon te veel lummen op het water zet !
Foto zegt meer.. het is nog geen plaatje maar dat gaat komen weet ik zeker de Chineese klimop begint nu echt goed te groeien en Hydrofila of wel belgies groen begint duidelijk uit te lopen en de toppen worden mooi paars das een teken genoeg voeding en licht..
rio350.jpg
 
Laatst bewerkt:
JanjDK zei> laten we eerlijk wezen, heb je kennis nodig voor een aquarium? Ja en nee. het ligt eraan waar je tevreden mee bent en wat je standaard is.
Wil je slagen met een 8 of vind je een 6 goed genoeg....het diploma is hetzelfde.
Sommige mensen willen zich verdiepen en vinden het leuk om te studeren, anderen zie het als een noodzakelijk iets.

Nu geef je zelf ook een verkeerd advies of argument, Ja je moet wel kennis hebben als je aan een aquarium begint met vissen..of koop je een hond of kat,hamster, Volgels zonder dat je weet hoe je deze dieren moet verzorgen of is dat dan iets anders dan vissen ?
Iets weten van een aquarium is gewoon noodzaak voor welzijn van vissen of wat is hier dan mis mee ?
Je klink net als een marketing man met deze reaktie.. fout advies en goed voor de handel.
 
Misschien jammer dat je hier een account voor moet aanmaken.
De inhoud beslaat meerdere hoofdstukken. Door een account aan te maken kan het systeem onthouden waar je bent gebleven ;) Na gebruik kun je eenvoudig je account ook weer verwijderen. Het mailadres wordt verder nergens voor gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Walstad zweert hierbij. Geen gedoe met CO2 of voedingsstoffen, gewoon een 'dirted tank' met veel planten en vooral niet te veel vissen t.o.v. je planten.
Ben erg blij met je post, want je hoort dit tegengeluid te weinig. Men doet soms voorkomen alsof de aquariumhobby niet meer bedreven kan worden zonder al die technische snufjes. Je kunt er ongetwijfeld mooie resultaten mee behalen als je alles in balans kan houden, maar al dat gebalanceer is absoluut niet nodig.
Ook op deze site is echt al herhaaldelijk gesproken over het hebben van een bak zonder CO2 en/of technische snufjes. Maar mogelijk heb je dat gemist.
 
Ook op deze site is echt al herhaaldelijk gesproken over het hebben van een bak zonder CO2 en/of technische snufjes. Maar mogelijk heb je dat gemist.
Nee dat heb ik niet gemist, hoewel ik het niet vaak tegen kom. Veel vaker lees ik topics met problemen gerelateerd aan (high)tech aquaria. Mensen worden dan vrijwel altijd op weg geholpen met oplossingen voor deze technische problemen, maar zelden wordt er een low-tech manier als oplossing voorgesteld. Ik vind dat deze aanpak meer aandacht verdient, maar je hoeft het daar niet mee eens te zijn.

Ben zo'n sneer als "Maar mogelijk heb je dat gemist." van jou overigens niet gewend. Wist niet dat het zo gevoelig lag.
 
Nee dat heb ik niet gemist, hoewel ik het niet vaak tegen kom. Veel vaker lees ik topics met problemen gerelateerd aan (high)tech aquaria. Mensen worden dan vrijwel altijd op weg geholpen met oplossingen voor deze technische problemen, maar zelden wordt er een low-tech manier als oplossing voorgesteld. Ik vind dat deze aanpak meer aandacht verdient, maar je hoeft het daar niet mee eens te zijn.

Ben zo'n sneer als "Maar mogelijk heb je dat gemist." van jou overigens niet gewend. Wist niet dat het zo gevoelig lag.
Dat klopt dat je dat niet gewend ben. Het was namelijk geen sneer. Het is namelijk heel goed mogelijk dat je dit gemist zou hebben. En het ligt ook niet gevoelig, jarenlang heb ik low-tech bakken gehad. Nu heb ik een, wat je zou kunnen noemen high-tech bak. Bovendien vind ik beide kanten interessant.
 
Dat klopt dat je dat niet gewend ben. Het was namelijk geen sneer. Het is namelijk heel goed mogelijk dat je dit gemist zou hebben. En het ligt ook niet gevoelig, jarenlang heb ik low-tech bakken gehad. Nu heb ik een, wat je zou kunnen noemen high-tech bak. Bovendien vind ik beide kanten interessant.
Mijn fout, ik zal het dan wel verkeerd hebben geïnterpreteerd. Bedankt voor je reactie (y)
 
