Onderscheid tussen algen


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
572
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi allemaal,
Kunnen jullie dit bruinige algje determineren (foto 1 en 2)? De bak bevat sowieso groene draadalg, zoals op foto 3 en 4 te zien.
Ik vroeg me af of die bruinige alg baardalg is. Het zou ook gewoon een wat bruiner gekleurd stuk korte draadalg kunnen zijn. Behalve de kleur ziet hij er namelijk hetzelfde uit.

Daarnaast een theoretische vraag:
Er zijn heel veel soorten algen, allen met triviale namen. Ook in het engels worden altijd de triviale namen gebruikt, nooit de wetenschappelijke. "Thread algae, hair algae" etc voor draadalg. Baardalg is dezelfde soort alg als penseelalg (als ik me niet vergis). Dat maakt het lastig om goed informatie op te zoeken over de specifieke typen algen.

Maar toen vroeg ik me af in hoeverre dat uitmaakt.. Kan je in praktisch opzicht (oorzaak, bestrijding, vissen die het lusten etc) niet gewoon alle specifieke algen op de 3 hopen gooien: groene algen, bruine algen en rode algen?
Bijvoorbeeld: hebben niet alle groene algen dezelfde oorzaak? En alle bruine algen dezelfde "therapie"? En lusten japonica's niet gewoon alle rode algen?

Bedankt,
Robert
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-06-20 at 17.54.45 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2020-06-20 at 17.54.45 (3).jpeg
    72.6 KB · Weergaven: 167
  • WhatsApp Image 2020-06-20 at 17.54.45.jpeg
    WhatsApp Image 2020-06-20 at 17.54.45.jpeg
    23.6 KB · Weergaven: 168
  • WhatsApp Image 2020-06-20 at 17.54.45 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-06-20 at 17.54.45 (1).jpeg
    32.2 KB · Weergaven: 160
  • WhatsApp Image 2020-06-20 at 17.54.45 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2020-06-20 at 17.54.45 (2).jpeg
    149 KB · Weergaven: 152
Misschien heb je hier iets aan voor wat betreft baardalg en penseelalg.


En verder denk ik niet dat je dat zo kan indelen.
Draadalg en zachte groene alg zijn beiden groen, maar zijn heel verschillend in de meest algemene oorzaken dacht ik.

Bovendien heb je algen die in verschillende kleuren voorkomen.
 
Dan vind ik het zelf toch niet zo op baard-, danwel penseelalg lijken. Het groeit op het hout overigens.
Als het wel baardalg is dan ga ik toch echte actie ondernemen.
 
Als ik kijk naar de foto's van je aquarium, dan lijkt het me sowieso handig om actie te ondernemen.

Probeer zoveel mogelijk algen, in elk geval de draadalgen, te verwijderen.

En heb je de combinatie planten, licht, voeding en eventueel co2 goed op elkaar afgestemd? Heb je voldoende filtratie in je aquarium?
 
En heb je de combinatie planten, licht, voeding en eventueel co2 goed op elkaar afgestemd? Heb je voldoende filtratie in je aquarium?
Ik heb een poosje expres veel licht gebruikt om algen voor de oto's te kweken, maar ze eten toch geen draadalg, dus die wil ik ook wel kwijt. Al heb ik er vertrouwen in dat dat me wel gaat lukken. Maar baardalg ben ik banger voor. Ik las ergens iets over een test met spiritus.

Ik heb al een paar keer wat draadalg verwijderd, maar dat is vooral symptoombestrijding.
Planten: veel. Merendeel groeit goed en snel, zoals de waterpest. Groeit beter in de laatste week, lijkt het.
Licht: laatste week verminderd van 12 uur naar 6 uur.
Voeding: elke week na de 20% waterwissel geef ik een dosis "Basis" van aquariumbemesting.nl (https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/basis). Waterwaardes zie onder.
Visvoer: geef ik nu ook wat minder. Ik voerde veel groentes aan de oto's, maar nu komen ze er toch niet meer op af.
CO2: heb ik niet en ga ik ook niet aan beginnen. Ik ben een simpel man. Ik overweeg wel om "vloeibare CO2" te gebruiken, al heb ik al gelezen dat dat geen CO2 is en dat het geen volledig onschuldig middel is (https://aquaforum.nl/threads/vloeibare-co2-carbo.155536/).
Filtratie: geen idee. 125L bak met standaard juwel 500 L/u pomp. De bruinige alg zit misschien wel op een "dead spot".

