FF een update.
Ik heb even teruggebladerd en zag dat ik de Biohome ging indraaien op 2 mei 2020. Dat is bijna 4 maanden geleden.
Nu was er afgelopen zaterdagochtend (4e dag na WW) weer een orgie in mijn bak dus zaterdagavond het water ververst. Omdat de Calico last leek te hebben van een gekneusd borstvinnetje (alweer) echter staat ook meteen de staart krom wat ik niet op eerdere filmpjes was tegen gekomen. Ging er dus hardhandig aan toe. IOM Dino toch aan een preventieve medicatie begonnen en de Calico even in de vijvermand wat rust gegeven. Gaat nu weer super.
Nu was ik ook benieuwd of ik mijn Biohome moet vergroten of niet. Voor sluiers staat 2kg/100L maar er zit net 5kg in de fx6 dus eigenlijk te krap. Exhter doordat ik per 4 dagen een 60%WW doe en een apart mechanisch filter erbij leeg was ik toch een beetje verbaasd over de metingen die ik net deed. NH3, NO2, NO3 netjes op 0 voor een 48uur meting.
Morgen ben ik pas laat thuis dus meet ik de 4e dag weer en doe de WW. Wel moet ik zeggen dat na 2 dagen de bak wel iets te ruiken is hoor. Een Hydra zou dit kunnen verhelpen echter twijfel ik enorm of de Biofilter dan om zeep geholpen wordt. Volgens mij wordt deze in enige dagen te niet gedaan en zijn er enorme pieken in de waterwaarden te meten.
Nu ben ik dus wel benieuwd of een extra reactor met biohome nodig zal zijn met mijn bestand. Uit voorzorg ben ik wel eerst een 32mm pvc nippel op een gewapende 25mm slang wezen persen wat nog redelijk makkelijk ging! Dan is het vrij eenvoudig om van 110mm pvc buis een reactor te bouwen echter de uitdaging is voor mijn weer om de stroming zo efficient mogelijk te krijgen omdat de stroming in mijn bak nu ideaal is voor mijn Ryukins en wil hier niet op inleveren. Een extra FX6 erbij geeft dan ook te veel stroming in de bak. Ik denk meer richting een U-vormige reactor te gaan voor een optimale stroming maar hij moet ook nog eens leeg te lopen zijn als ik dit wil anders is dit niet te tillen voor onderhoud.
Waar ik wel een beetje zorgen om maak is dat Doitsu zich een beetje jongensachtig gedraagd en haar vriendinnetjes achterna zit. Wellicht komen er straks nog paaipukkels die ik nog niet kan vinden...