Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


Een bioloog maakt helemaal geen geluid, is maar net hoe je hem maakt, en een opvoerpopmp verbruikt net zoveel energie als een potfilter. Wij hebben 2 stellingen en beide op een eigen bioloog en wil nooit meer anders, de bakken zijn zoveel meer stabieler
 
Waarom zuig je het zand eigenlijk op? Bij mij staan de filters inmiddels op de bodem, en zuigen ze het vuil netjes weg. In plaats van carboncartridges zitten er nu filterwatten in. De Powerhead pakt wat zweefvuil mee, en mijn bak is kraakhelder. Bij mijn WW gebruik ik een bodemzuiger, maar die neemt geen zand mee.
Het filterzand wordt meegezogen door de gravelcleaner als ik de bodem schoon zuig dus niet veel keus hier. Poep is soms zwaarder als zand bij mijn bak. Echter kan ik het eenvoudig terug winnen zonder zorgen te maken dat de FX6 pomp vastloopt door zand dus heb ik bewust een scheiding gemaakt tussen mechanisch filtratie en biologische filtratie.
De mechanische filter hoef ik dus ook niet schoon te spoelen/uitwassen itt een filtersok of filtermat van een sump. Ook een grote reden om een sump niet te kiezen voor mij persoonlijk.
Voor groot onderhoud dat ik dus elke 4 dagen doe vind ik 35 minuten op deze manier best netjes. Zonder knoeien, aleen slangen aankoppelen en een potfilter loskoppellen en leegkiepen.

Ik heb ook lang over een HMF of een interne HYDRA getwijfeld maar voor frequent onderhoud lijkt me en binnenfilter te veel geknoei en meer kans op verstoppingen. Vooral bij sluiers wil ik mechanisch vuil regelmatig uit het systeem hebben. Dan is meer filtercapaciteit niet nodig IMO. Maar ben nog niet zeker of de Stream2 als extra filtering nu ingezet moet worden. Wellicht straks als ze echt groot worden.
 
Een bioloog maakt helemaal geen geluid, is maar net hoe je hem maakt, en een opvoerpopmp verbruikt net zoveel energie als een potfilter. Wij hebben 2 stellingen en beide op een eigen bioloog en wil nooit meer anders, de bakken zijn zoveel meer stabieler

Denk dat mijn bak met 550L en 3 sluiers ook redelijk stabiel is met 60% WW/4dagen en al het mechanisch vuil er uit. :giggle:
Waar heb je je stelling vastgezet? aan de muur of aan het plafond? Mijn plafond is van gipsplaat en stelling midden in de woonkamer verankeren heb ik niet zoveel zin in.
 
Laatst bewerkt:
Onder de bak.
Als je werkt met een gesmoorde overloop en een noodoverloop) hoor je die niet draaien.
1 fluval fx6 verbruikt 41w voor 3500lph volgens wat ik terugvind. Een Jebao dcp5000 opvoerpomp doet 5000lph met 40w en je kan er eindeloos veel meer biologische media mee van water voorzien.

Welk zand die ik waar opzuig?

Wijs even aan welke van de 5 poten ik weg moet slijpen voor een sump.
De middelste draagt de bak op een dragende muur en de 4 anderen zijn voor het blad horizontaal te houden. De diagonalen voor extra stabiliteit. De legplank is nog een extra driehoek.

Graag ook een ontwerp dat bij dit ontwerp in een open woonkamer past. Let op, de vloer is niet vlak. Wellicht nog een extra frame voor de sump?
Ik zal het ontwerp meenemen naar een nieuwe bak als ik ga samen wonen!
Succes!
 

Bijlagen

  • DSC03007.JPG
    DSC03007.JPG
    143.8 KB · Weergaven: 139
  • DSC03011.JPG
    DSC03011.JPG
    134.5 KB · Weergaven: 133
Denk dat mijn bak met 550L en 3 sluiers ook redelijk stabiel is met 60% WW/4dagen en al het mechanisch vuil er uit. :giggle:
Waar heb je je stelling vastgezet? aan de muur of aan het plafond? Mijn plafond is van gipsplaat en stelling midden in de woonkamer verankeren heb ik niet zoveel zin in.
Mijn stellingen staan tegen de muur dus aan de muur vastgezet
 
Wijs even aan welke van de 5 poten ik weg moet slijpen voor een sump.
De middelste draagt de bak op een dragende muur en de 4 anderen zijn voor het blad horizontaal te houden. De diagonalen voor extra stabiliteit. De legplank is nog een extra driehoek.

Graag ook een ontwerp dat bij dit ontwerp in een open woonkamer past. Let op, de vloer is niet vlak. Wellicht nog een extra frame voor de sump?
Ik zal het ontwerp meenemen naar een nieuwe bak als ik ga samen wonen!
Succes!
Als ik het goed begrijp loopt de dragende muur midden overlangs onder het frame?
Gans de driehoek er uit, vierkant frame zo laag mogelijk onderin tussen de 4 poten en ipv 1 in het midden, 2 poten in het midden van de kortste zijden.

De bioloog zo maken dat je die van de kopse kant in kan schuiven en nog 1dwarssteun voorzien op de lengte van de bioloog.

Je maakt als het ware een mini stelling
 
Thx! Daar was ik zelf niet op gekomen. Zal het even in laten zakken (y) :cool:
 
Gisteren naar GFS geweest. Dino had weer nieuwe zending binnen en ben bijna 3 uur aan het "filteren" geweest.
Ik wilde vooral geen short tail meer erbij en bleek een behoorlijk struikelblok te zijn. De medium en large hadden net niet de sluier van wat ik 2 weken eerder gezien had...

Nieuw familielid: Doitsu (=schubloos).
Ze heeft een wat stomper bekje als de anderen maar prachtige vinnen. bult moet nog wat verder ontwikkellen.
Ze is nog veel zelf aan het ontdekken en heeft nog niet door dat ik hen eten geeft. Zoekt het groepje ook wel op en de anderen zijn zacht voor haar.
Verschil met Calico is dat deze shorttail veel metallic schubben heeft en Doitsu bijna helemaal wit met grijs en iets oranje. Bij Calico wordt dit later zichtbaar bij andere voeding,
Nu nog even opletten of ze echt een vrouwtje is. Lemon laat nog geen merkbaar interesse zien.

Nu zou er in theorie nog plek voor 1 Ryukin erbij zijn. Er was genoeg keus maar moet me nog bezinnen. De bouw van de Menkaburi blijf ik wel het mooist vinden en vond er wel eentje met mooie sluier in oranje maar vorige keer was er eentje die nogal eens tuimelde en wist niet zeker of dit dezelfde was. Ook oranje schubloze shortail ryukin (met blanke vinnen, wellicht kleurt dit later bij) is ook iets om nog over te denken.

 
ziet er mooi uit hoor !!
 
FF een update.
Ik heb even teruggebladerd en zag dat ik de Biohome ging indraaien op 2 mei 2020. Dat is bijna 4 maanden geleden.
Nu was er afgelopen zaterdagochtend (4e dag na WW) weer een orgie in mijn bak dus zaterdagavond het water ververst. Omdat de Calico last leek te hebben van een gekneusd borstvinnetje (alweer) echter staat ook meteen de staart krom wat ik niet op eerdere filmpjes was tegen gekomen. Ging er dus hardhandig aan toe. IOM Dino toch aan een preventieve medicatie begonnen en de Calico even in de vijvermand wat rust gegeven. Gaat nu weer super.
Nu was ik ook benieuwd of ik mijn Biohome moet vergroten of niet. Voor sluiers staat 2kg/100L maar er zit net 5kg in de fx6 dus eigenlijk te krap. Exhter doordat ik per 4 dagen een 60%WW doe en een apart mechanisch filter erbij leeg was ik toch een beetje verbaasd over de metingen die ik net deed. NH3, NO2, NO3 netjes op 0 voor een 48uur meting.

Morgen ben ik pas laat thuis dus meet ik de 4e dag weer en doe de WW. Wel moet ik zeggen dat na 2 dagen de bak wel iets te ruiken is hoor. Een Hydra zou dit kunnen verhelpen echter twijfel ik enorm of de Biofilter dan om zeep geholpen wordt. Volgens mij wordt deze in enige dagen te niet gedaan en zijn er enorme pieken in de waterwaarden te meten.

Nu ben ik dus wel benieuwd of een extra reactor met biohome nodig zal zijn met mijn bestand. Uit voorzorg ben ik wel eerst een 32mm pvc nippel op een gewapende 25mm slang wezen persen wat nog redelijk makkelijk ging! Dan is het vrij eenvoudig om van 110mm pvc buis een reactor te bouwen echter de uitdaging is voor mijn weer om de stroming zo efficient mogelijk te krijgen omdat de stroming in mijn bak nu ideaal is voor mijn Ryukins en wil hier niet op inleveren. Een extra FX6 erbij geeft dan ook te veel stroming in de bak. Ik denk meer richting een U-vormige reactor te gaan voor een optimale stroming maar hij moet ook nog eens leeg te lopen zijn als ik dit wil anders is dit niet te tillen voor onderhoud.

Waar ik wel een beetje zorgen om maak is dat Doitsu zich een beetje jongensachtig gedraagd en haar vriendinnetjes achterna zit. Wellicht komen er straks nog paaipukkels die ik nog niet kan vinden...
 

Bijlagen

  • DSC03316.JPG
    DSC03316.JPG
    116.1 KB · Weergaven: 128
  • DSC03313.JPG
    DSC03313.JPG
    129.1 KB · Weergaven: 124
  • DSC03310.JPG
    DSC03310.JPG
    123.5 KB · Weergaven: 129
  • DSC03308.JPG
    DSC03308.JPG
    162.7 KB · Weergaven: 128
Die biohome adviezen gaan uit van de zogenaamde full-cycle met weinig water verversen. Gezien jouw verversbeleid hoef jij je niet druk te maken over de denitrificatie en kun je rustig de halve hoeveelheid (eigenlijk de normale hoeveelheid) aan biohome gebruiken.

Een extra reactor met biohome is dan ook totaal overbodig, tenzij je zonder water verversen wil gaan werken wat ik niet zou aanraden.
 
FF een update.
Ik heb even teruggebladerd en zag dat ik de Biohome ging indraaien op 2 mei 2020. Dat is bijna 4 maanden geleden.
Nu was er afgelopen zaterdagochtend (4e dag na WW) weer een orgie in mijn bak dus zaterdagavond het water ververst. Omdat de Calico last leek te hebben van een gekneusd borstvinnetje (alweer) echter staat ook meteen de staart krom wat ik niet op eerdere filmpjes was tegen gekomen. Ging er dus hardhandig aan toe. IOM Dino toch aan een preventieve medicatie begonnen en de Calico even in de vijvermand wat rust gegeven. Gaat nu weer super.
Nu was ik ook benieuwd of ik mijn Biohome moet vergroten of niet. Voor sluiers staat 2kg/100L maar er zit net 5kg in de fx6 dus eigenlijk te krap. Exhter doordat ik per 4 dagen een 60%WW doe en een apart mechanisch filter erbij leeg was ik toch een beetje verbaasd over de metingen die ik net deed. NH3, NO2, NO3 netjes op 0 voor een 48uur meting.

Morgen ben ik pas laat thuis dus meet ik de 4e dag weer en doe de WW. Wel moet ik zeggen dat na 2 dagen de bak wel iets te ruiken is hoor. Een Hydra zou dit kunnen verhelpen echter twijfel ik enorm of de Biofilter dan om zeep geholpen wordt. Volgens mij wordt deze in enige dagen te niet gedaan en zijn er enorme pieken in de waterwaarden te meten.

Nu ben ik dus wel benieuwd of een extra reactor met biohome nodig zal zijn met mijn bestand. Uit voorzorg ben ik wel eerst een 32mm pvc nippel op een gewapende 25mm slang wezen persen wat nog redelijk makkelijk ging! Dan is het vrij eenvoudig om van 110mm pvc buis een reactor te bouwen echter de uitdaging is voor mijn weer om de stroming zo efficient mogelijk te krijgen omdat de stroming in mijn bak nu ideaal is voor mijn Ryukins en wil hier niet op inleveren. Een extra FX6 erbij geeft dan ook te veel stroming in de bak. Ik denk meer richting een U-vormige reactor te gaan voor een optimale stroming maar hij moet ook nog eens leeg te lopen zijn als ik dit wil anders is dit niet te tillen voor onderhoud.

Waar ik wel een beetje zorgen om maak is dat Doitsu zich een beetje jongensachtig gedraagd en haar vriendinnetjes achterna zit. Wellicht komen er straks nog paaipukkels die ik nog niet kan vinden...
Nicolientje zit hier Pepper af en toe achterna als er binnenkort weer een legsel aan zit te komen. Dat deed ze ook bij Quick, zoals op zijn laatste filmpje te zien was. En Pepper werd in de LFS achter de kont gezeten door hele dikke Oranda's. Pepper lijkt wel een man te zijn, want Nicolientje legt tegenwoordig eitjes zonder zich eerst klem te zwemmen :) . Dus bij Doitsu is het helaas nog even afwachten denk ik. Aan de andere kant lees ik dat Ryukins ook niet altijd even vriendelijk zijn tegen soortgenoten, dus als Doitsu onverhoopt toch een man blijkt te zijn gaat hij het vast aan de stok krijgen met Lemon.
 
Ja het is nog even afwachten wat Doitsu gaat doen. Maar het lijkt dat ze wat meer het gedrag van Menkaburi overneemt en zwemt er vaker naast dan erachteraan.
Mischien moet ze nog even de rangorde leren ofzo. Gelukkig lijkt niemand echt geiriteerd te zijn van haar gedrag behalve ik...

Morgen voor de waterwissel weer even de waarden meten. Wellicht is er ruimte om naar 5 dagen toe te gaan of naar 5 visjes.
 
Kijk even hoe de groep zich ontwikkelt. Ik denk dat het belangrijk is dat ze goed de tijd krijgen om aan elkaar te wennen. Na een poosje zie je dan een balans in de groep ontstaan. Ik zie dat hier ook: Nicolientje en Pepper hebben ook even de tijd nodig gehad om een bepaalde verstandhouding op te bouwen, en ook Bessie de Ancistrus maakt inmiddels deel uit van de groep. Mijn drie vissen hebben inmiddels de ruimte verdeeld en de rangorde bepaald, en de bak is in balans.

Ryukins staan er om bekend dat ze soms wat agressief kunnen zijn, ook naar elkaar toe. Het zijn ook vissen met karakter. Ze worden gemiddeld behoorlijk groot, ik heb begrepen dat Ryukins en Oranda's de grootste sluiers zijn. Hoe groter ze worden, hoe meer ze eten en ook poepen. Ik vrees dat je bij sluiers toch steeds voor vers water zult moeten zorgen. Bij mij gaat het nu goed, maar ik blijf wel op die driedaagse WW zitten.
 
Wellicht dat Doitsu veel met mannetjes in 1 bak gezeten heeft dat ze daar vanaf gekeken heeft. Het lijkt wel of ze nu wat milder is geworden want ze gedraagt nu best voorbeeldig en komt ook dicht bij me als ik wat onderhoud doe net als de anderen. Ik ga er wel vanuit dat ze bijtrekt echter hun klokjes draaien niet even snel als de onze maar met wat geduld kan dit best wel goed gaan.
Merk wel dat ze verschillend in karakter zijn hoor ze zijn niet allemaal zo alert als menkaburi maar gelukkig zoeken ze elkaar wel steeds op!

Super dat jouw bak nu in balans is met je vissen! gaat hier ook steeds beter hoor maar heb toch van een behoorlijk aantal afscheid moeten nemen...Ben benieuwd hoe groot ze worden. Bij Dino zitten er een paar die erg leuk zijn maar aan de afmetingen twijfel ik om die te kiezen. Wel zijn ze best aktief allemaal. Bij de grote Orandas zie ik dat die erg rustig zijn.

Normaal doe ik de 4e dag waterwissel maar ben weer verrast door de waterwaarden. Alleen de Nitraat kleurt een beetje. Denk dat dit 5mg/l moet zijn en max 50mg/l bij de Colombo.
Ik wil sowiezo de WW blijven doen maar wil morgen ook nog eens meten. Zal nog steeds laag zijn en verwacht dat de Biohome nog meer Anaerobe bacterien zal opbouwen (4-6maanden) maar zie wel dat er ruimte moet zijn voor max 5 vissen wat ik in mijn hoofd heb. 4 Ryukins is al super hoor voor 550L bak maar zie goed dat ze ook goed alleen rondscharrellen en vaak nog een halve bak leeg is.

Ik overweeg nog wel om een reactor te bouwen voor meer biohome maar meet dat dit nog geen must is. Ik realiseer me wel dat dit nooit verkeerd is.
Ik denk dat een U-vorm hiervoor het meest efficient is dus geen rechte buis met een aansluiting aan weerszijden. Bij een U staat de aansluitingen naast elkaar aan beide kanten en bij veel voorbeelden zie ik een pot met een deksel meet eeninvoer pijp naar de bodem en een uitgang op de deksel. Daar lever je nogal wat debiet in denk ik. Bij een U niet.
Zaterdag ook een proefje gedaan om op een 32mm pvc aansluiting een 25mm gewapende slang te trekken en dat ging nog best redelijk makkelijk. Dus van pvc bochten en buis is best wat werkends te verzinnen. Dit past op een 110mm deksel met 32mm gaten. Een kleine rekensom leerde me dat voor elke 10cm buis 1 liter volume in zit duskan je zo best snel behoorlijk wat volume maken.
Enigst lastige is dat een U-buis ook kan omvallen en het water moet er ook uit kunnen als ik dat wil voor onderhoud.
 

Bijlagen

  • DSC03317.JPG
    DSC03317.JPG
    149.8 KB · Weergaven: 125
Nou ik ben heel benieuwd naar die reactor. Ik zag trouwens op de FB pagina vav Pure goldfish community (Amerikaans) dat iemand een mooie bioloog boven op zijn/haar open aquarium had gemaakt. Zag er ook goed uit.

Ze zijn er alleen op die pagina van overtuigd dat je sluiers ook in een kleinere bak kunt houden, en dat dat verhaal over de ingewanden die blijven groeien onzin is, want niet bewezen. Inderdaad heb ik tot nu toe ook geen wetenschappelijk bewijs voor die stelling kunnen vinden, maar dat is voornamelijk omdat er geen onderzoek naar gedaan is, ben ik bang. Volgens hen past de vis zich aan de bak aan. Ik weet alleen zeker dat er zat onderzoek met gewone goudvissen wordt gedaan, alleen maar omdat ze goedkoop zijn, en die leven doorgaans niet lang :(
 
Soms zijn die biologen bovenop de bak echt interessant en super onderhoudsvriendelijk!
Het enigste minpunt van dit soort alternatieve oplossingen zijn vaak dat de pomp voor de filter zit dus de rotor krijgt alle zooi te verwerken. Zelf geef ik de voorkeur voor filteren voor de pomp maar die maakt het scheiden van mechanisch afval best lastig haalbaar in een open systeem. Vooral als ze regalmatig eitjes leggen...

Voor de inlaat denk ik dat ook een buis in een U goed kan werken voor mij. Dan kan de korf naar boven gericht worden, Maar ook een sponsfilter in de plaats komen die je er vanaf kan trekken om uit te spoelen.
Dan kan ik het laagste punt van de buis ook lager plaatsen als nu en tot ca 15cm water in de bak laten staan.Ook kan ik dan makkelijk een net over de spons trekken die ook minder snel verstopt. Nu zuigt de korf het netje strak om de korf heen als die wat vuil wordt wordt alleen nog de stof die tegen de korf zit gebruikt.

De meeste reactors zitten zo in elkaar:

Volgens mij remt dit behoorlijk het debiet dus zou er een aansluiting op de bodem moeten zitten voor een rechte stroom zonder teveel bochten.Dan moet je extern een slang met 180graden bocht leggen. Dat is knudde... Als de buis een 180graden bocht krijgt zou het debiet bijna niet kunnen afnemen en toch aan het begin en einde een aansluiting. Vooral bij een 110mm buis en bocht. Moet alleen niet omvallen en tilbaar blijven dus water moet er ook uit kunnen met afneembare slangen oid.

Nu dat de stroming in de bak met die plantenschaaltjes best lekker gaat hoopt het afval goed op bij een enkele deadspot. Ik kan hier wellicht mijn gravelvac boven plaatsen. Ik denk hier al langer over na omdat deze nu in een hoekje hangt en merk dat de visjes zich soms klem zwemmen in de hoeken van de bak, Ook bij de inlaat van de fx6. Nu dat er een net om zit hangt die los van het glas en zwemmen ze er makkelijk omheen.
Dus al is een bak nog zo eenvoudig, er is altijd wel iets te hobbyen!

Ja balen van een fabel die zo hardnekkig is... Ik snap vooral niet waarom verkopers dit hardnekkig in stand houden want een goede maat aquarium aanschaffen levert ook veel op. Mischien wel meer.
Zelf denk ik dat goudvissen niet verkocht moeten worden als ze een aquariumafmeting hebben. Je doet toch ook geen jonge koi in een kom of aquarium...
Heb ik van Pangasius ook altijd zo vreemd gevonden dat die bij de LFS te koop is.
 
Die reactor van het filmpje ziet er wel leuk uit, eigenlijk een soort van potfiltertje toch? Hij heeft alleen van dat gele pvc gebruikt, dat schijnt voor je vissen niet echt gezond te zijn las ik ergens op dit forum. Dat grijze pvc geeft geen gifstoffen af. Leuk dat je voor een habbekrats zelf de leukste dingen kunt maken. Mijn buitenquarantainebak filtertje loopt ook als een tierelier. Nu staat-ie weer opgeborgen, gelukkig hoef ik momenteel geen visjes te behandelen...
 
Bij ome Alie kant en klaar voor filters te koop. Pot vullen met wat je prefereer., worden geleverd met sponsen. Aansluiten op je inlaat, stukje slang om door te lussen op je filter en klaar. Tenzij je hou van zelf van alles te knutselen veel makkelijker en kost niet veel.
 
Ja, dacht ook dat gele pvc niet UV bestendig was en daarom wel in een muur kan. Ik begin steeds beter een beeld te krijgen hoe ik er eentje kan optuigen als ik wil.
Heeft ook een beetje met koppelingen en route vd slangen en vullen met media te.

Ik moet er over enkele weken wel met de bouw van een reactor beginnen want ik kon de verleiding niet weerstaan...de capaciteit van Biohome moet nu wel omhoog om de full cycle echt rond te kunnen krijgen.

Hier is Sakura en Red Calico:


Allebij vrouwtjes. Sakura had ik al enige meer gezien maar deze heeft wel een heel gelijkmatig verspreid vlekkenpatroon.
Red Calico was even goed zoeken tussen de normale Calicos (grijs/oranje) echter de rode rug en knalgele buik met zwarte spikkels is echt super! De wit/zwatre vinnen steken hier enorm bij af. Enigst kleinigheidje is de witte plek onder zijn ogen en een witte vlek onder haar buik maar is totaal niet storend. toch twee enorm mooie visjes erbij!

Ja eentje meer dan gepland maar de bak is geeft nog steeds voldoende ruimte denk ik.
 
Wow, Lemon gaat het nog druk krijgen :p . En met deze bezetting heb je de reactor zeker nodig. Vooral als ze groot zijn... Maar wel weer twee mooie aanwinsten.:smitten:
 
THX!! :giggle:
Echt weer een enorme opgaaf geweest om ze bij FGS er uit te filteren. Ook weer mooie Doitsu gevonden met meer oranje erin maar ben al blij met eentje ;)

Ze zijn meteen thuis in de bak! Zijn ook kwa formaat dichter bij Lemon dus wordt Calico wat ontzien hoop ik.
Reactor wordt een leuk knutsel projectje!

 
Mooi stel zo bij elkaar, het lijkt of er meteen meer rust in de bak is. Ik zie trouwens op die Pure Goldfish Community FB pagina veel bakken langskomen met relatie veel vis t.o.v. de bakinhoud, en dat lossen ze blijkbaar op met luchtpompjes en soms een compleet bellengordijn. Dat lijken sluiers wel fijn te vinden. Misschien moet ik ook eens aan de knutsel, en kan ik mijn Eheim Powerhead wat ombouwen...
 
Ben een beetje teruggekomen van een luchtpomp. Ik vind ze redelijk stil maar de bellen ruizen behoorlijk, Echter sproeien ze ook het glas boven de waterrand onder dus krijg je veel kalkaanslag. Heb ook niet het idee dat ze er echt veel mee doen maar kan dit nog eens proberen geeft ze ook wat afleiding ;)
Ik heb nu 6 Ryukins op een 530L bak maar merk nu al dat ze elkaar echt vaak opzoeken en dan blijft er veel ruimte over als er 1 of 2 even ergens anders willen zijn dus kwa bezetting vind ik dit nog best okay hoewel dit toch echt de max lijkt. Ook de plantjes nemen zwemruimte in echter hebben ze hier ook weer plezier mee zie ik. Ze persen zich er ook graag tussendoor en ze helpen met eitjes afzetten.
Ik was voor 5 max gegaan maar deze zijn best uniek. Geloof dat ik 5 ladingen sluiers heb bekeken de afgelopen maanden bij FGS en enkele keren voor niets vanuit Oss gereden (gelukkig op lpg) .
Is ook niet makkelijk om met lege handen naar huis te gaan hoor. Ik neem dan wel voedsel of medicatie mee dat compenseert de 6 euro brandstof tov verzendkosten weer.

Zal eens op de FB pagina gaan kijken ben benieuwd! Ja snap wel dat het een verslaving kan zijn. Met mijn bestand zou ik ook kweken als optie erbij kunnen doen denk ik.
Je hebt er al snel te veel in een bak maar het lijkt wel dat nu inderdaad meer een samengevoel in de bak is. Doitsu en Sakura zoeken nog wel wat rustige plekjes op zie ik maar gelukkig zijn ze niet allemaal hetzelfde van karakter:iloveyou:
 
Ik weet nu niet welke ik de mooiste vind, maar die Red Calico is wel spectaculair om te zien. Hoewel ik Lemon ook prachtig vind. Ja, je zou ook kunnen kweken met ze, maar dan moet je wel wat meer bakken hebben, en de moed om te kunnen cullen. Volgens mij heb je dan meteen een dagtaak erbij...
 
Hmmm, gisteren op die Pure Goldfish Community FB pagina ingeschreven. Valt nog best tegen: veel kleine bakken en heel dicht bevolkt met klein spul. En opbouwend kritiek is verboden...Erg jammer voor die visjes.

Red Calico is echt vuurwerk in de bak die kleuren knallen enorm. Veel feller dan op de film. Zal eens proberen of ik dit beter kan doen. Wel vind ik het Jammer dat zijn kop een grote witte vlek heeft. De Sakura is ook echt bijzonder die lijkt niet scaleless maar is het wel de oranje vlekken en zilveren schubben zitten onder zijn huid.

Ik hoop dat Menkaburi wel kan wennen aan de drukte nu. Vooral Lemon en Red Calico zwemmen graag en zijn best groot. Hoop dat ze snel wennen aan de nieuwe omgeving en wat rustiger worden zodat Menkaburi wat vrijer rondzwemt die gaat nogal eens achteruit en in een hoekje.

Ik merk ook wel dat ze bij elkaar onderzoeken wie een mannetje is of niet dus werd er gisteren en vanochtend weer veel bij Menkaburi gesnuffeld en dat is niet goed voor haar heb ik met Doitsu wel gemerkt.
Gelukkig wordt het minder en krijgt Menkaburi weer meer ruimte.

Ja lastig te zeggen wie de mooiste is ze zijn zo verschillend. Ik denk zelf toch Menkaburi, Sakura,Lemon, Red Calico, Calico en Doitsu maar ze zijn te verschillend om te kiezen.
Als je ze samen in een winkel ziet zou wellicht Sakura de eerste aankoop zijn maar ben best gehecht aan Menkaburi.
 
Hahaha, dat had ik dus ook al ondervonden. De oprichtster heeft ook een eigen boek: "De waarheid over goudvissen." Nou ja, ieder zijn ding. Soms kom ik wel wat leuks tegen, moet je maar in het draadje
https://aquaforum.nl/threads/artikel-in-opbouw-houden-van-sluierstaarten.68023/page-3 kijken ;) .

Ik vind de witte vlek bij Red Calico niet echt storend hoor, ik houd wel van een beetje asymmetrisch. Doet me aan Tigger denken. Nicolientje heeft hier en daar ook witte vlekken. Pepper is wel redelijk symmetrisch, en heeft geen wit, een beetje zoals een schildpad-poes. Ik zal binnenkort ook weer eens een filmpje neerzetten, want ook zij zijn goed gegroeid.
 
Ben benieuwd naar je visjes en hoe ze gegroeid zijn! Wel bijzonder dat je bak het goed doet zonder te veel techniek en die van mij heeft nog wat meer aandacht nodig.
Is overigens geen nadeel: ik knutsel graag :cool:

Heb best veel assymetrische vissen bekeken de laatste weken en het ontbreken van kleur viel me ook niet direct op maar als je er op gaat letten kijk je letterlijk het mooie van het beestje af...Het went ook wel hoor, Echter waar ik echt moeite mee heb zijn 2 compleet verschillende ogen bij de sluiers. Een helder en een zwart of half zwart is voor mij wel iets om verder te zoeken.
Toch wel een vreemde mix van Ryukins gekregen nu maar ook dat went, vooral als ze straks in formaat wat dichter bij elkaar komen.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig zijn de ogen van Red Calico min of meer gelijk, maar dat houd je toch bij Calico's. Ik vind die Ryukins steeds mooier, terwijl ik daar een jaar geleden nog aan moest wennen. Ik kende eigenlijk alleen de gewone sluiers die je bij de LFS ziet, de Oranda, de Demekin en een enkele verdwaalde Ranchu of Hemelkijker, die ik eigenlijk maar zielig vond. Ik ben kweekvormen meer gaan waarderen toen ik me er in ging verdiepen.
 
Als kind had is een zwarte Demekin en die herinnering zorgde er wel voor dat ik van warm naar koud water ben overgestapt. De Panda en de wit/oranje halve Ryukin had ik als eerste en later die Oranda. Kort later kwam ik er achter dat alle Demekins blind worden en bij een Oranda wen onderhoud ook soms moet. En persoonlijk ben ik niet echt warm voor een wen hoewel een redcap best leuk is.
Heb wel gemerkt dat de grote Orandas best rustig zijn en de Ryukins echt wel graag willen zwemmen . Ook dat het een van de sterkste soorten is vind ik ook een geruststelling. Hun bouw belemmert hen niet van het zwemmen maar gaat net als andere sluiers op hun eigen snelheid. Van veel andere sluiers oa Pearlscale en Ranchu zie ik weinig beweging (maar heb me daar niet super in verdiept).
Ryukins heeft zoveel variatie dat dit ruim voldoende is voor een bak IMO. En er gebeurt altijd wat:ROFLMAO:

Ja ik moest ook even goed nadenken of sluiers algemeen wel verantwoord is maar bij de Ryukins heb ik wel het idee dat ze echt plezier hebben en fysiek geen echte belemmering. Maar daar moest ik dus ook zelf even achter komen met Panda en Oranda.

Wel een overdenking is dat Ryukins niet echt de goedkoopste zijn maar dat weet je van tevoren als je iets moois wilt...En je hebt er ook lang plezier van toch?:giggle:

Met de Reactor ben ik nog aan het brainstormen. een U vorm is zo gemaakt maar er moeten wel steunen aan gelijmd worden en dat is nog best lastig om er "professioneel" uit te laten zien.
Ja de ogen van Red Calico zijn nog erg netjes soms zie je de pupil niet eens zoveel overlap is er.

Geloof niet dat ik echt een alternatief zou hebben als ik geen Ryukins mocht kiezen...
Overweeg je Ryukin?
 
Even nog een indruk hoe ze eigenlijk altijd doen: lekker zwemmen en onderzoeken! :ROFLMAO:
Toch wel het idee dat 530L fijn werkt voor 6 Ryukins. Ook als ze nog wat groeien. :love:

 
Ohhh wat zijn ze toch mooi :smitten: ! Nee, ik overweeg geen Ryukins, want dat past niet in de bak die ik nu heb. Die staat ingebouwd in de kast die ik er destijds voor heb laten bouwen ( heeft overigens ook het nodige gekost maar dat terzijde). Momenteel is ons huis dusdanig ingericht dat er absoluut geen Rio 450 of iets dergelijks in past, en dat gaat ook niet veranderen. Dus is houd het voorlopig op deze visjes. Mochten die het begeven dan heb ik in mijn achterhoofd nog de Phoenix Calico die ik een keer op de FB pagina van Dino zag, en anders zou ik nog de Pearlscale overwegen, die blijft klein en is ook erg leuk.
 
JA die zijn ook leuk!! Dacht dat de Pearscale ook erg rustig was (?)..
 
Ik heb wel leuke filmpjes met die visjes gezien, vind ze wel cute... maar nu nog even niet :pp
 

Terug
Bovenaan