Nu geef je zelf ook een verkeerd advies of argument, Ja je moet wel kennis hebben als je aan een aquarium begint met vissen..of koop je een hond of kat,hamster, Volgels zonder dat je weet hoe je deze dieren moet verzorgen of is dat dan iets anders dan vissen ?
Iets weten van een aquarium is gewoon noodzaak voor welzijn van vissen of wat is hier dan mis mee ?
Je klink net als een marketing man met deze reaktie.. fout advies en goed voor de handel.
je zegt het zelf, iets
Als ik schrijf kennis dan ga ik al verder dan water erin, voer verkruimelen en hopen dat het goed gaat en ook niet begrijpen waarom het goed gaat...zoals je zelf schrijft.
 
je zegt het zelf, iets
Als ik schrijf kennis dan ga ik al verder dan water erin, voer verkruimelen en hopen dat het goed gaat en ook niet begrijpen waarom het goed gaat...zoals je zelf schrijft.
Ah op die manier denk voer verkruimelen/samiak bij op starten is ook voor mensen met ervaring bedoeld ?
denk dat je het zo bedoeld in de zin van ervaring of kennis moet je hebben ?
 
Bij mij heeft het een poosje geduurd voordat ik snapte hoe die Stikstofcyclus in zijn werk gaat. Ik ben zelf heel blij met alle topics over Waterchemie en Onderhoud, en dankbaar dat ik van jullie kan leren. Ik snap nu steeds beter waarom mijn bak nu goed draait, en waarom dat alles zijn tijd nodig had. En soms word ik ook door een opmerking van een medewerker in een LFS verrast, reden dus om dat hier te vermelden. Mijn dochter is overigens redelijk eigenzinnig, vandaar dat ze niet meteen de volgende dag die guppen erin gemieterd heeft, maar een paar dagen later naar de betere speciaalzaak is gegaan om alsnog guppen aan te schaffen. Het is gelukkig een redelijk grote bak ( 120 l denk ik), met 4 mannelijke guppen, een torenslakje en veel planten. Ik denk dat zij graag zelf die kennis wil opdoen, vanuit haar eigen ervaring... :)
 
Maar indraaien via flesjes verstandig ? nee je vertraagd het natuurlijk proces door stoffen te binden die nodig zijn om een bacterie cultuur tot stand te brengen en wij neutralizeren deze stoffen 1+1=2 dus de opstart op de natuurlijke manier zal je extra gaan vertragen !

geduld de sleutel voor sucses met starten van een aquarium en geef de natuur de tijd om haar werk te doen !

precies. wat maakt het uit als het indraaien wat langer duurt, geduld is een schone zaak.
bij indraaien met salmiakzout of verkruimeld voer wil je snel een ammoniak en vervolgens nitrietpiek zodat je bacteriepopulaties snel groeien.
Ik kies er bewust voor omdat langzaam te doen zodat de omstandigheden vanaf dag 1 constant zijn en je niet een periode met pieken en schommelingen hebt. Mijn ervaring is dat planten beter aanslaan en doorgroeien en de kans op problematische hoeveelheden alg een stuk kleiner is.

Ik deel trouwens je opvatting dat schoon zand of grind nadelen heeft als bodemmateriaal voor het aquarium, een aandeel organisch materiaal in je bodem geeft meer en meer verschillende microorganismen. die uiteindelijk kunnen helpen een bak gezond te houden. Dat is ook de reden dat ik graag bacteriepreperaten gebruik, dat geeft een bredere basis met verschillende soorten microorganismen. Dat versterkt het biologisch systeem als geheel imo.
of je nou tuinturf of een commercieele voedingsbodem of soil gebruikt doet er niet zoveel toe. beide keren voeg je een organisch component toe aan je bodem.

tegelijkertijd zijn er veel mensen die het aquarium prima draaiend houden op andere manieren. Dat is niet slechter of beter, en al helemaal niet goed of fout. Dat stoort me in het algemeen nogal. We zijn er met zijn allen heel goed in iets te veroordelen als achterhaald, of marketing truuk, of commerciele onzin. Daarmee ontneem je jezelf ook de kans om van anderen en andere methodes te leren.

Want leren betekend een weloverwogen keuze maken op basis van je eigen en andermans ervaring. Niet braaf doen wat door anderen gezegd wordt.
 
heterotrofe bacterïen en schimmels bijv. die zorgen voor de afbraak van afval, die voedingsstoffen omzetten waardoor ze beter beschikbaar zijn voor planten, of zelf helpen met het opnemen ervan. Die gewoon er zijn en daardoor minder plek overlaten voor schadelijke soorten.

het microbiotisch leven is op veel meer vlakken nuttig dan enkel bij het omzetten van stikstof.
 
wat mij ook op valt als ik echt geen onderhoud aan me bak doe voor half jaar licht er heel veel organis afval op de bodem maar nergens een algje te bekken
 
