'Oefen-Plantenbakje' van Willem666


Ik heb nu mijn bakje ook al een tijd zonder bewoners staan en herken me precies in jouw verhaal over de bruinalg. Niet zeker of het exact hetzelfde is, maar het is een beetje vlokkerig, blijft op de bodem, hout en stenen liggen en is dan wel gemakkelijk weg te zuigen. Na een complete schoonmaak begin ik het met een dag of 3-4 weer te zien en als er dan een klein beetje ligt, is het de volgende dag ineens heel veel. Als ik het laat liggen lijkt het op een gegeven moment ook wel te stabiliseren, maar dan ligt er dus bijna overal een laagje alg op de bodem. Het wel of niet toevoegen van micro of macro plantenvoeding, CO2 e.d, wel of geen reflector op mijn TL lijkt bij mij niet echt veel invloed te hebben tot nu toe.

Ik ben benieuwd wat het toevoegen van bewoners doet bij jou voor de algen! Zelf wil ik graag zo snel mogelijk een paar geweislakjes (Clithon sp.) in mijn bakje zetten om te kijken of het dan beter gaat, maar heb degene met de kleurstelling die ik mooi vind nog niet gevonden.
 
Ik heb nu mijn bakje ook al een tijd zonder bewoners staan en herken me precies in jouw verhaal over de bruinalg.....
Interessant dat je een vergelijkbaar probleem hebt in een onbewoond bakje. Aanvankelijk was het echt zeer aanwezig bij mij maar na een tijdje heb ik het toch onder controle gekregen.
Het is sindsdien zo dat er soms een hele tijd niets aan de hand is en dan kunnen ze toch plots als uit het niets terug de kop opsteken.
Het zou mooi zijn mochten de Japonica's nog eens 'afstoffen' in alle hoekjes nadat ik een grote kuis heb gehouden.. ;)
Heb je toevallig een foto van de algen in jouw bak? Lijken ze ook op de algen die je ziet op de eerste pagina van dit album?
 
Ik zal vanavond eens kijken of ik een foto kan maken, ik heb nu niet echt een duidelijke foto ervan online staan. Als ik naar de foto's op de eerste pagina kijk lijkt het bij mij toch iets anders, wat korreliger, terwijl het er op jouw foto's wat wolliger uitziet.
 
Leuk succesverhaal! Ik ben benieuwd of je je nieuwe bak ook zo mooi krijgt. Weet je al de maten daarvan?
 
Leuk succesverhaal! Ik ben benieuwd of je je nieuwe bak ook zo mooi krijgt. Weet je al de maten daarvan?

Bedankt, maar het was (en blijft) toch met vallen en opstaan hoor. Mocht ik er nog in slagen de synedra volledig uit te roeien de komende periode zou ik van een succes(je) durven spreken ;)

De nieuwe bak hoop ik komende week te bestellen. Deze wordt op maat gemaakt en ik ben enkel nog een beetje aan het twijfelen over de juiste hoogte, de bak wordt 1m lang, 50cm breed en 35cm of 30cm hoog...
Die 5cm is een detail maar ik ben dus nog in tweestrijd voorlopig.

@Panther: het 'goedje' in die video is inderdaad niet echt hetzelfde als in mijn bak, het lijkt op restdeeltjes van hout of zoiets vind ik..
 
Ik kan helaas niets toevoegen aan je zoektocht naar het verwijderen van je algen, maar ik vind je bak een erg mooi tapijt hebben! Ik ben er jaloers op!
 
Ik kan helaas niets toevoegen aan je zoektocht naar het verwijderen van je algen, maar ik vind je bak een erg mooi tapijt hebben! Ik ben er jaloers op!

Thanks Feiko!
Hoewel ik denk dat je momenteel iets minder jaloers zou zijn op mijn tapijtje.
De 5 japonica's zijn ondertussen mijn beste vrienden geworden en hebben de bruine restjes alg zo goed als weg gegeten!
Ze hebben de eerste week alle restjes op het HC tapijt verwijderd, elke dag vorderden ze een tiental cm, via een bijna perfect rechte lijn!
Na de eerste week heb ik dan beslist om de HC eens extreem kort te snoeien zodat ze ook de onderliggende restjes kunnen bereiken. Tot nu toe was ik steeds te voorzichtig bij het snoeien en aangezien dit toch een oefening blijft dacht ik dat het niet slecht was eens total loss te gaan...
Het gevolg is dat ik op sommige plaatsen de HC zo goed als volledig heb weggesnoeid met wat bruine tot kale plekken als gevolg. Het plan heeft wel gewerkt: de garnalen hebben nu ook daar eens gekuist.
Ik heb ze gisteren, na bijna twee weken in de bak, voor het eerst wat voer gegeven om ze te belonen voor het harde werk! ;)
Ik heb ze ook in andere bakken maar in deze bak heb ik nu echt duidelijk hun schoonmaak-kunstjes gezien:
:petjeaf:

Hoe dan ook, de bak heeft er al groener uitgezien maar ik hoop dat alles nog wat beter terug groeit!
Ik maak vanavond of één van de komende dagen een foto van hoe het er nu voor staat zodat ik een voor en na foto kan plaatsen.
 
Thanks Feiko!
Hoewel ik denk dat je momenteel iets minder jaloers zou zijn op mijn tapijtje.
De 5 japonica's zijn ondertussen mijn beste vrienden geworden en hebben de bruine restjes alg zo goed als weg gegeten!
Ze hebben de eerste week alle restjes op het HC tapijt verwijderd, elke dag vorderden ze een tiental cm, via een bijna perfect rechte lijn!
Na de eerste week heb ik dan beslist om de HC eens extreem kort te snoeien zodat ze ook de onderliggende restjes kunnen bereiken. Tot nu toe was ik steeds te voorzichtig bij het snoeien en aangezien dit toch een oefening blijft dacht ik dat het niet slecht was eens total loss te gaan...
Het gevolg is dat ik op sommige plaatsen de HC zo goed als volledig heb weggesnoeid met wat bruine tot kale plekken als gevolg. Het plan heeft wel gewerkt: de garnalen hebben nu ook daar eens gekuist.
Ik heb ze gisteren, na bijna twee weken in de bak, voor het eerst wat voer gegeven om ze te belonen voor het harde werk! ;)
Ik heb ze ook in andere bakken maar in deze bak heb ik nu echt duidelijk hun schoonmaak-kunstjes gezien:
:petjeaf:

Hoe dan ook, de bak heeft er al groener uitgezien maar ik hoop dat alles nog wat beter terug groeit!
Ik maak vanavond of één van de komende dagen een foto van hoe het er nu voor staat zodat ik een voor en na foto kan plaatsen.
De japonica's werken hard! Dat zeker! Zonde van het ruimschoots snoeien, maar ook dáár leer je weer van! (en wij ook!) :D
Ben nieuwsgierig naar de foto!
 
Ziet er goed uit Willem maar wat ik mij afvraag is of je ook een idee hebt waar die Bruinalg wegkomt. Vaak zie je dat bij de opstart omdat de bacteriecultuur niet op orde is. Zie ook de opmerking van Daniel dus;).
Al wat langer hebben wij ook een plantenbakje zonder bewoners. Geen scaping o.i.d. gewoon om wat plantjes te kweken als aanvulling in mijn grote bak. De bovenstaande problemen herken ik daarom maar al te goed. Wat in elk geval mee werkt om de problemen te verkleinen, althans bij mij, is dat ik bij waterverversing in de hoofdbak een deel van het water dat uit die bak komt gebruik om het water in mijn kweekbakje mee te verversen. Heel veel voedingstoffen, ook bijvoorbeeld nitraat wat node gemist wordt, komt zo toch bij je plantjes. Dit doe ik wekelijks. 't Is maar een tip hoor!
 
Zonde van het ruimschoots snoeien, maar ook dáár leer je weer van! (en wij ook!) :D
Ben nieuwsgierig naar de foto!
Goh ja, ik heb al meermaals de tip gekregen (of zien passeren) om HC nu en dan eens kort te knippen en ik denk dat het wel eens tijd was. Het werd erg dik en HC is een plantje dat je blijkbaar moet snoeien als het op zijn mooist is om te voorkomen dat het onderaan te weinig licht krijgt en loskomt. Als je het telkens maar een beetje snoeit blijft het wel mooi maar moet je ook zeer regelmatig snoeien om het mooi te houden en blijf je bezig. Ik denk dat ik nu wel goed zit voor een kleine maand dus is ook eens iets anders. ;)

Al wat langer hebben wij ook een plantenbakje zonder bewoners. Geen scaping o.i.d. gewoon om wat plantjes te kweken als aanvulling in mijn grote bak. De bovenstaande problemen herken ik daarom maar al te goed. Wat in elk geval mee werkt om de problemen te verkleinen, althans bij mij, is dat ik bij waterverversing in de hoofdbak een deel van het water dat uit die bak komt gebruik om het water in mijn kweekbakje mee te verversen. Heel veel voedingstoffen, ook bijvoorbeeld nitraat wat node gemist wordt, komt zo toch bij je plantjes. Dit doe ik wekelijks. 't Is maar een tip hoor!

Thanks voor de tip, Benvo! Ik voeg wel wekelijks nitraat toe volgens EI maar zoals je zegt is het ontbreken van bewoners inderdaad een factor die meespeelt. Ik heb net de wekelijkse verversing achter de rug dus kan het ten vroegste komende week eens testen. Maar het is alleszins iets dat ik onthoud bij het opstarten en beplanten van de volgende bak!
Alleszins: Momenteel ben ik blij met de hulp der Japonica's, ik voeder ze nog even niet zodat ze nog een laatste effort kunnen doen.
 
Update met een paar foto's van voor en na het snoeien.
De Japonica's blijven presteren en ondertussen is het al zoeken naar de laatste restjes bruine alg...
We zijn nu echt BFF zou ik durven zeggen :smitten:... :D


Voor

mVGNa3J.jpg


wUNaSv6.jpg


Tijdens

Dmb1zsv.jpg


EIrvsUE.jpg


net na (24/09/16)


jpjLiEh.jpg


n6w7MjQ.jpg


hxdJjeh.jpg


06/10/16

lNIgjG3.jpg


Gepsazc.jpg


16/10/16: voor en na kleine snoeibeurt.
De HC begint zich goed te herpakken, behalve vooraan centraal is er een stukje gesneuveld door gewoel van de Japonica's net na het snoeien, op foto is het wat opvallender dan in het echt dus ik heb het hen vergeven... Het groeit wel terug nietwaar...

PpHI3nw.jpg


9lfpiL1.jpg
 
De HC snoeien blijft echt een noodzakelijk kwaad. Ik weet dat het moet. Maar het ziet er voor het snoeien altijd zo mooi uit.
Na het snoeien, lijkt het wel of er een veldslag heeft plaatsgevonden.
Het groeit meestal wel weer terug. Maar toch..
 
Merci Cédric, Apisto en Ruben.

De HC snoeien blijft echt een noodzakelijk kwaad. Ik weet dat het moet. Maar het ziet er voor het snoeien altijd zo mooi uit.
Na het snoeien, lijkt het wel of er een veldslag heeft plaatsgevonden.
Het groeit meestal wel weer terug. Maar toch..

Hehe, klinkt herkenbaar! De eerste dagen na het snoeien ziet het er inderdaad niet uit maar het is wel leuk als het weer groen begint te worden...
Het is een arbeidsintensief plantje maar plezier verzekerd voor wie graag snoeit! ;)
 
Super leuk om de vooruitgang te zien van dit bakje. Een oefenbakje welke een medaille verdient! :thumbs:

Ik ga van aquascapen over naar een Z-Amerika biotope. Hopen dat ik net zoveel succes heb als jij.

Blijf dit zeker volgen :)
 
Leuk bakje! waar zijn jouw visjes dan:D? En ik vind die algjes die je op de stenen hebt gekweekt echt mooi. Hoop dat ik daar ook wat van krijg.
Wat betreft die bruin alg. Ik heb ze nu ook op de bodem. En volgens mij heb ik een beetje dezelfde aquavisie als jou! Plants, plants plants:D
 
Laatst bewerkt:
Leuk bakje! waar zijn jouw visjes dan:D? En ik vind die algjes die je op de stenen hebt gekweekt echt mooi. Hoop dat ik daar ook wat van krijg.
Wat betreft die bruin alg. Ik heb ze nu ook op de bodem. En volgens mij heb ik een beetje dezelfde aquavisie als jou! Plants, plants plants:D

Thanks!

Hehe, neenee, geen visjes in dit bakje! Zou niet zo consequent zijn dat ik jouw setup niet geschikt acht en ondertussen zelf kubotai in een kale, lage bak zou houden hé...
Ik vreesde effectief dat ze in de ludwigia zouden schuilen tijdens de lichturen.
Ik heb eigenlijk al teveel scape-bakken gezien online waar de visjes zich verstoppen onder een lily pipe, in een hoekje of dicht tegen de bodem achter een klein steentje of zo.
Dat wil ik zelf niet, zou me maar ongelukkig maken...


Ik heb de bak eerst 8 maand leeg gehad (wel water en planten hé, anders was het maar een raar concept :D) en heb er sinds kort wat Japonica in.
Ik vind de inrichting niet echt geschikt voor vissen eerlijk gezegd.
Heb lang getwijfeld, aanvankelijk wou ik de kubotai verhuizen naar dit bakje maar gezien de (lage) inrichting (en ook omdat het eigenlijk een 'oefen-bak' is, de deadline is eind dit jaar) heb ik beslist mijn kubotai in de andere bak te laten, wanneer ik ze door de stengelplantjes achter elkaar zie racen in mijn ander bakje vrees ik echt dat ze minder gelukkig worden in deze bak...

Ik heb een zwak voor bakken met bodembedekkers en 'lage scapes' maar ik vrees echt dat ze niet gelukkig en rustig zouden zijn in deze bak...
Mijns inziens passen ze nochtans zeer goed in een bak met groene bodembedekker, maar dan wel met genoeg hoge planten op de achtergrond.
Ze gaan heel mooi op in groene omgeving waardoor het blauwe lijntje precies beter uitkomt.

Zorgt trouwens ook voor dilemma's voor de komende bak. Ik wou er eigenlijk een 'kubotai-only' bak van maken, met één grote school maar ik heb ook het plan om een lage scape te maken.
Dus:
Ofwel moet ik afzien van de vissen en er een 175 liter garnalenbak van maken (met de lage scape zoals ik van plan was) ofwel moet ik mijn plannen wat bijsturen en de inrichting wat aanpassen aan de kubotai.
Hoe dan ook wordt het een bak waarin de planten centraal staan dus ik weet nog niet in hoeverre ik vatbaar zal zijn voor compromissen. Hoe dan ook ben ik van plan kritisch te zijn bij de beoordeling viswaardig of niet, maar zover zijn we nog niet dus er kan nog veel veranderen...

;)
 
Laatst bewerkt:
Ja snap ik, is idem dito met neon tetra's die ik heb. bleven laag en met name in een hoekje. Nu de javavaren bijna het wateroppervlak raakt en ik vorige week drijfplanten heb toegevoegd gebruiken ze de hele bak. Ze durven zelf droogvoer van het oppervlak te plukken, veel levendiger etc. Maar je merkt het eigenlijk pas als je het met eigen ogen ziet.

En wat je zegt ik heb ook totaal geen haast met de vissen. Eerst maar een lekker plantenbakje en proberen in de buurt te komen van een levend schilderij. Een bak van 175 liter zal een meter bak zijn? Dan kun je ook kiezen om deels hoge begroeiing deels laag? Als je voor klein bladige planten en aquasoil gaat en een laagje powersand er over heen krijg je het geheel wel heel mooi op schaal denk ik. Ik denk dat er wel iets van vis in moet. Dat geeft zoveel meer dimensie. Ohja je hebt dus nog meer bakken? Heb je daar ook een fotoalbum van?
 
Een bak van 175 liter zal een meter bak zijn? Dan kun je ook kiezen om deels hoge begroeiing deels laag? Als je voor klein bladige planten en aquasoil gaat en een laagje powersand er over heen krijg je het geheel wel heel mooi op schaal denk ik. Ik denk dat er wel iets van vis in moet. Dat geeft zoveel meer dimensie. Ohja je hebt dus nog meer bakken? Heb je daar ook een fotoalbum van?

Inderdaad een meter bak, maar laag (35cm) en breed (50cm).
Zoals gezegd zal het bestand afhangen van de inrichting van de bak, ben nog in twijfel wat het juist wordt :S :D

Heb nog een paar bakjes staan inderdaad maar enkel een (mini-)foto-album van een ietwat rommelige nanocube (waar ik dus de kubotai in opkweek).
;)
 
Inderdaad een meter bak, maar laag (35cm) en breed (50cm).
Zoals gezegd zal het bestand afhangen van de inrichting van de bak, ben nog in twijfel wat het juist wordt :S :D

Heb nog een paar bakjes staan inderdaad maar enkel een (mini-)foto-album van een ietwat rommelige nanocube (waar ik dus de kubotai in opkweek).
;)

ben benieuwd!
 
Hoi Willem,

Wat voer jij de kubotai zoal?
Had die vraag gemist, sorry...

Ik voer ze gewoon vlokvoer en ook granulaat van Aquatic nature (Tropical, energy food: werd me aangeraden omdat het nogal actieve visjes zijn) en nu en dan watervlooien (levend of diepvries)...
Garnalen erbij kunnen handig zijn want als het voer op de bodem valt komen ze er niet meer aan, dus zonder bodembewoners spaarzaam voederen ;)
 
Had die vraag gemist, sorry...

Ik voer ze gewoon vlokvoer en ook granulaat van Aquatic nature (Tropical, energy food: werd me aangeraden omdat het nogal actieve visjes zijn) en nu en dan watervlooien (levend of diepvries)...
Garnalen erbij kunnen handig zijn want als het voer op de bodem valt komen ze er niet meer aan, dus zonder bodembewoners spaarzaam voederen ;)

Haha inderdaad was me opgevallen. Ze vreten ook alleen kleine stukjes, Grote vlokken gaan ze met een noodgang naar toe en is het zo van 'nee toch maar niet'. Ik voer nu inderdaad achter elkaar hele kleine beetjes.
 
Hoe is het met je bak?

Hehe,
Je vraag verrast me, bedankt daarvoor!
Dit topic moet al ergens diep in de krochten van het AF gezeten hebben ;)
Ik was het zelf een beetje aan het vergeten, bewust of onbewust, dat laat ik in het midden :br:
Maar goed, de vraag is er en dit verdient inderdaad nog een afsluitende post...

Bij de start van het bakje nam ik me dus voor dat het een éénjarige oefening/try out werd om te zien hoe leuk ik het vond. (zie beginpost)
Na het gevecht met de synedra liep de bak uiteindelijk zeer stabiel en eigenlijk algenvrij.
Ik besefte intussen duidelijk dat ik zoiets zeer leuk vond.
Het was eigenlijk mijn eerste bak met de nadruk op planten, hiervoor lag die nadruk altijd vooral op de vissen en dat was ik een beetje moe denk ik.
Een echt groene bak met bodembedekker gaf me duidelijk meer voldoening dus ik wou meer! Dit kleine, oude en lelijk bakje was eigenlijk versleten en ongeschikt als open bak.
Ik bestelde een nieuwe bak (ik wou wat groter maar vooral een mooie open bak met meer diepte en minder hoogte)

Dus nieuwe bak besteld en eind november kreeg ik bericht dat hij klaar was.
Ik haalde de bak op en deed het volgende (met wat pijn in het hart maar soit):

Voor:

236725[/ATTACH]']
9lfpiL1.jpg


Tijdens

236727[/ATTACH]']
6ScJYsK.jpg

`
236729[/ATTACH]']
Lc4Q0pY.jpg


Na: :oops:

236731[/ATTACH]']
bzxmpxw.jpg



Maar wat bleek toen ik de nieuwe bak plaatste:
De opgehaalde bak had een "fout" in de voorruit: een klein luchtbelletje in het glas dus de bak moest retour voor herstelling...

Ik zat hier nu met een lege kast en met mijn totaal verwoestte plantenbakje en een berg stervende plantjes... :stars::'(:'(:'(
Uit noodzaak dan maar het oude bakje (de bodem zat er nog in en het filter lag maar een paar uur stil) opnieuw beplant om nog wat te redden en om de leegte in mijn woonkamer te vullen.
Tijdelijk dus weer gestart met wat stekjes HC en wat plantjes uit andere bakken

236733[/ATTACH]']
HvV4cfE.jpg


Uiteindelijk duurde alles nog langer dan gehoopt en toen de nieuwe bak uiteindelijk kwam was de bodem in dit bakje opnieuw zo goed als volledig bedekt met HC (helaas vind ik geen foto momenteel) toen ik het opnieuw demonteerde. Dit keer gewacht tot de nieuwe bak goedgekeurd was en deze eerst ingedraaid voordat ik alles weer heb afgebroken..
De HC gestekt, meer dan genoeg voor de nieuwe bak.
De overige plantjes weggeven aan liefhebbers en einde verhaal...

Het was een leuke oefening, ook in 'afscheid nemen': het deed een beetje pijn maar ik werd snel getroost door de nieuwe bak

:thumbs:
 

Bijlagen

  • 9lfpiL1.jpg
    9lfpiL1.jpg
    128.3 KB · Weergaven: 75
  • 6ScJYsK.jpg
    6ScJYsK.jpg
    99.9 KB · Weergaven: 80
  • Lc4Q0pY.jpg
    Lc4Q0pY.jpg
    124 KB · Weergaven: 84
  • bzxmpxw.jpg
    bzxmpxw.jpg
    76.4 KB · Weergaven: 95
  • HvV4cfE.jpg
    HvV4cfE.jpg
    155.3 KB · Weergaven: 87
Laatst bewerkt:
Las je topic even door en vroeg me af.. wat is 'urea'? En leuk zo'n snelle reply! Mooie afsluiter en leerzame topic. Als je de nieuwe bak start ben ik ook benieuwd naar de ontwikkelingen!
 
Las je topic even door en vroeg me af.. wat is 'urea'? En leuk zo'n snelle reply! Mooie afsluiter en leerzame topic. Als je de nieuwe bak start ben ik ook benieuwd naar de ontwikkelingen!

Dat is engels voor ureum. Ureum is een organische stikstofbron.
Deze stikstofbron is eigenlijk natuurlijker om toe te voegen aan het aquarium dan kaliumnitraat.
Tevens kunnen planten dit ook opnemen, maar bacterien kunnen het uiteindelijk ook omzetten naar nitraat.
Wat geleidelijker gaat dan direct kaliumnitraat toevoegen.

Tevens heeft ureum nagenoeg geen invloed op de geleidbaarheid. Dus de zoutbelasting en osmotische waarde ( geleidbaarheid) blijft gelijk na doseren.
Dit is mijn inziens dan ook veel beter om toe te voegen.

De betere plantenvoedingen bevatten daarom ook ureum stikstof ipv kaliumnitraat.
 
Dat is engels voor ureum. Ureum is een organische stikstofbron.
Deze stikstofbron is eigenlijk natuurlijker om toe te voegen aan het aquarium dan kaliumnitraat.
Tevens kunnen planten dit ook opnemen, maar bacterien kunnen het uiteindelijk ook omzetten naar nitraat.
Wat geleidelijker gaat dan direct kaliumnitraat toevoegen.

Tevens heeft ureum nagenoeg geen invloed op de geleidbaarheid. Dus de zoutbelasting en osmotische waarde ( geleidbaarheid) blijft gelijk na doseren.
Dit is mijn inziens dan ook veel beter om toe te voegen.

De betere plantenvoedingen bevatten daarom ook ureum stikstof ipv kaliumnitraat.

Bedankt, dus zoals Willem doet kun je dit naast het kaliumnitraat van je EI methode doseren zonder negatieve gevolgen?
 

Terug
Bovenaan