'Oefen-Plantenbakje' van Willem666


@John: vuil in het tapijtje valt op zich wel mee, als je voorzichtig bent kan je er ook nu en dan eens met de hevelklok overgaan... Aangezien er enkel een posthoornslak (en wat onvermijdelijke torenslakjes) in de bak zit komt er niet zoveel vuil in natuurlijk, ik zou het inderdaad ook niet snel doen in een zwaar bevolkte bak denk ik.

Een paar afgerichte garnaaltjes daarentegen lijkt me ideaal: stel dat ik je een vijftal garnaaltjes zou opsturen, kan jij ze dan trainen en terugsturen? ;)

@tuinkabouter: oei, je hebt gelijk, ik dacht dat ik het in de openingspost had vermeld maar blijkbaar niet: het is een 60-30-35 bakje..

@Feiko: ondertussen is de glosso overmeesterd denk ik, altijd mogelijk dat er nog ergens een worteltje zit maar voorlopig ben ik het de baas!
 
Willem je bent wel een doorzetter als een baas! En je bak is echt mooi geworden, mag je trots op zijn.
 
@Rubz: cheers man! Op zich viel het nog mee qua doorzettingsvermogen hoor.
Wel wat tegenslag nu en dan maar op zo'n momenten denk ik meestal: "het kon erger".
 
Update: een maand later


Lobelia is wat te groot aan het worden, groeit niet echt compact, te weinig gesnoeid of misschien toch wat teveel licht.
Ook de waterpest en de cabomba moeten binnenkort uit de bak zodat het wat minder rommelig wordt
Enkel achteraan schiet er terug wat glosso op, al veel minder maar binnenkort nog eens een poging om deze definitief uit te roeien.
Als het nog niet lukt kan ik altijd voor Feiko's methode gaan: 8 maand geen licht schijnt effectief te zijn :D

25/6/2016

GMRQNbj.jpg
 
@Willem: wat goed dat je hebt volgehouden en dat het goed gekomen is! Ik ga de bak dus verkopen, als het goed is komt morgen mijn nieuwe bak al! Dan nog wachten op het meubel en dan de hele handel overzetten, althans wat ik wil houden en wat past. ;) Verheug me inderdaad erg op de nieuwe bak en het inrichten en heb ook nog 2 bakjes (alleen garnalen) waarmee het wel heel goed gaat. :)

Welk plantje is bij jou eigenlijk de glosso? Dacht dat het die bodembedekker was, maar je zegt eerder dat je het laatste beetje nog wilt uitroeien, maar de hele bodem staat er vol mee.
 
@Susanne: de glosso is het plantje met de paar stengeltjes die je ziet links en rechts naast de grote steen. Het lijkt op de foto een beetje op 'cresson'. De bodembedekker is HC, die wil ik inderdaad niet kwijt...
Thx Cédric en DragonWish!
 
15/07/2016

exit waterpest, cabomba en glosso (hopelijk voor het laatst ;) )
HC gesnoeid

mFp0XHK.jpg



24/07/2016

Lobelia deels weg

cybl3ud.jpg
 
Is de kleur van de indicator zou giga licht/geel?? Mag ik vragen hoeveel co2 er in deze bak zit?

De HC doet het er zo prima op zo te zien.
 
Ten eerste CO2 veronderstel ik.
Ook herinner ik me dat er een kuur Easy Carbo is gegeven.

Vraag ik dat ? Ik vraag plantenvoeding oftewel profito, festal, seachem. Ik geef niet vaak reacties hier op het forum maar lees wel veel mee en het valt me op dat jij echt overal antwoord op wil geven.
Misschien een idee om niet overal antwoord op te willen geven of een nuttig antwoord te geven ?

De vraag voor plantenvoeding is namelijk omdat ik die groene alg ook heb gehad op eerder foto's ( zie nog wat resten op de stenen ) en dit heb ik opgelost door me dosis profito te verhogen.
 
@John: De indicator neigt inderdaad naar het geel...Ik zou het eens moeten meten maar ik voeg nu iets meer dan 100bpm (proflora externe diffusor) toe denk ik :engel:
Ben het eigenlijk aan het afbouwen, ik kom van 130bpm, ik besef dat dit zeer veel is voor een 54 liter bak maar ik heb vrij veel stroming dus ongetwijfeld wat verlies en ik heb ook geen bewoners om rekening mee te houden :) (behalve een grote posthoornslak)

@Kevin: ik volg de EI bemesting, wekelijks micro elementen, en nitraat/fosfaat-mix (10mg NO3/L, 7,5mg K/L,1mg Mg/L en 1mg PO4/L)
Daarnaast (bijna) dagelijks urea en nu en dan eens easy carbo. En natuurlijk de CO2 toevoeging
 
@John: De indicator neigt inderdaad naar het geel...Ik zou het eens moeten meten maar ik voeg nu iets meer dan 100bpm (proflora externe diffusor) toe denk ik :engel:
Ben het eigenlijk aan het afbouwen, ik kom van 130bpm, ik besef dat dit zeer veel is voor een 54 liter bak maar ik heb vrij veel stroming dus ongetwijfeld wat verlies en ik heb ook geen bewoners om rekening mee te houden :) (behalve een grote posthoornslak)

@Kevin: ik volg de EI bemesting, wekelijks micro elementen, en nitraat/fosfaat-mix (10mg NO3/L, 7,5mg K/L,1mg Mg/L en 1mg PO4/L)
Daarnaast (bijna) dagelijks urea en nu en dan eens easy carbo. En natuurlijk de CO2 toevoeging

Welke meng verhouding en hoeveelheden en intervallen gebruik je?
 
@tuinkabouter: De nitraat/fosfaatmix heb ik in oplossing en voeg deze één tot tweemaal per week toe. (Steeds op zaterdag na 50% verversing, soms geef ik op woensdag een tweede dosis)
Per 'beurt' doseer ik 5ml van deze stockoplossing per 50 liter en dit geeft de verhoudingen zoals hierboven vermeld. Of bedoelde je de verhoudingen van de micro-elementen?
 
ahha duidelijk verhaal, ik zit ook op zoiets in mijn kleine bakje
micro elementen ga ik vanuit dat je CSM+B gebruikt? met een streefwaarde van 0,5 Fe?

laatste vraag, waar heb je de lamp vandaan?
hij heeft mijn interesse gewekt maar ben wel benieuwd welke het exact is.
 
De verhoudingen van de micro heb ik nu niet bij de hand en weet het niet exact van buiten.. Ik kijk vanavond eens, heb de indruk dat ijzer iets lager is maar ben niet zeker

De verlichtingsunit komt van Veldhuis, onderstaande link is dezelfde unit maar 90cm (de mijne is 60cm maar ik vind deze nu niet zo direct terug op hun (nogal trage) site):

http://www.aquariaveldhuis.nl/index...DUAL-PRO-2x39WATT-VT-HUISMERK&productID=18825


Edit: ik heb er wel andere lampen voor aangeschaft, wordt geleverd met één lamp actinic blue, dat is vrij funky op een zoetwaterbakje moet ik zeggen ;)
 
Update 13/08/2016
we zijn bijna up to date...

Na een snoeibeurtje.
Wat minder lobelia, Ludwigia ingekort, A. Reinecki mini gesnoeid, HC geknipt


jUop3A0.jpg




16/08/2016, twee dagen later, excuses voor de aanslag op de ruit...

Zicht links naar rechts

RXFCTe8.jpg


Zicht rechts naar links

Of6hYdm.jpg



Tijdens de laatste lichturen: HC goes bubblicious ;)


qmEqnem.jpg
 
@Rowan: bedankt voor het compliment!

Heel mooi landschap. Toch zouden garnalen hier niet misstaan.
Bedankt! En mbt die garnalen:
Aanvankelijk wou ik wel wat bewoners plaatsen maar door de (vrij felle) verlichting en met amper hoge planten in de bak weet ik niet als ik de bak echt geschikt vind voor visjes...
Daarnaast vind ik het soms zeer handig dat ik geen rekening moet houden met bewoners bij onderhoud, eventuele (tijdelijke) hoge CO2 waarden, stootkuurtje easy carbo...
En ook: eigenlijk is het de bedoeling dat deze oefenbak tijdelijk is, tegen het eind van dit jaar zou ik hem graag vervangen door een 'strakkere' bak, liefst op maat gemaakt.

Maar de twijfel om eventueel een aantal japonica's los te laten groeit:
zoals aangegeven heb ik nog steeds bruinalg (geïdentificeerd als Synedra) sluimeren in de bak, relatief onder controle maar nu en dan laait dit toch eens op. Ik heb al een aantal keer gehoord/gelezen dat japonica's soms kunnen helpen om deze alg finaal weg te krijgen doordat ze de restjes zouden opeten dus ergens lijkt het me wel een interessant experiment om te proberen.

Wat me tegenhoudt is dat de bak binnen een viertal maand wordt stopgezet. In de nieuwe bak komt opnieuw HC en tijdens de "ingroei-periode" wil ik geen bewoners totdat ik tevreden ben over de planten... Het is dus misschien de moeite niet meer.
Tenzij ik een plan bedenk en bvb dit bakje nog even laat verder draaien met de japonica's tijdens de opstart van de volgende...

Maar je begrijpt ongetwijfeld dat dit zeer riskant is: voor ik het weet staat er dan toch weer een extra bak in huis terwijl het plan toch net iets anders was :juggle:
 
Bedankt John!

Nog eens een update

09/09/16
Niet zoveel verschil, ik heb de ludwigia wel serieus uitgedund

OuvHTbh.jpg


vC0pkRY.jpg


En @
Heel mooi landschap. Toch zouden garnalen hier niet misstaan.

De kogel is (via de priester) door de kerk... ;)
Ik kreeg weer een opstootje van de bruinalgen de laatste dagen en het leek me het ideale moment om de opruimcapaciteiten van de Japonica garnaal op proef te stellen.

Dus sinds vandaag 5 stuks in de bak!
Aangezien deze zich niet vermeerderen kan het herplaatsen nu ook niet zoveel problemen geven bedacht ik me.
Ik ben wel benieuwd naar hun prestaties!

Een fotootje van één van de nieuwe (en zwangere) dames:

gopKqUB.jpg
 
Hele mooie test bak Willem.

De Japonica's zullen hun reputatie hooghouden denk ik. Ik had er 5 in een meter bak en ze hielden alles netjes bij.

Had wel minder last van hardnekkige algen.

Maar een ecosysteem is pas in ballans als er ook een opruim ploeg is. Bacteriën krijgen gewoonweg niet alle stoffen en afval verwerkt.

Ik ben benieuwd naar jou ervaringen.

Ps: heb je ook slakjes in je bak. De hoornslak houd je bodem lekker luchtig, en hier profiteren de bacteriën in je bodem weer van.
 
Ziet er goed uit Willem maar wat ik mij afvraag is of je ook een idee hebt waar die Bruinalg wegkomt. Vaak zie je dat bij de opstart omdat de bacteriecultuur niet op orde is. Zie ook de opmerking van Daniel dus;).
 
@Daniel: Slakjes genoeg in de bak om de bodem luchtig te houden.

@John: De algen werden ooit geïdentificeerd als 'Synedra'. Ik werd toen al gewaarschuwd dat deze zeer moeilijk volledig utroeibaar zijn. De alg is relatief makkelijk verwijderbaar want ligt los op de bodem maar het is onbegonnen werk alles in één keer te pakken te krijgen en kleine restjes zijn genoeg om opnieuw een uitbraak te veroorzaken.
Ik heb voor het toevoegen van de garnalen nog eens zoveel mogelijk manueel verwijderd en nu is het dus aan hen om de restjes te zoeken ;)

De oorzaak is me niet 100% duidelijk, je leest verschillende verklaringen.
Soms door slecht onderhoud en/of slechte plantengroei (dit lijkt beiden niet het geval bij mij, wekelijks ververs ik 50% en de planten groeien goed)
Het kan ook getriggered worden door silicaten in het water maar niet iedereen is het daarover eens, ik gebruik alleszins al 4-5 maand (grotendeels) osmosewater.
Daarnaast kan ook te weinig licht de oorzaak zijn, misschien is dat ooit de oorzaak geweest voor de eerste uitbraak maar ondertussen zit er wel genoeg licht op de bak denk ik.
Ik blijf eigenlijk vermoeden dat de gebruikte stenen in mijn bak er misschien wel voor iets tussen zitten, de eerste tekenen zijn meestal op en rond de stenen, maar zoals gezegd: dat is maar een vermoeden.
Als er iemand nog mogelijke oorzaken kent hoor ik het graag!

De bacteriecultuur lijkt me me verder wel op orde gezien de bak al 9 maand draait.
Een 'kenner' van hier op het forum waarschuwde me maanden geleden al dat specifiek synedra moeilijk te bestrijden is en dat het soms in goed groeiende, stabiele bakken (sluimerend) aanwezig kan blijven...
Dus nu japonica's, ik hoop inderdaad dat deze helpen om de stabiliteit van het 'eco-systeem' te bevorderen en dat ze de losse restjes opeten. Hun getrippel zorgde er gisteren al direct voor dat de zeer kleine rest-stukjes synedra veel meer ronddwarrelen in de bak in plaats van te bezinken (en dus misschien ook in het filter belanden)... Als het licht aangaat deze namiddag zal ik al een eerste evaluatie kunnen doen.
 
Ja ze hebben als bouwstof silicaten nodig want daar bestaat hun "lijf" uit zeg maar. Dat van het licht is denk ik niet direct de oorzaak want in mijn 60cm met 15W zie je het ook niet en daar heb je amper 0,24W/L aan licht.
Soms is de oorzaak inderdaad moeilijk aan te geven. Er zijn heel veel soorten diatomen met allemaal weer hun eigen kenmerken en wensen. Zover ik begrijp ligt de oorzaak veelal in niet voldoende bacterien, maar ja wie ben ik;).

Wat ik me bedenk is dat je geen bewoners had en dus weinig voeding voor de bacterien. Wellicht is de bacteriecultuur daarom achtergebleven en zorgt de dikke mat aan planten toch dan voor teveel vervuiling. Daar gaan natuurlijk zonder dat je het altijd ziet blaadjes van dood die weer voor vervuiling zorgen. Het is maar een idee en of het klopt.......:S.
 
Dat van het licht is denk ik niet direct de oorzaak want in mijn 60cm met 15W zie je het ook niet en daar heb je amper 0,24W/L aan licht.
.
Ik doelde eigenlijk vooral op de lichtduur, maar dat was een beetje onduidelijk... De belichtingsduur was aanvankelijk te kort waardoor allerhande bruinalgen de kans kregen ;)
Maar wat je verder zegt over bewoners en bacteriecultuur zou inderdaad kunnen meespelen. De vraag is dan natuurlijk of 5 japonica's (en een posthoornslak) genoeg belasting zullen zijn om alles wat in balans te trekken.
 
Ok, dan begrijp ik het maar ja ik heb in de 60cm ook maar 8 uur het licht aan hoor;). Ik hoop dat de Japonica s je zullen helpen en dat je snel ervan bent verlost want het is een vervelend goedje kan ik je zeggen.
 

Terug
Bovenaan