Ja smetvrees kan je het wel noemen denk ik maar wel de gezonde variant
😊 . Ben me er wel degelijk van bewust dat onze sluiers zwakker zijn als andere vissen dus wil ik liever geen additieven toevoegen die ook in onze vriendjes terecht komen dus Easy Carbo of extra vloeibare plantenvoeding laat ik liever achterwege vanwege terugkerende kosten, maar ook met de 4-daagse WW blijf je toevoegen... klei sticks heb ik weer geen moeite mee.
Het enigste wat ik wel toevoeg is Kingyo Vita en Herb Elixer of Dennerle Vital Elixer. Ook eens FGS bioballs geprobeerd maar die gaan wel heel snel op en erg prijzig als ook de FGS Elixer. De Dennerle is veel goedkoper en locaal te vinden dus ook geen verzendkosten er nog eens bij. Ben hiermee begonnen omdat ze eens een medicatiekuurtje nodig hadden en snap wel dat een grote WW zonder toevoegingen op den duur niet gezond is.
Met de inrichting ben ik nog wat hinkend maar wel goed om te lezen dat Easy Carbo niet wenselijk is.

Omdat ik slechts 2Liter filterzand in mijn 530L bak gebruik (alleen maar om ze lekker te kunnen laten grondelen houdt ze ook lekker bezig) is een wortel zonder schaaltje lastig. Ik merkte ook dat het schaaltje met plantjes ook enorm stinkt dus ook een extra belasting voor mijn filters.
De uitdaging die ik heb is dat ik de 5kg Biohome icm 7 Ryukins waarschijnlijk de max is om mijn waterkwaliteit goed te houden en Pondguru adviseert het dubbelle. Daarom probeer ik nu de filters zoveel mogelijk te ontlasten maar krijg nu ook de ruimte om de extra Biohome in het filter erbij te zetten zonder een complete sump te installeren. Het systeem is nu lekker stil en de stroming goed voor mijn visbestand en denk wel 10x na voordat ik iets verander.
Merk dat er idd geen voordeel zonder nadelen zijn met kunstof planten maar neig toch maar weer naar planten op cocosnoot erbij te zetten. Wil dit liever niet online bestellen dus moet nog even geduld hebben. Gelukkig kunnen ze hier geen letsel bij hebben ze duwen die ene die ik nog heb de hele bak door. De cocosnoot is aan de zijkant open en is wel verzamelplaats voor troep maar makkeljk op te zuigen. Eigenlijk ook weer een voordeel dat ze er dan niet meer in kunnen happen want ze kunnen er niet meer bij.
Wellicht is dit ook de reden dat ik geen stenen in de bak heb ivm vuilophoping maar wellicht is dit ook in mjn voordeel te gebruiken bij een strategische plaatsing.
Blijf lekker bezig zo die bak is nooit af LOL!!! Maar hoef me eigenlijk nergens meer echt zorgen om te maken is meer de "afwerking" nu.
Superfijne input! thx!