Waterwaardes:
DatumpH
7-7.5
KH
(H)CO3
GH
8
NH3
Liefst 0,0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO2
Liefst 0.0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO3
Max 50 mg/L
PO4
Max 1.0 mg/L
KRAAN-WATER
21/5
7.597
20 april7.58.58 (of 7?)0.0000.5
2 mei7.58.5 / 970.10.340.75
13-50.00.37
21-58.0860.00.0510.1
30-58.0760.00.000.2
6-67.5660.00.000.0
20-68.26600.0

Vrijwel geen nitraat en fosfaat (zit ook niet in die voeding). Dalende KH; of ik daar wat mee moet is me onduidelijk.
 
Vrijwel geen nitraat en fosfaat
Waarschijnlijk door het bescheiden visbestand: 7 oto's, 2 honinggoerami's.
 
Je kan al die informatie geven, en er zijn ook vast mensen die dat voor je willen interpreteren.

Ik ga dat niet doen omdat je dat volgens mij beter zelf kan doen.

Je moet weten hoe sterk je licht is, dat is wat anders dan hoeveel uur je het laat branden. Ik zou zelf mijn verlichting liefst op 8 uur houden maar misschien is wat jij doet in sommige omstandigheden beter.

Je moet weten welke planten je precies hebt, en wat die nodig hebben aan lichtsterkte, temperatuur, ph, voeding en co2. Dat verschilt enorm per plant en het is essentiële informatie.

Of je past wat je kan bieden aan op je planten, of je past je planten aan op wat je wil en kan bieden. Dan zullen je planten goed groeien en zullen de meeste algen verdwijnen.
 
Als ik kijk naar de foto's van je aquarium, dan lijkt het me sowieso handig om actie te ondernemen.

Probeer zoveel mogelijk algen, in elk geval de draadalgen, te verwijderen.

En heb je de combinatie planten, licht, voeding en eventueel co2 goed op elkaar afgestemd? Heb je voldoende filtratie in je aquarium?

Voor Ts zou ik willen zeggen; het is met name de een na laatste zin die GCJ aanhaalt, "En heb je de combinatie planten, licht, voeding en eventueel co2 goed op elkaar afgestemd?" die van belang is. Alles draait bij Aquaria om verhoudingen. Zelf heb ik altijd als begin gedachte het licht. Om een plant te laten groeien, überhaupt om een plant een levensmogelijkheid, een start te geven is de eerste vraag licht! Zodra dit er is volgt er groei en dientengevolge de vraag om bemesting. Dus CO2 en overige bemesting, micro en macro. Hoe groot die vraag is hangt af van de optimale groeimogelijkheid. Algen hebben zowel een voordeel als een nadeel t.o.v. de meer ontwikkelde planten. Hun voordeel is de zeer snelle aanpassingsmogelijkheid aan veranderende omstandigheden. Planten doen daar veel langer over. Maar algen hebben als nadeel dat wanneer planten eenmaal goed op stoom zijn zij de algen gemakkelijk aftroeven. Planten staan dan snel op winst. Ts zou er goed aan doen om waterwaarden te testen. Wanneer we die weten is er beter en gemakkelijker om te zien waar het probleem ligt. Waarschijnlijk zal er dan gedacht moeten worden aan een CO2 tekort maar als gezegd, testen!
 
Hoi Ben, ik heb een watertest gedaan, zie boven. Of moet ik nog andere waardes meten, de micronutrienten en kalium e.d.?
Ik voel meer affiniteit met deze methode moet ik zeggen, dan met Estimative Index en alles eromheen: https://aquaforum.nl/threads/de-natuurlijke-werkwijze-vragen-en-antwoorden.65576/

Dat had ik natuurlijk moeten zien! Overheen gekeken dus, sorry daarvoor. Je waarden wijzen in elk geval op een CO2 tekort zoals ik eigenlijk al verwachtte. Maar ook van belang zijn je nitraat en fosfaat waarden. Die zijn nul of staan er dichtbij. De verhouding nitraat fosfaat zou om en nabij de 10 staat tot 1 mogen zijn. Mijn eigen nitraat waarde is zo om de 10 of zelfs nog wat lager en mijn fosfaat staat op een level van 1 of net daaronder. Als CO2 level zou e toch wel op zo'n 23 MG/L mogen zitten. Je zit nu ergens op 4 mg/l schat ik zo in. Wat je KH van 6 betreft, dat is een prima waarde! Wanneer je dit op orde hebt denk ik dat je aardig op weg bent. Daarna zou ik pas aan kalium enz. denken.
 
Hoi Ben, ik heb een watertest gedaan, zie boven. Of moet ik nog andere waardes meten, de micronutrienten en kalium e.d.?
Ik voel meer affiniteit met deze methode moet ik zeggen, dan met Estimative Index en alles eromheen: https://aquaforum.nl/threads/de-natuurlijke-werkwijze-vragen-en-antwoorden.65576/

Op welke manier heb jij er tot nu toe voor gezorgd dat planten, licht, voeding en co2 in evenwicht zijn met elkaar?