Toch denk ik wel dat je moet oppassen met al te veel 'exotische' manieren van indraaien en laten rijpen van aquaria over iemand die (al dan niet ongevraagd) van advies wordt voorzien, uit te storten.
Ik had deze discussie met iemand op facebook. Persoon A vroeg in een beginnersgroep hoe in te draaien. Ik en nog iemand anders gaven de 'standaard' 4 weken minstens indraaien en regelmatig 'voeren' op. Waarna de discussie losbarstte over gelijk met vissen, nog nooit eentje dood gegaan, huishoudammoniak er in etc.
Vanuit mijn achtergrond in de informatievoorzieningshoek is mijn regel: informatie is pas nuttig als het op het juiste moment bij de juiste persoon in de juiste behapbare hoeveelheid aan komt. Anders ben je met data aan het strooien en dat overspoelen wekt besluiteloosheid of roekeloosheid in de hand (ik werkte ook nog eens bij de brandweer waar de juiste info bij de juiste persoon van levensbelang is).
In de context van die beginnersgroep: waarom over methoden voor gevorderden beginnen bij iemand die beginner is en zijn eerste bak nog moet opstarten? Informatie overload, verkeerde beslissingen en in ons geval grote kans dat diegene onbewust en ongewild het dierenwelzijn verkwanselt en na meerdere teleurstellingen (doden in de bak, planten stuk, alg) de hobby er bij neergooit.

Hou het bij beginners op de meest makkelijke, goed te begrijpen én zonder al te veel ervaring goed te observeren/meten methode. En dat is nog altijd: indraaien op minstens 4 weken en na 3 weken draaien en voeren eens de testset er bij pakken.
 
Hou het bij beginners op de meest makkelijke, goed te begrijpen én zonder al te veel ervaring goed te observeren/meten methode. En dat is nog altijd: indraaien op minstens 4 weken en na 3 weken draaien en voeren eens de testset er bij pakken.
Precies dit inderdaad, mijn buurman ging een aquariumpje aanschaffen en heeft ook veel informatie gevraagd bij ons en heb het ook heel basic gehouden, het aquariumpje beviel hem zo goed datie is omgeruild voor een wat groter aquarium, wat weer andere problemen meebracht (te sterke verlichting waardoor veel zweefalg) en ook hier gewoon de meest simpele oplossingen aangeboden, en het werkt, dus waarom dan moeilijk doen als het makkelijk kan.
 
Walstad zweert hierbij. Geen gedoe met CO2 of voedingsstoffen, gewoon een 'dirted tank' met veel planten en vooral niet te veel vissen t.o.v. je planten.
Ben erg blij met je post, want je hoort dit tegengeluid te weinig. Men doet soms voorkomen alsof de aquariumhobby niet meer bedreven kan worden zonder al die technische snufjes. Je kunt er ongetwijfeld mooie resultaten mee behalen als je alles in balans kan houden, maar al dat gebalanceer is absoluut niet nodig.
Een low tech moet vanzelf in balance komen en voor een groot deel zich zelf onderhouden op de natuurlijke manier en dat heet een gebalanceerd aquarium waar de natuur de boel regeld met de huishouding.
Daar heb je de basis dan ook voor nodig is wel beperkt met vissen en geen high lite planten maar als beginner kan je beter zo beginnen en daar ervaring mee opdoen in mijn ogen.
Later als je dit prima onder de knie hebt wat geheel niet moeilijk is kan je de lat hoger gaan leggen en moeilijker planten of vissen nemen.. maar dan heb je al de goede basis die veel beginners niet eens weten.. dan waar komt Melk vandaan in de winkel..vaak is het antwoord uit de melkfabriek .. zomaar even een verglijking die gebeurt omdat zelfs op scholen amper nog aan de natuur aandacht wordt gegeven hoe het werkt.. dat was vroeger wel anders met biologie en natuurkunde zoals dat heten.
Maar de tijden zijn ook veranderd met de jeugd... eerder een mobieltje en gamebox/playstation of een pc omdat we nou eenmaal in een digitale sneltroom zitten waar ook scholen aan mee doen en dan gaat het overige verloren jammer genoeg.
Zie het ook somber in voor de toekomst en de aquarium hobby niet alleen door de Corona problemen maar ook dat weinig jeugd nog echt intresse heeft en dat is ook te zien in de Hengelsport alles wat natuurlijk is gaat er aan geloven als hobby..
Weet niet of er cijfers zijn te vinden van hoeveel aquarianen er 70-80-90 jaren waren vergleken met nu ,maar veel visbladen voor het aquarium zijn op geheven of aquarium verrenigingen zijn verdenen en ook van internet zoals speciaal voor Discus en Maanvissen.
Zonde... zulke verenigingen kon je ook op een open avond of informatie avond komen as je nieuw was in de hobby en ermee wilde beginnen maar das allemaal weg.
Maar gelukkig hebben we dit Forum nog !:deal:
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan