'Oefen-Plantenbakje' van Willem666


Dat is engels voor ureum. Ureum is een organische stikstofbron...............

Bedankt, ik ging het zo goed niet uitgelegd krijgen. ;)

Als je de nieuwe bak start ben ik ook benieuwd naar de ontwikkelingen!
De nieuwe bak draait eigenlijk al een tijdje en doet het niet slecht maar er is nog werk aan :rolleyes:
Misschien start ik binnenkort eens een foto-album met een overzichtje van opstart tot nu :juggle:
.
.
.
.
En plots, kijk nu, er passeert zowaar een kippetje met grappige snuit

130204[/ATTACH]']
llr0vvH.jpg


dus dit verhaaltje is uit!
:D:D
 

Bijlagen

  • llr0vvH.jpg
    llr0vvH.jpg
    88.1 KB · Weergaven: 96
En plots, kijk nu, er passeert zowaar een kippetje met grappige snuit

130206[/ATTACH]']
llr0vvH.jpg


dus dit verhaaltje is uit!
:D:D

Mooi kippie! Iemand in de buurt heeft dit ras ook, hoe heet het ook al weer? Mooi hoor die blauwe (?) snavel.
 

Bijlagen

  • llr0vvH.jpg
    llr0vvH.jpg
    88.1 KB · Weergaven: 86
Mooi kippie! Iemand in de buurt heeft dit ras ook, hoe heet het ook al weer? Mooi hoor die blauwe (?) snavel.

Het zijn gebaarde zijdehoenders. De donzigste der kippen ;)!!!

Inderdaad wat blauwige snavel maar vooral blauwe oortjes! :smitten::smitten:

opQN7JOXn3Y1g_qBdM2GsTnDIyci0Cg6.jpeg

ook wel negerhoen genoemd omdat ze een zwarte huid, zwart vlees en een zwart skelet hebben!
Ze hebben ook een extra teen tov andere kippen...
Maar ze raken niet van de grond door het dons ipv pluimen :D:D
Door hun afgeronde lichaam worden ze ook kipkonijn genoemd :D:D:D


Voor de liefhebbers:


http://[ATTACH=full]127599._xfImport[/ATTACH]

http://
 
nog eentje voor het af te leren:

de dochter van twee bovenstaande exemplaren (Rico en Marie)

Hier is Mariette, de kip met sterallures

lol

236735[/ATTACH]']
tmJjnU7.jpg
 

Bijlagen

  • tmJjnU7.jpg
    tmJjnU7.jpg
    162.6 KB · Weergaven: 82
Het zijn gebaarde zijdehoenders. De donzigste der kippen ;)!!!

Inderdaad wat blauwige snavel maar vooral blauwe oortjes! :smitten::smitten:

P_SXzGB0oTm2um7LKwsgbEqNV3X6KT-a.jpeg

ook wel negerhoen genoemd omdat ze een zwarte huid, zwart vlees en een zwart skelet hebben!
Ze hebben ook een extra teen tov andere kippen...
Maar ze raken niet van de grond door het dons ipv pluimen :D:D
Door hun afgeronde lichaam worden ze ook kipkonijn genoemd :D:D:D


Voor de liefhebbers:


http://[ATTACH=full]127601._xfImport[/ATTACH]

http://
Ontzettend mooi! Leuke informatie geef je erbij :thumbs:. Regen en zijdehoenders gaan niet goed samen neem ik aan?
 
Regen en zijdehoenders gaan niet goed samen neem ik aan?

Inderdaad, ze worden instant nat tot op het vel...
Ze kunnen veel beter tegen de koude dat tegen extreme hitte. Ze komen oorspronkelijk uit het Himalayagebergte dus ja...
Tijdens de hittegolf vorig jaar in september heb ik noodgedwongen mijn haan half "gesnoeid". :D:oops:
Ik denk dat ik er een halve emmer dons afgehaald heb toen omdat hij ziek werd door de warmte.
Toen zag hij er een paar maand wat minder fluffy uit :eek::br:
maar zoals bij planten groeit het nog mooier terug :D
 
Hey Willem ik heb je leerrijk topic met belangstelling gelezen en ook ik heb hieruit heel wat van opgestoken.
Je mag jezelf wel een kanjer noemen als je een oefenbakje zo op punt kan zetten dat er zelfs een keuring aan gedaan zou kunnen worden (op het mooiste punt wel te verstaan).
Ik hoop dat we op dezelfde manier intens mogen mee genieten van je nieuwe bak in wording wat zonder twijfel een onderwater paradijs zal worden,twijfel ik niet aan.
Ik ben ook aan het brainstormen om mijn nieuwe bak van 1,20m in te richten als een speciaal aqua escape en daarom heb ik een vraagje aan jou.
Kunnen de plantjes die jij had echt niet zonder toevoeging van een Co2 (installatie of wel) ?
Moet er voor een aqua scape ALTIJD een soort van voedingsbodem aangelegd worden of kan dat zonder met alleen filterzand en dan vloeibare voeding en kleibolletjes of root sticks ?
 
Je mag jezelf wel een kanjer noemen
Tja, als ik het niet zelf doe zal het ook niet snel gebeuren vrees ik... :D:D

mijn nieuwe bak van 1,20m in te richten als een speciaal aqua escape en daarom heb ik een vraagje aan jou.
Kunnen de plantjes die jij had echt niet zonder toevoeging van een Co2 (installatie of wel) ?

Goh, vooral de HC (de groene bodembedekker) heeft graag veel licht om laag te blijven en zoveel licht geven zonder CO2 toevoeging is wel wat tricky omdat de planten dan sneller willen groeien door het licht maar geremd worden doordat er te weinig CO2 in het water zit... risico op algen met andere woorden.
Micranthemum 'Monte Carlo' is een vergelijkbare bodembedekker maar stelt minder eisen qua licht en voeding en is iets makkelijker te houden.
Deze doet het ook wel zonder CO2 al gaat het dan allemaal wat trager groeien.
De rode plantjes zullen zonder CO2 en met minder licht iets minder rood (tot groen) zijn en wat trager groeien.

Het is misschien een idee om, zoals ik gedaan heb, eerst eens te proberen in een kleiner bakje want een bak van 1m20 is direct een uitdaging voor een eerste scape.
In een kleiner bakje kan je eventueel ook eens experimenteren met een bio-CO2 set, alles is iets goedkoper en je kan ondertussen ondervinden hoe leuk je het onderhoud ervan vindt...
Of je kijkt eens rustig rond voor een tweedehands CO2 set. Dat moet ook geen massa's geld kosten hoor.

Of je kan natuurlijk altijd alternatieven bekijken, google eens "Low tech Aquascape" dan vind je veel voorbeelden van scape-bakken zonder CO2.
Het moet dus zeker nniet altijd 'high tech' te zijn, is eerder een kwestie van de juiste plantenkeuze te maken ifv de omstandigheden in je bak.

Goed inlezen/informeren en plannen is dus belangrijk!

Moet er voor een aqua scape ALTIJD een soort van voedingsbodem aangelegd worden of kan dat zonder met alleen filterzand en dan vloeibare voeding en kleibolletjes of root sticks
Ook dat is een beetje afhankelijk van je doelstellingen en van de planten die je gebruikt. Sommige scape bakken werken met een deel filterzand en gebruiken deels soil waar de planten komen.
Ik gebruik in mijn nieuwe bak opnieuw soil (om verschillende redenen) maar of het nu echt een must is durf ik niet zeggen, ik heb eigenlijk geen ervaring met filterzand in een scape.

Ben alvast benieuwd naar je projectje!
 
Bedankt voor je reactie en ik ga denk ik beter eerst eens met een klein bakje beginnen alhoewel ik een plaatsje zal moeten vinden om een 4de bak te zetten want ik woon zeer klein.
Wat een tweedehands CO2 set betreft heb ik al horen zeggen dat je daar moet mee opletten want dat het naadventiel en/of het andere ventiel dikwijls kapot zit.
Ik ga eens kijken op youtube naar Low Tech Aquascape waar ik zeer benieuwd naar ben,ik zou het graag en zeer graag zelfs proberen met een onderwater waterval.
Dit bakje is een 54 liter bakje zoals je kan lezen onderaan het filmpje en dit zou ik graag gerealiseerd krijgen in mijn 1,20m bak dus alles uitvergroot maal 2.
Wat denk je van die planten die hier in staan,dat zal vast en zeker ook met CO2 zijn alhoewel ik geen CO2 systeem kan waarnemen in het filmpje.
 
ik zou het graag en zeer graag zelfs proberen met een onderwater waterval.

Als ik eerlijk ben lijkt dergelijke zandpomp me om verschillende redenen niet zo praktisch/mooi maar dat zijn persoonlijke voorkeuren natuurlijk. Als je fan bent moet je vooral een poging wagen! Maar je kan een onderwater-waterval ook 'statisch' namaken:
(NIET mijn bak voor de duidelijkheid!)

Waterval.jpg


Dit is met filterwatten gemaakt, dus puur een visueel truukje. Ik stel me wel vragen bij zoiets op langere termijn, lijkt me een "vuilmagneet", maar je kan het misschien nu en dan eens vervangen of zo. Het maakt alleszins minder lawaai dan een pomp met hevelend zand denk ik. ;)

Pas op: onderschat dit zeker niet, hé.
De bak op foto is echt een 'topbak', winnaar AGA scape contest bvb, dus het resultaat ziet er zeker niet altijd zo goed uit...
Ik zag het reeds bij meerdere bakken en meestal vind ik het geen meerwaarde en lijkt het wat geforceerd en onnatuurlijk.
Maar met de juiste skills en touch kan het dus wel.
Hetzelfde geldt voor de zand-waterval: ik zag al meer 'mislukte' versies dan gelukte. En als het fout gaat gaat het meestal direct zéér fout...

Wat denk je van die planten die hier in staan,dat zal vast en zeker ook met CO2 zijn alhoewel ik geen CO2 systeem kan waarnemen in het filmpje.

Ik zou denken dat er idd CO2 toegevoegd wordt gezien de planten en afgaande op de plantengroei maar kan me vergissen. CO2 kan makkelijk extern toegevoegd worden dus dat je het niet ziet in de bak wil niet zoveel zeggen. Trouwens: na 20 seconden zie je de rechter zijruit van de bak en daar hangt iets dat wel eens CO2 zou kunnen zijn. :c
 
Twijfels twijfels twijfels,langs de ene kant zou ik het heel graag willen maar langs de andere kant ALS LEEK kan het niet anders dan gedoemd zijn om te mislukken en dan zijn we zoveel verder en sta je eigenlijk nog even ver,zoniet verder want dan kan je weer alles gaan aanpassen.
Ik was misschien te euforisch maar als je de realiteit bekijkt dan is het al helemaal wat anders,ik zat te denken aan verhoogde terrassen te leggen in de nieuwe bak en met een soort van dieptewerking te werken en ook min of meer aquascaping maar dan gewoon en met makkelijke mooie planten die je kan houden met de gewone vloeibare plantenvoeding.
Enige voordeel is dat ik hoegenaamd geen haast heb met die nieuwe bak,ik kan er nog over brainstormen.
 

Terug
Bovenaan