Je geeft aan dat je geen co2 wil toepassen.

Dat is een prima optie, maar heb je er dan ook voor gezorgd dat je low-light hebt? Een zwakke verlichting waardoor je bij het erg lage co2-niveau geen probleem gaat krijgen met bijvoorbeeld draadalg en baardalg?

Heb je ervoor gezorgd dat je alleen planten gebruikt die kunnen omgaan met een laag aanbod van licht? Bijvoorbeeld anubias, javavarens en cryptocorines?
 
Op welke manier heb jij er tot nu toe voor gezorgd dat planten, licht, voeding en co2 in evenwicht zijn met elkaar?
De enige 2 variabelen die ik aanpas zijn de hoeveelheid lichturen en de hoeveelheid micronutrienten. Bij die laatste heb ik me gehouden aan de dosis voor een "normaal verlicht aquarium zonder CO2" zoals die op de fles staat.
Bij de selectie van planten heb ik uitsluitend gekozen voor planten die door deze plantendatabase http://www.showjeaquarium.nl/index.php?planten_database aangemerkt werden als "makkelijk", behalve de alternanthera (at random gekocht).
Het licht is 2x 14 Watt LED, 9.000 en 6.500 K.

Je waarden wijzen in elk geval op een CO2 tekort zoals ik eigenlijk al verwachtte.
Thanks Ben, ik was er al bang voor. Omdat ik het low-tech wil houden voel ik niet zo veel voor een echte CO2 installatie. Vroeger heb ik jaren ook een bak gehad zonder CO2 (maar wel met goede draadalgeters zoals platy's en de bak stond op een donkere plek).
Ik kwam gister onderstaand plaatje tegen van forumlid Kastanje. Houdt dat in dat de hoeveelheid CO2 in het water automatisch hoger wordt als de pH lager wordt of de KH hoger? Is daar evt haalbaar?

De draadalgen ben ik dus niet zo bang voor, maar evt baardalg wel (misschien onterecht, baseer alles op internet). En daarnaast vind ik het gewoon interessant om met jullie over te hebben. Ik ga vandaag of morgen met spiritus testen of het baardalg is of gewoon draadalg met een bruin kleurtje.

651359kastanje57_0_82_co2_tabel.jpg
 
Maar als ik jullie beider antwoorden ontleed is de boodschap vooral: om van je alg af te komen, moet je de planten in staat stellen om heel goed met de alg te kunnen concurreren. Klopt dat?
 
Je plaatje geeft de verhoudingen weer tussen KH en pH. Waarden die dus elkaar kunnen beïnvloeden. Wanneer planten hun optimale groei bereiken is het voor algen moeilijker, niet onmogelijk, om zich te ontwikkelen.
Eigenlijk is alles in je bak sterk afhankelijk van elkaar en moet je (leren?) zien in welke verhoudingen.
 
De enige 2 variabelen die ik aanpas zijn de hoeveelheid lichturen en de hoeveelheid micronutrienten. Bij die laatste heb ik me gehouden aan de dosis voor een "normaal verlicht aquarium zonder CO2" zoals die op de fles staat.
Bij de selectie van planten heb ik uitsluitend gekozen voor planten die door deze plantendatabase http://www.showjeaquarium.nl/index.php?planten_database aangemerkt werden als "makkelijk", behalve de alternanthera (at random gekocht).
Het licht is 2x 14 Watt LED, 9.000 en 6.500 K.


Thanks Ben, ik was er al bang voor. Omdat ik het low-tech wil houden voel ik niet zo veel voor een echte CO2 installatie. Vroeger heb ik jaren ook een bak gehad zonder CO2 (maar wel met goede draadalgeters zoals platy's en de bak stond op een donkere plek).
Ik kwam gister onderstaand plaatje tegen van forumlid Kastanje. Houdt dat in dat de hoeveelheid CO2 in het water automatisch hoger wordt als de pH lager wordt of de KH hoger? Is daar evt haalbaar?

De draadalgen ben ik dus niet zo bang voor, maar evt baardalg wel (misschien onterecht, baseer alles op internet). En daarnaast vind ik het gewoon interessant om met jullie over te hebben. Ik ga vandaag of morgen met spiritus testen of het baardalg is of gewoon draadalg met een bruin kleurtje.

Bekijk bijlage 301508


De beste manier om te zorgen dat je zo min mogelijk algen in je bak krijgt, is zorgen dat plantsoort, verlichting, voeding en co2 op elkaar zijn afgestemd.

Kiezen voor "makkelijke" planten is daarbij niet de oplossing naar mijn mening. Makkelijk zal eerder iets zeggen over in zoveel mogelijk omstandigheden in leven blijven dan dat hij het in alle omstandigheden ook echt goed doet. Voor een alg-arme bak wil je blije planten (wat niet hetzelfde is als snelgroeiende planten).

Als jij geen co2 wil toevoegen moet je zorgen voor laag licht. Dat zit in de intensiteit, niet zozeer de verlichtingsduur. Als je verlichting van zichzelf niet zwak genoeg is kan het helpen het licht verder te dimmen middels drijfplantjes bijvoorbeeld, of middels een dimmer.

Verder kan je je dan het beste beperken tot planten die het goed doen bij laag licht. Dat zijn bijvoorbeeld anubias, javavarens, de meeste cryptocorynes dacht ik, ook sagittaria subulata is een goede daarvoor. Er zijn er meer, maar daar zal je naar op zoek moeten, of misschien hebben andere mensen suggesties.

De rode plant die je hebt gekocht is bij uitstek een plant die graag meer licht heeft. Wanneer je naar laag licht gaat is er de kans dat die plant voor problemen gaat zorgen in je bak.

Veel plezier ermee. Het kunnen erg mooie bakken zijn, zonder co2.

Trouwens, wanneer je ph omlaag gaat betekent dat niet dat je co2 hoger wordt. Dat kan zo zijn, maar er kan ook een andere reden voor zijn.
 
Om nog even terug te komen op mijn andere vraag: welke alg is dit?
De bruinige alg op het hout zit steviger vast dan de draadalg (daarvan voel je het niet als je het lostrekt, geen enkele weerstand).
De alg is bij nadere inspectie grijsbruin.
Na een paar min in de spiritus blijft hij grijsbruin, ik kan er echt geen rood in herkennen. Ter vergelijking heb ik ook een stuk felgroene draadalg erbij gedaan.
Zie onder de foto's.
Ik denk dat ik hiermee roodwieren (waaronder baardalg) dus kan uitsluiten. Al kon ik nergens vinden hoe lang zo'n algje in de spiritus moet.

Voor de spiritus.jpeg

Hierboven voor de spiritus. De draadalg ligt boven en onderin een klein stukje van de mysterie-alg.

Na spiritustest.jpeg

Hier na de spiritus. Draadalg rechts, blijft felgroen. De andere alg links, is opgerold tot sliertjes. Blijft grijsgroen/bruingroen.
 
De totale hoeveelheid algen neemt af sinds ik het licht terugschroef. Maar die baardalg wil ik eruit.

De spiritustest duurt blijkbaar een paar uur. De dag erna had de alg toch een paarsbruin kleurtje. In mijn ogen dus roodwier. Ik heb dat stuk hout eruit gehaald en met afwasborstel (zonder zeep) geboend en uitgebreid afgespoeld, dat scheelde al veel.
Vandaag, bij laag waterpeil tijdens waterwissel, Easycarbo erop gedruppeld. 15 min laten intrekken. Alg kleurt al iets rood. Nu ga ik het dagelijks rond de alg in het water inspuiten, voor 1-2 wkn, tot die baardalg dood is.

Over Easycarbo heb ik alles gelezen wat er op dit forum te lezen valt. Ik heb besloten het toch gebruiken. Omdat het mogelijk schadelijk is voor de dieren, leek nu me het beste moment, omdat ik nu heel weinig vissen in de bak heb.
 
En wat vinden jullie van de theorie dat er te weinig meststof (nitraat en fosfaat) voor de planten is, omdat er weinig vissen in de bak zitten en ik ook nog eens elke week de bodem stofzuig?
 
En wat vinden jullie van de theorie dat er te weinig meststof (nitraat en fosfaat) voor de planten is, omdat er weinig vissen in de bak zitten en ik ook nog eens elke week de bodem stofzuig?
Volgens je metingen zou je NO3 en PO 4 mogen toevoegen. Als er zo weinig vissen in je bak zitten waarom zuig je dan elke week je bodem? Mijn bodem zuig ik nooit. Ik kan me voorstellen dat het nodig is bij een (te) sterke visbezetting of overmatig vervuilende vissen. Maar dat is niet zo bij jou?
 
waarom zuig je dan elke week je bodem? Mijn bodem zuig ik nooit. Ik kan me voorstellen dat het nodig is bij een (te) sterke visbezetting of overmatig vervuilende vissen. Maar dat is niet zo bij jou?
Ik heb een zwarte zandbodem waar je heel makkelijk troep ziet liggen. Er ligt veel bruin "stof", wat volgens mij poep is van de slakken, want het ligt daar waar zij rondhangen het meest en poelslakjes heb ik wel heel veel.
Waarom ik het wegzuig? Waarschijnlijk omdat ik me juist al die tijd zorgen gemaakt heb over te veel nitraat, omdat dat vaak voorkomt bij een beginnende bak. Misschien ook overijverigheid. Daarnaast staat het niet mooi, dat poepstof.

Maar nu heb ik vraagtekens bij mijn eigen aanpak wat dat betreft.
 
Ik heb een zwarte zandbodem waar je heel makkelijk troep ziet liggen. Er ligt veel bruin "stof", wat volgens mij poep is van de slakken, want het ligt daar waar zij rondhangen het meest en poelslakjes heb ik wel heel veel.
Waarom ik het wegzuig? Waarschijnlijk omdat ik me juist al die tijd zorgen gemaakt heb over te veel nitraat, omdat dat vaak voorkomt bij een beginnende bak. Misschien ook overijverigheid. Daarnaast staat het niet mooi, dat poepstof.

Maar nu heb ik vraagtekens bij mijn eigen aanpak wat dat betreft.
In dat geval is de oplossing simpel. I.p.v. van elke week begin je met het wegzuigen eens in de 14 dagen en beziet het gevolg eens. Na een maand zal je wel een reactie opmerken. Je kan dan de interval naar wens vergroten of verkleinen in stappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Welk nitraat- en fosfaatniveau is ideaal denk je? Of welke range?
Moet ook weer niet te hoog worden denk ik, aangezien het toch een bak met weinig licht en geen CO2 is. Wel easycarbo dus.
 
Welk nitraat- en fosfaatniveau is ideaal denk je? Of welke range?
Moet ook weer niet te hoog worden denk ik, aangezien het toch een bak met weinig licht en geen CO2 is. Wel easycarbo dus.
Er zijn mensen, aanvangers van het EI systeem die deze waarden redelijk hoog houden vaak in een verhouding van 10 staat tot 1. (Nitraat staat tot fosfaat) Hoewel ik zelf wel in ongeveer die verhouding zit hou ik de waarden laag. Mijn nitraat is lager dan 10 en mijn fosfaat level zit beneden de 1.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Overigens denk ik dat dit met het licht en CO2 in dit verband niet zoveel van doen heeft. Zelf heb ik juist heel veel licht en voeg ik ook CO2 toe.
 
Mijn nitraat is lager dan 10 en mijn fosfaat level zit beneden de 1.

Eens kijken of dat gaat lukken. Gevoelsmatig lijken me dat inderdaad mooie waardes, niet te gek.
 
Een aantal trucjes die ik in de loop der tijd heb geleerd om een mooie low-tech bak te hebben en die ik hier vaak niet voorbij zien komen zijn:

1) Indien je LED verlichting hebt is die vaak al te sterk. Het liefst wil je de lichtintensiteit van een oude TL (T8) balk hebben. Bij LED is dus een dimmer erg handig (en vaak noodzakelijk)
2) Zo weinig mogelijk water verversen. Je meet toch al veel dus kun je rustig stoppen met verversen tot je bijvoorbeeld een te veel (zeg 30 ppm) aan nitraat meet. Dit kan zomaar een aantal maanden duren! Daarbij is het wel noodzakelijk om ook minder plantenvoeding (micro's) te geven. Zoveel wordt er niet gebruikt in een low-tech bakje en door te stoppen met wekelijkse verversingen bouw je gemakkelijk een overschot op. Matig je plantenvoeding dus.

Snippet van een van onderstaande artikelen:
Opgelet: naast een lage verlichting is het ook belangrijk bij non-CO2 bakken om zo weinig mogelijk water te verversen.

Waarom?

Omdat je bij een waterverversing veel CO2 in je aquarium brengt (die zit namelijk in je kraanwater). Dit verwart je planten omdat ze het gewoon zijn om in een omgeving te leven met weinig CO2. Als je dan veel gaat verversen ga je van weinig CO2 plots naar hoge CO2 gaan en dat zorgt voor onstabiele CO2. En dat veroorzaakt … jawel, baardalg.

Algen kunnen misbruik van die situatie maken en je planten overwoekeren. Ik raad dus aan om slechts 1x om de 3 maanden te verversen. Een goede filter is dan wel noodzakelijk.

 
Ik ben zelf ook niet zo goed in het niet verversen en soms zal je wel moeten, bijvoorbeeld bij een overbezetting aan vis.

In mijn 250L bak heb ik niet zoveel vis en zou ik rustig om de paar maanden kunnen verversen denk ik.. Maar ik neem hem vaak gewoon mee als ik toch de tuinslang al heb liggen en dan krijg je dus dit:
IMG_1218.JPG
IMG_1219.JPG

Dat is baardalg ;)
 
Ik ben zelf ook niet zo goed in het niet verversen en soms zal je wel moeten, bijvoorbeeld bij een overbezetting aan vis.

In mijn 250L bak heb ik niet zoveel vis en zou ik rustig om de paar maanden kunnen verversen denk ik.. Maar ik neem hem vaak gewoon mee als ik toch de tuinslang al heb liggen en dan krijg je dus dit:
Bekijk bijlage 301966Bekijk bijlage 301967
Dat is baardalg ;)

Je zegt, dan krijg je dus dit, alsof dat een automatisch gevolg is van frequente waterwissels in aquaria waar geen co2 wordt toegediend.

Dat hoeft dus niet. Ik weet niet waar jouw baardalg vandaan komt, maar niet persé van frequente waterwissels.

Wij hebben zeker een jaar lang in onze rio180 frequente waterwissels (normaalgesproken wekelijks, 20-50%) gecombineerd met geen toevoeging van co2.

Heel af en toe hadden we wat draadalg, een draadje, maar baardalg hebben we nooit gezien in die bak. Dat kregen we pas in een andere bak toen we daar begonnen te knoeien met een co2-systeem, en onze co2 waarde behoorlijk ging schommelen daardoor.
 
Tja niet ieder aquarium is natuurlijk hetzelfde daar heb je een punt. Het is wel toevallig dat mijn mening over hoe je een low-tech bakje moet houden altijd door hetzelfde handje vol mensen op dit forum wordt tegen gesproken, die allemaal voornamelijk high-tech (of in ieder geval co2 toevoegen) bakjes houden. Ben komt zo ook nog wel langs, wijzend naar een duidelijk co2 te kort. ;) High-tech aquaria houden is wat mij betreft makkelijker dan een low-tech aquarium want je hebt meer (in principe alle) knoppen om aan te draaien. Ik leg dit advies hier neer bij Miro en hij moet natuurlijk zelf weten of hij dit zal opvolgen.

In mijn voorbeeld zou ik zelf niets anders kunnen bedenken. Er zitten genoeg micro's en macro's in, het licht is wel wat te sterk (komt binnenkort verandering in) en hierdoor wordt de co2 gedurende de dag verbruikt. Sochtends beginnen we weer met een natuurlijke hoeveelheid co2 in het water en hierdoor schommelt dit dus dagelijks. Daarboven zal de co2 nog eens extra schommelen door water verversingen en dat is gewoon een feit. Meet de co2 maar eens in net getapt kraanwater en doe dit nogmaals in een gieter met oud getapt kraan water. Dit experiment heb ik hier al eens gedeeld. Als ik een maandje niet ververs dan merk ik gelijk verschil, in mijn geval is verversen in ieder geval een van de grootste factoren voor baardalg.
 
Tja niet ieder aquarium is natuurlijk hetzelfde daar heb je een punt. Het is wel toevallig dat mijn mening over hoe je een low-tech bakje moet houden altijd door hetzelfde handje vol mensen op dit forum wordt tegen gesproken, die allemaal voornamelijk high-tech (of in ieder geval co2 toevoegen) bakjes houden. Ben komt zo ook nog wel langs, wijzend naar een duidelijk co2 te kort. ;) High-tech aquaria houden is wat mij betreft makkelijker dan een low-tech aquarium want je hebt meer (in principe alle) knoppen om aan te draaien. Ik leg dit advies hier neer bij Miro en hij moet natuurlijk zelf weten of hij dit zal opvolgen.

In mijn voorbeeld zou ik zelf niets anders kunnen bedenken. Er zitten genoeg micro's en macro's in, het licht is wel wat te sterk (komt binnenkort verandering in) en hierdoor wordt de co2 gedurende de dag verbruikt. Sochtends beginnen we weer met een natuurlijke hoeveelheid co2 in het water en hierdoor schommelt dit dus dagelijks. Daarboven zal de co2 nog eens extra schommelen door water verversingen en dat is gewoon een feit. Meet de co2 maar eens in net getapt kraanwater en doe dit nogmaals in een gieter met oud getapt kraan water. Dit experiment heb ik hier al eens gedeeld. Als ik een maandje niet ververs dan merk ik gelijk verschil, in mijn geval is verversen in ieder geval een van de grootste factoren voor baardalg.

Altijd door dezelfde mensen... Ik weet niet of je mij daar onder schaart. Ik geloof niet dat ik een standaard reageerder op dit soort stukjes van jou.

Daarnaast geeft ik net aan dat we zelf een jaar lang onze rio180 zonder co2 draaiden. Wat versta jij onder high tech? Een basis juwel rio180 met standaard t5 verlichting en een jbl 902?
 
Daarnaast geeft ik net aan dat we zelf een jaar lang onze rio180 zonder co2 draaiden. Wat versta jij onder high tech? Een basis juwel rio180 met standaard t5 verlichting en een jbl 902?
Ik begrijp dat jij het over een low-tech bak had, wat ik bedoel te zeggen is dat ik met die ene ervaring van jou niet zoveel kan. Wellicht ververste jij net te weinig om genoeg effect te hebben, wellicht waren er een hoop drijfplantjes waardoor de lichtintensiteit in de bak laag was en er dus niet zoveel groei was en dus vraag naar co2. Voor mij blijft staan, door eigen ervaring met meerdere low-tech bakken dat in een low-tech bak en baardalg vaak de oorzaak te vinden is in het te veel/vaak verversen van water. Er zullen best situaties zijn waarbij geen baardalg zal optreden en in dat geval gefeliciteerd.
 
Ik begrijp dat jij het over een low-tech bak had, wat ik bedoel te zeggen is dat ik met die ene ervaring van jou niet zoveel kan. Wellicht ververste jij net te weinig om genoeg effect te hebben, wellicht waren er een hoop drijfplantjes waardoor de lichtintensiteit in de bak laag was en er dus niet zoveel groei was en dus vraag naar co2. Voor mij blijft staan, door eigen ervaring met meerdere low-tech bakken dat in een low-tech bak en baardalg vaak de oorzaak te vinden is in het te veel/vaak verversen van water. Er zullen best situaties zijn waarbij geen baardalg zal optreden en in dat geval gefeliciteerd.

Waar het gebrek aan baardalg vandaan kwam was dat licht, co2 en planten grotendeels op elkaar afgestemd waren. Zo mysterieus is dat niet.

Dat is ook het advies van andere mensen over het algemeen. Stem licht, planten, voeding en co2 op elkaar af.

Dat jij daar graag van wil afwijken door hoger dan normaal licht te gebruiken zonder toevoeging van co2 is een keuze. Een keuze waar gepruts en geëxperimenteer bij komt kijken. En ik begrijp de charme daarvan. Wij gebruiken bio-co2 terwijl in de meeste gevallen en voor de meeste mensen normale drukfles-co2 een betere keuze is omdat het minder gepruts is.

Maar zoals bio-co2 niet de beste algemene keuze is ondanks dat het hier met veel gepruts loopt als een zonnetje, zo denk ik dat jouw variant duidelijk een leuke keuze is voor jou, maar dat het in het algemeen niet het beste advies is voor mensen die graag zonder co2 willen draaien.

Dat gefeliciteerd aan het einde zegt wel wat denk ik. Ik zal in het vervolg niet meer reageren op jouw stukjes.
 
Waar het gebrek aan baardalg vandaan kwam was dat licht, co2 en planten grotendeels op elkaar afgestemd waren. Zo mysterieus is dat niet.

Dat is ook het advies van andere mensen over het algemeen. Stem licht, planten, voeding en co2 op elkaar af.
Je hebt hier zeker gelijk in alleen mijn punt is, dat is veel moeilijker te doen dan het lijkt. Helemaal omdat je dus niet aan de co-2 knop kunt draaien. Ik heb in mijn aquaria gemerkt dat als ik met mijn tengels van die wekelijkse boost aan co2 door water verversen afblijf ik ineens een stuk dichter bij die balans ben. Het is in ieder geval iets wat Miro zou kunnen proberen.

Dat gefeliciteerd aan het einde zegt wel wat denk ik. Ik zal in het vervolg niet meer reageren op jouw stukjes.
Ik meen oprecht een felicitatie als je ondanks wekelijkse verversingen in een low-tech bak geen baardalg hebt. Het was niet denigrerend bedoelt al zie ik nu dat dit wel zo kan overkomen. Niet mijn bedoeling.
 
Bedankt allemaal voor de info en de links naar de artikelen, ik kende ze nog niet en besef me dat ik nog niet genoeg weet nog over low-tech aquaria. De tendens op sites mbt algen is toch vaak richting CO2 toevoegen. Onbewust was mijn vorige aquarium 15 jaar geleden ook low-tech, die stond inderdaad vrij donker en met TL buizen. Als luie puber deed ik er weinig aan, en er was nooit een vuiltje aan de lucht.

Wat ik hier uit leer zijn de volgende dingen:
- waterwissel levert CO2 op. Dat wist ik niet, maar het is retrospectief heel herkenbaar, op basis van de plotse groei van de waterpest in de dagen na een waterwissel. Ook zie je altijd heel veel gasbelletjes in de bak na een wissel.
- Wellicht heb ik dus helemaal geen CO2 tekort... Juist dankzij de wekelijkse wissel.
- Maarrr: schommelingen in de CO2 zijn ook in het voordeel van algen... Dat wist ik ook niet. Je kan dus beter altijd laag zitten (maar in balans met voeding en licht), dan soms goed en soms te laag.

- Elke bak is inderdaad weer net anders, bij elk forumtopic zijn er op elke regel wel heel veel uitzonderingen te vinden. Wie de uitzondering is en wie de regel? Geen idee :p Maar mijn eigen bak zal ook wel net weer wat anders zijn.
Afgelopen week heb ik helemaal geen alg hoeven te verwijderen, de groei stagneert, blijkbaar zit ik nu met minder licht dichter bij een evenwicht. De bak staat ook nogal licht (nadeel van een doorzonwoning..)
Zo'n dimmer lijkt me een goed idee. Zoiets bedoel je dan toch? https://www.123led.nl/EcoDim-ECO-DIM-08-led-snoerdimmer-0-50W-Fase-Afsnijding-zwart-i5252-t4329.html?mkwid=sU7oGIyMq_dc|pcrid|400148635190|pkw||pmt||slid||prid|PF_LEC00010_8719322371089_ECO-DIM08B&pgrid=88203643147&ptaid=pla-846047264781&gclid=EAIaIQobChMI9ZL0_pCk6gIV0JIYCh08awBjEAYYASABEgJPP_D_BwE

- Een reden voor mij om vaak water te verversen is omdat ik de pH te hoog vond voor de honinggoerami's en de otocincli (is 8, kraanwater is 7.5).

Mijn plan is nu:
- dimmer vinden
- kijken naar de hoeveelheid alg en de plantengroei, op basis daarvan de lichthoeveelheid aanpassen
- iets minder vaak het water verversen en de bodem stofzuigen, nitraat en fosfaat mogen wat oplopen.

Een leerzame discussie!
 
waterwissel levert CO2 op. Dat wist ik niet, maar het is retrospectief heel herkenbaar, op basis van de plotse groei van de waterpest in de dagen na een waterwissel. Ook zie je altijd heel veel gasbelletjes in de bak na een wissel.
Juist, in leidingwater zit meer co2 want het staat onder druk. Die gasbelletjes is zuurstof en geen co2, na het water verversen zit je aan de saturatiegrens aan opgelost zuurstof en zie je vaak je plantjes 'pearlen'. Dit noemen ze ook wel fake pearling omdat je het op gang brengt met een waterwissel desondanks wel leuk om te zien.
Wellicht heb ik dus helemaal geen CO2 tekort... Juist dankzij de wekelijkse wissel.
Mwah zo ver wil ik niet gaan. Het is maar kort dat je meer co2 toevoegt maar genoeg om planten 'in de war' te brengen. Als je er iets mee doet dan heb je een instabiele co2.
- Maarrr: schommelingen in de CO2 zijn ook in het voordeel van algen... Dat wist ik ook niet. Je kan dus beter altijd laag zitten (maar in balans met voeding en licht), dan soms goed en soms te laag.
Precies ;)

- Een reden voor mij om vaak water te verversen is omdat ik de pH te hoog vond voor de honinggoerami's en de otocincli (is 8, kraanwater is 7.5).
En waarom denk je dat je PH omhoog gaat? Omdat Co2 in het water omlaag gaat. (Dit is wat versimpeld, dit gebeuren is iets complexer dan ik hier schrijf en heeft ook te maken met hoeveel buffer je in het water hebt (KH))

Als ik het zo lees denk ik dat je wat te veel licht hebt en hierdoor je co2 (net als in mijn low-tech bakken overigens met LED) gedurende de dag ook wisselt. In de ochtend voor het licht aan gaat is het waarschijnlijk in balans (natuurlijke balans) en zodra de planten aan de fotosynthese beginnen zal de co2 zakken en daarmee de PH stijgen. Meet maar eens de PH voor je licht aan gaat en op het einde van de lichtperiode.

In tegenstelling tot wat men vaak beweerd zou ik nu juist zorgen voor veel oppervlaktebeweging zodat de natuurlijke balans aan co2 in het water sneller kan terug komen. Als je co2 toevoegt wil je dat juist beperken omdat je op die manier co2 uit het water laat ontsnappen maar als je geen co2 toevoegt werkt het (mijn inziens) juist in je voordeel. Al zal dit in een 'gerijpte' low-tech bak weer anders werken, daar komt een groot deel van het co2 af van bacterien die plantmateriaal en poep aan het verwerken zijn en wil je juist minder oppervlakte beweging om die co2 in het water te houden. Dit kun je zien door je co2 te meten voor het licht aan gaat. Als die hoger is dan de natuurlijke balans aan co2 in het water wil je dus die co2 behouden.

Welke lamp heb je boven het aquarium hangen, heb je daar een linkje naar? Dan zal ik kijken of ik een geschikte dimmer kan vinden.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan